{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.679 visninger | Oprettet:

Anden rytter på hesten? {{forumTopicSubject}}

God aften!
Jeg kom lige til at tænke på noget og vil meget gerne høre jeres mening!
Hvordan har I det med en anden rytter på jeres egen hest? Altså med tilladelse fra jer. smiley Er det noget I giver lov til? Hvorfor/hvorfor ikke? Hvad er jeres erfaring med det? Får folk lov at ride jeres hest, mens I ikke er der?
Og så videre...
Personligt er jeg glad for, at en anden en gang i mellem sætter sig op på min, hvis vedkommende kan ride hende næsten ligeså godt eller bedre end jeg selv. Dog er det ikke alle og enhver, der får lov at ride hende uden jeg er der. smiley
Håber I vil svare, hold tonen pæn og lyt til hinanden!
Anna.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Anden rytter på hesten?
  • #1   17. dec 2013 Jeg ville ikke lade part ride til at starte med hvor jeg ikke er der da jeg skal se hvad personen kan og hvordan hun/ham behandler hesten og være helt sikker på det bliver redet rigtigt..
    Hvis personen er hvad jeg søger og kan det jeg søger så der intet problem i at en anden rider så længe det er en der tager ansvar og behandlerhesten pænt

• #2   17. dec 2013 Jeg har altid haft svært ved at andre skulle ride mine heste...... Jeg ved ikke om det er fordi jeg er bange for at noget skal blive ødelagt..... Jeg tænker at det til tider måske kan være godt for hesten smiley jeg vil aldrig lade nogen ride mine heste hvis jeg ikke selv er der smiley

• #3   17. dec 2013 Utah - Hvad så hvis det F.eks. Er en veninde du kender i forvejen, som bare skal ride den en enkelt gang? smiley

• #5   17. dec 2013
    Hvis Fleur var redet mere, havde mere rutine mm. så ville jeg ikke have noget imod det. Men fordi hun stadig er så følsom og samtidig ikke særligt rutineret i signalerne, så nej. Min gamle part Maja, ville en hver idiot jo kunne ride fordi hun havde så mange år på bagen, så meget rutine og var så rolig af sind.

Den eneste der får lov er min lillesøster, hun rider heller ikke dressur eller forlanger noget.

Jeg har også svært ved at lade en anden ride bette dyret, fordi ( samme problem som med at finde en underviser ) at jeg ikke er helt enig med hvordan der skal rides med en del mennesker.
    Det at der er en anden der rider hesten kan også tit blive et forstyrrende element i ridningen, fordi at folk meget meget sjældent gør ting ens. Man har sjældent samme timing og måde og give signaler på.

• #6   17. dec 2013 Tanya - Hvad gør du så, hvis du skal på ferie? smiley

• #7   17. dec 2013 Jeg er ikke meget for at lade andre ride min, fordi dem der har redet hende (udover min søster) rider dårligere end mig og hun strækker hals mens de rider.
    Personligt hader jeg når folk rider hende uden opsyn/ jeg ser på.
    Det er bare min mening.

• #8   17. dec 2013 Krikken - Hvis nu du fandt en rytter, du var enig med, som havde en masse rutine? smiley

• #9   17. dec 2013 Dreamteam - Er der andre, der rider din uden du ved det? smiley eller misforstod jeg din kommentar??

• #10   17. dec 2013 Jeg "låner" gerne mine ud hvis jeg har set rytteren ride min hest først, og ved de kan deres grundridning.

Min Islænder har jeg haft en "ikke- islænderrytter" på flere gange under min graviditet, og det resulterede i rodede gangarter der blev meget urene, men det er også noget andet med islændere pga de ekstra gangarter. Måske kunne hun heller ikke så meget som jeg troede.

Syntes det er helt fint at få motioneret sin hest af en anden når man af den ene eller anden grund ikke selv kan.

Hellere det end at mine heste skal stå stille i en længere periode.

Hvis det bare er en enkelt gang træktur på min pony eller lign. har jeg ingen problemer med det.

Ellers kan jeg jo også bare selv undervise rytteren som jeg godt vil have at hun rider hesten hvis det var det.

• #12   17. dec 2013 Jeg låner gerne min hest ud til folk, hvis jeg ved, at de kan ride. Hun er en ældre pony, som gerne selv bestemmer og hun har sin ridning på plads. Derfor er hun en god lærepony, og jeg har også let ved at undervise folk på hende, da jeg kender hende super godt, og let kan forklare folk, hvad de skal gøre på hende. Hun går først rigtigt, når rytteren giver de rigtige signaler. Hun er også sød med mindre børn, der gerne vil tulle lidt rundt, men børnene skal stadig have redet et stykke tid, da hun ikke er en begynderpony. Så ja, jeg låner gerne min pony ud, så andre kan få glæde af hende. smiley

