{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
6.458 visninger | Oprettet:

Griffelben? Brækket? {{forumTopicSubject}}

Hejsa HG!
Min Unghest kom ind fra fold, for ca. et år siden og havde en lidt dyb flænge på ydersiden af sit forben, men vi fandt aldrig ud af om griffelbenet var brækket, da man slet ikke måtte røre ved hans højre forben. Dyrelægen sagde at det godt kunne være at hans griffelben var brækket, og det kunne godt have varige men? Men det kunne også bare være en flænge. Han har nu stået stille siden, og jeg er så småt begyndt at longere ham igen, og han virker lidt stiv til hans højre side, kan det stadigvæk være det med hans ben, eller kan det være at det bare er fordi han mangler muskler og balance på den side?
Og hvordan ser jeg hvis han stadig har men efter det?

Er der nogen af jer der har haft erfaringer med, hvis griffelbenet var brækket? og hvor langt tid gik der før at de kunne rides normalt igen?

Håber virkelig at nogle kan hjælpe mig, da jeg forestiller mig det værste, nemlig at han aldrig bliver ridehest! smiley
På forhånd tak!

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Griffelben? Brækket?
  • #1   24. feb 2015 Jeg synes du skal få taget en scanning eller et røntgen fotografi for at være helt sikker. smiley Vi kan jo kun spekulere om det er brækket eller ej.

• #2   24. feb 2015 Ja det kan du have ret i smiley Men burde det ikke være hlet et år efter, hvis det var brækket? smiley

• #4   24. feb 2015 Ikke nødvendigvis. Det kan jo gro forkert sammen og der sidder evt. arvæv som kan genere sener og muskler. Det kunne det godt tyde på når du siger den er lidt stiv.

• #6   24. feb 2015 Jeg tænker også at det bare er fordi at han mangler muskler og balance? Han er kun 4 og nåede kun lige at blive tilredet inden hans skade! Men regner med at jeg enten skal have dyrlægen ud at se på ham, eller en kiroprakter så jeg kan nå til bunds i det her, for vil jo mægtig gerne at han snart skal rigtig igang med ridningen! smiley

• #7   24. feb 2015 Han har lidt arvæv, er det noget der gør noget da? smiley

• #8   24. feb 2015 Fik du ikke taget røntgen af benet da det skete?

• #9   24. feb 2015 ShaLaDim: Det kan også være at du har ret. smiley Men når hesten er mistænkt for at have haft brækket giffelbenet, uden at man er sikker, så ville jeg personligt af- eller bekræfte dette, og evt. mén. Og hvis et brækket giffelbånd ikke er tilfældet, så vil jeg kigge på musklerne. Den kan ligesåvel have brækket giffelbåndet OG mangle muskler. smiley

• #10   24. feb 2015 Camilla: Arvæv behøves ikke være forstyrrende, men det kan altså også godt være. smiley Derfor synes jeg det er god ide at søge professionel hjælp. smiley

• #11   24. feb 2015 Nej fik ikke taget røntgen da det skete, da det ikke tydede på at han havde brækket noget, men igen de kunne ikke være helt sikre da de ikke kunne få lov til at røre ved hans ben, men når han har lidt arvæv, har han så haft brækket noget, eller kan det også bare komme af at hans sår lukkede sig sammen? Pyyyh, håber godt nok ikke at han stadig har mén efter det smiley

• #12   24. feb 2015 Skal snart have snakket med dyrlægen igen, også regner jeg også med at han får kiropraktor snart, da jeg skal være HELT sikker på at han ikke fejler noget som helst inden jeg begynder at sætte mig op igen! smiley

• #13   24. feb 2015 Altså den vil jo nok også være stiv eftersom din hest nok har aflastet benet ved at ligge mere vægt på den modsatte side af flængen.

Men jeg ville nok også få taget et billede af benet, inden jeg pressede hesten yderligere. smiley

• #14   24. feb 2015 Forstår ikke hvorfor du ikke fik taget røntgen dengang, hvis de var i tvivl om det var brækket?

Men jeg ville hvis det var min hest, helt sikkert få ham i røntgen og få tjekket det ben inden du går igang med den.

• #15   24. feb 2015 Arvævet kan sagtens komme fra såret, hvilket noget af det ihvertfald gør. Men du kan også risikere at der er arvæv efter et evt brækket giffelben.

Men det er super godt du er opmærksom på det! smiley

• #16   24. feb 2015 Den tanke har også strejfet mig Isabella Riis, men igen skal have ham tilset af nogle snart smiley

Ja, det ved jeg heller ikke, de mente ikke at det var nødvendigt på det tidspunkt da de ville se tiden an, men igen får snakket med dem, også må jeg høre hvad de mener om benet! smiley

• #17   24. feb 2015 Jeg vil jo kun det bedste for min lille babyhest! Og da jeg ikke har prøvet at have en hest der har været så slemt skadet står jeg på bar bund, og ved ikke rigtig hvordan jeg skal forholde mig til tingene og sådan. Så mange tusind tak for hjælpen! Det har fået mig til at tænke over nogle ting, og jeg vil helt klart have ham tilset af en professionel, jeg ville jo bare lige høre om der var nogen af jer der havde erfaringer med sådan et griffelben! smiley

• #18   24. feb 2015 Har desværre ikke som sådan erfaring med griffelben's skader, udover at min tidl. hest fik en gaffelbåndsskade hvor gaffelbåndet voksede sig fast på griffelbenet. men det jo en helt anden slags skade og han kunne ikke gå og måtte til sidst aflives.

