{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.019 visninger | Oprettet:

Stærk hest fra jorden {{forumTopicSubject}}

Heeej
Jeg har en hest på 6 år, som er utrolig stærk fra jorden. Jeg træner rigtig meget jordtræning, men vi mangler nogle flere kreative øvelser, hvor han kan blive træt mentalt. Vi øver meget bak og frem for små signaler. Jeg har derudover også meget fokus på bagpart og forpart, og sørger for at flytte på dem, så der er fokus og koncentration på mig. Vi har også øvet miljøtræning, hvor han var rimelig kold overfor alting. Jeg vil gerne blive ved med at øve jordtræning, men han er en klog hest, som hurtigt keder sig.
Derudover er rimelig dominerende og stærk, og jeg har problemer med at han stikker af, når jeg trækker med ham (Han eksploderer som en bombe, og man kan ikke nå at reagere).
Jeg har haft prof hjælp ude, hvilket også hjalp/hjælper. Han er bare begyndt at kede sig, og han trænger til udfordringer.
Gode kreative øvelser fra jorden søges derfor, hvor jeg bestemmer.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Stærk hest fra jorden
  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.710
    #1   28. apr 2018 husker du også at gøre hesten fysisk træt?

  • #2   28. apr 2018 Løspringer du ham, har du undersøgt track? Agility? Har selv en lignede hest, og der skifter jeg mellem hvad jeg laver ofte og beder hende koncentrere sig om mig ved at lave forskellige øvelser fra jorden, gå rundt om kegler, løspringe, gå over plastik osv

  • #3   28. apr 2018 Jeg løsspringer ikke, og det er kun fordi jeg ikke vil forstærke hans flugtinstinkt. Fysisk træt gør vi ikke så meget i, det er mest mentalt smiley

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.710
    #4   28. apr 2018 hesten skal gøres fysisk træt, så bliver den mere afbalanceret

  • #5   29. apr 2018 Super, det vil jeg gøre mere i så

  • #6   30. apr 2018 Hvis han kan finde på at stikke af, når du trækker med ham fra stald til fold fx, så læg træktovet over næsen på ham, og før det ind bag sidestykket på grimen på venstre side. Det skal selvfølgelig være løst, når I går normalt, men hvis han sætter af, så strammer det om næsen. Det er ubehageligt for ham, så du får nemmere ved at holde ham. Du skal selvfølgelig sørge for at løsne det med det samme igen, når han giver sig. De fleste heste fanger idéen efter et par gange og holder op med at udfordre en i situationen.

    Ellers er jeg enig med de andre - han skal køres træt fysisk, så han får mere ro i hovedet til at kunne koncentrere sig om dig smiley


  • #7   30. apr 2018 Jeg når knap nok at give ham et ryk i næsen, før han er pist væk. Han eksploderer som en bombe (altså fra skridt til hurtig galop). Så jeg kan ikke holde ham i "bare grime med tov om næsen".... smiley

  • #8   30. apr 2018 Så ville jeg prøve med en hingstekæde. Det er hårde sager, men en hest må simpelthen ikke stikke af, når man trækker med den. Det er super farligt.

  • #9   30. apr 2018 Ja er enig med dig, og derfor træner vi lidt med det nu. Jeg er bare ikke helt sikker på effekten endnu

  • #10   30. apr 2018 Hvis hesten vil løbe, så løber den. I min verden hjælper det ikke at ligge mere pres på med reb om mulen osv. Det handler i bund og grund om hvorfor han løber. Hvis det fx er fordi han bliver bange, så kan du træne ham i hvordan han skal reagere på fare. Det kan du fx gøre ved at præsentere ham for noget han er utryk ved (det kan være en pose på en pind). Hvis han reagerer ved at gå væk fra den eller generelt bare flytter sig rundr, så skal du først flytte posen helt væk i det split sekund han står stille på fødderne og så give en masse ros. Langsomt kan du komme tættere og tættere på med posen men samme pricip.
    Det handler om at han skal finde ud af, at det ikke hjælper at løbe fra fare men i stedet hjælper det at blive ved dig. Det kan sagtens være at det bunder i andet og du skal have andet prof hjælp ud. Det er desuden vigtigt at du hele tiden er rolig. Det skal lige siges, at jeg aldrig har haft en stik-af hest.