• #13   17. dec 2013 Altså jeg er da ikke vild med at andre sætter sig op på Creamy, og de får ikke lov hvis ikke jeg har givet tilladelse. Desværre står jeg bare også i den situation at jeg af og til har meget travlt med min uddannelse så derfor ser jeg det som en positiv ting hvis folk jeg ved der rider ordentligt og ikke er hård ved hende eller noget i den stil tager hende eks. en tur i skoven når jeg har aller mest travlt med skolen smiley desuden har jeg for ca 6 uger siden været så uheldig at brække min arm og blev oppeperret. Creamy havde ikke just brug for en pause på det tidspunkt da hun i den grad trænger til at få smidt et par kilo og hun allrede er nedsat i foder. Derfor lod jeg en anden tage hende det hun kunne mens jeg havde min arm i gips = fordel for både mig, creamy og min veninde smiley

• #14   17. dec 2013 De eneste der for lov til at sidde på ryggen af min hest, er veninder jeg ved der kan ride - og hvis ridemetode jeg kan lide smiley

• #15   17. dec 2013 Folk må godt ride min pony, når jeg er der. Undtaget hvis de er højere/større end mig.
    Har en part til hende. Så hende ride 1-2 gange, og det var nok. Så fik hun lov til at ride selv. Parten har lov til at ride hende uden opsyn.
    Men andre skal ikke sætte sig op uden at have fået lov. Ville blive stik tosset, hvis nogen gjorde det. Især fordi min pony er som hun er.

• #16   17. dec 2013 Har super svært ved at lade andre ride "mine" heste, fordi jeg ikke stoler på de rider dem på samme måde som mig og behandler dem på samme måde som mig. smiley

• #17   17. dec 2013
    Anna - Så ville det være ok, men det tror jeg er meget svært :o). Derfor har jeg også svært ved at finde en underviser. Så det tror jeg er svært.
    Også er jeg bare mistroisk over for hvordan folk ville agere hvis hun stod uroligt, blev sur e.l. Jeg har det ganske godt med at vide, at den eneste der påvirker min hest adfærdsmæssigt er mig -godt eller dårligt.

Så må hun undvære ridning hvis jeg har travlt.

• #18   17. dec 2013 Ingen andre end mig selv får lov til at ride Plet, simpelthen fordi jeg ikke stoler på hende nok, til at lade andre få en "røvtur" og hvis ikke man kender hende, så kan man hurtigt ride forkert og derved provokere en "røvtur" - som simpelthen bare er småbukken, hun stopper op + bliver bange. Så det er for rytterens skyld først og fremmest og så for at hun ikke skal føle sig misforstået.
    Da hun var mere tilregnelig, så lod jeg gerne andre ride hende - også nybegyndere, men kun imens jeg så på.

Asterix er den type hest alle kan rides. Jeg lader gerne folk ride ham, fra nybegynderen til den øvede, jeg lærer meget om min hest ved at se på andre håndtere og ride ham.

Jeg synes det er noget pjat at holde sin hest "hellig". Naturligvis kan man godt mærke hvis andre har haft fat på en anden måde, men synes hurtigt man kan ride det væk. De første par gange folk prøver hesten, så kigger jeg altid med for at give den bedste tur for hest og rytter, så jeg kan hjælpe lidt til.

• #19   17. dec 2013 De eneste der får lov at ride min, er min underviser, da det var ham der tilred hende, min mor også en af mine venner, da det var ham der red hende før jeg begyndte med hende, ellers er der INGEN med mindre det er aftalt, og så SKAL det være mens jeg eller min mor er der smiley

Dog rider jeg hende som regel selv, min underviser har ikke redet hende længe og min mor skridter hende kun nogen gange, og min ven han skal ride hende nu her da han skal undervise mig, og så skal han lige have lov til at "mærke" hende igen, inden han hjælper mig:)

Jeg går meget op i at dem der underviser mig har prøvet min hest før.. smiley

• #20   17. dec 2013 Jeg må indrømme at jeg er overrasket over, hvor mange, der egentlig lader andre ride jeres heste! Har nogen af jer, der selv har redet jeres heste op overvejet den mulighed at jeres "dårlige" vaner har haft indvirkning på hesten så den kun kan gå med jer? Selv har jeg tit brede hænder og det har desværre gjort at min pony går rigtig dårligt når jeg får hænder op på plads. I dag havde jeg en veninde oppe på hende, der har "pæne" hænder. I starten skulle de lige finde rytmen, men derefter gik det fint!
    Krikken - Den følelse kender jeg alt for godt, men det er mere fra jorden, for der kan hun være lidt af en mokke. smiley

• #21   17. dec 2013 Jeg bryder mig virkelig ikke om det! Kun nogle få udvalgte mennesker får lov at ride mine heste engang imellem. Men mine heste er som regel også meget specielle eller svære at ride. Hvis nu jeg engang får sådan en god familie/alle-mands-hest, så tror jeg ikke jeg ville have så meget imod at lade andre ride den.
    Nogengange tænker jeg da også at det ville være fedt hvis man lige kunne få en anden til at tage hesten når man ikke selv har tid, men ja, det skal ikke være hvem som helst.

