{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.222 visninger | Oprettet:

Bider når jeg trækker {{forumTopicSubject}}

Hej HG! smiley

Jeg har det her problem med, at min pony bider når jeg skal løbe med hende med rytter på ryggen.
Jeg ved præcis hvornår problemet er startet og hvorfor. Det kommer sig af at jeg underviser en pige på 9 år, som har haft rigtig, rigtig svært ved at forstå, at min pony skal rides med laaaange tøjler. Når så pigen bad om trav, men holdt Mini i stramme tøjler, blev hun forvirret og frustreret.

En dag i skoven, da pigen bad om trav, mens jeg skulle trække/løbe med, bed Mini ud efter mig og nappede mig i armen. Både mig og min kæreste var med og så, at det var helt tydeligt: en frustreret pony!

Imidlertid har vi fået ordnet problemet, med de stramme tøjler, men nu bider min pony af vane ud efter mig, når jeg trækker i trav med rytter på ryggen. Det er uanset hvilken rytter, der sidder på hende. Så altså ikke længere frustrationer, men en simpel - men meget irriterende - vane.

Jeg har indtil videre prøvet at ignorere adfærden, og som regel bider hun kun første gang man sætter i trav. Det er bare ikke særlig rart at trække med en pony, der bider efter mig. Ignorance har ikke umiddelbart virket her, men fordi det i første omgang kommer af frustration, bliver jeg i tvivl om, hvordan jeg skal håndtere adfærden.

Hvad havde I gjort, hvis det var jeres hest? smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Bider når jeg trækker
  • #1   10. jul 2016 Eftersom det er blevet en vane, ville jeg "markere" mig og sige højt "nej" smiley

evt. få en lidt mere stabil rytter på ryggen af den, som kan sidde deroppe, imens du træner adfærden. Så den 9 årige pige ikke bliver forskrækket. smiley

• #2   10. jul 2016 Okay.. Det kan godt være, jeg skal prøve det! Det er så ærgerligt, at hun har fået en træls adfærd som følge af noget, jeg ikke selv er skyld i. smiley

• #3   10. jul 2016 holder du dig på din plads

jeg kan godt opleve at min pony bliver sur hvis ikke jeg holder mig på min plads (mellem skulderbladet og hovedet)

• #4   10. jul 2016 og også hvis jeg kommer til at trampe for meget når jeg løber

så jeg kommer til at være truende i min udstråling

(fordi heste jo stamper i jorden når de trækker grænsen over for hinanden)

så "trækker jeg grænser " når jeg løber

• #5   10. jul 2016 Jeg gør ikke andet, end jeg normalt ville gøre... Hun er vant til mit kropssprog og har aldrig før gjort noget lignende det her (snart 4 år jeg har haft hende) - jeg gør ikke noget for selv at trigge det, det er udelukkende træls vane, som er startet ved frustration smiley

• #6   10. jul 2016 gør hun det over for andre trækkere

• #7   10. jul 2016 Det har jeg faktisk ikke afprøvet, men jeg vil gætte på ja.. :s

• #8   10. jul 2016 prøv lige og lad vær med at sig at den har problemer med at den bidder ud bare lad som ingenting når det er

• #9   10. jul 2016 Altså du synes, jeg skal afprøve det med anden trækker? smiley

• #10   10. jul 2016 ja

bare lad vær med at sige hesten har problemer

sig du gerne vil tage lidt billeder eller noget så personen ikke kender til problemet

så kan du helt 100 udelukke om det er dig den er galt med og ikke hesten

du ved jo hesten bider og du tænker inden i begynder at trave

åh nej nu bider den mig igen

så giver du en energi til hesten som hesten bliver påvirket af negativt

• #11   10. jul 2016 Jeg har faktisk ikke tænkt inden, at "nu bider hun sikkert igen" - for jeg glemmer lidt problemet, idet det kun er der, når jeg løber med hende mens hun har rytter på ryggen. Jeg løber aldrig med hende normalt nemlig.... smiley

