{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.326 visninger | Oprettet:

Anden rytter på hest til stævner {{forumTopicSubject}}

Hvad er egentlig de officielle regler, når en hest skal gå stævne.

Må en rytter varme en hest op (rytteren skal ikke selv starte), men som en anden rytter skal stille til start på.

Eller er det kun den startende rytter der må ride hesten på stævne pladsen?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Anden rytter på hest til stævner
  • #1   7. sep 2017 I dressur er det kun den startende rytter der må ride på stævnepladsen. Hvis to ryttere rider samme hest, er det kun første rytter der må ride indtil sin start, og derefter kun nr. 2 rytter.

• #2   7. sep 2017 Hvor rigide er de regler?

Må man så ikke give en "unge" en skridt tur på sin hest?

• #3   7. sep 2017 Nej det må man ikke på stævnepladsen.

• #4   7. sep 2017 De er ret rigide de regler smiley I spring må en anden gerne varme op, men ikke springe på den

• #5   7. sep 2017 Tak.

Var bare til stævne og min fjoller skulle gå 3 skridt programmer (med trækker!) i mellem starterne fik en handicappet pige en skridttur på fjolleren, hvilket jeg fik et møgfald for.

Jeg syntes godt nok det var at gå i små sko, men regler er jo regler. (som jeg ikke kendte)

Men hvad, jeg redede den handicappet piges dag, hun var over lykkelig.

• #6   7. sep 2017 Derfor er det altid en god ide at læse reglementet inden man tager til stævne, så undgår man den slags oplevelser smiley

• #7   7. sep 2017 tja, havde jeg læst reglementet, havde jeg ikke gjort den handicappet pige glad.

Da jeg var stævnerytter, var det helt normalt at de små piger fik skridt turer på vores heste, så jeg tænkte slet ikke i de baner.

• #8   7. sep 2017 Jeg snakkede med en TD'er om præcis dette for en måned siden, hvor en rytter fik en anden til at ride på hendes pony efter programmet da den havde været træls. Det måtte de gerne da den ikke skulle gå flere klasser. Det ikke bare en skridttur med decideret opdragelse og ridning af ponyen der var gældende.

• #9   7. sep 2017 Som de andre skriver må ingen andre sidde på hesten end den der skal starte den

Var til stævne engang hvor en af kvinderne der startede gav sin 4årige søn en lille skridttur på hendes hest imellem klasserne - hun fik vist nok at vide at det var disknings grund men at de så igennem fingre med det denne ene gang

Synes satme også det er at gå i små sko - men på den anden side må reglerne jo gælde ALLE ellers finder folk bare smuthuller.....

• #10   7. sep 2017 For en del år siden bad en af de andre piger fra stalden mig om at skridte på hendes pony mellem 2 springklasser, for at holde ham varm. Da jeg skridter rundt er der så en der hanvender sig til mig, og siger jeg skal hoppe af og trække i stedet, da rytteren ellers ville risikere at blive disket.

Forleden dag læste jeg så at man til springstævner gerne må lade andre ride sin hest mellem klasserne, men ikke til dressur.

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.703
    #11   7. sep 2017 at en anden rider hesten inden klassens start, kan være præstations fremmende, så jeg syntes egentligt at reglen er ok.

Desuden er det også ok, at reglen gælder for ALLE, uanset alder, niveau mm.

• #12   7. sep 2017 Det er altid træls, når regler bliver rigide og "går ud over nogen".

Men desværre er det bare sådan, at hvis man nogle gange bøjer regler, ja så er det måske i det enkelte tilfælde moralsk korrekt - handicappet barn får træktur på musse - men problemer at der er helt sikkert nogle, der så mener at når DU må....så må jeg også alt muligt andet....

Hvis man nogle gange hører, hvad især ponyforældre kan brokke, kævle, skælde ud over og anlægge sag for, så ville man ikke tro sine egne øre.

Godt at du har gjort en lille pige glad - og mærk i dig selv om ikke du også ville gøre det en anden gang - møgfald eller ej smiley

Mvh Charlotte

• #13   7. sep 2017 Charlotte : ja jeg gør det gladeligt igen, men venter nok til hesten er færdig med at gå skridt programmerne med trækker.

