At sætte sig i respekt At sætte sig i respekt
Jeg har part en dejlig dreng.
Nogle dage er han sød og venlig, flytter sig for mig og gør, hvad der bliver sagt.
Andre dage napper han, puffer, maser mig, trækker af med mig, vil ikke stå stille og går hvor det passer ham.
Jeg har følelsen af, at det er rigtig meget på hans præmisser. Bevares - træning på hestens præmisser går jeg ind for, men jeg gider ikke, at han kun respekterer mig, når det passer Hans Højhed. Jeg gider ikke være opmærksom på, om jeg står i vejen for ham eller indbyder min arm til nap.
Jeg er hos ham cirka 5 ud af ugens 7 dage, men oftest rider jeg kun 2-3 gange om ugen. Jeg bruger enormt meget tid på at strigle og nusse i stalden samt på at hygge med ham fra jorden. - Men det er ikke hyggeligt, når han er så "ligeglad". Men når så han har de dage, hvor han virker til at være i harmoni med sig selv og gide mig, så er han den dejligste og mest tillidsfulde hest.
Jeg mangler råd... Råd til at sætte mig i respekt, men hvor det styrker lysten til at være sammen med mig og ikke hvor det avler frygt. Samt mangler jeg råd til, hvad jeg kan lave med ham fra jorden.
Jeg er meget åben for bud og gode råd
feb 2008
Følger: 95 Følgere: 118 Heste: 4 Emner: 232 Svar: 5.243
jul 2015
Følger: 4 Følgere: 10 Emner: 92 Svar: 1.640
Er Dine grænser 120% de samme hverdag også de dage han er sød.
Har du bedt ham om at stå, ja så skal han blive stående. Også selvom du kun har fat i den anden af træktovet, flytter han sig, flytter du han tilbage til den første position. - sådan en diskution kan godt tage lidt tid, men den er det værd. Du bliver bare ved, til han står.
sep 2011
Følger: 65 Følgere: 67 Heste: 6 Emner: 38 Svar: 170
mar 2011
Følger: 145 Følgere: 1641 Heste: 4 Emner: 1.745 Svar: 18.477
Mvh TT
feb 2009
Følger: 27 Følgere: 32 Heste: 7 Emner: 54 Svar: 1.285
Min hest napper også, det ignorerer jeg pænt. Den anden dag da jeg skulle kravle på ryggen af den, bed den min veninde på jorden. Havde det været smart at slå den der? Nej, nok ikke.
Få en underviser ud, der kan hjælpe dig med det. Evt. Find en fra blue berry Hill. De kan udføre mirakler uden at din hest ender med at blive træt af dig.
sep 2008
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 12 Svar: 36
Nej, det er bare IKKE i orden, det han gør.
Mht. det med godbider og tiggeri: Han starter "sødt" og søger på overfladen (håndflade, arm, lår, nakke, ryg ...) med overlæben. Når så han ignoreres her, så napper han ofte.
Fx når jeg skal rense forhove har han det med at nappe mig i bagdelen fx. Det lyder sjovt, men det er det virkelig ikke!
Når jeg fx skal lægge hovedtøj på eller tage det af, er han også bare så strid... Lige ved siden af striglepladsen ligger der altid en bunke hø, og han er bare nærmest umulig at holde! Han vil bare nærmest gøre alt for at få det hø... Så han hiver og slider i træktorvet for at få hø, og det er nærmest umuligt at få hans hoved op fra bunden for fx at putte trense på. SÅ irriterende!
Og jeg forsøger virkelig at skubbe igen, men så nemt er det bare ikke at flytte 450 kg hest!
Jeg aner ikke mine levende råd. Jeg bryder mig overhovedet ikke om tanken om at slå ham og skubbe hårdt, men måske det er den eneste mulighed........
aug 2006
Følger: 42 Følgere: 44 Heste: 1 Emner: 75 Svar: 955
Hesten skal IKKE sættes på plads. Jeg har endnu aldrig mødt en hest, der skal tæmmes med frygt. Det gør man "når du sættes den på plads". Det er alfa-adfærd og hvis man vil have en underkastende hest, der aldrig nogensinde tager initiativ, så er det helt sikkert måden at gøre det på. Ønsker man derimod en hest, der samarbejder, så skal man lede gennem det gode eksempel.