Nogen mennesker er ikke erfarne nok, eller kan ikke sætte sig ordnetlig i respekt eller kan ikke være konsekvente nok, og så er jeg bange for de kommer galt afsted med hesten.
    Andre med mere erfarring har for høje tanker om deres egen formåen, eller rider efter de forkerte principper, eller er for hårde eller har ikke nok tålmodighed og forståelse og så er jeg bange for at de "ødelægger" hesten eller i hvert fald den træning jeg har gjort med den.
    Det er ikke nemt. Især fordi jeg endu ikke har mødt en der rider og træner helt ligsom mig.

• #22   17. dec 2013 Gøtterup - Det med underviseren, er jeg helt med på! Min gamle underviser blev lidt sur på mig, hvis jeg ikke kunne få ponyen til at holde op med at te sig som en 5-års. Så fik han selv en tur og så fik piben en anden lyd. Han kendte hende godt nok en smule i forvejen, men alligevel... smiley

• #23   17. dec 2013 Det er sjældent at jeg er på ferie, men ellers holder de fri smiley det højste jeg har været væk er 10 dage og det er en gang det er sket smiley

• #24   17. dec 2013 Lady - Det er vel umuligt at finde en der rider præcis ligesom dig. Men jeg kan godt forstå at du ikke lader andre ride dine heste, hvis de er "specielle." Det har jeg fuld forståelse for. smiley

• #25   17. dec 2013 Der er ingen andre end min far og jeg som skal ride på min hest. Hun er så voldsom og stærk at jeg har mange veninder som (da jeg før i tiden lånte hende frit ud) måtte stige af fordi de blev forskrækket over hvor stærk hun er.. Hun løber ikke, men hun tager ved i bidet og hun skal rides meget specielt.. Så nu tør jeg ikke lade nogen komme op på hende igen, da jeg ikke kan garanterer for at hun løber lidt med dem eller hvis de går i panik på hende..
    Men som regl har jeg holdningen at hver mand, sin hest .. Jeg skal ikke ha alt mit hårde arbejde ødelagt.. Derfor får hun også fri når jeg tager på ferie, så ski' hul i at hun skal genoptrænes.. Jeg skal bare ikke ringes op på ferien at min hest har lavet løjer og der så skal startes en masse rygter.. (Det har jeg nemlig prøvet før.. ;-))

• #26   17. dec 2013 Tanya - Okay, var bare nysgerrig. smiley

• #27   17. dec 2013 Karoline - Mener du da at alt dit arbejde bliver ødelagt af at en anden rider din hest en dag eller to? smiley

• #28   17. dec 2013 Aw Anna, er da glad for at jeg fik æren af at ride min beste ven I dag smiley

Personligt må næsten alle jeg kender ride tara, hvis de spørger pænt, og bare hygger. Det er udelukket mig, og få gange Sofie der rider rigtig dressur på hende, ellers bliver hun møg forvirret smiley

• #29   17. dec 2013 Min er bare så utrolig speciel at ride, at det først er nu - efter ca. 4 måneder - at jeg har fået nogenlunde styr på hende, og at det først er nu vi er begyndt at træne schenkelvigninger, øgninger og versader, samt kontra galop, selvom hun kunne det meste af det da jeg startede med at ride hende, hun er ikke dum men skal bare rides så specielt, at dem der ser mig ride er helt forunderede over at det er gået "så" hurtigt. smiley

Min underviser var dog også ham der tilred hende, så ham har jeg intet imod, hvis han skulle ride hende, og min ven har jeg heller ikke da han begyndte at ride hende ca. 2 måneder efter hun blev tilredet (juni/juli sidste år), så han kender hende rigtig godt smiley

• #30   17. dec 2013 Jeg er glad for du ville og håber stadig I er bedstevenner!
    Ved jeg godt. smiley Nu er Tara jo også en HELT anden pony end Cille og jeg ved hvad du mener. smiley

• #31   17. dec 2013 Jeg har ikke haft egen ridehest siden august, men jeg satte tit min veninde på(eller andre jeg stolede på, men det var ikke tilfældet). Jeg gav hende dog klare instrukser på, at hvis jeg bad hende om at ride rollkur eller et eller andet, så skulle hun ride hesten som jeg ønskede det, ellers kunne hun stille og roligt hoppe ned og sadle af.

• #32   17. dec 2013 Nemlig smiley

• #34   17. dec 2013 Jeg har svært ved at se på, hvis andre rider min halvpart (hun er 4½, så der burde egentlig ikke være andre..). Der er ok, hvis det er min søster, men ellers går jeg simpelthen :3

• #35   17. dec 2013 Anna og Lucile!<3

Jeg tilrider heste og rider dem op, både Plet og Asterix har jeg selv redet til og redet op til det niveau de er på i dag. Netop pga. jeg skal sikre mig at hesten kan OG skal kunnes rides af mig, så lader jeg andre ride dem, nybegynderen skal få en dejlig tur, uden at skulle føle sig magtesløs, mens den erfarne skal kunne ride hesten i holdning og nogenlunde samling.
    Naturligvis forlanger jeg ikke de behøver ride den præcis som mig og lige så godt - for det er mine knapper der er installeret, så derfor er der en forskel, men forskellen vil jeg gerne have minimeret så meget som muligt.