Så er der i hvert fald ingen præstation fremmende i det.

• #14   7. sep 2017 Det er seriøst typisk hestemennesker at brokke sig over at en pige får en træktur mellem et par klasser på aller laveste niveau!! Gad vide om folk i andre sportsgrene går i så små sko?! Hvor er det ærgerligt at vi dressurryttere altid skal blande os i om de andre overholder reglerne til punkt og prikke!

• #15   7. sep 2017 Pigen red selv, med bare skridt for lange tøjler, og hun elskede det. Min fjoller var lige præcis sådan en hun ønskede sig.

En af stævne arrangørne bakkede mig op, det var helt ok, at pigen red min total idiot sikre fjoller. Det var de andre ryttere som ikke synes det ok, da det var imod reglerne.

Jeg kunne forstå hvis jeg varmede min LA4-6 fjoller op også overlod ham til min søn, som så vandt LD på ham. Men det var vores total dovne fjoller, hvis største bedrift den dag, var at han ikke faldt i søvn i skridt programmerne.

Nogle går bare mere op i regler end andre, er vidst konklusionen.

• #16   7. sep 2017 Man kan sige pigen kunne jo have fået en tur efter de have startet programmet. jeg forstå både dig om at det jo bare være en som red den rundt.

Men igen regler er regler og de skal overholdes. for så kan man igen siger hvornår er det så ok at andre rider hesten før stævne så skal folk selv til og gradbøje reglerne.
    Personligt havde jeg været total ligeglad.

• #17   7. sep 2017 Jeg havde jo redet hesten hele vejen op til rideskolen (en halv times ridning), så det var ikke kun de startende ryttere som red hesten alligevel. Men det er der vel ingen regler imod.

Næste gang venter jeg bare med at lade pigen ride hesten, til han har gået skridt programmerne ( ny begynderne knus elsker den fjoller, han er SÅ god til dem, han går helt selv i stå med jævne mellemrum)

For self skal hun have lov til ride ham igen, hun blev så glad, det var en fornøjelse at se.

• #18   7. sep 2017 Det var jo ikke på stævne pladsen =) så nej det er der ingen regler imod

• #19   7. sep 2017 Når man bliver irettesat med sådan noget tænker jeg bare, hvor er formålet henne? Man bør gå op i reglens formål i stedet for reglen i sig selv. For formålet var helt sikkert ikke at en handicappet pige ikke måtte skridte en hest imellem klasserne, der endda bare skulle gå skridtklasser. Jeg tænker at formålet har været at stoppe dem der udnyttede at have en bedre rytter med, der så kunne forbedre hestens præstation på en eller anden måde.

Det der er bare for at være på tværs - okay ja hvis en TD'er så det så BØR vedkommende self gøre noget ved det, men kunne også vælge at se igennem fingrene med det og vurdere at det jo ikke gør noget. TD'ernes arbejde er jo også at kunne vurdere når noget er for meget eller skal stoppes, hvilket de så også bør kunne i dette tilfælde. Men at andre ryttere også brokker sig over det... Jesus Christ, gå nu lidt mere op i jeres eget ridt og egen hest i stedet for at være en decideret paragrafrytter.. Forbedr dig eget ridt i stedet for at få de andre slået af banen smiley

• #20   9. sep 2017 Jeg synes det er super fint at folk er gode til at påpege og sige det til andre. De fleste af gangene er det jo af ren høflighed og fordi man ønsker det bedste for sine medmennesker. Ikke har mere at gå op i og bør koncentrere sig om sit eget ridt? Tjo. Men hvis jeg så en stå og stjæle i Fakta, så ville jeg da også sige noget, fremfor at koncentrere mig om mit eget løb og være ligeglad med andre. Jeg ønsker da ikke for andre at de skal diskes og ''smide penge ud af vinduet'', ved at lave en fejl. Der er ingen der kender alle regler ud og ind, men så må man hjælpe hinanden. En regel er en regel, om rytteren er handicappet eller ej. Nej, hun kan nok ikke fremme hestens præstation på banen, men må én - så må andre også? Og hvor går regel for hvornår det er præstations-fremmende eller ej? Så er man bare nødt til at have et sæt regler der er ens for alle. Jeg synes det er super fint. Hvorfor skal en anden i øvrigt opvarme din hest? Det forstår jeg ikke logikken i.