• #12   10. jul 2016 hmm det kan godt ligge underbevist

• #13   10. jul 2016 Men når jeg ligefrem har glemt det, og først kommer i tanke om det, når hun prøver at nappe mig? smiley

• #14   10. jul 2016 ja okay

• #15   10. jul 2016 Jeg ville lappe hende en.. Lige meget frustration osv. Skal de ikke bide ud..jeg kan godt forstå at det overhovedet ikke er rart at være frustreret.. Men sådan en adfærd vil jeg ikke acceptere men forsøge at løse på bedst mulig måde, hurtigst muligt smiley

Mvh TT

• #16   10. jul 2016 Jeg er enig i, at hun ikke skal bide. Det er trods alt ikke mig, der er skyld i hendes frustration og dermed ikke mig, der skal have frustrationen smidt i hovedet. Havde hun bukket, når tøjlerne var for stramme, samtidig med hun blev bedt om at trave, havde jeg accepteret det uden tøven - det er okay at fortælle, at der er noget, som ikke er helt i orden.

Det kan godt være, jeg skal prøve at give hende et klask. For at mindske antallet af gange, jeg skal klaske hende, hvor ville det så være bedst at gøre? Bare hvor jeg lige kan komme til eller konsekvent på mulen, halsen, etc?

• #17   10. jul 2016 Mulen, prompte! Evt. Hiv fat i mulen og niv..Men timingen er sværere.. Træls at skulle være nødt til at gøre det.. Man får det lidt dårligt bagefter men så længe man ved at det var berettiget så kan jeg leve med mig selv.. Du må ikke sige undskyld osv til hende bagefter..

Mvh TT

• #18   10. jul 2016 Da jeg fik hende var hun rå. Dengang bed hun også mennesker, og da løste jeg problemet ret hurtigt ved at nulre hendes mule rigtig hårdt, når hun bed. Det er bare ikke til med timingen! Så tror jeg det er hurtigere at klaske hende på mulen, når hun gør det. Det må jeg se, om jeg kan få gjort! At bide er i hvert fald ikke i orden, og det gør altså ondt!

• #19   14. jul 2016 Du skriver du aldrig løber med hende, måske netop det var løsningen! Uden rytter og så sørg for at lære hende at der gerne må være lidt afstand imellem jer så hun heller ikke vil kunne nå dig hvis hun synes hun skal bide

Jeg tror virkelig ikke på det har noget at gøre med at hun er frustreret over tøjle , men mere at hun ikke rigtig ved hvad det er du beder hende om og derfor reagerer ved at bide.

Du bliver nødt til at gå en hel del skridt tilbage i træningen, for du har tydeligvis overskredet hendes grænser

Det skal nok lykkedes uden brug af vold, for når hun ikke normalt bider så vil jeg ikke sige det er en dårlig vane, men et tegn på at hun ikke føler sig tryg eller sikker på hvad det er du beder hende om smiley

Held og lykke med det!

Og til Ina: man beder ikke andre om at løbe eller andet med en hest der bider uden at fortælle dem om risikoen!! Det er ikke ok!

• #20   14. jul 2016 Nadia
    Lige netop - det er fordi hun ikke forstår, hvad der bedes om. Det er også det, jeg prøver at forklare. smiley Hun forstår det ikke, fordi hun får så mange forskellige signaler.. Først fra pigen, som holder hende tilbage i hendes tøjler, dernæst bliver hun bedt af pigen om at trave - men holdes stadigvæk tilbage og reagerer derfor ikke. Samtidig holder jeg fat i hende i en anden snor, der også beder hende gå frem - men hvad skal man gøre? Følge efter med stramme tøjler, når man er vant til de hænger og slasker, eller gå imod signalet fra mig også..

