{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.269 visninger | Oprettet:

Brækket griffelben hos føl? {{forumTopicSubject}}

Nogen der har erfaring med dette, eller har stået i samme situation? smiley

Mit føl på 3 mdr har brækket øverste del af sit griffelben på højre bagben.
Dyrlægen var dog positiv, og syntes bruddet var utrolig pænt. Så hun har fået smertestillende en uges tid, og jeg giver hende noget tilskud med calcium og kobber fra bluehors for at forebygge og hjælpe til heling.
Hun kan IKKE blive opereret, da det sidder for langt oppe.

Hun er heldigvis ved godt mod, og er utrolig nem at have med at gøre, trods hun skal have boksro i en måned!
Har i prøvet noget lignende? Og hvordan er det endt ud?
Hvad tænker i det kan give af mén?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Brækket griffelben hos føl?
  • #1   6. sep 2016 OOT men hvordan brækker et føl dog griffelbenet?

• #2   6. sep 2016 Mit føl fik fyldstændig samme skade da han var 7 mdr. Han kom sig 100% og blev ridehest. Dog var boksroen lidt svær for ham at komme igennem - vi måtte tænke lidt alternativt og fik lavet lidt forskelligt legetøj til ham og så var mine andre heste inde på skift, så han altid havde kontakt til en af hans venner og havde mulighed for at 'nusse' smiley

• #3   6. sep 2016 Hippie og hypse: Mit føl formåede at brække griffelbenet på sig selv midt i et 'badut-spring' på folden.

• #4   6. sep 2016 Hippie & Hypse: Hun blev sparket på folden. Vi har en flok avlshopper og deres føl gående sammen.

• #5   6. sep 2016 AnnS: Hun er heldigvis så lille endnu, at hun står inde med sin mor. Men hun klare boksroen super flot, og der har endnu ikke været nogle problemer.

• #6   6. sep 2016 Min fjordhest på 12 år brækkede sidste år i januar (altså da han var 11 år ) sit griffelben på præcis samme måde som du beskriver.
    Dyrlægen var ikke ret positiv pga skadens omfang og placering men han har formået at komme sig 100%. Dog er der kommet et overben hvor bruddet var (hvilket er meget normalt) som sidder sådan at det gør benet en smule stift og bevirke derfor at hans ene bagben har en forsinkelse på ca 2 sek i forhold til det andet, dvs at han i nogen situationer (især i de meget krævende øvelse kan se utaktet ud)
    Efter hans skade kræver han mere opvarmning og er først rigtig klar til at ride efter ca 30 min, ellers er han for stiv og utaktet.
    Ellers har skaden ingen betydning for hans ridebrug, humør eller lign.
    Jeg er dog noget mere varsom nu end før skaden.

Det skal lige siges i forhold til din situation at det mindsker mulighed for salg da de fleste ønsker at købe hest der er ren i røngten hvilket din følle jo ikke er længere og at prisen ved et evt, salg jo så også bliver derefter (hvis du en dag ønsker salg)

Min havde ikke boksro overhovedet, min dyrlæge er meget med at heste skal have lov at være heste så han kom på fold (dog lidt mindre end normalt og alene)

Hvis du har nogen spørgsmål til hans skades forløb - behandling - genoptræning eller lign. så er du meget velkommen til at kontakte mig smiley

Det skal også lige siges at jeg tror din følle har bedre muligheder for at komme sig uden men pga alder i forhold til fx min hvor skaden skete så "sent"

Kommentér på:
Brækket griffelben hos føl?

Annonce