{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
9.015 visninger | Oprettet:

Brækket griffelben - ERFARINGER? {{forumTopicSubject}}

Min nye hest Mirell brækkede benet, da vi havde haft hende i 7-8 uger.

Vi fik afvide hun skulle stå i 6 uger - hun fik taget kontrolbilleder efter 3 uger, og det så fint ud.
Efter 6 uger gik vi igang, men hun var halt.

Vi fik dyrlægen ud igen - knoglen var ikke helet.
Vi fik besked på at holde hende i boksro en måned længere.

Og da jeg så efter 13 uger satte mgi op var hun stokhalt i traven - så nu skal vi ikke igang endnu alligevel.

Knoglen er flænget på langs og flængen sidder for langt oppe til, at man kan operere.
Hun burde kun skulle stå 6 uger - nu har hun stået over dobbelt så lang tid, og hun er stadig stokhalt.

NOGEN, DER HAR ERFARINGER MED BRÆKKEDE GRIFFELBEN?

Søger især svar fra folk, hvor det var en flænge!

Hvor lang tid tog det, blev den opereret osv osv.
Fortææææl!

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Brækket griffelben - ERFARINGER?
  • #1   7. apr 2011 jeg synes i det hele taget at det er virkelig kort tid, hun har stået, alt for kort tid..
    Jeg ville give hende mindst et halvt år inden jeg overhovedet ville begynde på noget..
    Jeg er faktisk dårligt overrasket over at dyrlægerne ikke har beordret længere hvile..

• #2   7. apr 2011 Min venindes brækkede griffelbenet, han havde fuldstændig boksro i 4 måneder, mener jeg.
    Men hvorfor søren sætter du dig op og traver efter 13 uger? Den skal da igennem en langsommelig genoptræning bagefter, det tager virkelig lang tid.

Til sammenligning brækkede jeg den tynde knogle i underarmen. Jeg skulle have gips på i 3 uger, det blev forlænget til 5 uger, derefter vr jeg sygemeldt yderligere 5 uger, fordi armen gjorde ondt ved belastning. Der gik over et halvt år, før jeg synes, den var ved fuld kraft igen..

• #3   7. apr 2011 Janni:
    Ved du hvad griffelbenet er? 6 uger er den tid det normalt tager for en hests griffelben at hele.

MiTHo:
    Jeg sætter mig op og traver efter 13 uger fordi jeg følger det genoptrænignsprogram som dyrlægerne på højgaard hestehospital har givet mig smiley

Hun skulle startes op med skridt 30-45 minutter dagligt og så 2-3 travintervaller af et minuts varighed.

Hun skal "hurtigt" igang, da hun er blevet meget, meget varm i hovedet og ikke må være på beroligende i mere end 2-3 uger...

Btw. har hun i det 13 uger blevet trukket 10 minutter dagligt på hårdt underlag.

• #4   7. apr 2011 Er det træningsprogram så blevet lagt om, da der blev besluttet længere bokshvile?

• #5   7. apr 2011
    Ja, jeg fik træningsprogrammet i lørdags, da dyrlægen var ude at tage røntgentbilleder igen og sagde, at vi skulle starte op med hende smiley

• #6   7. apr 2011 Min hoppe Mirelle brækkede griffelbenet for 2½ år siden.
    Da hun ikke kan stå i boks uden at skade sig selv - gik hun på en lille fold med en anden hest.

Vores genoptræning fra dyrlægen så sådan ud.

0-4 uger: 15 min skridt x 2 dgl.
    5-8 uger: øges gradvist til 45 min skridt en gang dgl.
    * 9-12 uger: der øges med max 5 min let trav.
    13-16: der øges med 10 min let trav.
    * 17-20: der øges med 15 min let trav.
    21-24: der øges med 20 min let trav.
    *25-28: der øges med 25 min let trav.
    29-32: 30 der øges med 30 min let trav.
    33 uge: tidligst kort galop arbejde.
    41 uge: tidligst små spring el. krævende øvelser.
    45: tidligst tilbage i konkurrence.

* betyder at der skulle undersøges for halthed og først ved rengående hest måtte næste trin træde i kraft.

Det tog lang tid, men 7,9 og 13 kørte det bare og hun har været i fuldt arbejde siden, dressur, terræn, spring osv.

• #7   7. apr 2011
    Brækkede det eller var det en flænge i knoglen?
    Blev den opereret?

• #8   7. apr 2011 Der står i beskrivelse at der var fractur og en flænge, ligeledes skade på den dybe bøjesene. Det var meget slemt med hende - hun kunne ikke gå på det i starten og det var på størrelse med en elefants ben.

