{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
981 visninger | Oprettet:

Forfine med stærkere hjælpemidler? {{forumTopicSubject}}

Der er noget jeg undrer mig over mht at forfine signalerne...

Altså når man som rytter bliver så god (og hesten er med) at man kommer kandaren/sporer på hesten - så forfiner man vel den hjælp rytteren skal give, men hesten vil opleve det samme tryk som før (muligvis mere koncentreret/præcist)...

Men jeg har tænkt på, man må vel nå et punkt af dygtighed hvor de signaler hesten modtager også skal mindskes. Så de før forfinende hjælpemidler må vel langsomt skulle nedgraderes igen, så de signaler hesten får også bliver mindre for den? Altså at på et tidspunkt skal kommunikationen mellem hest og rytter være så forfinet at hesten skal reagere på den mindste utydelige bevægelse, som den kun får fordi rytteren ellers sidder så stille...

Såå, gælder det om, at rytter skal bevæge sig så lidt som muligt mens hesten bliver på "det samme niveau" eller om at rytteren skal bevæge sig så lidt som muligt og hesten så skal mærke mindre og mindre...

Og hvis det er det første må næste skridt vel stadig være at hesten skal mærke mindre??

Håber det var til at forstå smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Forfine med stærkere hjælpemidler?
  • #1   23. dec 2013 Øhh tror ikke vi er enige her nogen af os... Men for at yde de svære øvelser høje spring svære bane svære vendinger osv. Som man rider på grand prix niveu er mad stort set altid nødvendigt at ride med skarpere hjælpere fordi hesten skal yde så meget.

Men vi er meget uenige her inde og meget uenige om hvordan heste skal rides og og og 75% af dem der svare i forumet her er uenige i måden at ride konkurrence heste på smiley

• #2   23. dec 2013 når vi rider stævner handler det jo også om at vise at man kan håndtere og bruge de hjælpemidler der findes på korrekt vis

• #3   23. dec 2013 Jeg mener teoretisk set når man er et godt stykke over normalt-stævne-niveau smiley Altså om der ikke vil komme et punkt hvor man i sin ridning for at forbedre sig, må begynde at fokusere på at hesten skal kunne gå bedre (på samme niveau hvis højere ikke er muligt) for langt mindre signaler...

• #4   23. dec 2013 Stine
    Men når man så når niveauet højere end det, så må næste skridt vel være at hesten skal gøre det samme for mindre hjælp?

• #5   23. dec 2013
    Teoretisk set forfiner man ikke signalerne - eller jo, udseendesmæssigt så kan man give mindre signaler med kandar eller spore. Så på den måde er de forfinet.
    Men for hesten, så er signalet en del stærkere - da kandar jo bare er et stærkere bid, det er også derfor en hest reagere hurtigere på et stærkere bid.

• #6   23. dec 2013 Nej? Forstår ikke din pointe? Heste fra M går med kandar for at kunne udfører øvelserne.. Det handler om at vise man evner at ride med de bid og fuldførte øvelserne uden at være hård ved hesten, skal du lave de øvelser på trense skal du rykke og flå i den... Det er langt pænere og bedre for hesten.. Tror du skal ændre syn.. Gran prix er hvad jeg kender til det højeste? De rider jo grandprix til ol EM osv..

• #7   23. dec 2013 Rikke
    Hvis rytteren laver det tryk mindre, som biddet laver mere, så må det jo gå op så det er det samme for hesten men mindre for rytteren.

• #8   23. dec 2013 Årh altså Stine, gå nu med på tanke-legen smiley Når du nu er så gos at du kan ride grandprix til 100% på kandar, så for at blive bedre må du vel blive nødt til at lære hesten det på trensebid, for så noget endnu mindre - hvem ved måske uden noget andet end noget vægtfordelende at sidde på?

Det er da trist hvis der på den måde "så tideligt" er en teoretisk grænse for hvor god en eqipage kan blive, som så vil være når rytteren ikke kan give et mindre signal uden at hesten mærker en ændring i det den modtager? smiley

• #9   23. dec 2013 rikke=læs krikken xD

• #10   23. dec 2013 Stine
    Noget helt andet er at man da gerne skulle kunne ride M+ uden kandar også uden at flå i dyret smiley Muligvis ikke lige så godt, men stadigvæk...

• #11   23. dec 2013 Læs selv med på tanken smiley

Men nej...

• #12   24. dec 2013 Stine

Nej til hvad? smiley

Så hvis jeg har forstået dig korrekt, så mener du at det gælder om at rytterens signaler bliver så små som muligt (uden hesten mærker forskel i styrken), og når man har nået det niveau, så er det for svært for hesten (eller hvilken grund?) at den kan få et mindre signal? smiley

• #13   24. dec 2013 Jeg vil da sige at signalerne klart skal blive mindre og mindre, både af udseende men også for hesten. Når man starter med en unghest fx. så er signalerne i starten ret tydelige og måske endda kraftige (afhængig af hesten) og så er et af målene vel at de skal blive mindre, og at man til sidst kan lave anspring på hesten ved bare at flytte lilletåen. (Overdrivelse fremmer forståelse).
    Så ja, jeg vil da klart sige at signalerne skal virke mindre og mindre for hesten, lige så vel som de skal af udseende.