Det betyder naturligvis ikke, at man skal finde sig i hvad som helst men rolige, vedvarende korrektioner og at være grounded både fysisk og mental er den bedste måde at håndtere heste " der over det hele".
Jeg ville finde en underviser, der ved, hvad man har med at gøre. Det er som i er på vej ned af en sti, der kun fører til endnu flere konflikter.
sep 2008
Det er kun tilladt at modtage undervisning af én der hvor han står. Og hende har jeg absolut ikke lyst til at have noget som helst med at gøre, så en underviser er desværre ikke en mulighed.
sep 2008
Jeg skal selvfølgelig ikke finde mig i hans unoder, men hvordan bærer jeg mig ad mere konkret?
aug 2006
Uthe Lehmann har også lidt fat i den lange ende. Hun har skrevet 2 bøger, som jeg kan anbefale dig at læse "Ridning Uden Bid" og "I Harmoni Med Hesten". Begge bøger kan garanteret lånes på biblioteket, men jeg anbefaler dig på det kraftigste at anskaffe dig dem, hvis du har råd.
Det at forklare princippet bag "Passive Leadership" på skrift er som nævnt tidligere i mit indlæg en meget svær opgave. Men jeg ved ikke om du kan forestille dig, hvilken leder du helst vil følge. Den der tryner dig til blods, eller den der roser og anerkender dine evner?
Det er sådan lidt forskellen på de 2 måder at håndtere det på.
Det handler rigtig meget om intention, indlevelse og at være til stede - og det er ting, der er virkelig svære at forklare med ord.
Jeg ved, at hvis du har interesse i den tilgang så er der et onlineforløb, der hedder Horsefulness Liberty Training af en meget dygtig hollandsk hestepige, der gør tingene markant anderledes. Uden tvivl har hun hentet stor inspiration hos Mark Rashid og lignende, for det er samme filosofi, som træningen bygger på.
Mark Rashid har også skrevet et utalt af bøger og jeg forstår hans tankegang, men jeg synes virkelig, at det er meget nemmere, når man ser det udført i praksis fordi det er så baseret på dit mindset som det er.
feb 2008
maj 2007
Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.680
Hvis vi nu antager at en perfekt opdraget hest er 100%, så er din måske 60% opdraget - hvis du har dage hvor du måske ikke er 110% tilstede under håndteringen med din hest, jamen så vil ting glippe, og der vil opstå situationer som f.eks. at hesten skubber, eller lign - simpelthen fordi at det ikke er indlært godt nok, og at du ikke er så obs som du måske var dagen før, hvor håndteringen bare kørte på skinder.
Jeg tror på at heste gør hvad det kan betale sig, og ikke en dyt mere, derfor skal man altid være et skidt foran, og om man vil det eller ej, så foregår 99% af al vores omgang med hesten på vores ordre, og ud fra hvad vi forlanger og forventer.
så vær på, lad være med at sov - eller heller ikke selvom at i bare står og nusser.
mar 2011
Mvh TT
aug 2006
Tænk hellere overfor HVORFOR hesten ender med at bide/sparke.
Det er noget, som de fleste heste gør i ren og skær desperation. De nærmest råber og skriger når de vælger at bruge den kommunikationsvej. Det er absolut sidste udvej.
Min egen bider, hvis han har ondt.
Det erfarede jeg sidste år. Det samme har min kiropraktor erfaret. Han bed efter hende sidste år under en behandling så mange gange, at det virkede som han skreg af smerte.
Aldrig i mit liv har jeg set så mange flyvende forben, bagben og tænder som sidste år, da hun behandlede ham og han var meget hårdt angrebet af bændelorm.
I går havde jeg så besøg af samme kiropraktor igen. Jeg var 100% sikker på at hesten havde ondt. Netop fordi han havde bidt efter mig et par gange. Det viste sig så, at han havde været styrtet. Og skal have ro i 8 uger.
