22. mar 2013 Følger: 31 Følgere: 38 Heste: 5 Emner: 36 Svar: 1.271
Kandar i spring? {{forumTopicSubject}}
Hej!
Vi (min veninde og jeg) var i dag til JBK horseshow, og blev noget så forarget, da vi så en som sprang i kandar. Vi tænkte, om det var almindeligt, eller vi bare var sarte?
Vi tænker at en kandar jo er til at forfine signalerne, og ikke til at holde hesten tilbage ?
Nogen kloge springryttere derude?
Det var denne ridning med kandar, vi blev lidt chokerede over.
http://tinypic.com/view.php?pic=10eldzb&s=8#.U3eb5aWh-No
Det var det værste vi så - Og vi så en del.
Der var til gengæld også ganske pæn ridning.
OBS: Billederne er taget ud af en video.
-Er der noget vi kan gøre?
jul 2012
Følger: 163 Følgere: 130 Heste: 2 Emner: 43 Svar: 343
maj 2007
Følger: 155 Følgere: 148 Heste: 7 Emner: 25 Svar: 456
Selvom det ideelle (og det ALLE burde stræbe efter) er at kunne ride en hest rundt med et helt alm trensebid og tøjler som sytråd, er det desværre ikke altid muligt. Mange af springsportens topryttere rider med en hel isenkramsforretning inde i munden på dem (flere gange kan de nok nøjes med mindre), og det er ikke fordi hestene ikke kan stopsignalerne, men i de høje klasser skal man have hesten under 100% ved hvert eneste galopspring, ellers kan det gå ret grueligt galt..
Heldigvis ser man stort set kun utroligt dygtige ride med det, som ved hvad de laver..
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.032
Yes, det må man gerne.
At 95% af folk så ikke kan finde ud af og bruge det - det er noget anet.
mar 2013
Følger: 31 Følgere: 38 Heste: 5 Emner: 36 Svar: 1.271
De holder jo ikke ligefrem tilbage på tøjlen - Men det er da klart, at hestene er tændte. - Men hele pointen med kandar er jo, at man bruger finere signaler. Og den ridning vi så, var ikke hensynsfuld overfor hesten…… (Som kan ses på billedet)
Rigtig mange ryttere red med normalt trensebid, og det var nærmest den flotteste ridning, med de mest afslappede heste. Det var dem der havde proppet en hel metalbutik ind i munden på hesten, der også havde de mest anspændte heste. Er det et tilfælde, eller er det helt tilbage i valget af hesten?
maj 2007
Det er ikke helt så meget for at holde tilbage, men for at få hesten så samlet og kompakt som muligt, så de har spring nok i galoppen til at komme "hen over" springene
sep 2007
Kandar er for mig misforstået i spring. Kandar er ikke noget man skal have konstant kontakt til og give konstant signal til, det bør man ikke med stangbid.
Stangen skal ikke være vandret konstant - altså give et konstant pres. Og derfor matcher det ikke rigtigt til spring, fordi de ryttere der bruger den i spring jo rider med konstant kontakt og det er bare ikke meningen.
maj 2007
Mange ryttere på det niveau rider jo en del heste om dagen (og underviser også), har selv trænet i en del store springstalde, og det er ikke lige altid de rider så voldsomt længe når de rider dressur (hvis ikke de får nogle andre til det..)
så i nogle tilfælde tror jeg også det er at hoppe over hvor gærdet er lavest..
Nu har jeg dog selv reddet end, som på trods af jeg trænede og trænde og trænede, tog den mere eller mindre altid biddet så snart den kom ind på en springbane, så selvom man i alle andre situationer kunne ride rundt med et blødt bid på den, sprang jeg den altid i et stærkere bid (dog aldrig en kandar!!)
mar 2013
Men vi synes nu STADIG at de tog lige lovligt meget fat, i forhold til, at der er så stærkt et bid i munden på hesten. Men det kan vel være vi bare var uheldige, med hvad vi så.
Billedet vi har vedlagt - Som er taget ud af en video - Er det almindeligt for springheste i det niveau, eller er det noget vi burde melde, eller noget? For os at se, er det uacceptabel ridning, og burde ikke være noget der blev anset som værende okay. - Tændte heste eller ej.
maj 2004
Følgere: 76 Heste: 19 Emner: 255 Svar: 2.024
maj 2007
Hvad er det du vil anmelde? Vi kan ret hurtigt blive enige om at det ikke er en korrekt holdning hesten går i der (mere eller mindre roll-kur så vidt jeg kan se) men det syntes jeg desværre ret tit man ser..
