528 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 9 Svar

Forfine signalerne? Forfine signalerne?

Hvordan arbejder I med en hest, der ikke har motivation for at vige for pres? - Hvordan får I dem til at vige for netop dette, eller griber I det anderledes an?

Sagen er den, at efter en flytning står jeg nu og skal i gang med min unghest igen. Hun blev gjort ryttervant sidste sommer, men har stået stille siden efteråret igen.
Hun er 4, og frieser. Hun har aldrig været videre motiveret for at vige for pres, og synes ellers jeg har prøvet alverdens metoder for at få hende til at forstå princippet.

Hun flytter sig fint nok, når jeg "skubber til hende" på staldgangen og siger ryk fx. Og stopper også fint for pres i grimen.

Men på banen, hvis jeg vil flytte hende rundt for pres med sticken er der fx ingen reaktion, hvilket jeg er lidt ærgerlig over, da jeg er meget fascineret af groundwork, og hvordan man med meget små signaler kan flytte rundt på sin hest, både i versader for/bagpartsvendinger, indparkering osv.

SÅ - hvordan griber I tingene an, når hesten ikke rigtig finder nogen motivation for at vige for en tappen med en stick?

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Garderobe 500 kr.
  • Hjælpe til 16 fjedre i trampolin 500 kr.
  • Hang TV 600 kr.
  • Hænge TV op på væg og sætte til (har kun el-ledning) 500 kr.
  • Vi har en lampe med lyd dæmper funktion, der ikke helt virker 500 kr.
  • Nedtagning af lamper 2.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Forfine signalerne?
  • #1   21. feb 2016 Med min var det faktisk ret nemt. Jeg bruger spore og når jeg vil have hende til at rykke beder jeg hende om det først med et lille tryk, men kommer der ingen reaktion hugger jeg til hende og så rykker hun. Så er det selvfølgeligt vigtigt at man så giver efter på det rigtige tidspunkt, altså når man får den ønskede respons. Men du skal bare være hård til den rykker. Det hjalp med min. Nu laver hun schenkelvigninger og bagpartsvendinger uden at sporen rør hende. Jeg lægger bare benet tilbage smiley

• #2   21. feb 2016 Velkommen til min verden med hest smiley
    Jeg stod i nøjagtig samme problem og blev egentlig rigtig ærgelig over min hoppe. Altså hun forstod signalerne og kunne jo sagtens mærke mig, men hun fandt ingen mening i at gøre som jeg ønskede. Hun finder ingen tilfredsstillelse i at være dygtig og gøre mig glad....pænt irriterende, men hun har nok i sig selv og skal hun yde skal det give mening for hende.
    Jeg begyndte (stik imod alle mine principper) at bruge godbidder i træningen. Små foderpiller der er hurtige at tygge. Nu gav det mening og hesten er langt mere på i træningen.
    Jeg har lært hende at vende hovedet lidt væk når hun får dem og hun får først idet hun har lukket mund. Samtidig har jeg valgt at sætte en kliklyd på den øvelse hun får ros for, så hun ved hvornår godbidden udløses. Det gør at jeg kan have godbidder på mig uden at hun søger lommer og napper osv. Desuden skal der arbejder for hver guf, de er ikke "gratis".
    Så du er simpelthen nødt til at finde ud af hvad der motiverer din hest til at gøre hvad du beder den om.

• #3   21. feb 2016 Min hest kan også være lidt tung i røven, men alle heste er motiverede overfor pres, nogle skal bare presses mere end andre.

Jeg træner en del jordarbejde med min hest og har også været på flere kurser og fået undervisning i det. Min erfaring med min egen er, at det kræver ret meget pres at lære ham en øvelse, men når han så har lært den, er han lige så fin på signalet som en mere følsom hest vil være det.

Så hvis din hest ikke flytter sig for et lille pres, så bliver du bare ved med at øge presset indtil hesten flytter sig. Dvs. hvis din hest ikke flytter sig for et lille tap med din stick så læg mere tryk på næste tap osv. indtil hesten reagerer. Undgå dog at tappe mange gange hurtigt efter hinanden, da det irriterer de fleste heste. Hellere få tap af øget styrke end mange små tap, som hesten ikke reagere på. Og når så hesten forstår øvelsen, kan du begynde at lette presset, til du har et fint og let signal smiley
    Jeg ville ikke bekymre mig over, at din hest har brug for et stort pres for at lære en øvelse. Sådan er nogle heste bare, det vigtige er, at du arbejder med at lette presset, efter hesten har forstået øvelsen.