• #21   9. sep 2017 Men nu skriver TS jo at det var fordi de andre ryttere ikke synes det var ok, og ikke fordi de lige ville hjælpe og sige at det var imod reglerne. Man kan jo også tydeligt høre på folk om det var for at hjælpe eller fordi de ikke synes det er okay. Så ud fra det TS skriver så tænker jeg ikke at det har været ren høflighed, hvilket self havde været en anden sag.

Der er så sandeligt forskel i at gøre noget ved en der er igang med noget strafbart kontra at gøre noget ved en der gør noget imod et forbunds regler, og som i dette tilfælde ikke strider mod selve formålet med reglen, men bare reglen i sig selv. Jeg synes at dette handler om en formålsfortolkning af reglen, for det bør ikke være så sort på hvid som det åbenbart er, og det synes jeg at en TD'er bør kunne vurdere. En TD'er skal kunne vurdere om alt muligt andet er okay, fx om man er ordentlig ved sin hest, om der er nogen der rider uansvarligt osv, så hvorfor kan man ikke vurdere dette?

• #22   9. sep 2017 Problemet ved at lade det ske er bare at andre ryttere tror det er ok en anden gang. "Jamen til stævne for 2 uger siden sagde dommeren/TD ikke noget, så må man vel godt?". Det er rigtig tit man hører at det har man ikke fået en påtale om før, så det må man godt - og så udvides det til ikke kun at være efter ens ridt eller måske være en lidt dygtigere rytter.

• #23   9. sep 2017 Er man ikke helt dum så kan man godt se forskellen i sådan et tilfælde her med en handicappet pige der skridter en hest mellem nogle skridtklasser, og så at sætte sin dygtige veninde eller underviser op på hesten før en LC3 - ellers så er det self i orden at TD'eren blander sig. Fair nok hvis der virkelig er nogle derude der ikke forstår det, men jeg synes at det er at gå i alt for små sko når man påpeger sådan noget som det.

Men ja folk kan selvfølgelig også vente med at give skridtture ud til efter klasserne eller uden for stævnet, men når man ser på det der er sket for TS synes jeg der ligger en problematik i den regel ift formålet med den, og ift at en TD'er burde kunne vurdere hvad der er vigtigt og ikke vigtigt.

Kan godt være at det bare er mig der er gal på den, eller har et for blødt hjerte til at sådan noget kan gå mig på, men kan virkelig ikke se det gale i den hændelse. Én ting er at der er brudt en regel, men at andre mennesker går op i at hun skridtede på den hest/pony... smiley Sorry men typisk at det også sker til sådan et stævne hvor det sikkert har været for små børn (skridtprogrammerne) og så er der en masse ponymødre til stede, der da skal feje alt af banen for at lille musse kan få sin roset smiley trist synes jeg...

• #24   9. sep 2017 Det kan nogen ikke se forskel på. Det er super træls som official, men klare linjer er tit nødvendige. Jeg har efterhånden oplevet mange spøjse ting til stævnerne, og konklusionen for mig er bare at folk er forskellige og tænker ligeså, så det er nemmest for alle hvis reglerne blot er overholdt, for det kan alle forholde sig til. Kedeligt i nogle situationer ja, men så har alle mulighed for at kende grænserne smiley

• #25   9. sep 2017 Det er jo netop heller ikke kun det med at de skulle overholde reglen, men at nogen kan få sig til at gå op i det. Havde det været mig havde jeg da bare kigget den anden vej, hvad får man selv ud af at irettesætte folk med det i sådan en situation? Jaja fint nok at TD'eren gør det, men at man som almindelig deltagende synes at det er for meget... Hold op hvor har man ikke meget at give sig til så.

