{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
721 visninger | Oprettet:

Maria H
Maria H
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 4

Stopper op på tur {{forumTopicSubject}}

Hejsa!
Jeg undskylder at dette nok bliver lidt langt, men jeg håber virkelig at I vil læse det, og komme med nogle forslag til at ændre denne dumme dumme vane vores hest har fået.

Vi har to islændere, som bliver brugt, som skovsturheste. Vi rider ofte 3-4 gange i ugen. Vi har vores rigtige gode tur, som er en løkke. Dvs. at vi skridter 15 min, og så kommer vi til et sted hvor det er muligt at ride i en stor omkreds, og lande samme sted igen. Når vi har taget en eller to ture rundt rider vi så hjem, samme vej som vi kom derhen.
Men problemet ligger så i at, der ligger en grisegård på denne vej, hvor vi varmer op og skridter af. Først kommer selve gården, som har en busk, gårdsplads og grisestalde i baggrunden, og derefter kommer der er stor fold hvor der går øser. (Tror det er det hungrise hedder) Hesten, som har problemet er en lånehest, som vi har haft siden efterårsferien.
Hver gang vi så skridter af sted, stopper hesten op af ren og skær frygt for grisene, og bakker tilbage. Lige meget hvad man prøver på fra ryggen af reagerer hesten ikke på det, den bakker kun, og er kun villig til at gå, hvis det er tilbage. Lige meget om man lægger benene til, giver den en med pisken eller giver den et spark stopper den op og nogle gange bakker.
Vi har kun formået at komme forbi, ved at den anden rytter kommer tilbage og tager tøjlen på hesten og trækker den med fra den anden hest, eller man stiger af og trækker den forbi.

Aller først var der intet med at den var bange, men så begyndte den lige pludselig, efter at jeg havde været ude på en tur alene med den, den prøvede at vende om op til flere gange på turen også før vi nåede gården, stoppede op og begyndte at bakke ind i hækken. (Jeg lyver ikke, hvis jeg siger at hækken var 45°, da den bakkede ind på den) Jeg observerede intet usædvanligt den dag, som kunne have skræmt den... Men efter den dag blev det et problem at komme forbi grisegården. smiley
Men når vi går hjem er hun helt normal, og går pænt og nydeligt, uden at blive skræmt af grisene. Det har stået på i lidt over en måned nu.

Det med at tage andre ruter er muligt, men der kræver at vi skal over en tungt trafikeret motortrafikvej, som virkelig ikke er særlig fedt, ellers kan vi tage en anden rute men, som er længere. Men det er rigtig fedt lige netop med denne rute, hvor problemet ligger, at man kan tilpasse den efter hvor meget tid man har.

Har været ude på en trækketur med den i søndags, hvor jeg gik forbi gården, og lavede nogle stop/gå øvelser, og prøvede at komme forbi gården uden at stoppe, prøvede at gøre dette ved konstant at går i cirkler og bevæge sig frem samtidig, dette gik godt, men hesten var stadig meget nervøs, og lidt opkørt.

Jeg håber at I vil komme med nogle råd, til hvordan vi kan få hesten til at overleve sin frygt, og vænne sig af med sin vane om at stoppe op. Det tager totalt det sjove og hyggelige fra en ridetur når man skal kæmpe den kamp hver gang.. smiley

Spørg endelig løs, hvis I føler at der mangler informationer.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Stopper op på tur
  • #1   14. jan 2014 Gad ikke læse det hele, så skimmede.

Jeg havde oppet af, og trukket den forbi, det giver dem engang imellem modet til at gå forbi alligevel. Det hjalp på min - den var bange for køer/tyrer

• #2   14. jan 2014 altså jeg havde en med på tur engang, som ligepludselig bare stopper op og intet vil, jeg forsøgte med stemme, ben, pisk og råb, intet virkede! min tålmodighed slap op og jeg red hjem og havde nær lavet den til bøffer. Dagen efter red jeg samme vej igen, den gjorde præcis det samme igen, men istedet for at opfører sig som en der havde lyst til, at slå hesten ihjel, vendte jeg situationen om. Den fik bare lov og stå, der gik 55 min. før den gik, der var min tålmodighed så også ved at være brugt smiley men efterfølgende har der aldrig været noget, den var dog på ingen måde bange.

