{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.414 visninger | Oprettet:

Kathrine J
Kathrine J
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 1

Jeg hænger på tøjlen {{forumTopicSubject}}

Hej alle ..

Jeg er desværre i den situation, at jeg har fået til vane at "hænge" i min højre tøjle. Jeg er blevet meget fokuseret på under ridning, at slippe når jeg får en reaktion, men uheldigvis har jeg ikke oplevet en virkning endnu.
Det er en dum vane som har stået på for længe nu. Desværre har jeg videreført vanen over til min hest, som nu også hænger på højre tøjle - det er blevet en ond cirkel, hvor det bare er blevet en stor tovtrækningskamp.

Er der nogen der ligger inde med gode råd, tak smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Jeg hænger på tøjlen
  • #1   26. feb 2016 Får du undervisning? smiley

• Kathrine J
    Kathrine J Tilmeldt:
    feb 2016

Følger: 1 Emner: 1 Svar: 1
    #2   26. feb 2016 Ja. Jeg rider underviser en gang om uge hos en berider. Han minder mig bare om at jeg skal huske at give efter når jeg får den mindste reaktion smiley

• #3   26. feb 2016 Hvilken virkning er det du ikke har oplevet endnu? Jeg ville prøve at slippe tøjlen mere, det virker til at du stadig hænger på tøjlen når du siger at du "slipper den når der kommer den mindste reaktion" ?
    Alternativt, hvis det er fordi at du støtter dig for meget på tøjlerne, så simpelthen bare prøve at smide dem og øve på at styre primært med schenkler og sæde. Kan være jeg har misforstået dig. Men for mig lyder det til at du skal glemme tøjlerne og arbejde på mere fokus på schenkler og sæde smiley

• #4   26. feb 2016 Forresten så hang jeg også meget på tøjlen engang. Lad være med at blive med ved at holde et pres i tøjlen fordi du ikke får nogen virkning - der skal en anden metode til. Det handler om at bryde vanen; eller, det gjorde det i hvert fald for mig. Du skal have omlagt din tankegang til at den primære støtte skal komme fra dit sæde og dine schenkler, hvis det er blevet en indgroet vane at det er tøjlen man primært arbejder med smiley Det kan godt tage tid at slippe en stor støtte i tøjlen hvis man først er blevet vant til det

• #5   26. feb 2016 Den vane havde jeg også. Jeg red for løse tøjler i et par måneder og som Fünke siger, øvede i at styre hesten med sæde og schenkler. Var det 'skarpe' sving brugte jeg tøjlen lidt, men havde den ikke på noget tidspunkt stram og når jeg så følte jeg kom til at hænge i tøjlen, løsnede jeg og lænte mig tilbage (:
    Det tog godt og vel 2-3 måneder før både hest og jeg havde vendt os af med 'trovtrækningen' som du kalder det ^^

• #6   26. feb 2016 Har haft det mere modsat, gir og gir, og har så ingen kontakt. Men ja hvis du har fået sådan en vane ville jeg straks droppe bid og tøjle. Da du jo gør din hest hård i munden. Eller allerede har gjort det. Så indtil der styr på det, ville jeg nok droppe fokus på hoved. Har selv før sat tøjlerne i hovedtøjet frem for bidet. Eller du kan bare sætte dem i grimen. Så lærer man det. Tøjlen bid er som med spore og pisk et hjælpemiddel, der bare skal forfine signalerne.

Øv hvis det så slemt at din underviser ikke gir dig bedre og grundigere råd. Måske du skal bede om det, og sige det går dig på. For jo ikke fedt det fylder så meget hos dig, og det bare er en detalje når der undervisning.

• #8   27. feb 2016 Start med at få hesten løsnet op.. Derefter skal du begynde at ride din hest væk fra højre tøjle, ved at få mere kontakt på venstre.. Siger ikke du skal tage mere fat i venstre, men få hesten til at søge kontakten på venstre ved hjælp af bøjninger, temposkift..
    Tag evt. et kig ned, er dine tøjler lige lange? Jeg har nemlig selv haft samme problem, min hest hang på den ene tøjle og følte aldrig hverken ham eller jeg gav efter.. Så fandt jeg ud af, at jeg faktisk red med næsten 10 cm. skæve tøjler, og den side der altid blev hængt fast på, var den med den korte tøjle..
    Så begynd at få hesten rettet mere lige, evt. stil den væk fra den 'dårlige' tøjle og sørg for at du er opmærksom på længden på dine tøjler. Du kan evt. også prøve at måle dine tøjler. De kan give sig lidt, og du kan risikere at tøjlerne faktisk ikke ér lige lange..

Kommentér på:
Jeg hænger på tøjlen

Annonce