• #14   24. dec 2013 Jo højere uddannet hesten er - desto mere følsom er den over for rytterens signaler. Så rytteren skal fx. bare ændre sin vægt en smule, for at hesten opfatter det som et signal til at gøre noget. Hvor man fx. på en rideskolehest kan give stærke signaler uden den reagere (ikke ALLE selvfølgeligt) så kan man på veludannede heste nøjes med bitte, bitte små signaler.

Jeg rider i øjeblikket en hest der har redet M klasser på landsplan. Og jeg kan ikke ride nedsidning på ham. Fordi, jeg sidder ikke stabilt nok. Den smule (jeg synes det er en smule) jeg klemmer med benene, forstår han som stop, og så går han enten i passage agtigt trav, eller også stopper han helt.
    Min gamle part bumpede jeg på som en sæk kartofler indtil jeg lærte at sidde nogenlunde ordenligt, og hun fortsatte alligevel i trav - men hun kunne også "kun" gå LA.

Så ja, jeg vil mene, udfra egen erfaring, at en veluddannet hest kræver mindre signaler. Sporer bruges jo helt fra LD, og er obligatoriske fra LB og op - så de bliver jo ikke først proppet på når man når opad i klasserne. Men jeg tror da på at de signaler man giver med dem bliver mindre og mindre, jo højere man rider. Desuden tror JEG på at det er mere hestevenligt at give ét præcist signal med en spore, end at sidde og "lege ponyrytter" og hamre hælene ind til hesten (som jeg har set mange gøre fordi "det er syndt at bruge spore").

Kandar har jeg ikke redet med, så det kan jeg ikke udtale mig om.

• #15   24. dec 2013 Lisa
    Hvis du så fortsætter med den tankegang, hvor ender du så henne?
    For lige for tiden ender jeg i at kandaren og sporer må blive overflødige/i vejen for fremskridt, og så må trensen også osv... Og hvis det er tilfældet så mangler der jo nogle klasser (med mindre det er på for højere niveau til at det er fysisk muligt)...
    Men samtidig føler jeg også at jeg mangler at få noget med smiley

• #16   24. dec 2013 Tasha
    Men det må vel fortsætte i at når der ikke kan gives mindre signaler med sporerne, så man bruge noget sløvere? Eller kan man så ikke nå længere?

• #17   24. dec 2013 Altså jeg er på min unghest gået fra at ride med sporer og pisk til at ride uden, så det ender vel ud i at man tager det unødvendige væk, til en vis grænse. For man skal jo bruge fx bid, sadel osv til stævner. Så ja, jeg vil da mene det gerne skulle ende ud i at bruge så lidt hjælpemidler som muligt, og at mindske signalerne smiley

• #18   24. dec 2013 Nå, men jeg (eller andre levende væsner) når nok alligevel aldrig så langt at det bliver aktuelt at praktisere smiley Jeg vil bare fortsætte min færd mod at give så små men præcise hjælpere som muligt (både udefra og fra hesten)... :')

• #19   24. dec 2013 Sporer er jo en forfinende hjælp. Fjerner du dem, kan du ikke længere give hesten et præcist signal, slet ikke i de højere klasser. Når man rider GrandPrix, er det altså mm det drejer sig om. Og man kan ikke få mm præcision når man arbejder med en "falde" (den nedre del af schenklen) vs et prik (med en spore). Kan slet ikke se hvorfor de skulle fjernes.

Den bedste måde at afvænne fx schenkeldøve heste er med spore. Man giver dem ET præcist signal, hårdt og kontant, og roser så selvom de måske går op i trav. Har man gjort det et par gange, vupti, så har man en selvgående hest, hvor man bare skal ligge en smule ben til for at få den til at gå fremad.
    Og så ville mange hyle op og sige "Arh men det er ih og åh så synd for hesten". Nå? Fordi det er IKKE synd at sidde og konstant hamre den i siden med hælene, hvor hesten bare tolerere det, og egentligt ikke forstår hvad der er den skal, og ingen parter får noget som helst ud af træningen?

Ja, jeg er bare generelt meget glad for sporer i min træning smiley Bruger til gengæld stort set aldrig pisk, hvilket jo er fint nok, da jeg heller ikke må bruge den til konkurrencer.

Altså, min holdning er egentligt - har man noget imod den måde konkurrencer foregår på, har man noget imod de ryttere der rider konkurrencer, har man noget imod den type heste der rider konkurrencer.... Så lad vær med at ride konkurrencer! (Altså ik dig TS, bare generelt)

Der har siddet kompetente mennesker og sammensat reglerne på en måde der giver mening for alle i sporten (rytter OG HEST), reglerne bliver med jævne mellemrum opdateret, de er der for at tjene et formål, de er der IKKE for at skade hestene.

