510 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 8 Svar

Hænger i tøjle, og stopper op Hænger i tøjle, og stopper op

Hej.
Jeg rider en dejlig barok frieser hoppe på snart 6 år.

Det gik utrolig godt med hende i en periode, for et halvt år siden.
Ejeren sendte hende i tilkørsel, så hun er nu også kørehest, hun er dog ikke blevet kørt med siden hun blev tilkørt for ca. 4-6 mdr siden.

Efter tilkørsel havde hun en pause på 2 mdr. Hvorefter jeg startede stille op med ridningen igen.

Men efter tilkørsel, er hun begyndt at hænge i tøjlen, og være meget tung fortil, jeg skal ligesom bære hende, og hun har også fået mere motor, og vil gerne fremad, dog har hun fået en ide med at stoppe op hvis man lægger benene til hende eller hvis hun bliver presset ( hun har altid været en meget sensitiv hoppe).

Men hendes adfærd har ligesom ændret sig siden hun er blevet tilkørt synes jeg, hvad går jeg når hun stopper op, når jeg prøver at drive hende fremdad, begynder hun at bukke, og når vi så rider, så hænger hun rigtig meget i tøjlen.
Hvad har i af råd?

Hun blevfor et års tid siden tjekket af massør som sagde hun havde lidt i den ene side, men at det var lidt, og at det skulle rides væk?

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Flytte kommoder mm. 2.293 kr.
  • Sæt 2 mørklægnings-rullegardiner op. Den ene skal forkortes fra 60 til 50 cm. 600 kr.
  • Sætte gardinskinner op i betonloft (Vidga ikea) 300 kr.
  • VVS’er til installation af integreret IKEA opvaskemaskine 1.700 kr.
  • Møbelsamling 500 kr.
  • Tilstoppet toilet 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hænger i tøjle, og stopper op
  • #1   3. jan 2016 En anden ting er at jeg altid har kunne ride nedsidning på hende, men efter opstart med ridning igen, har hun også stoppet op, hvis jeg har forsøgt nedsidning.
    Har selvfølgelig startet roligt op, og redet letridning de første gange efter opstart.

• #2   3. jan 2016 Når hun hænger på tøjlen ville jeg slippe helt, og selv lade hende holde og placere sit hoved smiley
    Derefter ville jeg - meget langsomt - samle tøjler e igen, og hele tiden sikre at hun ikke hang på tøjlen, ellers slippe igen smiley

• #3   3. jan 2016 Alså bare give lange tøjer ind til jeg ikke bære det mere? smiley

• #4   3. jan 2016
    Når man kører går hesten ofte i en meget løftet holdning, hvis hesten ikke har været klar til det har den højest sandsynligt lagt sig på tøjlen også har den fået båret hovedet. Det gør den så også nu.

Ville bruge noget tid på at give den plads fortil/løse tøjler og øve at tøjle er = stop, så signalerne bliver skilt ad og hesten bliver nød til at bære sig selv :o).

Ang. fremaddriftten så prøv i første omgang og start forfra på jorden - det kan være hun er blevet "desenstivieret" i forbindelse med kørsel og derfor er ligeglad, eller har lært at gå imod pres. Start med at vær sikker på hun forstår.

• #5   3. jan 2016 Okay tak, det vil jeg prøve smiley ja har også tænkt det kunne være fordi hun nu har lært at gå imod pres

• #6   3. jan 2016 Nu ved jeg jo ikke hvem der har tilkørt hesten, eller hvordan det er blevet gjort - men en ordentlig kusk, som KAN køre, gør det faktisk efter samme grundregler som når man rider: frem og ned, til hesten er stærk nok til at bære sig selv i en mere løftet holdning. Hvis den ellers er ordentlig tilkørt, så bør det ikke være årsag til at den hænger på tøjlen. Jeg tror nærmere det er pausen, der bærer skylden. To måneder er længe nok til at en ung hest kan miste sine muskler, og så starter man mere eller mindre forfra - den siger jo også fra, når du vil ride nedsidning. Det tyder på, at den ikke kan tage dig med.
    Du må op i letridning og bede hesten gå frem og ned. Den kan kun hænge på tøjlen, hvis du hænger i den anden ende, og der er to kure: du kan slippe den og lade den klare sig selv, eller du kan tage en anholdning, lægge benene til og "vippe den den af". Hvilken metode du skal anvende, må afhænge dels af hesten og dels af din egen tilgang til tingene.

• #8   3. jan 2016 Hvis den pludselig begynder at bukke ved pres og ikke har gjort det før, ville jeg få sadel og hest tjekket. Tænk hvis der en grund til den siger fra? Måske bare signal forvirring, men heste ændre form. Så jo muligt sadel nu trykker. Og lægger hesten sig på tøjlen, vil jeg som længere oppe sige slip og giv efter. Bær aldrig den hoved. Så må der mere stille og rolig træning og bæring til. Er den så meget. På forparten nu, vil jordtræning være godt.

• #10   3. jan 2016 Okay tak for svar, jeg vil prøve jeres råd smiley

Kommentér på:
Hænger i tøjle, og stopper op

Annonce