{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.785 visninger | Oprettet:

Bider når jeg spænder gjord {{forumTopicSubject}}

Hej HG.

Min hest er inden for de seneste to uger begyndt at bide efter mig, når jeg spænder gjorden.

Jeg rider i min bomløse westernsadel med blød forsvidsel, som jeg købte for halvandet år siden, før det red jeg i en anden bomløs westernsadel.

Jeg tænkte først ryggen, men er nu kommet til at tænke på om det er fordi jeg spænder gjorden for hurtigt? Der er ingenting når jeg rider hende, altså hun viser ingen tegn på smerte, og har faktisk aldrig gået bedre.

Har besluttet at hun får massør inden for to uger, når en af de andre piger i stalden alligevel skal have hende ud.

Del gerne ud af jeres erfaringer smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Bider når jeg spænder gjord
  • #2   2. okt 2013 Vi har en pony på rideskolen der gør nøjagtig det samme, den ligger ørerne og bider ud.. Vi står to personer, jeg spænder kun i første hul og så får hun er stykke sukker af den anden person. Tre gange gjorde vi det, nu kan pigen selv spænde den og så give sukker. Når hun spænder den igen ude på ridebanen er der intet smiley så hun har ikke ondt i hvert fald, men kan da godt være din har det smiley

• #3   2. okt 2013 gjordkrampe...

smiley

• #4   2. okt 2013 det eneste jeg tænker når hesten bider ud efter mig når jeg spænder gjorden er hvem gider også at få spændt et stramt bælte rundt om maven:D min gør det så ikke hver gang men en gang i mellem hvilket jeg også synes er mærkeligt måske vil den bar ride uden sadel de dage den gør det?:D men det kan sagtens være du spænder den for hurtigt og den så får ondt i maven lidt?:D

• #5   2. okt 2013 Ved ikke om det hjælper hvis du bare spænder den så den sidder lidt løst og så spænde den helt lige inden du sidder op? smiley

• #6   2. okt 2013 Min pony begyndte også at vise tegn inkl at reagere på gjorden, hvilket hun aldrig gjorde, i min barefoot cheyenne og også lammeskindssadel. Jeg fandt først ud af efter mange måneder (hvor hun så også gik amok grundet smerte), at hun have inflammation i lænden, men den var blevet meget værre, da hun gik "amok". Vi fandt aldrig ud af grunden til det, for det var da mærkeligt? Jeg red med trykfordelende og uden bøjler i lammeskind? Så det er måske også grunden til det hos jer?
    Ellers spænder du gjorden stramt med det samme, og det er rigtig ubehageligt. Især, hvis det er en smal gjord, der ikke giver så godt efter, når hesten trækker vejret.

• #7   2. okt 2013 Vil også sige at den nok har lidt gjordkrampe.. Har min egen en tildens til hvis hun ikke har haft sadel på længe.

• #8   2. okt 2013 Tak for svar alle sammen smiley

Emilie: Jeg rider med trykfordelene underlag, men bruger min sadel MED bøjler smiley

• #9   2. okt 2013 Tja, som de andre siger, kan der være mange grunde.

Jeg kan ikke lade være med at tænke, når folk har gjordproblemer, at der ikke burde findes sådanne problemer. Hvis man har en sadel, der passer hesten, så har man ikke brug for at spænde gjorden særlig stramt. Jeg spænder personligt aldrig gjorden særlig stramt, men der er da rigtig mange, der spænder til de ikke kan mere. Jeg spænder bare sådan, at den ikke er så løs, at den skaver, og så ikke mere.

• #11   2. okt 2013 Camilla: Jeg har aldrig haft sadelproblemer, men da det er en bomløs sadel skal den altså spændes så den ikke glider rundt, da den jo er helt blød, og derfor er der ikke noget der som sådan kan holde den på plads (på nær min tvivlsomme balance :/). Jeg spænder den heller ikke så hun ikke kan få luft, men sørger for at jeg kan hive lidt ud i den. smiley

Christiane: Tak for dit svar, det har jeg ikke tænkt over. Sagen er den at Cha-Cha er lidt tyk, så den er i nederste hul i den ene side, og når jeg er færdig med at spænde gjord, er gjorden i "samme højde" i begge sider (håber du forstår). smiley

• #14   2. okt 2013 Ninja'erne: Jeg har dog ikke en lammeskindsgjord, men min gjord er med det der "akryl-halløj". Trækker også altid benene frem, så der ikke sidder noget i klemme.

^^Hold op, hvor er jeg egentlig god. Går straks i gang med at pudse glorien smiley

• #15   2. okt 2013 Husk der er nogen heste der kan have mavesår eller begyndene mavesår, som viser det ved at vise ubehag ved opsadling.

det kan også være noget kiropraktisk..

Men prøv at se lidt her (omkring mavesår) og kig lidt rundt på YT smiley

https://www.youtube.com/watch?v=Fr05hMmLCY4

• #16   3. okt 2013 Min kaster lidt med hovedet og viser irritation, ved gjordspænding.. Spænder altid kun meget let, og spænder så op, lige inden jeg trækker ud af stalden..
    Han gør det dog kun, når han keder sig, og der ikke er noget andet at kigge på/tage sig til.. Kunne heldigvis aldrig finde på at bide eller vise agressiv adfærd ved det..

Vil sige at mange af de råd er super, som der er kommet, så behøver vel ikke gentage dem smiley

• #17   3. okt 2013 det er højst sandsyndelig gjodkrampe

• #18   3. okt 2013 Gjordkrampe er der ikke noget det hedder, hesten har ondt.

• Thea A
    Thea A Tilmeldt:
    sep 2012

Følger: 7 Følgere: 6 Svar: 69
    #19   3. okt 2013 Gjordkrampe, det har min part også og jeg plejer at spænde gjorden i første hul samtidig snakke til hesten så læg trense på og bagefter kan du prøve at spænde gjorden op i 2 så gå ud på banen og tilpasse bøjler og til sidst kan du spænde gjorden igen.....:) håber du forstod det! smiley

Kommentér på:
Bider når jeg spænder gjord

Annonce