{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
903 visninger | Oprettet:

Få hende til at stå stille? {{forumTopicSubject}}

Hejsa..

Sagen er den at jeg godt kan have lidt svært ved at få Kalinka til at stå stille når jeg strigler hende mm..
Hun er lidt nervøs anlagt..
Hvis jeg har en anden til at stå ved hende og evt give hende lidt guf går det ok, men tænker jo også at det bare ikke er optimalt ikke at kunne strigle hende uden at have en anden til at skulle stå der..

Gode råd modtages med kyshånd smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Få hende til at stå stille?
  • #1   27. sep 2011 Hvis det var mig, ville jeg give hende massere af ros, når hun stod stille. Samtidig ville jeg være rolig og måske snakke med hende og lige gå op ved hovedet af og til og sige hej smiley

• #2   27. sep 2011 Det gør jeg også meget, og nogle gange hjælper det meget, hvis jeg først står i 5 min og bare nusser hendes mule..

• #4   27. sep 2011
    To metoder:

Enten så bakker du hesten tilbage hver gang den bevæger sig, det skal være konsekvent - dvs. du kan ikke gå hen og hente striglekassen hvis hesten går frem imens og du ikke får den bakket.

Ellers så kan du ignorere hesten, gå væk fra den, vende ryggen til når den er urolig, står den stille bare i 2 sek så ros, giv godbid og opmærksomhed. Bliver den urolig, så gå igen.

Begge metoder kræver at man er vældig konsekvent.

• #5   27. sep 2011 der ude hvor jeg har min hest der kan stort set alle heste stå stille hvor man bare kan gå fra dem vi lære dem det med horse manship ved hvert lille skridt de tager bakker vi dem ikke voldsomt men sådan de ved der var noget jeg ikke måtte og så når man har bakket hesten og den står stille igen klkør man hesten i banden imellem øjnene

man klør hesten imellem øjnene fordi de ikke kan se det og det er en god ros for dem istedet for godbider så hver gang den gør noget godt klør vi hesten i banden og vores heste stor helt stille hvor vi kan gå fra dem uden de er spændt fast

så hors manship kommer man langt med smiley

• #6   27. sep 2011 Tror det handler meget om tilvændning og rutine når en hest skal stå bundet og stå stille, det ihvertfald hvad jeg har erfaret....Lad være med at bruge energi på at den skal stå stille, ros den istedet når den står stille og bare strigl videre... ingorer at den står uroligt og få den til at slappe af istedet..

• #7   27. sep 2011 Vil sige træn det i ridehal eller på bane. horsmanship/opdragelse.
    Træn fra jorden øvelser hvor hesten acceptere dig, som leder og slapper af når du er der, og kigger på dig om du reagere på om tingene er farlige.
    Hvis hesten hopper og springer og ikke overhoved kigger på dig, så respektere den ikke dig som leder. dette er jo ikke noget du kan kæmpe dig til. slet ikke med en nervøs hest, men som flere skriver du skal være konsekvent, altid gøre de samme ting, så hesten ved gør jeg sådan sker der dette. Lav faste rutiner, så den ikke hele tiden skal tage stilling til tusind ting (mener her, stil den samme vej og samme sted når i strigler i en periode.
    Og så træn fra jorden. stå og gå rundt om hesten. Når den har stået mens du gået hele vejen rundt ros godbid. Måske du kun når halvejs rundt 1 gang helt rundt senere. og til sidst vil du kunne rundt rundt og rundt mens hesten står og venter på sin godbid.

Tolmodighed er super vigtig, og start med små opgaver, som kan virke latterlige, men disse små øvelser skaber grundsten og tillid til du vil få det til at virke i det lange løb.

God træning smiley

• #8   27. sep 2011 Nogle gode ting der er blevet foreslået her.

Derudover skal du være opmærksom på hvordan du selv bevæger dig omkring hesten. Hvis du er energisk og har pludselige bevægelser, vil hesten også bevæge sig. Husk at du selv skal udvise roligt kropssprog, og som der blev nævnt før, lad være med at binde din hest.
    Stå stille sammen med den, til den står stille. Bare stå og vent, det skal nok komme. Stå afslappet, gerne hvile lidt på det ene ben (knæk sammen i benet) og træk vejret dybt ned i maven.

Du kan evt. korigere hesten hvis den går langt væk, men hvis den bare står lidt uroligt, skal du selv bare stå helt stille.

• #9   27. sep 2011 Tusind tak for alle de gode råd..

Jeg prøvede idag at bare tage det helt stille og roligt, og snakke til hende hele tiden.. Hvis hun så virkede nercøs gik jeg hen til hendes hovede og nussede hende og snakkede med hende..

Og det virkede bare super! Hun fik kun 3 godbidder mens jeg striglede hende smiley

Kommentér på:
Få hende til at stå stille?

Annonce