Stopper op på tur {{forumTopicSubject}}
Hejsa!
Jeg undskylder at dette nok bliver lidt langt, men jeg håber virkelig at I vil læse det, og komme med nogle forslag til at ændre denne dumme dumme vane vores hest har fået.
Vi har to islændere, som bliver brugt, som skovsturheste. Vi rider ofte 3-4 gange i ugen. Vi har vores rigtige gode tur, som er en løkke. Dvs. at vi skridter 15 min, og så kommer vi til et sted hvor det er muligt at ride i en stor omkreds, og lande samme sted igen. Når vi har taget en eller to ture rundt rider vi så hjem, samme vej som vi kom derhen.
Men problemet ligger så i at, der ligger en grisegård på denne vej, hvor vi varmer op og skridter af. Først kommer selve gården, som har en busk, gårdsplads og grisestalde i baggrunden, og derefter kommer der er stor fold hvor der går øser. (Tror det er det hungrise hedder) Hesten, som har problemet er en lånehest, som vi har haft siden efterårsferien.
Hver gang vi så skridter af sted, stopper hesten op af ren og skær frygt for grisene, og bakker tilbage. Lige meget hvad man prøver på fra ryggen af reagerer hesten ikke på det, den bakker kun, og er kun villig til at gå, hvis det er tilbage. Lige meget om man lægger benene til, giver den en med pisken eller giver den et spark stopper den op og nogle gange bakker.
Vi har kun formået at komme forbi, ved at den anden rytter kommer tilbage og tager tøjlen på hesten og trækker den med fra den anden hest, eller man stiger af og trækker den forbi.
Aller først var der intet med at den var bange, men så begyndte den lige pludselig, efter at jeg havde været ude på en tur alene med den, den prøvede at vende om op til flere gange på turen også før vi nåede gården, stoppede op og begyndte at bakke ind i hækken. (Jeg lyver ikke, hvis jeg siger at hækken var 45°, da den bakkede ind på den) Jeg observerede intet usædvanligt den dag, som kunne have skræmt den... Men efter den dag blev det et problem at komme forbi grisegården.
Men når vi går hjem er hun helt normal, og går pænt og nydeligt, uden at blive skræmt af grisene. Det har stået på i lidt over en måned nu.
Det med at tage andre ruter er muligt, men der kræver at vi skal over en tungt trafikeret motortrafikvej, som virkelig ikke er særlig fedt, ellers kan vi tage en anden rute men, som er længere. Men det er rigtig fedt lige netop med denne rute, hvor problemet ligger, at man kan tilpasse den efter hvor meget tid man har.
Har været ude på en trækketur med den i søndags, hvor jeg gik forbi gården, og lavede nogle stop/gå øvelser, og prøvede at komme forbi gården uden at stoppe, prøvede at gøre dette ved konstant at går i cirkler og bevæge sig frem samtidig, dette gik godt, men hesten var stadig meget nervøs, og lidt opkørt.
Jeg håber at I vil komme med nogle råd, til hvordan vi kan få hesten til at overleve sin frygt, og vænne sig af med sin vane om at stoppe op. Det tager totalt det sjove og hyggelige fra en ridetur når man skal kæmpe den kamp hver gang..
Spørg endelig løs, hvis I føler at der mangler informationer.
mar 2013
Følger: 57 Følgere: 55 Heste: 4 Svar: 143
Jeg havde oppet af, og trukket den forbi, det giver dem engang imellem modet til at gå forbi alligevel. Det hjalp på min - den var bange for køer/tyrer
okt 2006
Følger: 46 Følgere: 104 Heste: 6 Emner: 236 Svar: 5.167
dec 2013
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 4
Så det er bare at gentage trækketure med hesten? Skal jeg selv lade den gå, når den stopper op, eller skal jeg tvinge den videre?
Brugte du grime eller hovedtøj?
mar 2011
Følger: 146 Følgere: 1642 Heste: 4 Emner: 1.745 Svar: 18.540
PS. Har I vurderet at tage begge heste for hånd og ladet den ikke bange hest få gå og undersøge tingene rundt om det farlige sted og vise den bange hest at det ikke er farlig?? Det kunne også være en mulighed samt at give den bange hest godbidder når den overskrider/overvinder nogle "farlige" ting..
Der er en del heste der er bange for lugten og lyden af grise så unormal er opførselen ikke..
okt 2006
Følger: 46 Følgere: 104 Heste: 6 Emner: 236 Svar: 5.167
aug 2010
Følger: 14 Følgere: 20 Heste: 1 Emner: 1 Svar: 267
dec 2013
Nu skal vi ud og ride imorgen, men der er måske en anden vej, som vi kan gå, igennem en mose osv., tror at vi vil udforske den, men jeg tror at jeg, og min søster vil tage en hel masse trækketure, samt tage den anden hest med.
Dog skal det siges, at de begge to er hopper, og har ikke helt affundet sig med hinanden og er ofte oppe at skændes i boks og fold, men der er overhovedet intet på tur. Tror I det vil have en indflydelse på at hun ikke kan vise 'problemhesten' at det ikke er farligt? :s
Og så tror jeg at vi stopper med at prøve at tvinge hende fra ryggen, men bider i den sure sild og hopper af og trækker forbi.
Tine: Tak for svar, havde ikke forstået at du red forbi.
aug 2010
Følger: 14 Følgere: 20 Heste: 1 Emner: 1 Svar: 267
dec 2013
apr 2008
Følger: 5 Følgere: 9 Heste: 2 Emner: 27 Svar: 4.442
Stopper op på tur