Hun bliver én stor omgang signalforvirring, og selvfølgelig frustrerer det hende. smiley

• #21   14. jul 2016 I øvrigt løb jeg med hende i går uden rytter igennem en bane, jeg havde lavet med potentielt farlige ting. Ingen biden ud efter mig på noget tidspunkt, og vi trænede da alligevel godt en time.. smiley

• #22   14. jul 2016 Enig med Nadja- træn det uden rytter og evt. en pisk. lær hende at tap med pisk betyder sæt farten op- så kan du benytte den i undervisningen af pigen også- måske tag et træktov i hesten når du løber med pigen frem for at holde i tøjlerne- lad det være relativt løst og bed om trav vha. pisk som du har indlært inden pigen kommer i sadlen.
    På den måde får pony ikke modstridende signaler, men du har fortsat en sikkerhed i træktovet.

Hvis du vælger at slå ponyen - så gør det kun når der ikke er rytter på ryggen.

Dernæst var det måske en ide enten at lære din pony at blive redet med kontakt på tøjlen, så den ikke bliver frustreret af at pigen tager i tøjlen eller at du dropper trav indtil pigen har lært at ride hesten 100% for løse tøjler i skridt.

• #23   14. jul 2016 Rikke Thorsen
    Problemet er der ikke uden rytter.. Jeg løb med hende i går, og hun bed mig ikke på noget tidspunkt. Hun har i øvrigt lært, at tap med pisk betyder fremad, men pigen kan ikke håndtere at have pisken med. Hun rammer min hest i tide og utide ved en fejl... Hun er ikke dygtig nok endnu til at have en pisk med. smiley

Jeg har normalt et tov i hesten, som jeg holder i, og så har pigen tøjlerne for sig selv,
    Det er ikke længere et problem med tøjlerne - og hun skal ikke rides med kontakt, eftersom de bidløse optømninger jeg bruger, ikke er beregnet til konstant kontakt. Men hvis du læste hele opslaget, ville du nu altså også have set at jeg skrev, at problemet med de stramme tøjler hos pigen ikke længere var der - det har vi fået rettet. Min hest har bare fået det til vane at bide, når man løber ved siden af mens hun har rytter på ryggen. smiley

Hun gør det dog ikke, når jeg sidder som rytter.

• #24   14. jul 2016 ... nu håber jeg ikke, at jeg virker alt for spids i min kommentar. Det er ikke meningen. Jeg har bare en rigtig træls dag i dag!

• #25   14. jul 2016 Jeg læste hele opslaget- det var fordi du i et af de sidste opslag skrev noget der antydede, at det stadig var et problem: ""først fra pigen, som holder hende tilbage i hendes tøjler, dernæst bliver hun bedt af pigen om at trave - men holdes stadigvæk tilbage og reagerer derfor ikke". Men godt at det er løst smiley

Jeg mente nu egentlig også at du på jorden skulle have pisken- måske hun vil forstå det bedre, end at du trækker frem i tovet?

• #26   14. jul 2016 Det er lidt svært, når hun ikke gør det, når du træner uden rytter. Jeg er i det hele taget ikke meget til at slå heste og så må jeg indrømme, at jeg ikke synes det er forsvarligt at slå en hest, når der sidder en rytter på ryggen- især ikke en uerfaren en af slagsen.

Hmm.. det er svært. Har du prøvet at indlære et verbalt signal for trav? smiley

• #27   14. jul 2016 Nååå, det var en beskrivelse af, hvordan problemet opstod smiley Det er heldigvis løst! smiley Hmm, hun er nogenlunde stemmestyret faktisk, så jeg beder hende gå fremad ved lyd.
    Hvis jeg havde en pisk i hånden, kunne jeg også sagtens bede hende gå fremad på den måde, men problemet med signalforvirringen er egentlig løst.. Nu er der kun hendes reaktion tilbage. Og den er virkelig svær at komme af med..
    Specielt fordi hun hverken gør det uden rytter eller med mig som rytter. Tror heller ikke hun gør det med min kæreste som rytter, og jeg ved hun ikke gør det med Linda (anden voksenrytter, jeg underviser en gang imellem) som rytter.. Problemet er der faktisk kun ved børn, har jeg fundet ud af.. Og det er jo lidt.... jeg vil ikke gerne lange ud efter hendes mule, når der sidder et barn på hende.
    Jeg har haft hende i snart 4 år, og jeg ved hun ikke ville blive sur eller reagere voldsomt overfor mig, men hun vil helt sikkert blive rigtig forskrækket, og det vil jeg jo nødig udsætte noget barn for! smiley

