Mere fat i tøjlen - hjælp! {{forumTopicSubject}}
Ja, jeg rider og har altid redet med bue på tøjlen, fordi jeg de første mange år af min ridetid har lært at ride sådan og på en pony (sorte) som på ingen måde kunne klare to modstridende - heler ikke let forbindelse til tøjlen og drivende hjælp.
Det har gjort at jeg nu helt naturligt giver hesten tøjle som på dette billede:
http://hest.webgallerier.dk/galleri/721/628/471/3602563-anden-saerlig-race-findus
Nogengange lidt kortere, men altid med en let bue. Jeg kan simpelthen ikke få mig selv til at have mere fat i tøjlen end det, medmindre jeg skal give en hjælp till hesten, og så giver jeg selvfølgelig efter igen så snart hesten har gjort hvad jeg beder om.
Nu er det sådan at jeg er begyndt at få undervisning af Eva Tirstrup fordi Findus (pga bygningsmæssige udfordringer) har det med at ligge alt sin vægt på forbenene og bære sig helt forkert.
Altså den situation hvor man kan mærke at der er noget helt galt, men ikke aner hvad man skal gøre ved det. Hun har så nogen værktøjer til at hjælpe os, men for at det lykkes kræver det at jeg har forbindelse til hestens mund (ingen bue på tøjlen) og det er overraskende svært for mig, fordi jeg altid har redet uden det og nu slet ikke kan få mig selv til det.
Det er helt tydeligt at det hjælper Findus, han er allerede begyndt at gå mere let, og han pruster og sukker når han kommer tilbage. Jeg er også begyndt at opleve at han skummer meget let på biddet under ridning (kan ses når jeg tager hovedtøjet af ham) så et det er jo tydeligt at det virker for ham.
Men jeg kan stadig ikke rigtig få mig selv til at holde forbindelsen og jeg kommer ofte til at slippe tøjlen og lade den bue. når jeg gør det, kan jeg ikke give de små lette anvisninger (meget let anholdning på tøjlen) som findus har brug for når han falder let på forparten, og så ender det hurtigt med at han er 'faldet på snuden' og bagparten hænger efter ham.
Er der nogen som har ideer til hvad jeg kan gøre for at kunne have denne forbindelse, for det er helt tydeligt noget mentalt jeg skal have arbejdet med?
(Og undskyld længden...)
okt 2012
Følger: 45 Følgere: 24 Heste: 6 Emner: 35 Svar: 687
apr 2007
Følger: 59 Følgere: 69 Heste: 3 Emner: 114 Svar: 353
Du skriver at du tydeligt kan mærke det hjælper på hans balance, men at det er svært for dig at få din krop til.
Jeg har det i hvert fald selv sådan, at (kommer lige med et forslag):
Hvis ridelæren siger at man skal lave halve parader når hesten bliver tung foran, og det virker selvom man tænker "det kan da langt fra være det rigtige". Så når jeg kommer ud for at hesten bliver tung på hånden igen, er det bare med at huske hvad der virkede sidst og prøve igen. For jo flere gange du har succes med det, efterhånden vil du sjældnere skulle tænke over det og kroppen vil automatisk reagere. Det tager selvfølgelig tid - for nogen kort og for nogen lang.
Men det vil i hvert fald være mit "råd" til dig
- Håber ikke min besked er for forvirrende
mar 2011
Følger: 4 Følgere: 7 Heste: 3 Emner: 104 Svar: 1.739
Christine: Jeg må vel bare gøre det en masse gange så...
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.031
Jeg kan heller ikke få mig selv til og have en totalt kontakt, det kan jeg ikke. Det med at kunne mærke hestens mund bryder jeg mig ikke om. Så jeg kommer også til at starte stævne med en løs kontakt ;o)
En opsamlet tøjle, men løs. Og kommer aldrig til at få en underviser der ikke kan enes med det.
Hvis du vil have mere kontakt er der ikke andet for end konstant og huske dig selv på det og din underviser at gøre det også.
jul 2011
Følgere: 4 Svar: 298
Hvad med at købe ovenstående tøjlemåler? Sæt dem på som knækker ved 2 kilo træk. Hvis de ikke knækker når du rider, så har du jo maksimalt haft et træk på under to kilo. Det kunne måske gøre dig tryg at vide at du ikke byder hesten mere end maksimalt to kilos træk.
okt 2004
Følger: 99 Følgere: 160 Heste: 5 Emner: 156 Svar: 9.701
apr 2011
Følger: 73 Følgere: 83 Heste: 6 Emner: 151 Svar: 1.903
mar 2011
Team Grafik og ridning med hjertet: Jeg må vel bare ændre vane, så kan jeg jo gøre det sammen med ponyen
okt 2004
Følger: 99 Følgere: 160 Heste: 5 Emner: 156 Svar: 9.701
mar 2011
apr 2007
Følger: 59 Følgere: 69 Heste: 3 Emner: 114 Svar: 353
Mere fat i tøjlen - hjælp!