Desuden havde han både bændelorm og en grim tandspids.
Jeg ville aldrig slå efter en hest, der bider.
Jeg ville derimod begynde at overveje, hvad i alverden, der gør, at den vælger at bruge så dratistiske metoder.
maj 2007
skal den bevidst straffes for at vi som ansvarlig, har drevet den så langt ud at der ikke har været en anden udvej?
- en ting er at slå hesten som en reaktion, det kan på sin vis godt forsvares, men bevidst at opfordre eller anbefale at vappe hesten en, er i bund og grund dybt uacceptabelt.
hesten har med stor sandsynlighed prøvet at "forklare" 5000 gange inden at noget gør ondt, at den er forvirret osv osv.
mar 2011
Mvh TT
maj 2007
mar 2011
Mvh TT
maj 2007
mar 2011
Mvh TT
maj 2007
men stop med at tal om respekt, samarbejde og tillid når du med fuld overlæg vil slå din hest når den "taler". man respektere jo netop ikke hesten ved at straffe den fysisk, for dens sprog.
jeg kan slet ikke forstå pointen i at straffe hesten for at man ikke formår at forstå den, eller se de signaler den sender..
mar 2011
Du får det til at fremstå som at jeg mener forholdet bliver bedre med tesk...
Mvh TT
jul 2015
Vi har en pony på rideskolen som også gerne placere tandsættet i den som trækker den.
I de tilfælde vil jeg også prompte aflevere en lige højre.
Men det er helt klart en mulighed at undgå den adfærd, ingen af mine heste har bidt mig siden de første måneder jeg havde min første pony, det er 27 år siden.
Man kan komme virkelig langt med 120% konsekvens og en bestem attitude. Men i dit tilfælde vil jeg også inkludere dissideret magt, 450 kg. Hest kan blive en halv farlig fornøjelse, hvis ikke du er i føretrøjen.
Men magt uden 120 % konsekvens og bestemt attitude er dømt til at mislykkes, og kan gøre situationen mere farlig. Så overvej dine handlinger.
sep 2008
Jeg tror, der er nogle ting, der er misforstået: Han bider ikke, fordi han har ondt. Han bider fordi han vil have godbidder. Og det er ikke acceptabelt!
maj 2007
Følger: 77 Følgere: 78 Heste: 5 Emner: 1 Svar: 1.476
Vift med torvet når han kommer for tæt på. Ville ikke klappe ham en, men bruge torvet og dit kropssprog.
Håber i finder ud af det!
feb 2014
Følger: 4 Følgere: 19 Heste: 2 Emner: 13 Svar: 263
sep 2008
Det er ikke min hest. Det er en hest, jeg har part på, og dette har jeg ikke haft mere end en måneds tid. Så det er ikke mig, der har lært ham at man får belønning ved at nappe. Derudover er det en rideskolehest, og jeg kan derfor ikke tage ansvar for, hvad de andre lærer ham. Jeg vil blot, at han har respekt over for MIG.
feb 2008
feb 2014
Det har intet med respekt eller mangel på samme at gøre.
Det eneste du kan gøre er at forsøge at træne ham i ikke at gøre det, men det kan være svært hvis andre ikke gør det samme.
mar 2011
Mvh TT
feb 2014
Jeg oplever til gengæld mange heste der er forvirrede og frustrerende i deres samarbejde med mennesker, bl.a grundet manglende grænsesætning fra menneskets side.
