Hænger i tøjle, og stopper op Hænger i tøjle, og stopper op
Hej.
Jeg rider en dejlig barok frieser hoppe på snart 6 år.
Det gik utrolig godt med hende i en periode, for et halvt år siden.
Ejeren sendte hende i tilkørsel, så hun er nu også kørehest, hun er dog ikke blevet kørt med siden hun blev tilkørt for ca. 4-6 mdr siden.
Efter tilkørsel havde hun en pause på 2 mdr. Hvorefter jeg startede stille op med ridningen igen.
Men efter tilkørsel, er hun begyndt at hænge i tøjlen, og være meget tung fortil, jeg skal ligesom bære hende, og hun har også fået mere motor, og vil gerne fremad, dog har hun fået en ide med at stoppe op hvis man lægger benene til hende eller hvis hun bliver presset ( hun har altid været en meget sensitiv hoppe).
Men hendes adfærd har ligesom ændret sig siden hun er blevet tilkørt synes jeg, hvad går jeg når hun stopper op, når jeg prøver at drive hende fremdad, begynder hun at bukke, og når vi så rider, så hænger hun rigtig meget i tøjlen.
Hvad har i af råd?
Hun blevfor et års tid siden tjekket af massør som sagde hun havde lidt i den ene side, men at det var lidt, og at det skulle rides væk?
sep 2014
Følger: 51 Følgere: 56 Heste: 7 Emner: 21 Svar: 78
Har selvfølgelig startet roligt op, og redet letridning de første gange efter opstart.
jun 2010
Følger: 2 Følgere: 8 Heste: 1 Emner: 46 Svar: 1.583
Derefter ville jeg - meget langsomt - samle tøjler e igen, og hele tiden sikre at hun ikke hang på tøjlen, ellers slippe igen
sep 2014
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 36.972
Når man kører går hesten ofte i en meget løftet holdning, hvis hesten ikke har været klar til det har den højest sandsynligt lagt sig på tøjlen også har den fået båret hovedet. Det gør den så også nu.
Ville bruge noget tid på at give den plads fortil/løse tøjler og øve at tøjle er = stop, så signalerne bliver skilt ad og hesten bliver nød til at bære sig selv :o).
Ang. fremaddriftten så prøv i første omgang og start forfra på jorden - det kan være hun er blevet "desenstivieret" i forbindelse med kørsel og derfor er ligeglad, eller har lært at gå imod pres. Start med at vær sikker på hun forstår.
sep 2014
feb 2008
Følger: 1 Følgere: 5 Emner: 20 Svar: 2.868
Du må op i letridning og bede hesten gå frem og ned. Den kan kun hænge på tøjlen, hvis du hænger i den anden ende, og der er to kure: du kan slippe den og lade den klare sig selv, eller du kan tage en anholdning, lægge benene til og "vippe den den af". Hvilken metode du skal anvende, må afhænge dels af hesten og dels af din egen tilgang til tingene.
apr 2008
Følger: 5 Følgere: 9 Heste: 2 Emner: 27 Svar: 4.439
sep 2014
Hænger i tøjle, og stopper op