{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.453 visninger | Oprettet:

Min hest stopper.. {{forumTopicSubject}}

Hej smiley
jeg står i den situation at jeg har en islænder på snart 6 år, jeg har altid kun redet i natur på ham da vi ikke har haft andre muligheder og han er også blevet tilredet i naturen, han har masser af fremdrift i natur og er typen der helst skal holdes lidt igen til tider. men sagen er den at jeg siden december kun har redet i ridehal på ham og det gik også fint de første par gange. nu kan jeg ride cirka 2 runder også gider han ikke mere også stopper han bare, jeg har prøvet at drive ham frem både med sæde og ben og der er bare intet der virker og han nægter.. jeg rider ikke med pisk og har heller aldrig gjort det på ham.
så mit spørgsmål, hvordan kan jeg få ham til at gå? for jeg er virkelig løbet tør for idér og min underviser ved heller ikke hvad man kan gøre smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Min hest stopper..
  • #2   9. feb 2015 jeg træner rigtig meget med ham fra jorden og der vil han gerne være med både ude og inde, han er insereret i hvad er sker, men med det samme at det er ridning i hal så vil han ikke om det er over bomme eller andet smiley

• #4   9. feb 2015 jeg må prøve mig frem smiley og mange tak smiley

• #5   9. feb 2015
    Vil hesten gerne frem på tur? Også selvom du evt. kræver noget af den ?

• #6   9. feb 2015 ja på tur er der ingen ting, om det bare er hygge eller seriøs træning så vil han gerne frem og han slapper fint af, hvor han indenfor ikke ''gider'' og står fast smiley

• #7   9. feb 2015 Tjaa, var det min hest havde jeg klappet den en bag i... Heste er jo enormt kloge og gode til at gentage øvelser de får noget ud af, så har den gentagende gange fået en reaktion den føler den får noget ud af, ja så vil den gang på gang gentage den øvelse indtil den får at vide at det ikke går længere - dette er selvfølgelig forudsat at du er sikker på den ikke har ondt og udstyret er tilpasset til den.

• #8   9. feb 2015 Er der en grund til at du ikke rider med pisk? Ellers lærte min ene underviser mig et skide godt trick i går!

• #9   9. feb 2015 jeg føler at jeg er for klosset til det, men jeg vil jo også gerne have noget ud af vores træning for målet er stævner her til efter september og det kommer ikke til at ske hvis vi ikke laver noget, så jeg er åben for bud også hvad angår pisk smiley

• #10   9. feb 2015 Min har det samme problem, han kan for det meste kun rides udendørs fordi han nægter at gå frem i en ridehal.. Jeg har heller aldrig fået det løst.. Så vi er nødsaget til at ride ude

• #11   9. feb 2015 Altså min hest har været redet meget on and off pga en skade. Så der er nogle basis-ting som ikke helt spiller ved ham endnu, blandt andet det med at gå frem i et ridehus. Mit problem lyder ret meget som dit, så det kan være det også virker hos dig.

Skridt 1: Her bad min underviser mig om først fra jord at gå rundt med min hest og så tappe min hest på siden, der hvor schenklen sidder, med en pisk, med øget intensitet og tempo indtil min hest gik hurtigere. Og så snart han gik hurtigere, stoppe med at tappe.

Skridt 2: Da det virkede satte jeg mig op og jeg blev bedt om at ride med en hånd, og så holde pisken i den anden (indvendige) hånd. Så skulle jeg tappe hesten lige bag min schenkel på samme måde (og self stoppe med at tappe i det splitsekund hesten sætter tempoet op). Du skal ikke brugen dine ben i starten, bare sid helt stille. I starten er det ligemeget om hesten bare går hurtigere i samme gangart eller skifter gangart, bare den går hurtigere. Og husk at lade hesten gå i det tempo den sætter i i lidt tid, så man ikke kommer til bremse hesten, når nu den har gjort det rigtige (sætte farten op).

Skridt 3: Når hesten så kan det, kan man begynde at sætte schenklen på igen. Dvs pres med schenkel og tappe med pisken. Og til sidst kan man så helt fjerne pisken.

Det virkede vildt godt på min hest, så kan være det også virker på din. Og det skal være tap ved schenklen, da det er der "fremad" knappen bør sidde. Man kan nemt forvirre hesten ved at tappe den bagpå, da hesten bagpart bruges til "flyt bagparten og vig til siden" signalet.

Og det tager self mere end 1 dag at lære hesten det. Så man skal forvente at arbejde med det i nogle uger.

• #12   9. feb 2015
    Sig B - og en hest der er motiveret for at komme af med pres :b

Til trådstarter; Jeg havde nok også forstærket bensignalet promte, hvis ikke hesten reagerede. Altså klemme med benene i 1-2 sek og reagerede man ikke, så lappe til hesten så den går frem.

Det kræver slf. at man ikke laver modstand for til ved at have fat i tøjlen, nuldre, pille, nykke mm. imens så hesten ikke kan tolke det som stopsignal.

• #13   9. feb 2015 Krikken: De fleste heste er vel motiverede for at komme af med pres. Der er bare forskel på, hvor meget de skal presses, før de synes det er generende nok til at de reagerer på det smiley

• #14   9. feb 2015
    Jeg har mødt et par fjordheste, hvor man kunne stå hele dagen og tappe dem på bagparten - de ville være så ligeglade og man kunne nærmest også lappe dem en ordentlig en i røven uden meget andet reaktion end et par bette skridt frem ;o).

