Hest trækker når hun bliver sur {{forumTopicSubject}}
Jeg har en hoppe som siden jeg købte hende har haft den idé at når hun bliver træt eller hidsig så begynder hun at gå og hive tøjlen ud af hånden på mig. Det kommer bare ligepludselig, mest i skridten, sjældent hun gør det i trav eller galop.
Det giver rimelig irriterende anmærkninger i vores kritikker at hun slår så voldsomt fra i skridten.
Jeg har prøvet alt, og min underviser ved heller ikke hva jeg skal gøre, havde efterhånden lært at leve med det, men efter jeg brækkede min arm i januar kan jeg ikke længere holde til de ryk i armen, og derfor bliver jeg nødt til at fjerne problemet nu. Har nu i et stykke tid gået og overvejet at smide en løs indspændning på hende i et stykke tid til hun fatter hun ikke kan rykke i den, men er personligt meget i mod indspændning, hvilket gør at jeg langt hellere vil finde en anden løsning.
Det skal lige siges at jeg ikke ønsker at spænde hende ind da hun går pænt og stabilt med hovedet når man ser bort fra den dårlige vane.
Hva ville i gøre?
jan 2004
Følger: 39 Følgere: 143 Heste: 1 Emner: 924 Svar: 8.231
maj 2007
Følger: 14 Følgere: 12 Emner: 28 Svar: 234
Jeg har (ved egne erfaringer) fundet ud af at jeg kan holde hende fra det ved at drive godt på når hun gør det (både med sæde og schenkler), og ellers holde godt ved i tøjlen. Da du har brækket armen kan jeg godt se problemet i dette. Hvis det ikke virker ved at holde hende fremadgående, ville jeg nok foretrække en løs hjælpetøjle som støtte til du får trænet din arm op igen.
sep 2005
Følger: 91 Følgere: 93 Heste: 2 Emner: 387 Svar: 5.651
Forsøg først at give slip på tøjlen når den ikke trækker. Ellers belønner du bare adfærden. Hvis den har fået 'lov' til det (eller du ubevidst har belønnet den ved at den kan tage tøjlerne ud af hånden på dig) er det nok blevet en vane..
^ Det kunne være en ide.
sep 2005
jan 2007
Følger: 88 Følgere: 82 Heste: 5 Emner: 139 Svar: 1.445
Før i tiden holdte jeg igen af alle krafter og drev på, men hun har jo nok kunne mærke efter jeg begyndte at ride hende igen at jeg ikke kunne holde hende.
Tro mig Louise, hun bliver værre hvis jeg begynder at hidse mig op og råbe og skrige af hende.
jan 2007
Men når først hun er gået igang med det, så kan jeg overhovedet ikke få hende til at stoppe.
Kristine: Hvis du tør komme og ride hende uden bid så er du velkommen, ikke for at lyde sur eller noget, ;b hehe. men har ingen bane så skal i landet hver dag for at komme ned til en bane, og hun er ikke trafiksikker, så tør ikke ride ud på hende uden bid. Desuden har hun stået stille siden maj og er kun blevet redet i tre uger. ;b
sep 2005
jan 2007
sep 2005
jan 2007
jul 2005
Følger: 44 Følgere: 43 Heste: 2 Emner: 30 Svar: 643
Det kan godt være at det er hårdt at sige det på den måde og at det er dyreplageri eller hvad søren der nu er nogen der sys det er.. Men du blive nødt til at sparke til den.. ikke med hele benet bare lige med foden, og hvis du har spore på så lige prik lidt hårdt til den. Til sidst forstår den det..
Det har hjulpet meget på min.. så spark til den så den forstår det..
apr 2007
Følger: 115 Følgere: 311 Heste: 4 Emner: 154 Svar: 3.835
Men behold dine hænder hvor de er, og bliv ''stærk'' i hånden så den ikke går med frem-
self må du ikke spændde, men du er nød til at sige, til hesten at den skal blive hos dig.
Nu ved jeg ikke om du mener at den gøør det, når du har løs tøjle eller hvad ?
jan 2007
Ransby: Tak, jeg vil nok følge dit råd og tage sporene på igen, har nemlig bemærket det er blevet værre efter jeg stoppede med at ride med dem. Så må hun jo desværre lære det på den lidt hårde facon, eftersom intet andet indtil nu har hjulpet.
Men kom endelig med flere svar, især hvis i kender til problemt ;b
Hest trækker når hun bliver sur