• #26   10. sep 2017 At give et møgfald er heller ikke i orden. Jeg synes det er helt okay at gå hen og sige, på en pæn måde, at man bare vil oplyse om at det ikke er efter reglerne - hvad deres beslutning er efter de er blevet oplyst, det er deres valg, men så er man klar over konsekvensen og man spreder ikke "rygtet" med at der godt må være andre på hesten end rytteren selv. Jeg synes heller ikke situationen er "kriminel", men jeg ved det er irriterende at stå som official i næste weekend, hvor nogle ikke kender reglen og den ikke er lige så uskyldig. smiley

• #27   10. sep 2017 Hvis du, fx. som du siger du ville en anden gang, havde brugt stævnepladsen efter jeres ridt til at uddele skridtture til børneridning, så havde du også fået en venlig men klar henstilling om, at det ikke var i orden.

Det handler ikke om hvilken slags hest det er på eller om hvor doven han er og hvor meget han helt selv går i stå. Det er en stævneplads. At uddele skridtture kan vente til i kommer hjem igen. Argumentet med at børnene elsker ham SÅ meget er komplet irrelevant her, for det handler om reglerne på stævnepladsen og der må du bare ikke uddele ture til andre ryttere.

Regler er regler af en grund - de er nødt til at være klare og præcise, og selvom man i dit tilfælde godt kan se forskel på en handicappet pige der får en skridttur og på en dygtig underviser der varmer hesten op - så er der altså ingen forskel på papiret, og derfor vil man skulle tillade det ved alle. Jeg håber du kan se forskellen, ikke moralsk, men sådan som det er nødt til at fremgå når man laver regler.

Jeg ved godt at det er surt, når man bare har ville gøre en pige glad, men det er ikke de andres problem, det er jer der har begået en ærlig fejl.
    Få fat i nummeret på pigens forældre, stabl et møde på benene og tilbyd hende skridtture i ny og næ uden for stævnepladsen, hvis du gerne vil redde hendes dag igen smiley Lad være med at bruge stævnepladsen bare for at provokere

• #28   10. sep 2017 Endnu en gang er det vist heldigt at vi to ikke tilhører den samme region. Funke. Hvis du mener at det er provokerende at give EN tur ikke i flertal som du skriver, til en handicappet pige, ( som stæve arrangerne iøvrigt synes var helt ok) til et lille bette lokal stævne. Jeg kan forstå hvis det var et stort stævne med mange ryttere, hvor hun ville være i vejen. Men der var pause, dvs ingen opvarmende ryttere.

Jeg havde ingen intention om at provokere, kun at glæde en pige.

• #29   10. sep 2017 Funke
    Ej tror du virkelig hun gjorde det for at provokere? Det var da en måde at vende andre folks godhed til noget andet! Hvis der var nogle der følte sig provokeret af sådan noget, siger det da godt nok mere om dem end det gør om TS!
    Det kan godt være at reglen skal overholdes, men siden hvornår har andre deltagende skulle være dem der håndhævede den? De får da ikke noget i klemme ved at kigge den anden vej, og hvad skader det dem at hun fik en skridttur? Kunne forstå hvis det netop var præstationsfremmende, men det kan alle vel se at det ikke var. Så lad da officials om at håndhæve reglerne.

• #30   10. sep 2017 Nej, undskyld hvis jeg har formuleret mig uklart - jeg siger ikke at TS har gjort det for at provokere, hun ønskede blot at glæde en pige. Det jeg mener er, at hun selvfølgelig ikke skal fortsætte med det på stævnepladsen, nu hvor hun kender til reglerne. I så fald vil det være en provokation og ikke fra et oprigtigt ønske om at glæde pigen.

Jeg mener blot at man overholder de regler der er, og nu kender TS til dem. Regler er regler, uanset om det er en handicappet pige eller ej. Men når TS skriver "næste gang venter jeg bare til.." så det er fordi hun har intentioner om at gentage samme handling. Derfor snakker jeg om (potentielt) flere ture; fordi det er hvad TS selv skriver.

• #31   10. sep 2017 Men hun må jo netop godt vente til at hesten er færdig med at gå klasserne og ikke skal starte mere smiley Så det ser jeg intet provokerende i.

Kommentér på:
Anden rytter på hest til stævner

Annonce