Havde blandt andet en underviser ude der prøvede overnævnte metode på en hest jeg havde problemer med at få til at reagere frem på banen - jeg må indrømme at jeg morede mig lidt, da hun foreslog det fordi jeg vidste han var SÅ ligeglad med pres smiley Sååå der blev hurtigt modificeret lidt på tingene da han var pænt ligeglad ;o).

Til gengæld plejer den type og ville gøre alt for en godbid.

Min egen sparker bare ud efter en pisk - den er da bare irriterende i hendes øjne :b.

• #15   9. feb 2015 Gjorde min nu også et par gange i går (altså sparkede ud efter pisken). Men så bliver man bare ved, så hesten ikke lærer, at den slipper for pres ved at smide det ene bagben efter pisken.
    Min hest er faktisk meget lidt følsom og ret "piskedøv". Man skulle faktisk tro han var fjordhest til tider smiley Men da han opdagede at jeg bare øgede intensiteten og tempoet, hvis han ikke reagerede, så gik der faktisk utrolig kort tid, før jeg kunne afdæmpe signalet igen og kun tappe meget let og langsomt, da han havde fanget hvad "konsekvensen" af ikke at reagere var. Og selvfølgelig hvad belønningen var, ved at reagere smiley

• #16   9. feb 2015 Har det omvendte problem med min.. De første to år elskede hun at ride tur, men efter hun kom på rideskole, og vi i en periode red i byen med min veninde, så nægter hun at gå ud på asfalten, hvis vi rider alene.. Hun kan sagtens ride i skoven alene, men ikke i byen..:( og nå vi trækker, er der intet problem. Og jeg kan drive på hende, som om jeg var en idiot, og hun er bare totalt ligeglad/:

• #17   9. feb 2015
    Lige på det punkt har jeg opgivet min og pisk, jeg fatter ikke hvorfor hun ikke forstår at hun bare skal gå frem istedet for enten at sparke eller være ligeglad :b Ikke noget med at forstå, at hvis hun nu reagere som jeg beder om, så irritere den jo ikke.

• #18   9. feb 2015 Da min afdøde hest gjorde det gjorde hun det pga smerter. Hun gjorde det heller ikke i natur. Ikke dermed sagt at din har smerter, men hvis det ikke er udelukket kunne det være en mulighed jo .. smiley

• #19   9. feb 2015 Det lyder for mig som om at din hest syntes det er utroligt kedeligt at ride i ridehus. Min egen har det på samme måde. Hun er 20 år og gider det ikke rigtigt. Jeg kan slæbe hende rundt en runde eller to fra jorden, men så snart jeg kommer op på hende nægter hun at gå, hvis man presser til hende sker der ingen ting, og hvis man giver hende et puf med pisken så begynder hun bare at gå frem for så at smække forben og efterfølgende bagben i vejret... Jamen tak pony! Hun elsker så ride tur, og der er ingen ting..

Prøv at løsspringe ( bare evt en bom) så den kan se at ridehus ikke altid er = ridning. smiley

• #20   9. feb 2015 hvordan er hesten på en udendørs bane på samme størrelse som ridehuset? Vil han gå frem der? smiley

• #21   10. feb 2015 Har den noget fysisk? jeg kendte en, som kun kunne ride ture - der var 0 problemer, men på banen gjorde den ligesom din, stoppede.
    Senere fandt hun ud af, at hesten havde nogle skævheder i ryggen, på turer red hun ligeud, mens i hallen, var sandsynligheden for sving/volder osv. langt større -> som gjorde ondt på hesten.
    - Heste gør aldrig noget for at være snu (det har de ikke mentale kunnen til) derfor er der altid en grund -> om så det er fordi, du har været sjusket med dine pres, og gjort dine fremad signaler døve, eller om hesten bare ikke rigtigt er motiveret/har ondt. så er det værd at finde løsningen:)

• #22   10. feb 2015 Min pony kan også sagtens gå fremad på tur! men vil ikke på banen. Jeg har så haft massør ude og fundet ud af at hans bækken er skævt! smiley Så vær at overveje om din hest måske er skæv. smiley

• #23   12. feb 2015 Jeg vil sige det samme som de to sidste har sagt! Få endelig din pony tjekket! Kan meget vel være fordi det gør ondt at gå på bane men ikke på samme måde ligeud på tur smiley

• #24   12. feb 2015 Jeg rider i skov og klitter så det går sjældent lige ud da jeg ikke rider på stier eller ligende smiley men tak for ellers jeres fantastiske ind put. Jeg har fået løst problemt ( for nu )
    Jeg fandt ud af at det er når han søger ind mod midten og jeg ikke når at få gjort noget ved det så er det at han stopper når han kommer væk fra hovslaget også vil han ikke "igang" igen, så jeg er mere obs under ridningen og når ham søger væk fra hov slaget ligger jeg en pisk lige så stille ind på hans skulder (springpisk ) også bliver han på hovslaget og efter et par runder så forstod han det og nu bliver han på hovslaget og han stopper heller ikke smiley men hvis det nu sker igen inden for kort tid eller han på anden hvis virker chikaneret eller har ondt så bliver han tjekket smiley

• #25   13. feb 2015 Dejligt det går fremad for jer igen ! smiley Men ja ville stærkt overveje at få ham tjekket af en kiropraktor alligevel da det at gå rundt på bane godt kan give de problemer hvis de har spændinger og det er måske sådan det er opstået smiley Ikke fordi han nødvendigvis har kritiske smerter hele tiden, men vi kan jo også være spændte eller skæve af forskellige grunde smiley

Kommentér på:
Min hest stopper..

Annonce