Dog kendte jeg engang en hest der brækkede griffelbenet og han fik det vist nok opereret væk og gik som ridehest uden problemer mange år efter det (:

• #19   24. feb 2015 Puuh det lyder ikke sjovt JoWinkler! smiley
    Hvor er gaffelbåndet på en hest? smiley

• #20   24. feb 2015 Nej det var det bestemt heller ikke, vi måtte have dyrlæger fra usa ind over fordi dyrelægerne her simpelthen ikke havde nok erfaring med den slags skade og slet ikke i det omfang.

lidt svært at forklare så fandt et billed i stedet (:

profilbillede
  • #21   24. feb 2015 Min gamle hest Niko, brækkede griffelbenet, her fik jeg af vide af dyrlægen at et alm. rent brud godt kan vokse sammen igen uden at der skal en operation til. Men hvis knoglen er forskubbet eller brækket flere steder bliver man anbefalet en operation. Jeg blev i sin tid anbefalet operation fordi såret i sig selv var meget dybt. Jeg er glad for at jeg valgte operationen, da griffelbenet var brækket 3 steder, heldigvis havde inden sener taget skade i benet. 4 mdr. senere kom han tilbage på stævnepladsen smiley

Gik han på fold med andre heste der havde bagsko på? en sko slår noget hårdere end en hov. Jeg synes du skal få taget et røntgen billede af benet, evt. scanne benet. Det er sandsynligt som Isabella skriver at han igennem en periode har aflastet forbenet.

Jeg kender et par heste der også har haft brækket griffelbenet, der aldrig har haft men af det, så det behøves ikke at være derfor at han virker stiv

• #22   24. feb 2015 Hold da op, sikke en forfærdelig lang proces! smiley
    Aarh okay, troede egentlig at det sad længere nede smiley

• #23   24. feb 2015 Lovise: Han gik på fold med to shetlændere, de havde åbenbart jagtet hinanden, så min teori er at han er blevet sparket af en af dem, og ingen af dem går med sko! smiley det var en lille, men lidt dyb flænge, opdagede først det dagen efter hvor hans ene ben var dækket ind i blod smiley

• #24   24. feb 2015 Du burde have røntget der.
    Min egen taktfejlede blot, hvilket gjorde jeg ønskede røngten.

Rørbenet havde 2 brud. Og sådan var han blevet redet i over 1 måned.

• #25   24. feb 2015 Ja, jeg burde have taget røntgen af benet der, men da min dyrlæge ikke nævnte det, regnede jeg heller ikke med at det var nødvendigt, men igen igen så får jeg dyrlægen ud så de kan bedømme ham, og hvad han skal og ikke skal smiley Men vil helt klart have ham i røntgen hvis de mistænker det mindste smiley

• #26   24. feb 2015 Mine hest brækkede griffelbenet februar 2014. Først troede dyrlægen bare det var et sår, som skulle hele, så hesten stod i 1 mdr. Hesten var dog stadig ikke rengående efter den måned, så kom i røntgen, der viste, et brækket griffelben. Dyrlægerne troede det selv ville gro sammen, så hesten stod frem til maj hvor jeg skulle begynde at skridte. Juni ( efter 1 mdr skridt) var hesten stadig urentgående. Fik nyt røntgenbillede ved ny dyrlæge som sagde, at det måtte opereres, da der var mange små knoglesplinter, som sad løst. Juni blev hesten opereret. August begyndte jeg genoptræning. December færdig med genoptræning. I dag mærker jeg intet til skaden.

• #27   24. feb 2015 Tror ikke sådan et griffelben lige vokser sammen igen.
    Da min brækkede sit, sagde dyrlægen at det krævede operation eller 3-4 års pause...
    Jeg ville nok få taget et røntgenbillede for at af- eller bekræfte om det har været/er brækket...
    Billedet er af min hoppe - dog på bagbenet. Forsaget af et spark på en tyk gren...

profilbillede
  • #28   24. feb 2015 Hvor meget koster sådan en operation? smiley

• #29   24. feb 2015 Jeg gav vist omkring 10.000 for operation. Hurra for sygeforsikring smiley
    Min hest havde et brud i toppen af knoglen. Mener jeg fik at vide, at jo længere nede bruddet sidder jo bedre/større chance for at gro sammen selv, men det kommer jo helt an på hvordan bruddet er.

• #30   24. feb 2015 Her er et billede fra min hest hvis det har interesse. Som det ses er det et bagben. På dette billede kan der ikke ses de mange knoglesplinter, som måtte fjernes. De sås først på røntgenbillede der blev taget en måned senere. Fik i alt taget røntgen tre gange.

profilbillede
  • #31   25. feb 2015 hej du! du skal være velkommen til at skrive til mig.

Colour har haft en del skader blandt andet et brækket griffelben smiley

• #32   25. feb 2015 Gav også 10.000 for operationen.
    Løb vel op i 15.000 i alt med billeder osv...

Kommentér på:
Griffelben? Brækket?

Annonce