• #36   17. dec 2013 Og jeg ved godt at de fleste mener at deres heste er specielle, og det er jeg for sin vis enig i, men jeg har bare haft nogle oplevelser der har bekræftiget mig at mine heste altså ikke er helt normale.
    Når man lader en meget mere øvet og erfaren rytter prøve hesten og de bare overhovedet ikke kan finde ud af at styre den, så er der bare ikke så meget at gøre vel? Selvom jeg altid selv er med og kan guide fra sidelinien første gang andre prøver mine heste.

For eksempel min gamle konkurrence islænder Ofeig, hun var så lækker blød, smidig og sensitiv at ride så det synes jeg min dressur-rytter-moster skulle prøve. Afsted kom vi på skovtur, min moster på Ofeig og mig på min mors unghest. Efter et stykke tid hvor vi bare har redet lidt derudaf, spørger jeg min moster hvad hun synes. Min moster svarer så "Øh, jeg har altså ingen kontrol over hesten, jeg sidder her bare. Hun er helt fokuseret på dig" smiley Det var lidt en mærkelig fornemmelse, men jeg kunne godt se hvad hun sagde, for hesten var da helt døv for rytterens tøjle og ben, men meget opmærksom på mine stemmesignaler.
    Turen gik så fint nok alligevel, så måtte jeg bare lige holde fokus på begge heste. Og min moster sagde at hun følte sig faktisk helt tryg selvom hun ikke havde den mindste smule kontrol med hesten, for jeg kunne jo styre den helt fint ovre fra ryggen af den anden hest..

• #37   17. dec 2013 Havde ingen problemer med at sætte min veninde op på min tidl pony. Hun passede ham altid og vi byttede af og til heste. Jeg stolede 100 % på hende og vidste hun ikke gjorde noget jeg ikke selv ville gøre.

Nu hvor jeg har fået hest er jeg ikke helt så tryg ved at lade andre ride ham. Både fordi de fleste jeg kender er små ponyryttere eller meget dygtige hesteryttere. - og den vil jeg jo ikke belemre med min lille baby smiley Desuden er han kun 5 og ikke redet meget. Derfor vil jeg ikke lade andre ride ham endnu. Prøve ham må de gerne hvis han er flink den dag og jeg er der, ellers vil jeg helst ikke have det.

• #39   17. dec 2013 Jeg har ikke noget imod at andre prøver min hest. Det har både jeg, hesten og den anden rytter godt af. Jeg skal dog se når de rider min hest de første par gange, så jeg kan rette til smiley
    Har en veninde der nu har prøvet min hest 3 gange og hun rider ham lige som han skal rides - så hvorfor ikke give hende en mulighed for at udvikle sig, og hesten skal kunne sine ting - det bliver så be- eller afkræftet ved at hun fx kommer op smiley
    Hvis jeg skal på ferie el. lign. så har jeg et par reserve ryttere til min hest - hvilket jeg har det helt fint med ! smiley

• #40   17. dec 2013 Just - Jaja selvfølgelig skal hesten være styrbar. Tænkte nu mest på når de kan gå stabilt, korret samlet i gangarterne. smiley

Lady - Vi synes vist alle sammen vores heste er specielle, men måske ikke lige på den måde. Jeg kan godt se det kan være et problem hvis de ikke kan styre den...

• #41   17. dec 2013 Isheste - Sikke nogle dejlige billeder!
    MaCo - Dejligt for dig, din veninde og din hest at hun kan ride den en gang i mellem!

Et lille tillægsspørgsmål:
    Vil I helst have en hest, der er så specil at det kun er jer, der kan ride den eller skal den helst kunne rides af alle? smiley

• #42   17. dec 2013 Anna og Lucile!<3
    Det er jo netop det den erfarne rytter tester, når denne kommer op og rider.
    En hest er ikke meget værd i mine øjne, hvis den er redet så specielt at kun en enkelt kan ride den.

Og ja og nej, til spørgsmålet om jeg vil have en hest, som kun kan rides af mig. Plet er bare for utilregnelig til at jeg vil lade andre ride hende, men alligevel ville jeg ikke bytte hende for noget andet. Dog ville det da være dejligt engang imellem at kunne sige "Gider du ride hende en tur?". Men hun stjal mit hjerte, også selvom hun ikke rides ofte og slet ikke af andre. Men skulle jeg ud og købe ukendt hest, så nej, så ville jeg ikke købe en enmandshest.

• #43   17. dec 2013 jeg vil helst have en hest som de fleste kan ride ¨:-) så kan min mor fx få en dejlig ridetur ..

