{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
757 visninger | Oprettet:

Piger og deres iver efter holdning {{forumTopicSubject}}

Jeg er godt nok forarget over, hvad voksne mennesker på rideskolerne lærer de små piger, når deres heste driller
Jeg var selv ude at ride, og den omtalte hest er 1 år ældre end min. Den blev flygtigt tilredet og derefter udlånt til omtalte piger.
Jeg valgte så at holde, fordi min var ophidset over alle de heste, og så hører jeg, mens jeg skal hoppe af, en af de "førende" voksne råbe "husk at stramme godt til, så den kan lære ikke at gå med snotten i vejret".
Jeg vender mig om, og jeg ser to piger igang med at stramme en chambon så meget, at det var rollkur! Mulen helt inde ved bringen.
Jeg må indrømme, at jeg blev vred og fortalte dem, at de skulle løse den chambon, for prøv at tænk på hvordan den stakkels hest har det, og om de ville synes, at det var sjovt. Først gloede de ondt på mig, men begyndte så at løsne den.
Jeg var på vej ud, så jeg ved ikke, om de i virkeligheden løsnede den. Jeg plejer ellers at holde min mund og passe mig selv, men jeg blev simpelthen så forarget!
Den slags hører ikke til i uvidende pigers hænder, og de voksne burde slet ikke opmuntre dem! Stakkels hest. Istedet skulle de have haft noget undervisning, så de kunne lære at ride...

Ak ja; det er blevet meget populært at have sin hest i "holdning", og skidt med hvilke midler man skal bruge for at nå dertil. Men ryggen er der ikke nogen der tænker på.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Piger og deres iver efter holdning
  • #1   29. dec 2007 jeg vil hellere se en hest der kan bruge ryggen og bagbenene godt med end at tvinge den ind. der vikrelig ik noget være at se !

• #3   29. dec 2007 Malene: Ja, det vil jeg også. Og det er også mit udelukkende mål. Kommer ryggen op, kommer hovedet ned smiley
    Man skulle bare lære de piger at ride, i stedet for at lære dem at tvinge hestens hovede ned. Den gør jo det samme, så snart tvangen bliver fjernet

• #4   29. dec 2007 bruger ingen andre midler end mine ben og lænd til m,at få hesten til bidet

• #5   29. dec 2007 nørder x/

• #6   29. dec 2007

det er så synd af der er nogen ´der mistbruger det !
    - d tænker vist var på HOLDNING HOLDNING .
    ja som der er nogen af jer andre der har skrevet.-
    at man heller ´vil se ryggen arbejde og træde godt ind under sig,
    og at hest og rytter er et TEAM , i stedet for den skal straffes!

• #7   29. dec 2007 rider gerne mine lang og dyb så ryggen og benene kommer godt med... Så kommer holdning helt af sig selv.. og så får man virkelig en letridelig hest!

• #8   29. dec 2007 arg man smiley

det gør man skisme ikke det er da smartere hvis man kan lære hesten det uden en??

først skal de jo få suget og der efter giver hesten sig selv i længden smiley
    meget nemmere ! og BEDERE smiley

• #9   29. dec 2007

ja, hvis man bare lægger hesten godt ned, altså dyb, og får den til at gå i en lidt stor trav i letridningen ,
    lægger de sig altså selv til !

• #11   29. dec 2007 Malene : det gør jeg også varmer godt og rykken godt op og reagere..

så kommer det af sig selv bellmann skal man bare korte tøjlerne nu så går han i holdning smiley

• #12   29. dec 2007 Det er da en meget rarer føelse og vide at man selv har lært hesten det i stedet for at man har tvunget den til noget.. jeg ville ikke bruge chanbon når jeg red og han så gik med snatten i veret.. så hellere sætte tempoet op og ride den ned med sæde og schenkler.. jeg håber pigerne har dårlig samvittighed over det!

• #13   29. dec 2007 hmmm , er fuldstændig enig med malene ...
    har også set en rideskole der ALTID havde chabon på ALLE rideskole hestene .... syntes simpelthen at det er grotesk ....
    hvorfor "F....." kan ridelærerne ikke bare lære de små at ride ......
    det jo slet ikke meningen at en hest akal gå på forparten ... og selv om jeg er springrytter helt ud til fingerspidserne , kan selv jeg regne ud at de små piger vil få en kultur chok , når de muligvis skal over på en anden hest . der ikke går med indspænding .....