• #28   14. jul 2016 Hov, ja der har jeg sådan set svaret på din nummer to besked... Den havde jeg ikke lige set, da jeg sendte den før.. smiley
    Hun er rimelig stemmestyret i forvejen. Klik med tungen er fremad, mere klik mere fremad, "pruuuuuu" er stop, "DYGTIG" er godbid og "ØØØØØØØ" er fy! smiley
    Hun kender dem alle og reagerer prompte på dem alle (undtagen når ØØØØ = stop med at spise græs, så kommer reaktionen lidt forsinket smiley )

• #29   14. jul 2016 OK, når vi har signalforvirringen ude af verdenen, så ville jeg forsøge at forindre hende i at komme til at bide i dig- jeg har selv en hest som indimellem kan bide ud- f.x ved indlæring af nye øvelser og han bliver frustreret over, at han ikke får godbid for at tilbyde alle de andre øvelser han kan ;-). Det jeg gør, er at jeg enten med hånden eller med en pisk i hånden, holder hånden/piskeenden op mod hans kind, samtidig med jeg beder ham udføre en øvelse- på den måde, kan man lige som prikke/skubbe imod hovedet når hesten forsøger at bide ud.
    Den metode har nedbragt min hests bideri en hel del smiley

Jeg kan alligevel ikke lade være med at tænke, om hesten mon stadig får et eller andet modstridende signal fra pigen, siden den kun reagerer med hende på ryggen- måske pigen lige spænder lidt op den første gang, I skal trave? Det kan også være det bare er blevet en vane med pigen- men du kan jo evt. prøve, at bede pigen slappe helt af inden trav? smiley

• #30   14. jul 2016 Jeg tænker, det har noget med børn at gøre, for hun gør det nemlig også med Lindas dreng, som er rigtig, rigtig nervøs. Modsat gør hun det ikke med hans bror, selvom det var første gang han sad på en hest... Jeg kan ikke forstå det!

Jeg troede også, at der var et signal fra pigen, som Mini reagerer på.. Men hvorfor så hos Jonas??
    Jeg plejer (når jeg husker det!) at løbe med armen strakt, og så holder jeg tovet så langt nede, at hun ikke kan nå mig, men det forhindrer hende ikke i at prøve alligevel. smiley Synes det er en god ide med pisken, men umiddelbart tror jeg ikke, at det bliver nemt både at løbe, holde, styre retningen og farten, og samtidig gøre det med pisken?

• #31   15. jul 2016 Det er den måde jeg styrer min hest rundt på, når jeg løber ved siden af. Den havde nemlig også fået for vane at vende, når jeg løb ved siden af. Med pisken ved hovedet kan jeg holde ham på sporet og kommer pisken tættere på hovedet - betyder det gå længere væk og træk i tov betyder kom tættere på. Men jeg må indrømme, jeg aldrig har prøvet det, hvor der var rytter på ham.

Men ellers kan du måske tage fat helt oppe ved næsebåndet lige i overgangen til trav, så du lige som kan forhindre hende i at vende hovedet mod dig og så slippe, så snart hun er i trav?

• #32   15. jul 2016 Ja, det er netop helt der nede, jeg holder fast i tovet, og det forhindrer hende i at vende hovedet og bide, men hun prøver alligevel. smiley Indtil nu har jeg kun ignoreret det. Men kan være jeg skal prøve din løsning med min kæreste som rytter. Han er noget mere erfaren, og han kender hende næsten lige så godt som mig. Hvishan samtidig driver på hende, når hun gør det, så holder hun måske op.

Jeg er bare ikke sikker på, at hun overhovedet gør det med ham som rytter...

Kommentér på:
Bider når jeg trækker

Annonce