• Maria H
    Maria H Tilmeldt:
    dec 2013

#3   14. jan 2014 (Forstår jeg godt, blev virkelig overrasket over hvor meget jeg havde fået skrevet smiley Sorry guys >.<)

Så det er bare at gentage trækketure med hesten? Skal jeg selv lade den gå, når den stopper op, eller skal jeg tvinge den videre?

Brugte du grime eller hovedtøj? smiley

• #5   14. jan 2014 Start med at gå forbi (som du har gjort) og giv godbidder når den går pænt. Erstat så (når hesten går fint forbi for hånd) med at sidde i sadlen og giv godbidder.. Bed evt rytteren foran lokke med godbidder. Giv hesten KUN godbidder når den går pænt..

PS. Har I vurderet at tage begge heste for hånd og ladet den ikke bange hest få gå og undersøge tingene rundt om det farlige sted og vise den bange hest at det ikke er farlig?? Det kunne også være en mulighed samt at give den bange hest godbidder når den overskrider/overvinder nogle "farlige" ting..

Der er en del heste der er bange for lugten og lyden af grise så unormal er opførselen ikke.. smiley

• #7   14. jan 2014 Maria H, hvis det var til mig med hvilket jeg brugte? så 'brugte' jeg hovedtøj, jeg red på den smiley dvs. jeg brugte det ikke, for den stod der bare.

• #8   14. jan 2014 Hej . Jeg vil nok starte forfra , og tage hesten med derhen hvor du trækker den. Lad den se tingene an igen ros den , hvis den at der ikke sker noget . Gør det nogle gange , og så kan du give hesten sin sadel på . Og så rider i derhen , stopper hesten op , så lad den se tingene an med dig på ryggen, ros den . Lad være med at sparke til den , eller brug pisken , hvis den ikke går videre så stå af træk den forbi og vis den er der ikke sker noget , så op på hesten igen og rid videre på jeres tur. Det er bare vigtigt at du ikke før i kommer hen forbi lader din krop vise åh hvad nu bare hesten ikke stopper op når vi kommer derhen. lad som ingen og snak med den du er sammen med selvom i rider bag efter hinanden. det skal nok lykkes for jer , smiley

• Maria H
    Maria H Tilmeldt:
    dec 2013

#9   14. jan 2014 Okay tusinde tak for svarene!
    Nu skal vi ud og ride imorgen, men der er måske en anden vej, som vi kan gå, igennem en mose osv., tror at vi vil udforske den, men jeg tror at jeg, og min søster vil tage en hel masse trækketure, samt tage den anden hest med.
    Dog skal det siges, at de begge to er hopper, og har ikke helt affundet sig med hinanden og er ofte oppe at skændes i boks og fold, men der er overhovedet intet på tur. Tror I det vil have en indflydelse på at hun ikke kan vise 'problemhesten' at det ikke er farligt? :s

Og så tror jeg at vi stopper med at prøve at tvinge hende fra ryggen, men bider i den sure sild og hopper af og trækker forbi.

Tine: Tak for svar, havde ikke forstået at du red forbi. smiley

• #10   14. jan 2014 hej Maria . der er vist lige kommet nogle stavefejl med i min besked , håber du kan nogen lunde læse hvad jeg mente. man skal nok ikke skrive når man er ved og være træt. smiley

• Maria H
    Maria H Tilmeldt:
    dec 2013

#11   14. jan 2014 Hihi, jeg tror vidst ikke jeg skal snakke for højt hellere, men jeg forstod udmærket beskeden, lagde faktisk ikke mærke til dem. smiley Fandt den desuden meget lærerig, og vil gøre det du har opfordret. smiley

• #12   14. jan 2014 Tænker tit, ej stop med at føle det som et nederlag at hoppe ned af hesten smiley kan jeg undgå det tager vi den med mig fra ryggen, men er han helt fra den, så det jo bare af se på tingene og træk og videre har man tid lyst er det god træning så at sidde op og gentage. Duer det ikke. Så af og træk. Tilbage igen og op og gentag. Husk pauser for hesten, hvis den er nervøs. At mose hesten forbi, hvor dens hjerne lukker ned. Er ikke optimalt for nogle. Frem for at tage stilling til ting, lærer den at koble fra flygte og føle pres og ubehag. Ro på hvis i elsker jeres tur her, så tager det måske. En dag så den god igen, måske en måned. Men jo også en del af charmen og det man elsker ved at have hest. Rideture er aldrig ens, på de samme strækninger smiley

Kommentér på:
Stopper op på tur

Annonce