• #14   29. dec 2007 Jeg kender det godt. De der som hiver/saver deres heste ned, og når den går i fin men tvunget holdving med hovedet så praler de løs med at deres hest går til biddet. GU GØR DEN EJ MAND!
    Folk tager udtrykket <b>at gå til biddet</b> meget bogstaveligt, og tænker kun på biddet, og mere udskåret, de tænker kun på hovedetsholdning. Når en hest 'går til biddet' behøver den ikke gå fuldstændig lodret med næseryggen. Næserygggen må gerne være lidt foran lod, for kunsten ved 'at gå til biddet' er at hesten skal bære rytteren med ryggen, og svinge i hele overlinien, og træde godt ind under sig og være blød i hele kroppen.

Ærligtalt synes jeg udtrykket 'gå til biddet' skal slettes fra nutiden og et nyt udtryk skal sætte i brug. Et som også hentyder til at hesten skal bruge ryggen, og bære på bagparten osv.

• #15   29. dec 2007 årh, sådan noget gør mig simpelthen så rasende!
    hader det hader det hadet det!

• #16   29. dec 2007 ja det er ikke til at klare !!!!!!!!! :S

• #17   29. dec 2007 FridaBertelsen - 'ASR' MissUOle /; ' :
    er fuldstændig enig , min er også redet ufattelig meget bagfra , og når jeg har ham med bagfra , skal han bare lige let støttes op på udvendige tøjle , og halv parade på indvendige , så ligger han der .... både med bagparten , og forparten , så er den simpelt hen selvgående ... og det er fordi den selv har fået lov til at gå ind med bagparten , op gennem ryggen og så selv lægger sig oppe i nakken ....

men til gændgæl hvis der er en dag han er lidt tændt vil jeg helre lave neget andet , eller bare prøve på at få ro på ham .....

skal vi ikke indfører et nyt udtryd ;P

• #18   29. dec 2007 Ja du har helt ret!

Jeg syntes også jeg ser mange ''save'' hesten ned, for at den skal gå i holdning!

• #19   29. dec 2007 ja seriøst måden til at få hesten til at lære at gå i holdning er at få, ryggen og bagbenene med + at få suget når man har nok af det kan man så begynde at lokke en lille smule og hesten vil der efter give sig helt automatisk smiley
    det kan godt være det tage 2 uger eller mere.?
    men hvad så??
    har du selv læret den det på den rigtige måde i stedet for at knække nakken på den smiley

hvad mener i om den måde ?

• #20   29. dec 2007 smiley team barbieheste smiley --- mie W
    Sådan skal det være! smiley
    Haha jo lad os det smiley
    Hmm.
    Det skal være noget der omhandler rygsvinget, bagparten og dog også halsen og hovdedet .. hvordan får vi mast det ind i ET udtryk :b ?

• #22   29. dec 2007 FridaBertelsen - 'ASR' MissUOle /; ' : hehe , ved det ikke rigtig :S ... heheh
    er ikke søærlig kreativ .... hehe
    men du må sige til hvis du kommer på noget smiley

• #23   29. dec 2007 Men jeg må ærlig indrømme jeg har haft en underviser der fik mig til at få hesten på forparten, jeg vidste ikke bedre dengang... Senere indså jeg hvor forkert det var..
    det har taget mig længe om at rette det op...
    Men er glad for jeg fik mine øjne op, meget bedre at lære det rigtigt fra start...

• #24   29. dec 2007
    smiley team barbieheste smiley --- mie W
    Er helelr ikke særlig kreativ lige nu xD
    Har heller ikke lavet andet end at nørde disney channel, og læst hestepas idag smiley

• #25   29. dec 2007 ` Malene Pedersen E'jaaz .
    En ride skole jeg gik på tidligere (nævner ingen navne) der fik de også bare nogle lidt ældre piger til at undervise på de der almindelige time og miniput hold. Og de tænkte heller ikke altid lige meget over hvordan man fik en hest til at gå til biddet og sådan noget.

