{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.225 visninger | Oprettet:

Pludselig, stærk reaktion {{forumTopicSubject}}

Hej alle sammen smiley

Jeg har min skønne fell pony part. Jeg har nu trænet hende i snart 14 måneder, både med oppe og nedture.
Lige for tiden går det bare helt skævt for os, det er noget som faktisk har plaget os helt fra starten smiley
Som I kan se på billedet, er det der hvor sådan gården. Vi træner mest på ridebanen, da rotunten ikke virker for os.
Lobby har boet på den gård i omkring 5 år (så vidt jeg ved) Hun har gået roligt som dressur hest og har været med til shows og sådan.
Da jeg startede på hende var der intet, jeg kunne ride og træne hende uden nogen problemer.

Men efterhånden dukkede de første op. Lobby var bange for wrapballerne nede for enden af banen. Det er dog ikke vores største problem, men det sjove er at hun kun gør det med mig. Hun løber og hopper kun med mig, og nej. Det er ikke fordi jeg er nervøs. smiley Vi kan ride roligt rundt uden ingenting, og lige pludselig ud af det blå kan hun finde på at hoppe til side og løbe med mig. Jeg bliver meget hurtigt forskrækket og bange for sådan noget, så det gør mig efterhånden mere og mere nervøs for hende.
Hun gør det så også når vi træner nede i den anden ende. Om vi rider eller træner fra jorden, hun spænder og stresser helt op, men det er kun med mig? smiley

Når vi longere, lige meget hvor det er henne så kan hun finde på at stejle, hoppe til side eller bare løbe med mig i enden af tovet. Vi har før trænet det væk, men da jeg ikke havde trænet det i en uge kom det tilbage, og hun begyndte at stejle og spæne væk igen. Og det skal siges det KUN er mig hun gør det med. Og her har jeg også testet om det var mig der lavede for store signaler, men det skal siges hvis jeg bare pegede til siden så stejlede hun..

Da vi så skulle ud af ridebanen (Åbning ligger lige i hjørnet bag rotunten) blev hun bange for det ene og det andet. Hun dansede, hoppede, prustede og alt muligt bare da hun gik på den gårdsplads hun har boet på i flere år?

Vi kan slet ikke træne i rotunten. Der spænder hun også helt op, og løber rundt og ænser mig slet ikke. Jeg kan ikke longere hende uden et par spark, og det hele her gør mig så fortvivlet.. smiley

Jeg ved virkelig ikke hvad der er med os... For vi kan have det fint den ene dag, men den næste dag kan hun blive sådan som beskrevet deroppe.. Jeg bliver jo bange for hende, for hun reagere virkelig hårdt nogen gange, og jeg synes godt det kan blive farligt nogen gange...
Jeg prøver virkelig ikke at presse hende ud i noget, jeg vil ikke tvinge hende til det. Jeg bruger ikke hårde signaler, eller straf. Jeg ved virkelig ikke hvad det kommer af, for hun reager KUN sådan her når det er MIG smiley

Ejer siger at jeg bare skal lære hende at respektere mig, at Lobby bare prøver at tage magten fra mig.... Men det der lederskab fungere vidst ikke så vidt jeg ved..

Hvad synes I? Har I nogle gode idéer til hvad jeg kan gøre, hvordan jeg træne alle hendes forskrækkelser væk, eller skal jeg kontakte en underviser?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Pludselig, stærk reaktion
  • #1   16. jan 2014 Jeg synes helt klart du skal kontakte en underviser. Det giver de bedste resultater, du kan beskrive meget for os, vise billeder, video osv., men det fungerer altid bedre med undervisning:-)

  • #2   16. jan 2014 Det tænker jeg også! Skal bare lige finde en først så.. :s

  • #3   16. jan 2014 Ja det kan være svært at finde en hvor man deler træningsmetoder... Håber du finder ud af noget:-)

