At få hende i gang igen? - HJÆLP! {{forumTopicSubject}}
Hejsa! Min stakkels dame har haft en skade hvor hun har måtte sys og har imorgen stået på boks i en uge, altså uden at komme ud, og må netop også komme ud imorgen og skal så have en uge hvor hun kommer ud på fold før end jeg må opstarte ridning igen (iflg. dyrlægen) og hun har ingen hævelser eller gener omkring såret der sidder på bagsiden af højre forben lidt over knæet, altså et heldigt sted nu når det absolut skulle være.
Men hvor langt er vi sat tilbage nu? jeg kunne ride almen dressur og springe 85 på hende men hun var ikke i vildt god form. Er vi helt ved kun skridt i den første måneds tid eller må jeg begynde at trave efter en uges skridt træning? hvordan med øvelser som volter, er det for meget? Vil fridressur være bedre for hende i starten?
Jeg vil nødig risikere at hun skulle ødelægge led og scener hun er trods alt 18 (dog en meget frisk fuldbolds dame!) så vil gerne høre om nogen har været ude for noget á la det samme.
Tusind tak på forhånd!
feb 2008
Følger: 95 Følgere: 118 Heste: 4 Emner: 232 Svar: 5.255
mar 2013
Følger: 16 Følgere: 26 Heste: 4 Emner: 42 Svar: 1.069
okt 2013
Følger: 65 Følgere: 19 Heste: 3 Emner: 20 Svar: 179
nov 2003
Følger: 70 Følgere: 69 Heste: 3 Emner: 54 Svar: 1.229
Jeg ville selvfølgelig tage lidt ekstra hensyn, men 14 dages pause, og især uden en regulær skade. (ser ikke et syet sår, som ikke giver halthed?, som en regulær skade, der skal lige mere til.)
Så være lidt forsigtig, rid lidt mindre en normalt, men ud over det vil jeg bestemt mene du godt kan starte nogen lunde hvor du var.
nov 2007
Følger: 7 Følgere: 33 Heste: 6 Emner: 114 Svar: 7.151
Men 1-2 ugers pause, kræver ikke en masse genoptræning -lidt stille og roligt de første par dage, og så ville jeg ellers bare fortsætte som før.
Vær dog obs på det med folden -en hest der har stået og gloet i en boks i en uge, kan godt "eksplodere" når den kommer ud, så var det mig, havde jeg nok liiige trukket en lille tur med den først og set hvordan den er, og så efter behov givet den et par min alene i ridehuset/på alenefold før den fik lov at tumle med kammeraterne, bare så den ikke går lige ud og sår hul på såret igen
sep 2006
Følger: 37 Følgere: 34 Heste: 1 Emner: 3 Svar: 316
Bare så længe såret ikke sidder, så der er mulighed for, at det kan gå op ved ridning
At få hende i gang igen? - HJÆLP!