min hest stopper hele tiden op... {{forumTopicSubject}}
Hejsa. For det første er jeg helt ny herinde, så skal lige finde ud af hvad dette her nu er for noget :-). Nå me jeg har et problem med min nye hest. Han er 13 år..har gået rideskole hest i 3 år, hvorefter han stod et halvt år uden at blive rørt, da han ikke længere ville gå frem ad på ridebanen. (Stod bare på midten, og så kunne de små ryttere ellers sidde dér). Han er frisk med andre heste...og laver bukke tendens i galoppen..hvilket heller ikke er så fedt, men håber det er forårs kådhed. Men alene stopper han KONSTANT op.. Hjem ad flyver han afsted. Jeg ved simpelthen ikke hvad jeg skal stille op. Er imod piisk i r.....rider med sporer, men han er helt døv over for schenklerne udad, ikke hjemad. Så kan vi så stå dér på vejen og glo. nogle gange trækker jeg ham for at komme frem ad, men det hjælper ikke så snart jeg sætter mig op igen. Nogle gode råd tages imod med kyshånd. Vh Vibe
aug 2007
Følger: 103 Følgere: 120 Heste: 2 Emner: 664 Svar: 3.105
feb 2009
Følger: 25 Følgere: 26 Heste: 2 Emner: 132 Svar: 1.231
Du må under ingen omstændigheder hoppe af når han stopper op, for så har han vundet! Eftersom du har gjort det nogle gange har han sikkert fundet ud af at han bare skal trække den lidt, for så kravler du af. Du er nødt til at blive siddende og presse ham - og når han så går fremad bare den mindste smule så roser du ham helt op til skyerne.
sep 2007
Følger: 29 Følgere: 45 Heste: 6 Svar: 2.900
apr 2010
Følger: 2 Emner: 10 Svar: 65
Hjæler det når du giver ham et rap med pisken? Prøvede lidt en gang og der gav han et lille hvin og svarede lidt igen ved at lægge an til lyft med numsen.
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.023
Er hesten nemmere at få fremmad hvis der er en anden hest med? Hvis ja, så start der med at give hesten gode oplevelser.
Prøv også fra jorden men husk at have et godt fremmadsignal inden.
Hjælper det hvis der er en der trækker dig når du rider?
Udnyt det hvis hesten er villig på nogle punkter. Hvis det ikke virker med en pisk, så det nok ikke vejen frem - da det nødigt skulle ende med at du lå på jorden.
Måske prøv og træn fremmad signalet på banen?
At hesten er hurtigere hjem, well - tror alle har det sådan, hjem er = fold og mad. Maja er også sådan og sidst jeg var på en tur på 19km ca. der var hun næsten i konstant galop de sidste 8km, fordi hun vidste godt hvor vi var på vej hen... sådan er hun altid og det er så bare hende
sep 2007
apr 2010
Krikken- du skriver et startsignal, mener du mund signalet og schenklerne?
sep 2007
apr 2010
Følger: 12 Følgere: 9 Heste: 1 Emner: 4 Svar: 272
apr 2010
Og tro mig jeg kan få lyst til at give et rap, når han bare står der, men er bange for, at det bliver en afstraffelses teknik, der kan give mig en dårlig vane.
jul 2005
Følger: 55 Følgere: 62 Heste: 5 Emner: 359 Svar: 4.362
apr 2010
apr 2010
apr 2010
sep 2007
Med et fremmad signal mener jeg at hesten skal reagere på det signal du giver med benene fx. til at den skal gå frem eller det du giver når den skal gå fremmad fra jorden.
Hvordan er den fra jorden?
feb 2008
Følger: 13 Følgere: 11 Heste: 2 Emner: 38 Svar: 402
Dette er en metode man ikke bruger ubehagelige hjælpemidler til og til sidst forstår hesten det selvom det skal gentages mange gange.
Held og lykke med det
apr 2010
apr 2010
sep 2007
Så ville jeg gå ture med ham fra jorden, så han på den måde får en god oplevelse med det at komme væk og komme på tur.