• #44   17. dec 2013 Just - Nej lige præcis! Så...Har jeg forstået det rigtigt? Når hesten kan det grundlæggende vil du gerne lade andre ride den? smiley

• #45   17. dec 2013 MaCo - Enig, synes bare tit man høre folk, der nærmest bærer sig med at deres hest kun kan rides af dem. DEt må da være træls, hvis man bliver syg eller kommer til skade?

• #46   17. dec 2013 Det tænker jeg også. Jeg er kun glad for, at andre også viser interesse i at prøve min hest og det er jo ofte positive tilbagemeldinger jeg får - så noget har jeg da gjort rigtigt smiley

• #47   17. dec 2013 Anna og Lucile!<3

Lige præcis! Ligesom for at tjekke lidt. F.eks. rider jeg med en, til tider, mangelfuld kontakt til bidet, som gør hesten hurtigt kommer ind og putter sig. Der bruger jeg en rytter, som måske har lige rigeligt fat i munden på hesten, for at tjekke hvordan hesten er når den får sådan en på ryggen.
    En gang i mellem sker der det at hesten slår fra, mister ryggen osv. Her får jeg et "wake-up-call" som fortæller mig at jeg altså SKAL have en kontakt til munden, ikke at den skal have tvungen holdning, men at den har støtten.
    Så det hjælper mig til at ride min hest, ved at andre rider den også kan fremmedrytteren også lære noget samtidig med.

• #49   17. dec 2013 Just - Den model kender jeg så også. smiley

• #50   17. dec 2013 Isheste - Jeg kan godt forstå at det er blær, men det er vel også besværligt? Arw, endnu et sødt billed! smiley

• #53   17. dec 2013 På paddington ville jeg aldrig lade andre ride ham mens jeg ikke var der. Dårligt nok når jeg er der. Der har kun været en anden rytter på ham en enkelt gang. Har selv tilredet ham.
    Asterix må dem jeg stoler på gerne ride på smiley
    Monday må folk også, men helst kun når jeg er der.

• #54   17. dec 2013 Jeg kan godt se nytiltredne heste skal have signalerer på plads, men jeg synes generelt(ja jeg generaliserer lige nu, ikke alle er sådan ved det godt) at folk er af den overbevisning at kun dem selv kan håndtere deres egen hest. Jeg bed mærke i en af Annas kommentarer: er det vores fejl og dårlige vandet der påvirker hesten og derved gør at ingen andre "kan" ride den? Ja. Det tror jeg. Eller vores ide om at vores hest er så speciel og svær at kun os kan håndtere den ordentligt.
    Jeg søger part til min pony, ikke fordi jeg ikke gider være sammen med ham, men fordi jeg ikke har alle de timer han fortjener. Så vil jeg hellere at han lære nogle andre at ride. Ved Gud Dominique, min pony, er ikke nogen lidt hest at ride i alle situationer, men jeg tror næsten alle kan.:-)

• #56   17. dec 2013 Jeg har aldrig haft min egen, så jeg er jo så en af dem der får lov, at ride andres heste smiley Men der syntes ejerne da bare, at det er dejligt, at den bliver rørt, når de ikke selv har tiden smiley

• #57   17. dec 2013 Jeg har ikke min egen hest... Endnu.. Håber dog snart det sker!

Men nej, jeg er ikke i tvivl om at jeg sagtens ville kunne lade andre ride min hest, så længe jeg ved de er god ved den, om de så er nybegyndere eller rutinerede. Min første hest bliver en god og stabil hest alle kan ride og håndtere, som giver en dejlig ridetur hver gang og det ville jeg da være glad for at kunne dele med en anden nervøs rytter der måske skal have selvtilliden tilbage. Jeg har også store planer om at skulle lære min bedste veninde at ride.

Så længe hesten bliver behandlet ordenligt og med respekt, så er jeg sikker på at jeg ikke ville være så sippet med hvem der får lov at kravle på den.. Heller ikke selvom jeg har planer om svær dressur smiley

• #59   17. dec 2013 Anna: Da jeg var på ferie sidste år, havde min kusine har været oppe og ride hende uden jeg fik noget fortalt overhoved. Blev først indformeret flere uger efter jeg var kommet hjem. Hun rider ikke godt, altså min hest strak hals da hun red (fortalt af farmor) blev vildt sur for hun havde på ingen måde fået lov. I år gjorde hun det samme, men hun blev bukket af, efter de havde redet lidt. Blev igen først indformeret 1 måned efter jeg var kommet hjem.

• #60   17. dec 2013 Er slet slet ikke glad for det, medmindre det er min mor. Virkelig - ikke engang min træner Uwe tror jeg, jeg ville være glad for at få op på Jasmin.. og Jasmin skal passes af en veninde hele juleferien... Om jeg kan lide det? Njaaa... Men de fungerer fint sammen og iiih jeg tror de kommer til at hygge sig - glæder mig til at høre om hvordan det går. I morgen skal Jasmin faktisk passes af veninden som skal passe hende, og jeg glææææder mig til det.. Jeg tror det er sundt for Jasmin hun får en ny ud ind i mellem hun kan lære at kende og få luft fra os af... Så.. Tilvænning, men jeg havde absolut aldrig ladet nogen passe Jasmin eller ride hende op til flere gange, hvis jeg ikke stolede på dem :o)

• #61   17. dec 2013 Endnu et spørgsmål, som jeg stillede tidligere, men aldrig fik svar på: Tror I jeres hårde arbejde kan blive ødelagt af en ridetur eller to af en, der ikke er jer selv? Min mening ville nok være at det kan det godt, men så er hesten ikke redet godt nok og så er spørgsmålet hvad der så er ødelagt. Hvad mener I? smiley

• #62   17. dec 2013 Dreamteam - Ej, det kan man da ikke! Så forstår jeg det bedre. smiley

• #63   17. dec 2013
    Ja, det tror jeg helt bestemt. Min er møg hamerende følsom i munden også alligevel ikke. Jeg kan selv ødelægge noget og sætte os tilbage i træning hvis jeg taber temperamentet et øjeblik.

Så hvis hun fik en rytter på ryggen der red med aktive hænder/tage og give/pille/nykke/arbejde med tøjlen -så ville jeg skulle fikse på det en del tid.

Eftersom jeg ikke går ind for den træningsmetode, ville det ødelægge min træning fordi jeg rider hestens anderledes. Kombineret med hestens følsomme mund - hun bliver bange for tøjle kontakt, hvis man er for voldsom.

En anden ting er, er at hun ikke kan så "fine" signaler for ben endnu. Så hvis en rytter forsøgte det og hun istedet bare gik frem, som hun ofte gør også blev sur - så ville jeg også skulle bøde for det med en hest der fes frem. Samtidig med hvis rytteren blev sur og slog eller sparkede på et dårligt tidspunkt, det kan ødelægge også.

Det kan gøre så meget med en enkelt rytter, der rider modsat af en selv.
    Eller siger du, at ens hest er dårlig redet hvis den får en anden adfærd fordi den får en rytter på ryggen med aktive hænder ( tage og give, pille, nykke osv. ) fordi den normalt er redet anderledes?

• #64   17. dec 2013 Krikken - Nej det siger jeg ikke. Fik ikke udtrykt mig ordenligt. Din hest er ikke redet så meget endnu og der kan jeg forstå det, men en rutineret hest, der har været redet i mange år? Selvfølgelig er der de ekstreme tilfælde, hvor rytteren direkte mishandler hesten, men jeg mente en rutinet hest, der fik en anden rytter op, som trodsalt kunne sin grundridning, men red anderledes? smiley

• #65   17. dec 2013 Kun én har redet min pony, og det er der ikke flere der skal. Hende der red hende, gjorde det godt osv, og det var egentlig også mest for at se, hvad Pride ville sige til det.
    Men min pony har svært ved at knytte sig til andre mennesker, og det respekterer jeg, så det er kun mig, der træner hende. Og ingen skal træne hende uden jeg er der. Af hensyn til både dem og Pride, da hun kan finde på alt muligt, hvis hun ikke stoler på dem.
    Så er jeg der ikke og fx er på ferie, så er der en, der får lov til at strigle hende engang imellem, men ikke mere.

• #66   17. dec 2013 Den der skal rider min hest (med tilladelse) skal kunne de simple ting indenfor dressur, ellers ødelægger de mit og hesten arbejde. Hvis jeg ved de sætter sig op og hesten går som en giraf, så ødelægger de det jeg har lagt meget arbejde i. Eller tillid, hvis ejeren gåt op i tillid og låner/part/en ven jager og er onde ved hesten, så ødelægger man tilliden og ejer bliver nød til at starte helt forfra. Så ja man kan godt ødelægge hesten.

• #67   17. dec 2013 Jeg sætter gerne andre op på Zambrano, men kun når jeg ved at han og rytteren kan klare det.
    Han er meget følsom og meget nervøs. Han skal rides rigtigt, ellers bliver det en aldeles ubehagelig oplevelse for både rytteren og ham.
    Jeg har haft 7 ryttere oppe på ham, min kæreste, fire veninder, en yngre pige fra stalden og min underviser for ikke så lang tid siden fordi jeg var ude af stand til at ride efter en ulykke. Alle sammen kun på bane og alle (undtagen min underviser) kun når jeg har vurderet, at det har været sikkert.