Jeg tænker ikke, at heste opererer med termet 'respekt'. Jeg tror til gengæld de kan være forvirrende og frustrerede. Ligesom de også kan overskride vores grænser og regler, fordi de ikke ved bedre. Men jeg tænker ikke de gør det pga mangel på respekt
aug 2009
Følger: 32 Følgere: 30 Heste: 2 Emner: 6 Svar: 208
Når det er sagt så ville jeg helt konkret sørge for, at nogle grundelementer er iorden fra jord signalmæssigt: stop, bak, flyt skulder og flyt bagpart. Især BAK ville jeg i dit tilfælde sørge for er aldeles godt (pisk foran bringe evt.), især hvis han maser dig engang imellem, så du har nemt ved at rette ham, for det er en rigtig god vej ud af uønsket adfærd: ret den! Nødvendigvis ikke med klap eller skæld ud, men bevægelse i benene på ham - og vær opmærksom på, at du ikke flytter og bakker for ham. Stå som en statue og vær sikker på du kan bakke ham væk og flytte ham udenom dig
(PS. hvis det hjælper at få det SUPER konkret, så har jeg video af dette, så du evt. kan få det visuelt fremfor skrift - foretrækker jeg selv..)
aug 2009
Følger: 32 Følgere: 30 Heste: 2 Emner: 6 Svar: 208
okt 2010
Følger: 27 Følgere: 193 Heste: 2 Emner: 35 Svar: 744
Det hjælper en del hest, hvis de napper, fordi de vil have godbidder, da det er en bestem lyd, der udløser godbidder.
Så KUN giv godbidder ved klik, da hesten ellers kan blive forvirret over, hvornår den får godbidder.
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 36.972
Når du nu har en der er så godbidsglad, så handler det om at time hvornår man giver godbidder. Hesten har lært at det betaler sig og bide - den gør det kun fordi den har lært at det er giver noget godt.
Klikkertræning er en ganske glimerende ting til de madmotiverede heste fordi man let kan lære dem ting og være præcis i sine signaler og timing.
Dermed kan du belønne ham for adfærd du gerne vil se og ignorer den du ikke vil se. Hvis man har styr på tingene så kan man hurtigt aflære eller indlære ting.
Fx aflæres her på videoklippet, en hest der bidder efter godbidderne relativt let.
https://www.youtube.com/watch?v=sNlRS4bhtuM
mar 2011
Mvh TT
jul 2015
Min den nye, er også utrolig madfikseret, og han ved at han får en efter endt ridning. Så han begynder at søge efter den, hans mule søger konstant min hånd, lige så snart vi kommer i stalden. Men han får den først efter afsadlingen og massagen/grubning.
Jeg ignorere alle hans forsøg, satser på han lære på et tidspunkt, at godbidden er til sidst, og vil tage det mere afslappet.
Basse tigger aldrig, men hvis jeg glemmer det og vil lukke ham ud uden, så stritter han svagt imod og giver mig du-har-hvis-glemt-noget blikket. Hvilket er helt ok, også for han godbidden.
Bare du er konsekvens og arbejder målrettet, så kan du godt vænne ham af med det. Men det er meget vigtigt det er præcis de samme regler ligemeget han den dag er verdens bedste hest / den største botnak i verden.
aug 2006
Den video der er lagt op med Stine Joy Langkilde er også super god. Der ligger også en video på Epona.TV hvor Alexander Kurland lærer en hest ikke at tigge - med godbidder.
Jeg har en hest, der er klikkertrænet. Han er været klikkertrænet i 8 år.
Min gamle pony på 29 er faktisk værre end min store varmblodsvallak på 600 kilo. Hun står bogstavlig talt oveni en - og det gør det så heller ikke nemmere, at den store er så fuldstændig ligeglad med, at hun er der, at man nærmest står med 2 heste i lommen.
Men jeg plejer at grine af det. De 2 er simpelthen de bedste venner.
Jeg kan faktisk gå rundt med en taske, der er fuld af hans foder/godbidder uden at han på noget tidspunkt er i den. Jo hvis jeg åbner den er det liiige fristende nok men ellers, så ved han godt, at klik = godbid.
Til gengæld så kan han så lave sliding stop fra galop, hvis jeg klikker ham der, fordi jeg klikker ham det sekund adfærden sker.
dec 2008
Følger: 20 Følgere: 50 Heste: 4 Emner: 28 Svar: 1.211
Jeg har en pony som meget let bliver aggressiv omkring fodring (herunder også godbidder), og har både sparket og bidt. Han har godt nok også nogle dybe ar på sjælen som ændrer situationen en del i forhold til en "normal" hest. Jeg har desværre straffet ham for det af ren refleks i starten for at beskytte mig selv. Men af min egne gode vilje har jeg aldrig straffet ham for det, og han er stoppet med det. Det er godt nok ikke helt det samme som din, men min pointe er at man godt kan aflære sådanne ting uden at skulle sætte hesten på plads.