• #26   29. dec 2007 FridaBertelsen - 'ASR' MissUOle /; ' :hehe ja , der er fedtmule og søn lige nu smiley

• #27   29. dec 2007 det så synd for hestene ....
    fik man det indlært ordenligt fra starten af var det meget nemmere at indlære.... x)

• #28   29. dec 2007 Ja, jeg synes også at det er rigtig sørgeligt at folk ikke ved mere, eller tænker sig mere om :o(

Har været inde på det før, men jeg synes også at det er sørgeligt så LIDT underviserne på rideskoler faktisk ved :o(

• #29   29. dec 2007 Det er DIREKTE forfærdeligt ! Og de ryttere får så mange rytter fejl, at mange at dem aldrig bliver rettet op på igen !
    Og en chambon hører ikke til på en rideskole ! Eller lign. værktøj . Rytterne er simpelthen ikke gode nok til at bruge disse værktøjer !

Men ja, jeg kender udemærket til problemet på rideskoler, det burde slet ikke kaldes "RIDESKOLE" men den slags undervisning .

• #30   29. dec 2007 forfærdeligt!
    på min gamle rideskole, var der er 14 årig piger der underviste. Jeg kan huske at hun i stedet for at bruge en normal elastik chambon, tog en af de der snore som binder høballer sammen, og brugte den som chambon?, hun sagde det var fordi, at den skulle lægge sig mere ind?
    den blev bundet vildt stramt ;(

• #31   29. dec 2007 mathilde C
    Sådan en IDIOT ! Hun burde skydes smiley

• #32   29. dec 2007 Fatter ikke de folk der vil have deres hest i holdning koste hvad det koste vil? Det ser super godt ud, men jeg har bare den holdning at man ikke skal ride med chambon hvis man ikke kan finde ud af at bruge den. det er der desværre alt for mange der ikke kan. Det går jo kun ud over hesten at de vil have det til at se pænt ud, de kan rent faktisk få dårlig nakke og ryg af det!
    Personligt går jeg meget op i at man skal arbejde hesten op til at kunne sådan noget, og en god idé er at starte helt fra bunden og tage sig god tid. Min hoppe kunne slet ikke gå til biddet da jeg fik hende. Hun havde stået stille ved en bonde mand. Jeg brugte sommeren 06 på at lære hende det, og til sidst lærte hun det også. Man skal bare tage den tid det tager og lære hesten den fra bunden!
    - hver gang jeg ser folm sidde og save hesten i munden bliver jeg så gal! jeg plejer også at fortælle dem det, men kommer meget an på hvem det er.

• #34   29. dec 2007 ja det burde hun!
    faktisk er der mange rideskole undervisere der er sådan?
    jeg lærte også at man skulle tage "lårlange træk" altså hånden helt over til slutninge af låret, også have den der og "lirke" eller "lege" med biddet ;(
    den dag i, dag fortryder jeg at jeg hørte efter..

• #35   29. dec 2007 Det er jo desværre i rigtig stor udstrækning underviserne den er galt med, for et eller andet sted lære folk jo alt det der indspænding, hiven, saven, nulren og hvad man ellers bruger af div metoder til at bukke nakken.. det lærte jeg også for mange mange år siden da jeg gik på rideskole, dog ikke i så slem grad.. hesten gik sjældent med chambon og der var ingen hiven eller saven..

Ser tit heste hvor nakken knækker det helt forkerte sted og ryggen hænger.. men folk mener den er til bidet fordi næsen er i lod eller bag..

• #36   30. dec 2007 Signe - Og endvidere lærer man jo knap nok GRUNDEN til at ride en hest til bidet/ samle den - at det er for at den skal barfe sig selv og ryggen optimalt, så den kan holde til en rytter :o(

• #37   31. dec 2007 Ja nemlig Signe..

• #38   31. dec 2007 Eva: Har du helt ret i.. mange steder er det nærmest "det skal den bare" eller "For det ser pænt ud" smiley

• #39   31. dec 2007 barfe=bære..

Men ja... :o(

• #40   1. jan 2008 smiley team barbieheste smiley --- mie W
    hah aja, nemlig også det jeg sad og så xD

• #41   4. jan 2008 uff' så har den jo gået enooormt meget for dybt s; det er endda værre for den, end hvis den "går med snotten i vejret". UF!

• #42   4. jan 2008 Ja, det er skammeligt

Kommentér på:
Piger og deres iver efter holdning

Annonce