Zambrano har løbet med min kæreste og tre af mine veninder - ikke noget voldsomt, men han er skal rides helt rigtigt, ellers slår han fra - og når de så ikke "gør det helt på hans måde", så sætter er det som om han tænker "nope", stikker hovedet i vejret og løber i en kort, anspændt galop. Han har ikke løbet langt eller smidt nogle af dem af, men de kan bare ikke få det til at fungere.
    Min underviser red ham rigtig pænt og den yngre pige fra stalden har ikke andet end fået et par små trækketure på ham :o)

Jeg synes det er rigtig lærerigt at se andre ride ham, men der er ikke nogen der får lov til at ride ham uden opsyn og jeg fortæller altid alle der kommer op på ham, at de skal rette sig efter hvad jeg siger og de får ikke lov til at ride ham på en måde som jeg mener er uhensigtsmæssig.

• #68   17. dec 2013
    Teknisk set er hun syv år og har været brugt til rideskole hest tidligere i hendes liv, men det gør hende ikke mindre følsom :o)

De fleste mennesker bruger hænderne til at placere hestens hoved, ihvertfald dressurryttere - også selvom de kan deres grund ridning ( som jeg definere som stop, start, drej og sidde roligt ).

Og ja, det ville ødelægge min, eller ihvertfald ødelægge hvad jeg forsøger at træne imod.

• #69   17. dec 2013 Hej Anna. smiley
    Jeg har ikke læst alle beskeder. smiley Men dit til spørgsmål om en hest kan blive "ødelagt" efter 1-2 gange med en anden rytter, vil mit svar helt klart være ja, det kan den helt sikkert. smiley

Jeg har to eksempler med Bailey, som jeg kan prøve at formulere så godt jeg lige kan. smiley
    1:
    Jeg var på vinterferie forrige år i en uge. der havde vi haft hende i 1/2 år. Hun havde aldrig stejlet eller lagt an til noget som helst før det. Hun var super dygtig og sød. Da jeg så kom hjem fra ferien igen, og jeg skulle se min søster få undervisning, opførte Bailey sig meget mærkværdigt. Hun lagde meget an til stejl (men gjorde) det ikke. smiley
    Vi spurgte hende som havde redet mens jeg var væk, og hun sagde at hun godt lagde mærke til at Bailey havde snublet og reageret meget voldsomt.

Hun fortsatte med at lægge an til stejl i 2-3 uger. Vi havde self. dyrlæge på, to gange i de 3 uger. smiley
    Så begyndte jeg ved undervisning igen (efter lille pause pga. den underlige opførsel) Og da ville min ridelære da lige sætte sig op på hende og sætte hende på plads, fordi hun stadig opførte sig underligt. Og det var grunden til at hun næste dag stejlede meget højt med mig. Og blev ved, hun gør det jo stadig ind imellem, som du jo ved. smiley

Så på "overfladen" er alle disse problemer kommet, pga. to personer der har redet min pony en gang hver! Men hvis jeg skal være helt ærlig, tror jeg det stikker lidt dybere end bare som så. smiley Men kan self. ikke vide det, da jeg jo ikke kan snakke hestesprog (kunne ellers være nyttigt). smiley smiley

2:
    Det er en lidt anden situation.
    Ikke et ridetilfælde, men alligevel noget jeg tror man ville kunne realetere dertil. smiley

Bailey var fantastisk til at gå over presseninger, og stå stille på dem, blive pakket ind osv. da jeg fik hende. smiley
    Jeg elskede at træne det. smiley Men vidst godt at hun ikke var jordens modigste hest, så jeg tog det meget stille og sørgede for at være super rolig omkring den osv.... smiley
    Så ville jeg en aften, da det var halv-mørkt træne det igen. smiley Det var desværre en lidt blæsende aften, og min veninde som holdte presseningen tænkte self. ikke lige på at være stille og rolig. smiley Så Bailey blev meget skræmt, lige siden har hun været umulig omkring presseninger.. Du har jo sikkert set hende på et eller andet tidspunkt. smiley

I dette tilfælde tænker jeg lidt over det der med at en hest er et flugt dyr, og hvis den først én gang har oplevet en "livsfarlig" situation, vil den altid huske det og gøre alt for at undgå den situation igen. Nogen heste vil aldrig kunne trænes fra den frygt, da det ligger så dybt i generne at have frygten. smiley

Så det jeg tænker er: måske kan en hest risikere at få en meget grim oplevelse med en anden rytter, som den bliver "ødelagt" (skræmt) af.
    Det kan den self. også med ejer. Men ved bare at hvis det var mig der ejede hesten, ville jeg være sur på mig selv over at jeg har fået et problem, der ikke er min egen skyld, og måske ville jeg have svært ved at tilgive den person igen. Så er det alligevel rare at vide at det er min egen skyld. smiley

Pyh ha, det blev næsten til en hel roman. smiley

Håber du gad læse det, og at det var et svar der kunne bruges til noget. smiley ;)

• #72   18. dec 2013 Tak for svarene! Kan se, hvad I mener med at ødelægge hesten... Det var måske for hurtigt sagt det før, undskyld. smiley
    Er der nogen, som har rigtig gode erfaringer med en anden rytter? Jeg havde i vinters en anden (Katrine, som skrev ovenfor) til at ride Lucile i ca. 3 mdr. fordi jeg selv var kommet til skade. Det var, selvfølgelig fordi Katrine rider meget bedre end jeg, en helt anden hest jeg fik tilbage! Lige pludselig kunne den jo ting og sager! smiley
    Hvad med jer? smiley

• #73   18. dec 2013 Når man har en ekstremt følsom hest, så ja, så kan den blive ødelagt af at blive redet forkert bare én gang. Og en uge kan gøre ugenoprettelig skade. Det har jeg selv oplevet.
    Men det er selvfølgelig ikke alle heste.