Mht. at den bider vil jeg prøve at aflære det med tålmodighed og masser af belønninger! Står den pænt og roligt i bare et par sekunder, belønning! Begynder den at nappe så ignorerer du den (så vidt det er muligt), evt. træder et skridt væk eller flytter din arm, eller hvad den bider i, og holder den op venter du et par sekunder igen inden du belønner den. Får den en godbid med det samme den stopper med at bide, kan den godt koble det på dét at bide - så det hedder "bide og stoppe = godbid". Her vil biddet altså være med i det at få en godbid!
Venter du nogle sekunder kan du komme ud over det problem, for så belønner du ham for at stå pænt i "længere" tid
dec 2008
Følger: 20 Følgere: 50 Heste: 4 Emner: 28 Svar: 1.211
sep 2008
Jeg kæmper med psykisk sygdom, så der er bestemt dage, hvor jeg er mindre oplagt end andre. Når han er "dum" disse dage, kommer vi nemt "op at toppes", hvilket jo giver fin mening. Jeg ville bare sådan ønske at stalden og min omgang med ham kunne være fristed, hvor jeg netop kunne koble af. Jeg har intet imod en livlig og initiativrig hest, men på de dårlige dage kan jeg næsten bare kaste håndklædet i ringen, hvis han fx går ind i mig, puffer, maser og bider... Og det påvirker desværre min lyst til at komme tilbage dagen efter. Og han mærker selvfølgelig hvor jeg er "svag", men er det hestens natur at udnytte dette? Er det sådan noget med, at lederen af flokken ryger af pinden til fordel for et stærkere individ, hvis der er tegn på svaghed?
Jeg er godt i gang med at forsøge at sætte mig grundigt ind i hestens natur og hvordan den virker. Men jeg er der ikke helt endnu.
aug 2006
Jeg kender nok din situation bedre end du selv tror, men jeg kan garantere, at det virker, hvis man gør det.
Hesten er dit spejl. Og lyt til rådene her - og find en dygtig underviser, hvis du må med din part. Det er det mest effektive der findes.
Jeg har haft med heste at gøre i 20 år og jeg har altid arbejdet med undervisere.
sep 2008
Jeg er i fuld gang med at arbejde med mig selv. Men hvad så nu? Betyder det så jeg ikke kan have med heste at gøre før jeg er rask? For det har lange udsigter
aug 2006
Men hestene spejler ofte en. Så når man har udfordringer, så kan man ofte se det i hesten. I hvert fald på et eller andet plan. Jeg bliver heller aldrig rask. Men jeg kan lære at leve med det.
Du er ikke alene.
maj 2007
en hest prøver ikke på at dominere mennesker, derfor prøver den heller ikke at vippe dig af pinden, fordi at du har en dårlig dag
- højst sandsynligt er du bare ikke obs, og nærværende på samme måde.
sep 2008
Jeg var ude ved ham i dag, og det gik faktisk rigtig godt! Jeg afprøvede helt generelt at skære ned på godbidder. Han fik 2 gulerødder, da jeg hentede ham på folden og så igen da jeg slap ham ud på folden igen. Jeg forsøgte at rose ved berøringer frem for med godbidder, og dette reagerede han faktisk helt okay på. Og så enooooormt meget med stemmen. Heldigvis var jeg alene både i stalden og i ridehallen, så andre var ikke generede af mig "Du er så dyyyyyyyyyygtig!"
