Forfine med stærkere hjælpemidler? {{forumTopicSubject}}
Der er noget jeg undrer mig over mht at forfine signalerne...
Altså når man som rytter bliver så god (og hesten er med) at man kommer kandaren/sporer på hesten - så forfiner man vel den hjælp rytteren skal give, men hesten vil opleve det samme tryk som før (muligvis mere koncentreret/præcist)...
Men jeg har tænkt på, man må vel nå et punkt af dygtighed hvor de signaler hesten modtager også skal mindskes. Så de før forfinende hjælpemidler må vel langsomt skulle nedgraderes igen, så de signaler hesten får også bliver mindre for den? Altså at på et tidspunkt skal kommunikationen mellem hest og rytter være så forfinet at hesten skal reagere på den mindste utydelige bevægelse, som den kun får fordi rytteren ellers sidder så stille...
Såå, gælder det om, at rytter skal bevæge sig så lidt som muligt mens hesten bliver på "det samme niveau" eller om at rytteren skal bevæge sig så lidt som muligt og hesten så skal mærke mindre og mindre...
Og hvis det er det første må næste skridt vel stadig være at hesten skal mærke mindre??
Håber det var til at forstå
sep 2006
Følger: 210 Følgere: 202 Heste: 5 Emner: 124 Svar: 3.603
Men vi er meget uenige her inde og meget uenige om hvordan heste skal rides og og og 75% af dem der svare i forumet her er uenige i måden at ride konkurrence heste på
aug 2008
Følger: 54 Følgere: 64 Heste: 6 Emner: 124 Svar: 9.555
mar 2009
Følger: 32 Følgere: 29 Heste: 3 Emner: 20 Svar: 1.340
mar 2009
Men når man så når niveauet højere end det, så må næste skridt vel være at hesten skal gøre det samme for mindre hjælp?
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.031
Teoretisk set forfiner man ikke signalerne - eller jo, udseendesmæssigt så kan man give mindre signaler med kandar eller spore. Så på den måde er de forfinet.
Men for hesten, så er signalet en del stærkere - da kandar jo bare er et stærkere bid, det er også derfor en hest reagere hurtigere på et stærkere bid.
sep 2006
mar 2009
Hvis rytteren laver det tryk mindre, som biddet laver mere, så må det jo gå op så det er det samme for hesten men mindre for rytteren.
mar 2009
Det er da trist hvis der på den måde "så tideligt" er en teoretisk grænse for hvor god en eqipage kan blive, som så vil være når rytteren ikke kan give et mindre signal uden at hesten mærker en ændring i det den modtager?
mar 2009
mar 2009
Noget helt andet er at man da gerne skulle kunne ride M+ uden kandar også uden at flå i dyret Muligvis ikke lige så godt, men stadigvæk...
sep 2006
Men nej...
mar 2009
Nej til hvad?
Så hvis jeg har forstået dig korrekt, så mener du at det gælder om at rytterens signaler bliver så små som muligt (uden hesten mærker forskel i styrken), og når man har nået det niveau, så er det for svært for hesten (eller hvilken grund?) at den kan få et mindre signal?
dec 2006
Følger: 77 Følgere: 107 Heste: 5 Emner: 202 Svar: 4.229
Så ja, jeg vil da klart sige at signalerne skal virke mindre og mindre for hesten, lige så vel som de skal af udseende.
jul 2012
Følger: 18 Følgere: 18 Heste: 4 Emner: 54 Svar: 956
Jeg rider i øjeblikket en hest der har redet M klasser på landsplan. Og jeg kan ikke ride nedsidning på ham. Fordi, jeg sidder ikke stabilt nok. Den smule (jeg synes det er en smule) jeg klemmer med benene, forstår han som stop, og så går han enten i passage agtigt trav, eller også stopper han helt.
Min gamle part bumpede jeg på som en sæk kartofler indtil jeg lærte at sidde nogenlunde ordenligt, og hun fortsatte alligevel i trav - men hun kunne også "kun" gå LA.
Så ja, jeg vil mene, udfra egen erfaring, at en veluddannet hest kræver mindre signaler. Sporer bruges jo helt fra LD, og er obligatoriske fra LB og op - så de bliver jo ikke først proppet på når man når opad i klasserne. Men jeg tror da på at de signaler man giver med dem bliver mindre og mindre, jo højere man rider. Desuden tror JEG på at det er mere hestevenligt at give ét præcist signal med en spore, end at sidde og "lege ponyrytter" og hamre hælene ind til hesten (som jeg har set mange gøre fordi "det er syndt at bruge spore").
Kandar har jeg ikke redet med, så det kan jeg ikke udtale mig om.
mar 2009
Hvis du så fortsætter med den tankegang, hvor ender du så henne?