• #74   18. dec 2013 Har ikke noget i mod det, bare jeg har givet lov og at det foregår som jeg vil have det. Hvis de kun må ride skridt og trav, jamen så skal de altså kun det.

Lige nu har jeg også en anden til at ride min hest, eftersom jeg ikke må ride pt. Jeg var der første gang, hvor vi longerede den sammen og hun skridtede/travede lidt, ellers har hun klaret det selv. Hun rider ikke svære øvelser, men hun har forståelse for heste og er ikke hård mod dem, selvom han nogle gange siger fra i nogle af øvelserne.

Har aldrig haft nogen dårlig oplevelse med at sætte en anden rytter op på ham. Og jeg har haft min knapt så rutinerede mor til at ride den over længere tid, min søster, mindre børn som bare har hygget og fjollet og mere seriøse og dygtige ryttere.

Og hvis jeg kender rytteren i forvejen, har jeg heller intet problem i at de rider ham, selvom jeg ikke har set dem ride først.

• #75   18. dec 2013 Førhen gjorde jeg da tit at de lige måtte prøve min hest osv. smiley

Men nu har det ændret sig.. jeg har fået mere viden om hvad der sker i hestens mund, og hvor hestens balance ligger osv.

førhen var jeg ligeglad hvordan folk red min hest udover de ikke måtte slå mine heste for så tæskede jeg dem og mulede dem ned i ridebunden mildt sagt..

Men nu ser jeg ikke andre folk på mine heste udover en lille skridtetur eller trækketur.

Jeg er meget kritisk overfor hvad folk gør og når de spørger om de må ride min hest siger jeg nej, spørger de hvorfor får de sgu min 100% ærlige grund hvorfor!

Jeg har prøvet nogle få gange at lade andre ride mine heste uden mit opsyn og det kom der sgu intet posetivt ud af!

For mine veninder var til stede og hørte skam lidt af hvert!
    Den ene gang hørte jeg hun savede min hest ned, og på staldgangen slog hun min hest i hovedet

den anden gang kunne personen slet ikke ride min hest ordentligt

Og her i sommers satte en person sine Niecer/børn/søskende eller hvad fuck de nu var op på min hest?!

Så nej.. ingen andre end mig og folk jeg stoler 100% på rider ordentligt på mine heste for lov til at ride dem (Under MIT opsyn) smiley Har for mange dårlige oplevelser til at kunne gøre det igen!

• #76   18. dec 2013 Jeg lader ikke bare alle mulige folk komme op og ride min hest. Den eneste der får lov til at ride den ud over mig er min mor, og det er sjældent.

Grunden er at hun ikke skal blive forvirret. Hun skal være vant til den måde jeg rider hende og lære de signaler som jeg giver hende, ikke alt muligt andet. Jeg lader heller ikke mine veninder ride hende. Heller ikke mine heste veninder. For vi er vidt forskellige når det kommer til heste, og jeg har tidligere givet en veninde der rider, lov til at ride min hest, og jeg syntes at hun tog alt for meget fat i den.

• #77   18. dec 2013 Jeg ønsker helst det er en jeg kender, men ellers har jeg intet imod det smiley smiley

• #78   19. dec 2013 Jeg har før ladet veninder passe og ride min hest når jeg har været væk, men jeg har nu besluttet at det er nok..
    For jeg syntes jeg er nået så langt i min ridning på hende, at det ikke skal spoleres på en uge, selvom personen godt kan ride, så er det ikke mine signaler. Ikke fordi jeg ikke stoler påmine veninder, men fra nu af vil jeg hellere give hende tænkepause i en uge og selv starte igen.

Den eneste udover mig som rider hende er min mor, som også er hestemenneske, men hun rider blot tur på hende, da jeg ikke gider tur ridning smiley

• #79   19. dec 2013 Jeg lader ikke nogen ride min hoppe uden mit opsyn, da jeg ved at de pågældende, som regel vennerne, ikke har erfaring nok til at styre hende :). Hun er stadig kun igang med (gen)tilridning, og kan til tider være uberegnelig. Og så fordi at de ikke liiige har samme ridestil som mig, foretrækker jeg at være der tiol at guide dem i hvordan hun skal rides :).

• #80   20. dec 2013 KUN hvis jeg er der og det er en jeg spørger og ikke de spørger mig.

Min frieser derimod kommer ikke en eneste på ud over min kæreste hvis han vil.

Kommentér på:
Anden rytter på hesten?

Annonce