Og derudover foregik alt bare meget langsomt, hvilket han virkede til at nyde. Det er som om, han laver flere unoder, hvis jeg har sat mig noget bestemt i hovedet og går direkte efter dén plan. Han er meget mere medgørlig, hvis jeg tager mig tid til rigtig at hygge og bare tulle rundt. Desværre er det jo ikke altid, at det er en mulighed, og når det ikke er, skal han stadigvæk opføre sig pænt, men vi lærer jo stille og roligt hinanden at kende
jul 2015
Det er en færdighed jeg også bruger i mange andre sammenhænge, det at være i ro og signalere stabilitet, selvom mine følelser er lettere kaotisk.
Hvor har jeg hørt mange gange, "du er også bare så rolig" eller " hvor ville jeg ønske jeg havde din ro"
At jeg er lige så nervøs eller presset som de andre i situationen, har de svært ved at tro.
Øv dig i det, det giver, udover en rolig og stabil hest, også valgfriheden om hvilke af ens følelser omverden skal informeres om.
mar 2011
Denne er rigtig god og man får nogle rigtig gode øjenåbnere.
Mvh TT
jul 2015
Jo bedre jeg er til at styre mit sind og mine signaler, jo mere stabil hest har jeg.
Jeg kan kun sige, prøv at træne det og observere selv.
jul 2015
Ved at jeg er den samme rent sindsmæssig hver dag, ved mine heste præcist hvor de har mig, de scanner mit sind. Dette gør også at jeg bare skal blive sur i sindet, så ved de godt, at deres adfærd er uønsket.
Der er jo også de dage, hvor dette ikke lykkes, og det kan jeg mærke på mine heste øjeblikkelig, fordi de er vandt til jeg er stabil og præcis den samme. Dette er jeg også opmærksom på, og tager mine forholdsregler.
Den anden fordel ved disse, er at de signaler mine heste udsender, som min hjerne opfanger intuitivt, også er mere åbne, og jeg lettere kan aflæse mine heste.
Det hele handler om at være bevidst om sit eget sind, og se spejlet i hestens adfærd. Jo mere bevidst jeg er om min egen reaktioner og signaler, jo bedre kan jeg forfine disse i samværet med hestene. Og min erfaring er, at det giver rolige og stabile heste, der er meget nemme at håndtere.
Jeg er ikke en anden end den jeg er, det eneste jeg gør, er at jeg er præcis den samme HVER dag. INGEN humør svingninger, og hestene ved præcis hvor de har mig. Og jeg er meget opmærksom på det.
sep 2008
Men sandheden er, at dette er umuligt for mig. Jeg svinger en del i humør. Jeg lader det aldrig nogensinde bevidst gå ud over hesten, men hvis han opfører sig dumt på en af mine dårlige dage, avler det jo simpelthen bare, at vi modarbejder hinanden, for så bliver jeg jo også ked af det og frustreret - mere end jeg er i forvejen på den pågældende dag.
Jeg kender godt vigtigheden af at udstråle ro, når man færdes blandt heste. Jeg kender også vigtigheden af at trække vejret roligt og tungt, samt at er man selv nervøs, bliver hesten det med stor sandsynlighed også. Men uanset hvor vigtige aaaaaaalle de her ting er, ændrer det desværre bare ikke den kendsgerning, at jeg svinger ret meget.
Jeg ved derfor også, at det er ganske urimeligt at forlange af ham, at han altid er stabil. Jeg har heller intet imod, at han også har dårlige dage - det er et levende dyr, vi snakker om - men jeg synes også selv, der er grænser. Min grænse går fx ved, at han går ind i mig og bider. - Det vil jeg ikke finde mig i, uanset hvor dårlig en dag den ene eller den anden af os har.
Jeg tænker, det er nemt at opsummere vigtigheden af at udstråle ro... Men hvad så med de dage, hvor mit sind er i kaos? Bør jeg her helt holde mig fra stalden? I så fald synes jeg måske, at den terapeutiske virkning, heste har, går af. Men omvendt så sker dette jo også, hvis jeg tager ked af det hjem fra stalden, fordi jeg føler, jeg har været luft for ham den pågældende dag.
aug 2006
På sådan en dag så er det bedste bare at gøre så lidt som muligt. Man skal ikke nødvendigvis gøre en masse. Bare være sammen.