• #4   21. feb 2016 Jeg havde en hest, som heller ikke lige fattede det med sticken (i mit tilfælde en dressur-pisk). Jeg kunne simpelthen ikke få pres nok på pisken til, at han gad flytte på sig. Jeg startede så med, at skubbe til ham, og på den måde få ham flyttet, og derefter ros. Da han fattede, at han skulle flytte sig, så kunne jeg nøjes med, bare lige at ligge en hånd på ham, derefter en finger, og til sidst bare pege (nej, det hele blev ikke klaret på én dag ;)). Så fandt jeg pisken frem igen, gav ham signalet med den, samtidig med, at jeg pegede, og på den måde fangede han så til sidst, hvad det var den der pisk betød. smiley

• #5   21. feb 2016 Man skal også passe på med, ikke at gentage et signal, som hesten ikke kender. Dvs. hvis du tapper én gang på hesten, og den ikke fatter det, så nytter det ikke noget, at gentage signalet, for hesten fatter det stadig ikke. Man må altså gøre noget andet, for at få forklaret hesten, hvad det er man mener, og derefter arbejde sig mod det signal man ønsker.

"Sindssyge er kendetegnet ved, at du gentager dine handlinger og forventer et nyt resultat." A. Einstein. smiley

• #6   21. feb 2016
    Øge presset og evt. tilføje at give godbidder/klikkertræning som motivation.

Min erfaring er at den type godt kan reagere på pres - det kræver bare, at man ind imellem er pænt bestemt og hård i sit pres, før det fiser ind - men når det så fiser ind, kan man belønne med en godbid og derefter forfine det, når hesten har forstået hvordan den kommer af med presset og at det udløser en godbid.

• #7   21. feb 2016 Det er kun lykkes mig få gange at få hende til at reagere på pres.

Og jeg er ærligt ikke fan af at skulle øgede presset for voldsomt - ikke så det når dertil hvor jeg tænker at det gør ondt.

Godbidder mister hun koncentrationen af. Men kan godt være jeg bare skal væbne mig med tålmodighed, og træne det stille og roligt smiley

• #8   22. feb 2016 Jeg gør tit det at i stedet for og lave et fysisk pres (træk / dap med pisk / skub osv) så svinger jeg i stedet (i de situationer hvor det er muligt - feks når hesten skal flytte bagparten), så kan jeg efterhånden få en reaktion for mindre og mindre sving og til sidst kan jeg zappe med pisken i stedet.

Og så bruger jeg altid altid altid godbidder i form af klikkertræning. Og hvis din hest bliver urolig ved brug af godbidder tænker jeg at den netop er super motiveret for mad - det skal bare sættes rigtig godt i system så smiley har selv sådan en bandit og han fungerer sindssygt godt end godbidder - så længe de er i et stramt system.

Som du beskriver det kunne det godt lyde til at du har lagt pres på hesten og når den ikke viser en reaktion er du stoppet, fordi du ikke vil øge presset for meget (det er hvad jeg udlede af dine svar herinde - jeg kan sagtens have misforstået smiley ). Hvis det er rigtigt så er du selv med til og vedligeholde at din hest ikke skal reagere for pres. Jeg vil give dig ret i at nogle heste bare ikke er super motiverede for at undgå pres - men alle heste har motivationen i en eller anden grad. Hvis vi giver et pres og slipper før hesten viger (eller får slippet presset for sent ift hvornår hesten viger) så forstår hesten ikke hvad presset handler om og den bliver mindre sensitiv for pres.

Hvis du gerne vil arbejde mere med jordarbejde tænker jeg at det vil være en fordel at få noget undervisning så i kan komme godt i gang - både mht klikkertræning og for at både dig og hesten kan få en god start smiley

• #9   22. feb 2016 F&F

Du har fanget det okay vil jeg tro. Dog har jeg ikke stoppet min træning uden at få en eller anden form for reaktion - om jeg så bliver nødt til lige at guide i grimen fx ?

Hun er super motiveret for mad ja. Men hun er også en af dem, der ikke kan koncentrere sig om andet, når hun ved de er der.
    Men måske man skal have tålmodighed.

Jeg har en underviser, jeg synes bare nogle gange det er svært, hun er meget sværere at træne end min gamle, som var så lærenem. Ingen heste er ens, og det er jo også en læringsproces for mig smiley

Kommentér på:
Forfine signalerne?

Annonce