Hvis kan kan bakke kan du også vende hesten om og bakke den hele vejen, vende den om også prøve at gå fremmad igen.
Maja ville en overgang ikke ud af folden, så bakkede jeg hende da bare....
feb 2008
Derfor er det virkelig vigtigt at du hænger i og siger: jeg vil satme det her! og bruger den hver gang. et andet råd, vælg en af metoderne, en blanding at alle metoderne vil forvirre din hest og muligvis, højest sandsynligt gøre problemet meget værre og mere kompliceret at løse.
Hvad angår når din hest halser hjem, så øv stop-start øvelser på vejen der ud på rideturen hvor din hest har mere fokus på dig og opgaven. Har effaringer med at på hjemturen er det svært at indlære nye ting i og med de ingen fokus har derfor er det nemmere at de inden har lært det. Hvis hesten halser hjem så rid en lille cirkel og stop den efter en halv, og ros den for at stoppe. At trække bidet tilbage på en hest der vil hjem hjælper ikke så længe de kan se vejen hjem, vend den i den anden retning og stop
apr 2010
apr 2010
sep 2007
simone M - Hvad vil du så gøre med en hest der kan stoppe på det mindste signal, man kan næsten ikke nå at sige "prrr" på vejen ud men når man skal hjemmad så findes stopsignalet ikke, ligemeget hvor mange gange man stoppre hesten? Samt det er umuligt at dreje denne hest.
Men alle signaler fungere på vejen ud helt perfekt - man kan prøve på at stoppe, dreje og lære hesten der på vejen hjem, men det fiser ikke ind.
feb 2008
jul 2009
Følger: 136 Følgere: 121 Heste: 2 Emner: 63 Svar: 607
Min gør detogså sommetider og gør som om han er bange, men efter mange gange blev jeg så stædig jeg tog og lossede ham en med tøjlerne på halsen.. er også imod pisk osv, men det her virkede og han har ikke gjort det siden..
Håber du kan bruge det til noget???
feb 2008
Hvis hesten ikke engang er til at dreje på vejen hjem er der noget galt i tilridningen af den hest ej jeg har lært en metode som er virkelig drastisk, har kun brugt den en gang selv, men hvis hesten ikke vil stoppe og bare løber er der ikke andet og gøre end at trække den ene tøjle helt tilbage så mister hesten balancen og stoppe som regl. når den gør det vender jeg den og stopper så den ikke kan se vejen hjem og roser når den er faldet til ro.
men kender godt signaler der ikke virker på vejen hjem min anden hoppe gjorde det, og jeg blev ved med at ride små cirkler hele vejen hjem på grusvejen indtil hun fattede det
sep 2007
Hvordan kan det være noget galt med tilridningen ( her snakker vi til info en 29årig gammel hest ) når stopsignalet virker perfekt, det adlydes af det mindste vink, alle andre steder end hjem.
Jo, hun kan da drejes, men hun vil ikke blive stående også kan du sådan set blive ved med at kæmpe om det så lang tid du vil, hun vil blive ved med at vende om og gå hjem.
Du kan blive ved med at lave kraftige stop og bremse hende helt op, hun går videre med det samme bag efter. Hvis du prøver at få hende til at blive stående, så igen, så snart du roser hende for at stå stille, så er hun smuttet.
Hun stikker ikke af, hun skridter bare energisk videre.
Man kan bakse så meget man vil med hende, stoppe, gå rundt, have så hårdt fat, råbe og skrige - hun er fuldstændig ligeglad og forsøger bare når når hun får rosen, man giver efter som ros osv.