Hvem ved egentligt hvor mange hobbyryttere ender med at skade deres heste meget mere end store konkurrenceryttere? For alle de tilfælde hører man jo aldrig om, og så går man bare udfra at det er i konkurrenceverdenen hestene bliver slidt mest, hvilket slet ikke behøver at være sandt.

• #20   24. dec 2013 Tasha
    Jeg mente teoretisk, når det var fysisk umuligt at give et mindre pres med dem, om der så var et næste skridt og hvad det evt ville være smiley

• #21   24. dec 2013 Det næste ville så være at ride med 100% ved hjælp af tankernes kraft smiley smiley

Man bliver jo altid nødt til at bruge signaler, hvor små de så end er, man kan aldrig fjerne dem 100% - hvordan skulle hesten ellers vide at NU er det piaff og NU er det galoppirouette osv. Det er jo mange forskellige knapper man bliver nødt til at tage i brug for overhovedet at lave de øvelser, hvorfor det også er vigtigt at man kan sidde så stille som muligt og give så lette og præcise signaler som muligt - ellers kunne man aldrig ride på det niveau smiley

• #22   24. dec 2013 Hmm, nu er jeg ude i at en spore fx altid forstærker en lille smule - hvis ikke den skal være 0. Og hvis man så har noget der ikke forstærker som foden uden spore, vil sporen så, for at være forskellig for nul, være nødt til at forstærke mere end hvis den ikke forstærkede... Altså vil sporeren være nødt til at give større pres end, den der ikke forstærker, for at være forskellig fra 0?... fx hvis uden spore var 1 enhed og med var 2 enhed, eller vil med spores mindste enhed være nødt til at være 1 - i så fald, vil rytteren skulle bruge mindre kræft til at bevæge den, og hvis rytter bruger den mindste enhed kræft, så må det vel være mindre uden sporer...
    Det må jeg nok spørge min lærer om efter ferien smiley

• #23   24. dec 2013 Nå, godnat og glædelig jul! smiley

• #24   24. dec 2013 Men der er jo selvfølgelig en grænse for hvor lidt en hest kan registrere... Forstærkningen kan vel være så stor at man ikke kan komme under "mindste-følsomheden"... Og i det tilfælde måtte man jo så skulle trappe ned for at forfine... Hmm, jeg tror nu ikke at sporer/kandar forstærker SÅ meget...

• #25   24. dec 2013 Jeg må ærligt indrømme jeg ikke er heeelt med, men tror den er god nok, den der med at rytteren skal bruge mindre kræft på at give signal med spore. Og i og med rytteren bruger mindre kræft, er der også færre muskler der spændes, ergo er det behageligere for hesten (for det at sidde spændt oven på en hest er faktisk værre end hvis man sidder og bumper lidt i traven fx) og i og med at rytteren spænder færre muskler, har rytteren igen større "lejerum" når andre signaler skal gives.

Ja ja, det giver jo faktisk meget god mening alt sammen smiley

Sorry, ved godt det ikke var det du spurgte om TS, men da du sagde det der med færre kræfter, kom jeg bare til at tænke på ovenstående smiley

Og ja, både sporer og kandar er jo ment som HJÆLPEmidler, ikke hårde strenge tvangsmidler :).

God jul til dig også! smiley

• #26   24. dec 2013 Haha, jeg er heller ikke helt 100% med mere, men tror jeg finder hoved og hale i mine tanker nu xD
    God pointe mht at spænde op og at de er det for at hjælpe. Og tak :')

• #27   24. dec 2013 Heste er dumme uintelligente dyr.. Hesten skal have præcis signal både fortil og bagfra - hesten kan ikke lave de svære øvelser hvis ikke den får præcise signaler - hvilket den kun kan få med spore og kandar (i princippet) forstår ikke helt hvorfor du kører videre i det - forstå nu bare det er sådan det hænger sammen og man ikke på et tidspunkt begynder at ride med trense eller i grime når man har vundet ol smiley

• #28   24. dec 2013 Jamen Stine;
    Hvis du læser hvad vi er nået frem til, så er jeg/vi faktisk nået frem til at sporer kan give "mindre" signaler end uden, da de dækker et mindre areal - og jeg går ud fra at man kan ramme hestens "mindsteføle-punkt" med dem og da rytteren skal bevæge sig mindre og derved forstyrre/formindske signalet yderligere.

Hvor stærkt signalet man giver skal være kommer jo an på hvor veltrænet hesten er og hvor lidt rytteren ellers forstyrrer. Hvis rytteren sidder fuldstændig "stille" på hesten, så kommer selv det mindste tryk jo til at virke af meget. Hestens intelligens er helt uden for emnet, det at man bliver nødt til ikke at give tryk mindre end dem den kan opfatte er jo taget i mente smiley

Men altså tror det er umuligt hvis man ser realistisk på det at nå dertil hvor udstyret er det der gør forskellen, medmindre vi snakker noget der forstærker den mindste hjælp rytteren kan give til noget over hestens mindste-føle grænse - og her tror jeg det er meget mere end vi ser i noget udstyr smiley

Og rigtig glædelig jul til dig :')

Kommentér på:
Forfine med stærkere hjælpemidler?

Annonce