Man kan også lære at meditere. Det kan hjælpe rigtig meget på balancen. Men det er svært uden at have nogen til at guide dig. Jeg har en vis erfaring i at meditere - og er samtidig psykisk udfordret.
Det vigtigste for mig p åen dag, hvor hovedet bare er alle mulige steder er at komme ned i kroppen igen. Stille og roligt. Det virker sådan lidt paradoksalt men det beroliger. Også mere end man tror.
sep 2009
Følger: 56 Følgere: 63 Heste: 1 Emner: 621 Svar: 11.251
Jeg har en vallak der er lidt på samme måde, med at der er dage hvor han er DRØMMEN og dage hvor jeg står forvirret og klør mig i håret og ikke aner, hvor min søde babymule har skjult sig henne.
Det hænger 9/10 gange sammen med at jeg er træt eller stresset de dage hvor han opfører sig som en lortekrikke. For når jeg ikke kan give mig 100% og han får den fokus og den opmærksomhed, hvorfor skulle han så give mig noget som helst igen?
Så de dage træner vi bare ikke noget der kræver forventninger. Vi går en tur sammen, vi står og strigler, sådan noget. Nogle dage bliver det bare at han får sin mad, og det er OK.
Det har jeg lært at acceptere.
Gentager adfærden sig, dage hvor jeg er på og frisk også, så er det jeg beder massøren komme en tur ud forbi og tjekke ham igennem.
Jeg vil foreslå meditiation eller åndedrætsøvelser til dig og klikkertræning til hesten.
Det tager noget tid, men min, der normalt er aggressiv omkring godbidder, kan nu finde ud af træning mens jeg har lommen fuld. Der er tidspunkter hvor han glemmer at man kun får godbid når der har været et klik, men bare med 2-3 ganges træning synes jeg der var væsentlig bedring.
jul 2015
Den pony lærte mig også meget, bl.a. at en rolig udstråling var den jeg kom længst med. Det samtidig med at jeg som barn havde lært, hvor uhensigtsmæssigt en humørsvingende adfærd er for ens omgivelser (min stedfar, kunne slå en hver præmenstruel teenager i humørsvingerne med mange længder). Besluttede jeg at ændre på det. At få ryddet op i alt det rod jeg havde på "1 sal" og bevidst øve mig på at skabe ro i hovedet og ro på min udstråling. De to ting følges gerne af.
Ja, det har været et hårdt arbejde, og taget mange år. Og let har det bestemt heller ikke været. Men uden den færdighed jeg har nu, havde jeg aldrig fået en så stabil pony, ud af Basse som jeg har i dag. Han var ret skadet i psyken, da jeg fik ham.
Men jeg vil give Lisette ret, hvis ikke den hest du har part på nu, kan håndtere dine svingninger, vil jeg anbefale dig, at finde en type lige som min den første. En total stabil hest, er bare mere end guld værd, når ens psyke driller.
De dage hvor min psyke driller, det gør den stadigvæk, selvom der heldigvis er langt imellem, så skridter jeg en tur på nogle få km. For lange tøjler. For at få den psykiske healing som hestene giver mig.
jan 2016
Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 6
Mit råd er, at du skal gøre op med dig selv, hvordan det skal fungere for jer, og så gøre det ens hver gang. Så ved han hvad han må og ikke må, og hvad han skal forholde sig til.
En elevhest er i mange hænder i løbet af en uge, men de er sjældent dummere, end de godt ved hvem, der stiller hvilke krav. Og når du har ham så ofte, har du masser af mulighed for at have indflydelse på hans opdragelse.
Gå væk fra ham, vend ryggen til ham når han opfører sig uønsket. Bak ham hvis han ikke hører efter og sørg for, at han ikke er i tvivl om, at hvis han bider eller sparker så svarer du igen, og du mener det. Og det er selvfølgelig undtagelsen at du reagerer eks. med at klappe ham én, men han skal kende dine grænser, og hvis det bliver farligt (eks. bid eller spark) vil jeg ikke tøve med at klappe til. Måske forsøger han at finde dine grænser?
At sætte sig i respekt