{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
918 visninger | Oprettet:

Mere fat i tøjlen - hjælp! {{forumTopicSubject}}

Ja, jeg rider og har altid redet med bue på tøjlen, fordi jeg de første mange år af min ridetid har lært at ride sådan og på en pony (sorte) som på ingen måde kunne klare to modstridende - heler ikke let forbindelse til tøjlen og drivende hjælp.
Det har gjort at jeg nu helt naturligt giver hesten tøjle som på dette billede:
http://hest.webgallerier.dk/galleri/721/628/471/3602563-anden-saerlig-race-findus
Nogengange lidt kortere, men altid med en let bue. Jeg kan simpelthen ikke få mig selv til at have mere fat i tøjlen end det, medmindre jeg skal give en hjælp till hesten, og så giver jeg selvfølgelig efter igen så snart hesten har gjort hvad jeg beder om.

Nu er det sådan at jeg er begyndt at få undervisning af Eva Tirstrup fordi Findus (pga bygningsmæssige udfordringer) har det med at ligge alt sin vægt på forbenene og bære sig helt forkert.
Altså den situation hvor man kan mærke at der er noget helt galt, men ikke aner hvad man skal gøre ved det. Hun har så nogen værktøjer til at hjælpe os, men for at det lykkes kræver det at jeg har forbindelse til hestens mund (ingen bue på tøjlen) og det er overraskende svært for mig, fordi jeg altid har redet uden det og nu slet ikke kan få mig selv til det.
Det er helt tydeligt at det hjælper Findus, han er allerede begyndt at gå mere let, og han pruster og sukker når han kommer tilbage. Jeg er også begyndt at opleve at han skummer meget let på biddet under ridning (kan ses når jeg tager hovedtøjet af ham) så et det er jo tydeligt at det virker for ham.

Men jeg kan stadig ikke rigtig få mig selv til at holde forbindelsen og jeg kommer ofte til at slippe tøjlen og lade den bue. når jeg gør det, kan jeg ikke give de små lette anvisninger (meget let anholdning på tøjlen) som findus har brug for når han falder let på forparten, og så ender det hurtigt med at han er 'faldet på snuden' og bagparten hænger efter ham.

Er der nogen som har ideer til hvad jeg kan gøre for at kunne have denne forbindelse, for det er helt tydeligt noget mentalt jeg skal have arbejdet med?

(Og undskyld længden...)

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Mere fat i tøjlen - hjælp!
  • #1   3. maj 2014 Bind en knude på tøjlen der hvor du har den rette kontakt. På.den måde vænner du dig til det er sådan

• #2   3. maj 2014 For mig lyder det bare som om, at du skal have overbevist dig selv om at det er det rigtige og huske dig selv på, at du må lave små parader for at holde ham tilbage på bagparten.
    Du skriver at du tydeligt kan mærke det hjælper på hans balance, men at det er svært for dig at få din krop til.
    Jeg har det i hvert fald selv sådan, at (kommer lige med et forslag):
    Hvis ridelæren siger at man skal lave halve parader når hesten bliver tung foran, og det virker selvom man tænker "det kan da langt fra være det rigtige". Så når jeg kommer ud for at hesten bliver tung på hånden igen, er det bare med at huske hvad der virkede sidst og prøve igen. For jo flere gange du har succes med det, efterhånden vil du sjældnere skulle tænke over det og kroppen vil automatisk reagere. Det tager selvfølgelig tid - for nogen kort og for nogen lang.

Men det vil i hvert fald være mit "råd" til dig smiley
    - Håber ikke min besked er for forvirrende smiley

• #3   3. maj 2014 Stald Joy: Hvis jeg binder knude på tøjlen å er jeg vel ikke i stand til ret faktisk at følge hans bevægelser og tilpasse min tøjlelænge efter hans holdning i for skellige gangarter, eller har jeg misforstået det? smiley

Christine: Jeg må vel bare gøre det en masse gange så...

• #4   3. maj 2014
    Jeg kan heller ikke få mig selv til og have en totalt kontakt, det kan jeg ikke. Det med at kunne mærke hestens mund bryder jeg mig ikke om. Så jeg kommer også til at starte stævne med en løs kontakt ;o)
    En opsamlet tøjle, men løs. Og kommer aldrig til at få en underviser der ikke kan enes med det.

Hvis du vil have mere kontakt er der ikke andet for end konstant og huske dig selv på det og din underviser at gøre det også.

profilbillede
  • Emka
    Emka Tilmeldt:
    jul 2011

Følgere: 4 Svar: 298
    #6   3. maj 2014 (link fjernet)

Hvad med at købe ovenstående tøjlemåler? Sæt dem på som knækker ved 2 kilo træk. Hvis de ikke knækker når du rider, så har du jo maksimalt haft et træk på under to kilo. Det kunne måske gøre dig tryg at vide at du ikke byder hesten mere end maksimalt to kilos træk.

• #7   3. maj 2014 Det tager rigtig lang tid at få ændret på sine tidligere vaner, men bare prøv at husk dig selv på tingene smiley Jeg rider selv langt bedre når min underviser står på jorden, men det er jo også fordi jeg hele tiden bliver mindet om mine fejl, hvor til hverdag er jeg ikke lige så opmærksom på det, men langsomt får man ændret tingene smiley

• #8   3. maj 2014 Det problem har jeg også haft + jeg skulle lære at have begge hænderne på tøjlerne - men øvelse gør mester. Det tager lidt tid at ændre en vane smiley

• #9   3. maj 2014 Emika, jeg tror kun jeg har haft to kilo i tøjlerne to gange - da Findus blev skræmt og løb for fuld fart mod en trafikeret vej, og en enkelt gang i skoven da han ikke ville stoppe - men god idé smiley

Team Grafik og ridning med hjertet: Jeg må vel bare ændre vane, så kan jeg jo gøre det sammen med ponyen smiley

• #10   3. maj 2014 Hvis det er den ridestil som fungere for din pony så er det en god ide smiley Mine to skal også rides forskelligt smiley

• #11   3. maj 2014 Det er jo tydeligt at det fungerer for ham og han bliver meget mere tilpas at se på, han sætter baghovene rigtigt i, stopper med at sparke sand op for hvert skridt, så det er bare mig som skal være med smiley

• #12   3. maj 2014 Jeg rider også selv med en tøjle som dig og Krikken, men hvis man skal have en parade igennem på en hest der ikke helt reagerer korrekt, så kan det blive til lidt mere end man har lyst til. Men det varer jo (forhåbentlig) ikke længere end 1 sek maks (!) og så skal trykket fjernes igen. Og evt gentages, men det skal jo ikke være et forblivende træk. smiley

Kommentér på:
Mere fat i tøjlen - hjælp!

Annonce