  • #4   17. jan 2014 Mange tak smiley

  • #5   17. jan 2014 Fell ponyer er stærke og MEGET selvstændige. Har selv et par stykker og kender alt for godt det der med at de gerne vil tage magten. Det prøver min fell hoppe også med jævne mellemrum.
    Som de andre siger, så få dig en underviser, og så synes jeg at det virker for mig at køre med nul-tolerance. Dvs at hvis hun fx prøver at mase sig forbi mig i jordarbejdet (fell-kampvogns-yndlingstrick) så har jeg altid en pisk med og en kapsun med fast jern i hende, og jeg er ikke bange for lige at tage fat og sige HALLO makker. Stop LIGE der og træd 4 skridt tilbage samtidig med at jeg siger meget højt og fast NEJ! Og det gør jeg lige så snart jeg kan se at hun tager hovedet op samtidig med at hun tager bare 1 skridt frem, som jeg ikke har bedt om, for så ved jeg præcis hvilken vej det går.
    Dvs lav nogle meget tydelige rammer for hvad der er i orden og hvad der ikke er. Og med en fell der gerne vil tage magten, der virker det altså ikke at sige "nej søde, det må du ikke". De er lidt tykhudede og ikke specielt følsomme når de går i kampvognsmode, så det skal bare stoppes.
    Har du prøvet klikker træning? det kunne måske gøre det interessant for hende at lytte til dig i rotunden og ved wrap ballerne i stedet for bare at flagre rundt i fuld fart


  • #6   17. jan 2014 Camilla B: mange tak for svar! Jeg finder en underviser, helt sikkert smiley
    Jeg kan prøve, men jeg tænker på om hun så mister tilliden til mig hvis jeg er for hård? Det kan selvfølgelig være farligt hvis jeg ikke er bestemt, men ja. Jeg vil prøve mig frem smiley
    Lobby er klikkertrænet, ja smiley og hun respondere godt på den. Vil prøve mig frem, mange tak! smiley


  • #7   17. jan 2014 Selvfølgelig skal man være bestemt, man skal ikke bede om noget uden man mener det, men jeg synes man skal være forsigtig alligevel, vil stadig anbefale en underviser. smiley

  • #8   17. jan 2014 Jeg er rigtig ked af at sige det men jeg tror det er på tide at vende blikket en smule indad...

    Du skriver først: "<i>Det er ikke fordi jeg er nervøs</i>" og efterfølgende skriver du "<i>Jeg bliver meget hurtigt forskrækket og bange for sådan noget, så det gør mig efterhånden mere og mere nervøs for hende.</i>" - vores heste er super sensitive og mærker lyn hurtigt hvis vi er usikre enten på os selv, den givne situation eller vores omgivelser. Selv hvis du i dine tanker har tjek på sagerne kan man tale om en slags "kropslig intelligens" - din hjerne siger "alt er okay, hesten er rolig, det kører det her!" og din krop siger "vær på vagt - vi ved jo godt at hesten før er vendt 180 grader på ingen tid" derfor går din krop i en slags beskyttelses-mode hvor den er på vagt overfor udefrakommende påvirkninger.

    Jeg tror ikke selv på respekt-begrebet indenfor hestetræningen - og jeg tror heller ikke på at hestene kan prøve at tage magten fra os. Men de lærer lyn-hurtigt hvad der fungerer og hvad der ikke fungerer - hvornår de får ros/hvile og hvornår de ikke gør. Har hesten oplevet at den feks springer til siden, fordi den bliver forskrægget og rytteren så slipper presset og ikke rider hesten videre, ja så gav det lille hop måske hesten 2 minutters hvile - og dét er en kæmpe ros. Som flugtdyr skal man spare på kræfterne - og det gør man når man står stille.

    Hvis jeg var dig ville jeg kraftigt overveje at kontakte en centreret instruktør - ved at de arbejder rigtig meget med rytterens mentale tilstand og generelt vægter rytterens mindset og holdning over hestens gang og holdning - da rytterens holdning og mindset er en forudsætning for at hesten kan bruge sig optimalt.

    Og så synes jeg lige du skal have et skulderklap for at spørge folk til råds og ikke bare gå til angreb på hesten... Møder desværre alt for mange som tager tingene den anden vej rundt. Det skal du virkelig have ros for! - At tænke på hesten og ikke bare reagere med frustrationer smiley

    Håber i finder en holdbar løsning smiley
    - Frederikke


Kommentér på:
Pludselig, stærk reaktion

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce