{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.880 visninger | Oprettet:

Hjælp vores pony trækker i tøjlen/hovedet ned {{forumTopicSubject}}

Vi købte sidste år den skønneste new forest pony. Hun havde allerede dengang den "unode" at hun trak hovedet ned under ridning. Det siges at unoden er opstået efter hun i et par år gik som rideskolepony.
Hun gør det især i trav og galop og til tider ændre hun samtidig retningen.
Forsøger at finde årsagen til at hun gør dette, men det er svært og da ponyen er en min datter på 10år rider på giver det store fustrationer.
Vi har forsøgt os med gummiringe ved bidet, da en mente det kunne være fordi hun ikke kunne lide at bidet gled frem og tilbage i munden. Dette har ikke hjulpet mærkbart.
Det hjælper lidt at ride med chambon (løs) men mest på at hun stoppes midtvejs.
Har også fået råd om skarpere bid- dette vil dog ALDRIG blive afprøvet.
Har dog her på det sidste tænkt om det kan være problem med tandspidser eller noget der er fastlåst i nakke/ ryg.
Hun gør det sjældent når jeg rider hende og skulle hun forsøge så kan jeg jo holde imod..
Kan vel også være at hun blot har fundet ud af (på rideskolen) at man slipper ??
Hun gør det ikke når hun rides med ben (ikke på tøjle) eller hvis hun rides uden sadel, men om det er fordi hun nemmere får benene omkring hende???
Er lidt på bar bund, men vil gøre alt for at min datter fortsat har drømmeponyen;)
Vi skal have hende vaccineret om en måneds tid og der vil jeg selfølgelig rådspørge dyrlægen:)
Kom gerne med ideer til årsagen og gerne en løsning;)

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hjælp vores pony trækker i tøjlen/hovedet ned
  • #1   26. jan 2014 Jeg ville nok kigge lidt på biddet. Er du sikker på at det ikke er for stort/lille til ponyen? Er det for tykt/tyndt? Er det for uroligt(tre, to og udelt)

• #3   26. jan 2014 Og som hoppedullen skriver, tænderne skal tjekkes. Det er helt sikkert.

• #4   26. jan 2014 Måske du skulle finde en rytter der kan sætte din pony på plads.
    Det er ikke nemt for en 10 årig at få sat sig igennem hos ponyen.
    Så enten en underviser der kan hjælpe eller en rytter der nogle gange om ugen kan ride din pony og hjælpe din datter med at kunne ride sin pony så det bliver hyggeligt og ikke en kamp smiley

Jeg tror som sådan ikke den har ondt.
    Men passer biddet de?
    Husk på biddet kan både være for småt, stort, tykt, smalt. Det kan os være det ligger for uroligt i munden eks. smiley

• #5   26. jan 2014 Min kan også godt finde på at trække i tøjlen. Han gør det når jeg har forkorte tøjler, og forlanger en holdning han ikke kan klare.
    Men jeg ville i hvert fald få tjekket tænder. Når den har været rideskolepony, er der også mulighed for, at det er mistillid til biddet, og så har hun fundet ud af, at hun kan slippe for presset ved at rykke til. Så er det ''bare'' om at få hende til at få tillid til biddet igen smiley

• #6   26. jan 2014 Ud over det skal det lige siges at hun er verdens skønneste pony der gør alt for hendes ejer. Hun følger min datter som en lille hund og er sikker på at hun ikke gør det bevidst .

• #7   26. jan 2014 Gøg og gokke vores pony gør det kun når det er børn der rider. Og hun skal ikke "sættes på plads"

• #8   26. jan 2014 Bygger det her på ren generalisering..
    Men mon ikke hun er blevet vant til, at børn på ryggen bare ikke er sjovt? Jeg har sjælendt set rideskoleponyer blevet redet pænt.

Har i prøvet at ride hende uden bid? Vores frieser var bidforskrækket, og der hjalp nogle måneder uden bid helt vildt, han kan nu helt fint rides med bid, uden at søge væk fra det smiley

• #9   26. jan 2014 Tænder bliver bestemt også tjekket. Hun kan godt være lidt usikker på bidet. Hun mangler muskler til at kunne bære sig, men tror ikke blot det er det.
    Havde en større pige på 14 år oppe og hun var nær røget af, da hun først blev rykket i for derefter at ændre retning. Men jeg selv kar lært at ride for ben og IKKE tøjle og gør man det kan vores pony gå stabilt på volter og versader. Men så snart det er min datter så har hun ikke lange/stærke
    nok ben

• #10   26. jan 2014 Nova gjorde det med de små, der var ikke andet for end at lære at blive siddende uden at give efter før ponyen stoppede smiley Han skulle så også kun mislykkes en gang før han droppede det smiley

• #11   26. jan 2014 Vi har en dually grime som hun nogle gange har redet med, dog mest til hygge. Så er der ikke noget, men der har heller ikke været sadel på eller blevet krævet noget

• #12   26. jan 2014 Tror det er noget han havde lært sig for at slippe for urolige hænder, de får jo nogle tricks de rideskole heste smiley

• #13   26. jan 2014 Selv min søn på 7 år bliver på. Men det er hverken smerte frit eller sjovt. Har dog afhjulpet det lidt med gummi tøjler, de alm gav hudløse hænder for hver læder dut og så ellastikchambon der modvirker alt for kraftige ryg ved de små. Men det har jo ikke løst problemet, blot afhjulpet det. Men må jo vente til dyrlægen kommer og se om det hjælper med tænderne.
    Problemet forværres forresten ved ryttere der rykker tilbage, så skal jeg lige live for de får tur;) men rides hun frem hjælper det lidt

• #14   26. jan 2014 Vores pony er forresten 12år

• #15   26. jan 2014 Bid passer i brede og det er todelt og lidt over middel af tykkelse.

• #16   26. jan 2014 vi har lige haft 2 heste hvor den ene tog venstre tøjle og den anden tog højre tøjle her nede i lokalområdet . og begge to havde noget med tænderne. den ene havde spidser og den anden havde skævt slidte tænder. så smiley tjek de tænder. evt prøv med bidløs og se om den samme tendens er der. det prøvede jeg og der var ikke skyggen af noget med den bidløse (havde bare en sidepull på)

• #17   26. jan 2014 hvis det ikke er noget med tænderne så ville jeg måske forslå at bruge denne http://www.hooks.dk/product.aspx?productid=310490&deptid=96&sortType=sortPopularitet&sortOrder=DESC den skal nok kun bruges i en periode så den ikke bliver ved med at trække hovet ned, for er der ikke noget galt med den så er det en uvane som den har fået af at være på rideskole, for så kan den slippe for urolige hænder, som andre også skiver smiley

• #18   26. jan 2014 Måske skal den ikke sættes på plads når voksne erfarne ryttere rider den' men når ungerne rider på den har den på åbenbart fundet ud af den kam få lov! Det mener jeg med at 10 årig pige måske skal have lidt hjælp så hun selv kam lære hvad hun skal gøre når ponyen tager hovedet ned.

• #19   26. jan 2014 - Eller også skal problemet, der er skyld i, at ponyen gør som den gør, findes smiley

• #20   26. jan 2014 Under alle omstændigheder er det en god ide at få tjekket tænder mindst en gang om året smiley Jeg tror dog ikke, dette er årsagen i dette tilfælde. Ryttere der ikke har balancen helt på plads er nemme at rykke ud af sadlen ved at trække hovedet frem/ned. har man sin opstilling på plads, er det praktisk taget umuligt at rykke rytteren ud af sadlen på den måde. det giver jo også netop mening, når du skrover, ponyen kun gør det, når det er børn, der rider smiley

• #21   26. jan 2014 Vil nu mene at min datter bestemt har bedre opstilling end mig;) men den rykker ikke ved mig med mindre den mener timen er ved at være slut. Min datter får undervisning IG den hjælp der er behov for. Hun rider dressur time 2 gange ugentligt, samt en springtime ( er dog i bero på grund af dette i øjeblikket) Derudover rider hun enetime en gang i måneden og hver fredag rider vi i ridehal ( vi har desværre ikke hal hvor hun er opstaldet. Så hjælp mangler ikke. Min datter sidder meget flot, mens min søn på 7 år sidder som en sæk kartofler;) hun har fået undervisning i snart 6 år nu. Og har godt mod, men hun miste desværre tilliden til ponyen når hun rykker. Heldigvis er hun hurtigt klar til at kæmpe igen;)
    Med hensyn til tænder så mener jeg at tandproblemer gør at de har svært ved at spise / skummer meget, men dette er slet ikke tilfældet.

• #22   26. jan 2014 Tidligere rideskole pony, måske den bare skulle ha fred for børn som ikke virker til at fungere med den.

• #23   27. jan 2014 En hest kan sagtens have tandproblemer (oftest tandspidser) uden der overhovedet er noget at mærke eller se (som f.eks at de taber foderet).
    Selv om din datter har bedre opstilling end dig, er hendes opstilling ikke optimal, hvis hesten kan trække hende ud af sadlen. Prøv at se her, hvad jeg mener:
    https://www.youtube.com/watch?v=0HaA2gzu0oc

• #25   27. jan 2014 Ville nok få tjekket tænder og tjekket sadlen hvis hun ikke gør dte når i rider uden sadel :_)

• #26   27. jan 2014 Jeg har ikke læst den sidste halvdel, men jeg læste at hun ikke 'havde så mange muskler'. Når hesten trækker hovedet ned er det ofte (bestemt ikke altid) fordi den gerne vil strække, og afæaste ryggen lidt, simpelthen fordi den er blevet træt pga. manglende muskler - måske i skulle prøve at ride hende for lange tøjler, og se om hun så også bare løber sine egne veje, eller om hun rent faktisk opfører sig pænt?
    Jeg tror (er self. ikke sikker, for kende rikke pony) at hun begynder på 'sænk hovedet og gå dine egne veje' finden når i forlanger for meget/mere af hende, eller når hun er ved at være træt? Lidt ligesom at mange rideskoleheste løber ind på midten, fordi det er her ridetimen afsluttes, så når de ikke har lyst til mere, eller syntes det bliver for svært/ubehageligt så stiller de sig på midten, for der ved de at rytteren oftest forsvinder. Jeg tænker din pony måske også kunne gøre det samme eller noget lignede? Når der ligges for stort et pres på hende, så flygter hun - hun er jo faktisk mere eller mindre trænet i det.
    Heste lærer ved positiv/negativ forstærkning/straf. (positiv tilfører og negativ fjerner). Så ved hjælp af negativ belønning har hun lært at stikke hovedet ned og gå væk fordi det har fjernet presset fra opgavet og nok også gjort det nemmere at løfte ryggen. Oftest sidder eleverne (de mindre) og holde ri tjlen for at sidde fast og det er virkelig ubehageligt for en hest! Så den har (måske) lært at for at slippe for presset skal den sænke hovedet.

Prv at holde nøje øje med hvornår hun gør det og hvad der sker netop på det tidspunkt, specielt hvad rytteren gør! Hvis det eksempelvis viser sig at hun kun gær det når din datter blivr usikker og måske rykker i tøjlen (måske ubevist) og det så er der hun sænker hovedet så må i forsæge at undgå en sådan situation, og så begynde at træne stop signal, fordi det måske rent faktisk er der det gpr galt (når lille pige hiver for hårdt hvis hesten skal gå langsommere).
    Læs evt. den her:
    http://www.blueberryhill.dk/index.php/artik/35-signalforvirret
    Jeg tænker at din hest har en megettydelig lig sti, der siger 'hoved ned ved pres!', men til gengæld en mere utydelig 'sænk farten ved pres' sti, så den derfor vælger den frste fordi den er mere velkendt og gennemprøvet. SÅ sørg for at den sti ikke kommer i brug, men at i får geninstaleret de andre signaler smiley

Kommentér på:
Hjælp vores pony trækker i tøjlen/hovedet ned

Annonce