Hjælp vores pony trækker i tøjlen/hovedet ned {{forumTopicSubject}}
Vi købte sidste år den skønneste new forest pony. Hun havde allerede dengang den "unode" at hun trak hovedet ned under ridning. Det siges at unoden er opstået efter hun i et par år gik som rideskolepony.
Hun gør det især i trav og galop og til tider ændre hun samtidig retningen.
Forsøger at finde årsagen til at hun gør dette, men det er svært og da ponyen er en min datter på 10år rider på giver det store fustrationer.
Vi har forsøgt os med gummiringe ved bidet, da en mente det kunne være fordi hun ikke kunne lide at bidet gled frem og tilbage i munden. Dette har ikke hjulpet mærkbart.
Det hjælper lidt at ride med chambon (løs) men mest på at hun stoppes midtvejs.
Har også fået råd om skarpere bid- dette vil dog ALDRIG blive afprøvet.
Har dog her på det sidste tænkt om det kan være problem med tandspidser eller noget der er fastlåst i nakke/ ryg.
Hun gør det sjældent når jeg rider hende og skulle hun forsøge så kan jeg jo holde imod..
Kan vel også være at hun blot har fundet ud af (på rideskolen) at man slipper ??
Hun gør det ikke når hun rides med ben (ikke på tøjle) eller hvis hun rides uden sadel, men om det er fordi hun nemmere får benene omkring hende???
Er lidt på bar bund, men vil gøre alt for at min datter fortsat har drømmeponyen;)
Vi skal have hende vaccineret om en måneds tid og der vil jeg selfølgelig rådspørge dyrlægen:)
Kom gerne med ideer til årsagen og gerne en løsning;)
okt 2006
Følger: 55 Følgere: 117 Heste: 5 Emner: 431 Svar: 3.419
okt 2006
Følger: 55 Følgere: 117 Heste: 5 Emner: 431 Svar: 3.419
okt 2009
Følger: 71 Følgere: 53 Heste: 7 Emner: 197 Svar: 2.413
Det er ikke nemt for en 10 årig at få sat sig igennem hos ponyen.
Så enten en underviser der kan hjælpe eller en rytter der nogle gange om ugen kan ride din pony og hjælpe din datter med at kunne ride sin pony så det bliver hyggeligt og ikke en kamp
Jeg tror som sådan ikke den har ondt.
Men passer biddet de?
Husk på biddet kan både være for småt, stort, tykt, smalt. Det kan os være det ligger for uroligt i munden eks.
mar 2007
Følger: 60 Følgere: 58 Heste: 5 Emner: 204 Svar: 2.642
Men jeg ville i hvert fald få tjekket tænder. Når den har været rideskolepony, er der også mulighed for, at det er mistillid til biddet, og så har hun fundet ud af, at hun kan slippe for presset ved at rykke til. Så er det ''bare'' om at få hende til at få tillid til biddet igen
mar 2013
Følger: 35 Følgere: 23 Heste: 3 Emner: 4 Svar: 17
mar 2013
mar 2007
Men mon ikke hun er blevet vant til, at børn på ryggen bare ikke er sjovt? Jeg har sjælendt set rideskoleponyer blevet redet pænt.
Har i prøvet at ride hende uden bid? Vores frieser var bidforskrækket, og der hjalp nogle måneder uden bid helt vildt, han kan nu helt fint rides med bid, uden at søge væk fra det
mar 2013
Havde en større pige på 14 år oppe og hun var nær røget af, da hun først blev rykket i for derefter at ændre retning. Men jeg selv kar lært at ride for ben og IKKE tøjle og gør man det kan vores pony gå stabilt på volter og versader. Men så snart det er min datter så har hun ikke lange/stærke
nok ben
mar 2009
Følger: 32 Følgere: 29 Heste: 3 Emner: 20 Svar: 1.340
mar 2013
mar 2009
Følger: 32 Følgere: 29 Heste: 3 Emner: 20 Svar: 1.340
mar 2013
Problemet forværres forresten ved ryttere der rykker tilbage, så skal jeg lige live for de får tur;) men rides hun frem hjælper det lidt
mar 2013
mar 2013
okt 2007
Følger: 45 Følgere: 38 Heste: 7 Emner: 30 Svar: 195
mar 2004
Følger: 92 Følgere: 91 Heste: 14 Emner: 569 Svar: 3.175
okt 2009
Følger: 71 Følgere: 53 Heste: 7 Emner: 197 Svar: 2.413
mar 2007
sep 2007
Følger: 14 Følgere: 18 Heste: 4 Emner: 9 Svar: 2.599
mar 2013
Med hensyn til tænder så mener jeg at tandproblemer gør at de har svært ved at spise / skummer meget, men dette er slet ikke tilfældet.
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.031
sep 2007
Følger: 14 Følgere: 18 Heste: 4 Emner: 9 Svar: 2.599
Selv om din datter har bedre opstilling end dig, er hendes opstilling ikke optimal, hvis hesten kan trække hende ud af sadlen. Prøv at se her, hvad jeg mener:
https://www.youtube.com/watch?v=0HaA2gzu0oc
apr 2013
Følger: 41 Følgere: 35 Heste: 4 Emner: 94 Svar: 436
mar 2011
Følger: 4 Følgere: 7 Heste: 3 Emner: 104 Svar: 1.739
Jeg tror (er self. ikke sikker, for kende rikke pony) at hun begynder på 'sænk hovedet og gå dine egne veje' finden når i forlanger for meget/mere af hende, eller når hun er ved at være træt? Lidt ligesom at mange rideskoleheste løber ind på midten, fordi det er her ridetimen afsluttes, så når de ikke har lyst til mere, eller syntes det bliver for svært/ubehageligt så stiller de sig på midten, for der ved de at rytteren oftest forsvinder. Jeg tænker din pony måske også kunne gøre det samme eller noget lignede? Når der ligges for stort et pres på hende, så flygter hun - hun er jo faktisk mere eller mindre trænet i det.
Heste lærer ved positiv/negativ forstærkning/straf. (positiv tilfører og negativ fjerner). Så ved hjælp af negativ belønning har hun lært at stikke hovedet ned og gå væk fordi det har fjernet presset fra opgavet og nok også gjort det nemmere at løfte ryggen. Oftest sidder eleverne (de mindre) og holde ri tjlen for at sidde fast og det er virkelig ubehageligt for en hest! Så den har (måske) lært at for at slippe for presset skal den sænke hovedet.
Prv at holde nøje øje med hvornår hun gør det og hvad der sker netop på det tidspunkt, specielt hvad rytteren gør! Hvis det eksempelvis viser sig at hun kun gær det når din datter blivr usikker og måske rykker i tøjlen (måske ubevist) og det så er der hun sænker hovedet så må i forsæge at undgå en sådan situation, og så begynde at træne stop signal, fordi det måske rent faktisk er der det gpr galt (når lille pige hiver for hårdt hvis hesten skal gå langsommere).
Læs evt. den her:
http://www.blueberryhill.dk/index.php/artik/35-signalforvirret
Jeg tænker at din hest har en megettydelig lig sti, der siger 'hoved ned ved pres!', men til gengæld en mere utydelig 'sænk farten ved pres' sti, så den derfor vælger den frste fordi den er mere velkendt og gennemprøvet. SÅ sørg for at den sti ikke kommer i brug, men at i får geninstaleret de andre signaler
Hjælp vores pony trækker i tøjlen/hovedet ned