• #9   7. apr 2011 Nej de kunne ikke operere hende - det skulle selv have lov at hele.

• #10   7. apr 2011
    Altså Mirell var kun en smule uren i skridten lige da det var brækket - derefter fik hun så en uge på smertestillende og efter dette har hun været rengående i skridt smiley

Hun var en smule hævet, men hun havde brækket benet mandag og hævelsen kom først torsdag/fredag og det var ikke meget - hævelsen forsvandt, da hun fik noget til at nedsætte hævelse og tage smerter i den første uge - siden har det ikke været hævet overhovedet.. smiley

Så jeg tror ikke vores hestes skader er så sammenlignelige smiley

• #11   7. apr 2011
    PS - en skade på den dybe bøjesene? Går ud fra, at det er gaffelbåndet.
    Der opstår ofte en skade på gaffelbåndet i forbindelse med, at griffelbenet brækker - en gaffelbåndsskade i sig selv er ret alvorlig og tager lang tid at komme sig over.
    Mirells gaffelbånd var kun en smule fortykket - ikke noget, der rigtigt betød ngoet. Hun blev scannet igen efter de 6-7 uger, og der var der INTET at se på gaffelbåndet..

• #12   7. apr 2011 Ja det er gaffelbåndet jeg mener ( lige ved at tyde min dyrlæges håndskrevne seddel fra dengang) og det var også skadet på min hyp.

• #13   7. apr 2011
    Så er det klart hendes var meget værre - en skade påå gaffelbåndet kan tage hundrede år i sig selv at komme sig ovenpå og er egentligt værre mht. fremtidsudsigter osv. end et brækket griffelben smiley

• #14   7. apr 2011 Min gamle pony brækkede griffelbenet helt over og de ville ikke operere. Nu er det snart et år siden eller det er det til sommer og først nu er rytter begyndt at skridte lidt på ham og ellers er det kun fold og hms.
    Han gik på en lille bitte fold alene rigtig længe og havde inden det et par ugers boksro. Det skal lige siges da han brækkede griffelbenet havde vi solgt ham men han blev så opstaldet her - jeg ville aldrig lade mine ponyer gå igennem sådanne et forløb. For det gjorde ondt på ham og han kan stadig ikke holde til at lave noget. Så ja det tager rigtig lang tid!

• #15   7. apr 2011 sky jeg har har haft brækket griffelbenet.. det var også ro i måneder pg så stille opstart.. jeg tror jeg ville give dne boksro de har sagt og så smide hende på fol i nogle måneder og så forsøge igen.. hellere det får for lang tid at hele i end for kort

• #16   7. apr 2011
    hun må overhovedet ikke komme på fold, så hun skal absolut ikke bare smides ud på nogen mark smiley

DSPHM:
    Mirell har ikke smerter, så længe hun står i boksen og/eller bliver trukket en lille tur eller skridtet smiley og vi gør jo ikke andet, så hun har ingen smerter.

• #17   7. apr 2011 Det var bare hvis du sagde hun haltede smiley
    Men tid tid og atter tid smiley

• #18   7. apr 2011
    Nej det er et heldigt sted at brække, hvis de absolut skal brække noget, da det er det sted, hvor der er størst chance for, at det går godt smiley

• #19   6. jul 2011
    fedt for dig.

• #20   7. jul 2011
    Min er ikke igang endnu. Hun var igang 5 måneder efter skaden - i et par uger, så blev hun sparket på folden og har fået en ledbåndsskade nu.

• #21   8. nov 2012 Min nye hest har fået to brud på griffelbenet og. Blev derefter opereret. Vi er slet ik nået til genoptræningsplanen da han stadig er halt. Jeg forventer ik han kommer sig

• #22   8. nov 2012
    Du skal da forvente at han kommer sig! smiley
    De fleste med brud på griffelbenet kommer sig! især dem, der bliver opereret smiley

• #23   2. feb 2014 Min hest Lady var kommet til skadet under springstævnet.. Hendes højre forben griffelben var brækket så hun blev opereret på samme dag, hun skal have boksero i tre uger mens man skridter hende i 10 minutter, skal op til 30 minutter på tre uger, to uger på sygefolden. Efter 5 uger ialt, skal genoptræning med hende. Dyrlæge er i gang med at skrive om hvad skal jeg så gøre med Lady til genoptræning. Tror ikke at det var så slemt med hendes brækket griffelbenet.. Hun halter ikke en eneste.. Nu hun er på sygefolden, (4 uger efter opereret.)

Alt hvad dyrlæge siger, han er fra højgråd hestehospitalet, så jeg stoler helt 100% på ham! (:

profilbillede
Kommentér på:
Brækket griffelben - ERFARINGER?

Annonce