Stærk hest fra jorden {{forumTopicSubject}}
Heeej
Jeg har en hest på 6 år, som er utrolig stærk fra jorden. Jeg træner rigtig meget jordtræning, men vi mangler nogle flere kreative øvelser, hvor han kan blive træt mentalt. Vi øver meget bak og frem for små signaler. Jeg har derudover også meget fokus på bagpart og forpart, og sørger for at flytte på dem, så der er fokus og koncentration på mig. Vi har også øvet miljøtræning, hvor han var rimelig kold overfor alting. Jeg vil gerne blive ved med at øve jordtræning, men han er en klog hest, som hurtigt keder sig.
Derudover er rimelig dominerende og stærk, og jeg har problemer med at han stikker af, når jeg trækker med ham (Han eksploderer som en bombe, og man kan ikke nå at reagere).
Jeg har haft prof hjælp ude, hvilket også hjalp/hjælper. Han er bare begyndt at kede sig, og han trænger til udfordringer.
Gode kreative øvelser fra jorden søges derfor, hvor jeg bestemmer.
maj 2007
Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.703
okt 2012
Følger: 45 Følgere: 24 Heste: 6 Emner: 35 Svar: 687
jan 2013
Følger: 19 Følgere: 16 Heste: 2 Emner: 31 Svar: 262
maj 2007
Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.703
jan 2013
dec 2007
Følger: 1 Følgere: 2 Emner: 5 Svar: 372
Ellers er jeg enig med de andre - han skal køres træt fysisk, så han får mere ro i hovedet til at kunne koncentrere sig om dig
jan 2013
dec 2007
jan 2013
nov 2008
Følger: 83 Følgere: 82 Heste: 3 Emner: 218 Svar: 3.195
Det handler om at han skal finde ud af, at det ikke hjælper at løbe fra fare men i stedet hjælper det at blive ved dig. Det kan sagtens være at det bunder i andet og du skal have andet prof hjælp ud. Det er desuden vigtigt at du hele tiden er rolig. Det skal lige siges, at jeg aldrig har haft en stik-af hest.
Angående jordøvelser, så kan jeg anbefale akademisk dressur. Der laver man en masse dressurøvelser fra jorden hvor det er super vigtigt at hesten har fokus på dig. Jeg vil råde dig til at få en underviser ud, men du kan også finde en masse videoer på fx youtube. Jeg træner selv en hest der ligesom din keder sig utrolig hurtigt. Det sætter store krav til min opfindsomhed og eget fokus. Det er vigtigt ikke at blive ved med at gentage samme øvelse, men i de fx 30 min man træne så have 5-10 øvelser man kan skifte imellem. Han må ikke på noget tidspunkt ikke blive bedt om at lave noget, for så finder han selv på noget at lave. I den akademiske verden kan det at lave noget også bare være øgning af skridtlængde, tempe, overgange osv.
jan 2013
Jeg har haft prof hjælp ude, og har fået en masse fif
okt 2012
jan 2013
okt 2012
dec 2007
Det lyder som om, at du allerede træner ham en del og også har hjælp inde over. Hingstekæden er selvfølgelig en eskaleret løsning, men det kan også være nemt og hurtigt at komme af med en dårlig vane. Og min blev altså hverken ked af grimen eller træt af mig af den grund.
feb 2005
Følger: 57 Følgere: 80 Heste: 3 Svar: 3.489
Her er der to ting der virker.
1. Den skal motioneres. Det er absolut ikke nok at den er træt psykisk, den skal også være træt fysisk, gerne noget der hedder et par gange i ugen, så mindskes dens små idéer betragteligt.
2. Reb om mulen. Jeg sætter det sådan at det strammer helt til, hvis den begynder at vil løbe, også er det ellers at sige til dig selv at man skal holde FAST. Dvs er du bange for at brænde fingrene på tovet, så er det på med handskerne når du trækker den. Den første gang vi havde tovet om mulen på den, der forsøgte den gentagende gange - uden held at skride, men vi fik den holdt.
Den trækkes fast med rebet om mulen, fordi vi ikke kan regne ud hvad dag der er en "skrid" dag, men igen, rebet bliver ikke strammet hvis ikke hesten beder om det.
Hesten er i øvrigt 170cm, jeg selv er en lille lort på 162 cm, og jeg kan holde den i rebet. Og jeg havde ikke holdt mig tilbage med at smide kæde på i en periode, evt. trense. En hest skal ikke have lov til sådan noget pjat - ganske enkelt
jan 2013
Ja vi træner en del. Hennessy virker heller ikke ked af, at den er på, fordi den netop kun strammer når han trækker i mig. Jeg har prøvet alt andet, så hingstekæde er også sidste nødløsning/råd fra min træner
JustADreamer:
Ja han skal helt klart gøres mere træt fysisk, det vil jeg prøve at lave om på. Jeg bærer desuden altid ridehjelm og hansker, når jeg træner med ham, så jeg er ikke bange for at brænde hænderne
Stærk hest fra jorden