For lige for tiden ender jeg i at kandaren og sporer må blive overflødige/i vejen for fremskridt, og så må trensen også osv... Og hvis det er tilfældet så mangler der jo nogle klasser (med mindre det er på for højere niveau til at det er fysisk muligt)...
Men samtidig føler jeg også at jeg mangler at få noget med
mar 2009
Men det må vel fortsætte i at når der ikke kan gives mindre signaler med sporerne, så man bruge noget sløvere? Eller kan man så ikke nå længere?
dec 2006
Følger: 77 Følgere: 107 Heste: 5 Emner: 202 Svar: 4.229
mar 2009
jul 2012
Den bedste måde at afvænne fx schenkeldøve heste er med spore. Man giver dem ET præcist signal, hårdt og kontant, og roser så selvom de måske går op i trav. Har man gjort det et par gange, vupti, så har man en selvgående hest, hvor man bare skal ligge en smule ben til for at få den til at gå fremad.
Og så ville mange hyle op og sige "Arh men det er ih og åh så synd for hesten". Nå? Fordi det er IKKE synd at sidde og konstant hamre den i siden med hælene, hvor hesten bare tolerere det, og egentligt ikke forstår hvad der er den skal, og ingen parter får noget som helst ud af træningen?
Ja, jeg er bare generelt meget glad for sporer i min træning Bruger til gengæld stort set aldrig pisk, hvilket jo er fint nok, da jeg heller ikke må bruge den til konkurrencer.
Altså, min holdning er egentligt - har man noget imod den måde konkurrencer foregår på, har man noget imod de ryttere der rider konkurrencer, har man noget imod den type heste der rider konkurrencer.... Så lad vær med at ride konkurrencer! (Altså ik dig TS, bare generelt)
Der har siddet kompetente mennesker og sammensat reglerne på en måde der giver mening for alle i sporten (rytter OG HEST), reglerne bliver med jævne mellemrum opdateret, de er der for at tjene et formål, de er der IKKE for at skade hestene.
Hvem ved egentligt hvor mange hobbyryttere ender med at skade deres heste meget mere end store konkurrenceryttere? For alle de tilfælde hører man jo aldrig om, og så går man bare udfra at det er i konkurrenceverdenen hestene bliver slidt mest, hvilket slet ikke behøver at være sandt.
mar 2009
Jeg mente teoretisk, når det var fysisk umuligt at give et mindre pres med dem, om der så var et næste skridt og hvad det evt ville være
jul 2012
Man bliver jo altid nødt til at bruge signaler, hvor små de så end er, man kan aldrig fjerne dem 100% - hvordan skulle hesten ellers vide at NU er det piaff og NU er det galoppirouette osv. Det er jo mange forskellige knapper man bliver nødt til at tage i brug for overhovedet at lave de øvelser, hvorfor det også er vigtigt at man kan sidde så stille som muligt og give så lette og præcise signaler som muligt - ellers kunne man aldrig ride på det niveau
mar 2009
Det må jeg nok spørge min lærer om efter ferien
mar 2009
mar 2009
jul 2012
Ja ja, det giver jo faktisk meget god mening alt sammen
Sorry, ved godt det ikke var det du spurgte om TS, men da du sagde det der med færre kræfter, kom jeg bare til at tænke på ovenstående
Og ja, både sporer og kandar er jo ment som HJÆLPEmidler, ikke hårde strenge tvangsmidler :).
God jul til dig også!
mar 2009
God pointe mht at spænde op og at de er det for at hjælpe. Og tak :')
sep 2006
mar 2009
Hvis du læser hvad vi er nået frem til, så er jeg/vi faktisk nået frem til at sporer kan give "mindre" signaler end uden, da de dækker et mindre areal - og jeg går ud fra at man kan ramme hestens "mindsteføle-punkt" med dem og da rytteren skal bevæge sig mindre og derved forstyrre/formindske signalet yderligere.
Hvor stærkt signalet man giver skal være kommer jo an på hvor veltrænet hesten er og hvor lidt rytteren ellers forstyrrer. Hvis rytteren sidder fuldstændig "stille" på hesten, så kommer selv det mindste tryk jo til at virke af meget. Hestens intelligens er helt uden for emnet, det at man bliver nødt til ikke at give tryk mindre end dem den kan opfatte er jo taget i mente
Men altså tror det er umuligt hvis man ser realistisk på det at nå dertil hvor udstyret er det der gør forskellen, medmindre vi snakker noget der forstærker den mindste hjælp rytteren kan give til noget over hestens mindste-føle grænse - og her tror jeg det er meget mere end vi ser i noget udstyr
Og rigtig glædelig jul til dig :')
Forfine med stærkere hjælpemidler?