Jeg starter selv C og B stævner i Nordsjællands området, og rider ret tit i samme klasser som de "gode" gør med deres ungheste, (med det mener jeg beriderne/de mere eller mindre prof ryttere etc.) og man ser ret tit hestene blive reddet i den holdning på opvarmningsbanerne
maj 2007
sep 2007
Roll kur er forbudt. Derved skal en official påpege det - det gør de bare sjældent.
Du kan ikke rigtigt melde det, fordi hvis du vil melde det til fx DRF så kræver de 500 kr og dem får du tilbage hvis du får ret i klagen. Og de giver ikke meget for billeder, men afviser det som momenter.
Om ridningen er ok er forskelligt. Jeg er af den opfattelse af en springhest selvfølgelig skal have en vis fart, men stadig være under kontrol - og det kan altså godt lade sig gøre. Men af en eller anden årsag tror folk og mener mange at springeheste gerne må sidde og blive hevet i, det åbenbart ok fordi man ellers ikke kan holde dem.
Ikke særligt humant i mine øjne.
jan 2007
Følger: 91 Følgere: 92 Heste: 6 Emner: 131 Svar: 421
Og puha hvor er det grim ridning- de fleste flår heste og ponyer rundt i kæften (gerne med voldsomt stærke bid) og hakker i tøjlen når hesten løber for stærk og de lige vil bakke den lidt af..
Synes på ingen måde det er ok at springe med en kandar, og synes generelt at det var grim ridning i dag.. Øv
maj 2007
Tit så undgår du jo at sidde og rive hesten i munden, hvis du giver dem et stærkere bid på (her snakker jeg om delte pelhams og andre bid, ikke bid så stærke som en kandar) kan du jo få den ind under sig igen med blot en fin lille anholdning, i stedet for at rive og flå i et alm trensebid, hvilket da må gøre klart mere ondt på dem. Et bid er ikke hårdere end hånden der holder det!
Når det så er sagt, tror jeg desværre ikke det er alle der har samme holdning til hvad der er humant og ikke humant. Har selv haft en træner (der selv rider blandt toppen i DK) der sagde til mig "at jeg ikke skulle behandle min hest som en hund, den var et redskab i min sport, og ikke mit kæledyr". Tror ikke han var alene om den holdning.
Så selvom det i nogle situationer og på nogle heste kan fungere klart bedst med et stærkere bid, er der også en del bid der er tilladt i dag, der ikke burde være godkendt.. Især når det kommer til ponyerne, syntes jeg man brude ændre reglementet.
sep 2007
Man samler ikke en hest med tøjlen, så det giver nada mening og argumentere for at man derfor bruger stærke bid i spring.
Mit indtryk er at mange trods stærke bid stadig hiver og slider i hesten. Ligesom at man muligt ikke hiver og slider så meget som med trensebid, men det er jo netop fordi styrken hesten påvirkes med i munden er en del større pga. stangeffekt. Så bare fordi det ikke ser voldsomt ud, gør det stadig av i munden på hesten.
Og på den måde er et bid jo hårdere end hånden der holder det. Ligger du samme pres i et alm trense bid og en pelham - så vil det i pelhamet skulle ganges med 2-3 stykker afhængigt af længden på stangen.
Den eneste springrytter jeg endnu har set af hesteryttere jeg beundre er Marcus Ehning. Han er den eneste jeg har set udover en enkelt til, der kan finde ud af at bruge et stærkt bid. Følge med hesten og ikke sidde og have gang i tovtrækning foran hvert spring, samt have en super rolig og afbalanceret runde.
maj 2007
Det er der (desværre) også mange der gør, men ligeså mange springtrænere der er, næsten ligeså mange former for undervisning er der også, ikke alle lige kompetente.
Lige præcis kandarer skal jeg ikke gøre mig klog på, jeg har aldrig reddet med et og kommer heler ikke til det. Og ja, et pelham påvirker mere, men hvis du vælger at ride med det er det jo for at undgå et lægge et stærkt pres på det.
Marcus Ehning er også en, flere burde lære af, syntes dog selv der er en del på hans plan, der også kan finde ud af at håndtere et stærkt bid.
mar 2013
Er der ikke andet man kan gøre?
Tak for alle svarene, meget lærerigt!
maj 2007
Tror desværre det gebyr afholder en del fra at klage
sep 2007
Det koster 500 kr og klage. Og som nævnt får du nok intet ud af det, da DRF nok bare svare at det bare er momenter og at hvis det var forkert ville den ansvarlige have grebet ind.
Kandar i spring?