    Angående jordøvelser, så kan jeg anbefale akademisk dressur. Der laver man en masse dressurøvelser fra jorden hvor det er super vigtigt at hesten har fokus på dig. Jeg vil råde dig til at få en underviser ud, men du kan også finde en masse videoer på fx youtube. Jeg træner selv en hest der ligesom din keder sig utrolig hurtigt. Det sætter store krav til min opfindsomhed og eget fokus. Det er vigtigt ikke at blive ved med at gentage samme øvelse, men i de fx 30 min man træne så have 5-10 øvelser man kan skifte imellem. Han må ikke på noget tidspunkt ikke blive bedt om at lave noget, for så finder han selv på noget at lave. I den akademiske verden kan det at lave noget også bare være øgning af skridtlængde, tempe, overgange osv.


  • #11   30. apr 2018 Jeg miljøtræner med ham, hvor han generelt er meget ligeglad med alt. Han stivner højest. Hans voldsomme flip/stikken af tror jeg der skyldes for meget energi, og han derfor overreagerer, når han bliver bange for små ting. Han er nemlig generelt en rolig hest.
    Jeg har haft prof hjælp ude, og har fået en masse fif


  • #12   30. apr 2018 Giver du ham magnesium? Mange heste mangler det desværre og kan godt blive meget hypper af det:)

  • #13   30. apr 2018 Det må jeg lige have undersøgt!

  • #14   30. apr 2018 Du skal bare købe noget i pulver form som strøs ud over hestens foder

  • #15   30. apr 2018 Jeg har haft en 2-års, som fandt ud af, at hun kunne rive træktovet ud af hænderne på mig, hvis hun hev til. Hun var ikke bange - bare glad for at komme ud af stalden om morgenen og ville ud på folden så hurtigt som muligt. På hende brugte jeg en hingstekæde i en uges tid - hun forsøgte to gange at stikke af uden resultat, og så var det slut. Havde aldrig problemer med det efterfølgende.
    Det lyder som om, at du allerede træner ham en del og også har hjælp inde over. Hingstekæden er selvfølgelig en eskaleret løsning, men det kan også være nemt og hurtigt at komme af med en dårlig vane. Og min blev altså hverken ked af grimen eller træt af mig af den grund.


  • #16   30. apr 2018 Vi har sådan en "Ses, jeg skrider" hest i stalden. Hvor den kan gå lige så roligt, også fra det ene sekund til det andet være afsted i fuld galop.

    Her er der to ting der virker.

    1. Den skal motioneres. Det er absolut ikke nok at den er træt psykisk, den skal også være træt fysisk, gerne noget der hedder et par gange i ugen, så mindskes dens små idéer betragteligt.

    2. Reb om mulen. Jeg sætter det sådan at det strammer helt til, hvis den begynder at vil løbe, også er det ellers at sige til dig selv at man skal holde FAST. Dvs er du bange for at brænde fingrene på tovet, så er det på med handskerne når du trækker den. Den første gang vi havde tovet om mulen på den, der forsøgte den gentagende gange - uden held at skride, men vi fik den holdt.
    Den trækkes fast med rebet om mulen, fordi vi ikke kan regne ud hvad dag der er en "skrid" dag, men igen, rebet bliver ikke strammet hvis ikke hesten beder om det.

    Hesten er i øvrigt 170cm, jeg selv er en lille lort på 162 cm, og jeg kan holde den i rebet. Og jeg havde ikke holdt mig tilbage med at smide kæde på i en periode, evt. trense. En hest skal ikke have lov til sådan noget pjat - ganske enkelt


  • #17   30. apr 2018 Gingerella:
    Ja vi træner en del. Hennessy virker heller ikke ked af, at den er på, fordi den netop kun strammer når han trækker i mig. Jeg har prøvet alt andet, så hingstekæde er også sidste nødløsning/råd fra min træner smiley

    JustADreamer:
    Ja han skal helt klart gøres mere træt fysisk, det vil jeg prøve at lave om på. Jeg bærer desuden altid ridehjelm og hansker, når jeg træner med ham, så jeg er ikke bange for at brænde hænderne smiley


Kommentér på:
Stærk hest fra jorden

Annonce