15. apr 2009 Følger: 11 Følgere: 12 Heste: 2 Emner: 23 Svar: 124
Min hest stopper.. {{forumTopicSubject}}
Hej
jeg står i den situation at jeg har en islænder på snart 6 år, jeg har altid kun redet i natur på ham da vi ikke har haft andre muligheder og han er også blevet tilredet i naturen, han har masser af fremdrift i natur og er typen der helst skal holdes lidt igen til tider. men sagen er den at jeg siden december kun har redet i ridehal på ham og det gik også fint de første par gange. nu kan jeg ride cirka 2 runder også gider han ikke mere også stopper han bare, jeg har prøvet at drive ham frem både med sæde og ben og der er bare intet der virker og han nægter.. jeg rider ikke med pisk og har heller aldrig gjort det på ham.
så mit spørgsmål, hvordan kan jeg få ham til at gå? for jeg er virkelig løbet tør for idér og min underviser ved heller ikke hvad man kan gøre
apr 2009
Følger: 11 Følgere: 12 Heste: 2 Emner: 23 Svar: 124
apr 2009
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.032
Vil hesten gerne frem på tur? Også selvom du evt. kræver noget af den ?
apr 2009
nov 2008
Følger: 14 Følgere: 22 Heste: 3 Emner: 2 Svar: 924
nov 2008
Følger: 31 Følgere: 32 Heste: 1 Emner: 437 Svar: 3.968
apr 2009
sep 2014
Følger: 51 Følgere: 56 Heste: 7 Emner: 21 Svar: 78
nov 2008
Skridt 1: Her bad min underviser mig om først fra jord at gå rundt med min hest og så tappe min hest på siden, der hvor schenklen sidder, med en pisk, med øget intensitet og tempo indtil min hest gik hurtigere. Og så snart han gik hurtigere, stoppe med at tappe.
Skridt 2: Da det virkede satte jeg mig op og jeg blev bedt om at ride med en hånd, og så holde pisken i den anden (indvendige) hånd. Så skulle jeg tappe hesten lige bag min schenkel på samme måde (og self stoppe med at tappe i det splitsekund hesten sætter tempoet op). Du skal ikke brugen dine ben i starten, bare sid helt stille. I starten er det ligemeget om hesten bare går hurtigere i samme gangart eller skifter gangart, bare den går hurtigere. Og husk at lade hesten gå i det tempo den sætter i i lidt tid, så man ikke kommer til bremse hesten, når nu den har gjort det rigtige (sætte farten op).
Skridt 3: Når hesten så kan det, kan man begynde at sætte schenklen på igen. Dvs pres med schenkel og tappe med pisken. Og til sidst kan man så helt fjerne pisken.
Det virkede vildt godt på min hest, så kan være det også virker på din. Og det skal være tap ved schenklen, da det er der "fremad" knappen bør sidde. Man kan nemt forvirre hesten ved at tappe den bagpå, da hesten bagpart bruges til "flyt bagparten og vig til siden" signalet.
Og det tager self mere end 1 dag at lære hesten det. Så man skal forvente at arbejde med det i nogle uger.
sep 2007
Sig B - og en hest der er motiveret for at komme af med pres :b
Til trådstarter; Jeg havde nok også forstærket bensignalet promte, hvis ikke hesten reagerede. Altså klemme med benene i 1-2 sek og reagerede man ikke, så lappe til hesten så den går frem.
Det kræver slf. at man ikke laver modstand for til ved at have fat i tøjlen, nuldre, pille, nykke mm. imens så hesten ikke kan tolke det som stopsignal.
nov 2008
sep 2007
Jeg har mødt et par fjordheste, hvor man kunne stå hele dagen og tappe dem på bagparten - de ville være så ligeglade og man kunne nærmest også lappe dem en ordentlig en i røven uden meget andet reaktion end et par bette skridt frem ;o).
Havde blandt andet en underviser ude der prøvede overnævnte metode på en hest jeg havde problemer med at få til at reagere frem på banen - jeg må indrømme at jeg morede mig lidt, da hun foreslog det fordi jeg vidste han var SÅ ligeglad med pres Sååå der blev hurtigt modificeret lidt på tingene da han var pænt ligeglad ;o).
Til gengæld plejer den type og ville gøre alt for en godbid.
Min egen sparker bare ud efter en pisk - den er da bare irriterende i hendes øjne :b.
nov 2008
Min hest er faktisk meget lidt følsom og ret "piskedøv". Man skulle faktisk tro han var fjordhest til tider Men da han opdagede at jeg bare øgede intensiteten og tempoet, hvis han ikke reagerede, så gik der faktisk utrolig kort tid, før jeg kunne afdæmpe signalet igen og kun tappe meget let og langsomt, da han havde fanget hvad "konsekvensen" af ikke at reagere var. Og selvfølgelig hvad belønningen var, ved at reagere
feb 2008
Følger: 154 Følgere: 162 Heste: 5 Emner: 263 Svar: 2.153
sep 2007
Lige på det punkt har jeg opgivet min og pisk, jeg fatter ikke hvorfor hun ikke forstår at hun bare skal gå frem istedet for enten at sparke eller være ligeglad :b Ikke noget med at forstå, at hvis hun nu reagere som jeg beder om, så irritere den jo ikke.
feb 2009
Følger: 27 Følgere: 32 Heste: 7 Emner: 54 Svar: 1.289
sep 2008
Følger: 140 Følgere: 139 Heste: 2 Emner: 418 Svar: 1.894
Prøv at løsspringe ( bare evt en bom) så den kan se at ridehus ikke altid er = ridning.
aug 2006
Følger: 67 Følgere: 66 Heste: 3 Emner: 16 Svar: 185
jun 2008
Følger: 2 Følgere: 94 Heste: 3 Emner: 278 Svar: 1.739
Senere fandt hun ud af, at hesten havde nogle skævheder i ryggen, på turer red hun ligeud, mens i hallen, var sandsynligheden for sving/volder osv. langt større -> som gjorde ondt på hesten.
- Heste gør aldrig noget for at være snu (det har de ikke mentale kunnen til) derfor er der altid en grund -> om så det er fordi, du har været sjusket med dine pres, og gjort dine fremad signaler døve, eller om hesten bare ikke rigtigt er motiveret/har ondt. så er det værd at finde løsningen:)
maj 2007
Følger: 45 Følgere: 33 Heste: 6 Emner: 13 Svar: 79
aug 2006
apr 2009
Jeg fandt ud af at det er når han søger ind mod midten og jeg ikke når at få gjort noget ved det så er det at han stopper når han kommer væk fra hovslaget også vil han ikke "igang" igen, så jeg er mere obs under ridningen og når ham søger væk fra hov slaget ligger jeg en pisk lige så stille ind på hans skulder (springpisk ) også bliver han på hovslaget og efter et par runder så forstod han det og nu bliver han på hovslaget og han stopper heller ikke men hvis det nu sker igen inden for kort tid eller han på anden hvis virker chikaneret eller har ondt så bliver han tjekket
aug 2006
Min hest stopper..