Hopper man af og prøver fra jorden er det det samme
mar 2009
Følger: 43 Følgere: 40 Heste: 8 Emner: 37 Svar: 1.141
jeg har haft ham i træning hos www.stinejoy.dk. og det har bare været fantastisk... hun har arbejdet med ham fra jorden af den første uge. det viste sig at han var signalforvirret, eller døv for signalerne.. så hun har indøvet stop og start først fra jorden og bagefter fra ryggen... og efter en måned går han som en drøm.... det der er vigtigt at at lægge pres på ham med schenklerne, men IKKE SPARKE kun pres og så snart han reagere bare det mindste så slipper man presset. det der sker når du sparker er at du faktisk ber ham om at gå når du sparker og så siger han ikke skal gå når du ikke sparker (slipper presset).... og det der ofte sker når en hest er forvirret over alle de signaler vi giver, er at den bliver "stædig, doven, vild mm" hvad jeg ikke mener en hest kan blive,det er dens reaktion på de mange forvirrende signaler vi giver... så nej den med pisken kan jeg ikke bifalde, måske det virker lge i øjeblikket, men du har stadig en hest der er forvirret og hvad vil du gøre næste gang, slå den 3 gange med pisken..?? du er velkommen til at skrive en personlig besked, så kan vi ringe sammen og så vil jeg gerne forklare det yderligere, det kan være lidt svært på skrift...
apr 2010
apr 2010
feb 2008
Ja den måde kan man også løse det på, bruger også selv jordtræning, det er bare at vudere hvad der er bedst for hesten, skal ikke gøre mig til ekspert, ved bare at hvis jeg var hoppet af min var jeg aldrig kommet op igen
Hver hest en ny metode jeg vil mene der er noget galt ved respekten og accepten mellem hest og rytter hvis ikke den høre efter på vej hjem. og det kan der jo arbejdes på på mange måder. Jeg starter f.eks altid fra jorden hvis der er noget min hest har problemer med
Min hest er 19 år og da jeg fik hende var hun styret udelukkende efter bidet, så selvom heste er gamle kan de sagtens være forkert tilredet har selv kæmpet med min hoppe få at nå dertil hvor vi er nu, og man skal prøve MANGE metoder før man finder den rigtige
sep 2007
Igen, som nævnt hvad vil du gøre hvis du kan prøve og træne det så meget du vil på vej hjem, stoppe så mange gange du vil, dreje så meget rundt du vil - det forbedre stadig intet?
Stopsignalet virker perfekt om hesten så jorde der ud af, så er der bare at sige " prr " så er det ned i fart, på banen, på tur ud af, jamen over alt.... Så forkert tilridning, næppe....
feb 2008
Hvis hesten bliver ved med at skridte i samme energiske tempo skal man blive ved med de øvelser med at ride i cirkel, til sidst bliver den træt af at kæmpe og tager ved lærer. det er en hård kamp, men når det lykkes er det så fedt. Den metode virkede på min anden hoppe, men det betyder ikke den virker for andre
sep 2007
Den virker ikke for Maja Når hun vil hjem så vil hun hjem. Så det der med at tage kampen op og kæmpe, det duer ikke. Fordi hvis der er en ting der gør hende "mobset" så er det "modstand" ved hende der avler modstand modstand, er man voldsomt og kraftig i sine tag, bevægelser mm. får man lige det samme tilbage og hun bliver bare dobbelt så tvær næste gang man prøver at stoppe.
Ved hvor jeg skal lægge rosen da det fint fiser ind i andre tilfælde og hun er ganske nem at indlære ting via negativ forstærkning men ikke her.
feb 2008
ved ikke hvad du ellers ønsker jeg skal sige til det der da jeg aldrig har oplevet en sådan hest der bare ikke lytter uden kontakt til den, vil have en løsning eller et forslag hvis jeg selv havde redet hesten og oplevet den.
feb 2008
feb 2008
Men som du selv siger kan det være så meget andet hopper er bare stædige
apr 2010
mar 2009
Følger: 43 Følgere: 40 Heste: 8 Emner: 37 Svar: 1.141
men ellers litteratur om centreret ridning og akademisk dressur, vil også hjælpe dig....
apr 2010
Og Gitte takker for link
mar 2010
Følger: 18 Følgere: 18 Heste: 3 Emner: 59 Svar: 120
apr 2010
mar 2010
Følger: 18 Følgere: 18 Heste: 3 Emner: 59 Svar: 120
apr 2010
mar 2010