Tempo-ridning Tempo-ridning
Er der nogen der ved hvor langt der skal være mellem springene hvis man øver tempo-spring?
Vi har øvet på 5 spring, med vores 2 ér pony, men har ikke rigtigt kunne finde den rigtige længde mellem springene for at hun kommer rigtigt over dem.
Jeg ville mene at hun skal tage 1 galop spring mellem 1 og 2 spring og 2 mellem 2 og 3 spring, og så igen 2 mellem 3 og 4 spring og så til sidst 1 mellem 4 og 5 spring.
Men vi har ikke kunnet få det til at passe endnu.
Jeg så i Ridehesten 01/08 en opstilling med meter mål på, men kunne ikke finde ud af om det er for en hest, den opstilling er sat op til.( Det tror jeg det er )
Her skrev de at der skulle være 3,3 m mellem hver a tempo-forhindring og 6 meter fra a tempo-forhindringerne til og fra oxeren.
Vi ville bruge det til at få hende ned i fart, da hun er meget ivrig hver gang hun nærmer sig et spring, og af det vi har prøvet kan vi også se det hjælper, men vi ville gerne have de rigtige mål, for ikke at skade hende, ved at hun kommer forkert på springene.
Håber meget der er nogen der ved noget om det.
aug 2004
Følger: 18 Følgere: 19 Heste: 1 Emner: 7 Svar: 272
jeg ville for toerpony nok lave noget der minder om 2,10m mellem de første to spring, dernæst 5-5,5m start hellere lidt til den lange side og så ryk det lidt ind når hun har forstået det. dernæst samme afstand mellem 3 og 4 som mellem 2 og 3 og igen mellem 4 og 5 den samme afstand som mellem 1 og 2. rid roligt ind og lad være med at gøre for meget. hold hånden lavt og vær let i sadlen. det er meningen hun selv skal finde ud af det.
pas på ikke at gøre springene for store. jeg ville ikke springe dem meget over 60-70 cm på en toerpony. springet i midten kan godt være lidt større, op til ca en meter. er hun urutineret er det bedre at springene er mindre, husk at hvis sprigene er meget små skal afstandene gøres kortere.
aug 2004
Følger: 18 Følgere: 19 Heste: 1 Emner: 7 Svar: 272
Jeg kan fortælle at hvor jeg kommer, i konkurrencestalde rundt omkring, gårtreerponyerne også atempo med piger på 9 år. det gørde for at hjælpe pigen til ikke at forstyrre hesten. og hesten til at få det samme afsæt hver gang så den har tid selv at rette fejlen. det er også derfor det gerne hjælper på heste der løber. det er fordi man tager en del af presset væk når rytteren ikke længere skal koncentrere sig om at ramme afstanden.
til pony springderbyes rundt over landet og i sverige (det er de steder jeg har set det) kan man også komme ud for atempo. til ballerup derby der gik i Lb var der også atempospring for alle tre kategorier.
dog er jeg enig i at man bør konsultere sin underviser og have denne med på sidelinien hver gang man træner, men det gælder uanset om man sringer atempo eller bare træner almindeligt.
dec 2007
Følger: 37 Følgere: 39 Heste: 7 Emner: 16 Svar: 94
Mange tak for dine gode svar, min datter har redet de sidste 5,5 år og har altid redet på denne ret hurtige pony, og jeg mener heller ikke det er noget problem for dem at springe tempospring, bare den rigtige afstand er der.
Med hensyn til underviser der viser hvordan det gøres, er det lidt svært da de er 4 ponyer der bliver undervist samtidig, og i den rideklub vi kommer i skal der også være plads til at der kommer dressur ryttere samtidig, og så er det lidt svært at sætte 5 spring op langs den ene side af ridehuset.
Men mange tak for hjælpen
dec 2007
Vi ville prøve med tempospring, fordi der stod i Ridehesten, at det kunne hjælpe med at få en hest ned i fart når den springer.
Men jeg kan da også godt se at de ting du nævner også kunne hjælpe, så det vil vi da også prøve.
Så tak for hjælpen til dig også.
dec 2007
Tak for dit indlæg, og vi er også kommet frem til omkring 2,5 m, efter at have snakket med en underviser der vidste lidt om det.
Og vi mener heller ikk det skulle være noget problem for ponyer, og vores springer også langt over
Tempo-ridning