1.647 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 22 Svar

When Horses Choose VS Join Up? When Horses Choose VS Join Up?

Jeg så for lidt tid siden en debat på en anden hjemmeside omkring Mia Lykke Nielsens "When horses choose" og så Monty Roberts "Join Up", hvor de sammenlignede og debatterede.

Tænkte på om vi kunne få en venlig debat, hvor i skriver, hvad i synes om hver metode, og hvor i sammenligner dem, og måske fortæller hvad i bedst/mindst kan lide i forhold til hesten.

Her er lidt videoer. I kan selv lige google, for flere videoer smiley
http://youtu.be/oKSQ9APbus8
http://youtu.be/9Dx91mH2voo

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Reparation af vaskemaskine 1.200 kr.
  • Blikkenslager 2.200 kr.
  • Montering af opvaskemaskine 960 kr.
  • Udskift vandhane 700 kr.
  • lave gyngestativ 700 kr.
  • Opsætning af spejl,vægreol og knagerække 1.096 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  When Horses Choose VS Join Up?
  • #1   14. dec 2013
    Ingen af tingene ser jeg som særligt hestevenlige.
    Øverste har alt for travlt i min verden og går ud på at pacificere hesten, lidt alla flooding bare ikke helt i samme forstand som man normalt forstår.

Men rent teknisk er der ikke så meget valg fra hestene side i noget af det, begge dele er ren indlæringsteori hvis man kan den. Om at ligge et pres og fjerne det, når man får den reaktion man vil have.

• #4   14. dec 2013 Er bestemt ikke fan af Monty Roberts så vil aldrig tale godt om ham og hans hjernedøde måde at 'træne' heste på.. Det hele går op i hvor hurtigt han kan gøre tingene og det er bare ikke sådan man opnår resultater der er godt for hesten..
    Den første video har ikke meget at gøre med at hesten selv vælger noget som helst, men synes det er langt mere venlig træning end Monty Roberts smiley
    Ville dog aldrig selv vælge den metode..

• #5   14. dec 2013 puha..

• #6   14. dec 2013 de begge forhaster sig voldsomt!!!

• #7   14. dec 2013 Ingen af metoderne er noget jeg ville vælge eller bruge og ingen af hestene vælger i mine øjne.. dog synes jeg den første virker mindre stressende end Montys på trods af at vi der snakker en 100% vild hest, det ligner den Monty arbejde med ikke

• #8   14. dec 2013 Jeg ser ikke hvad der er galt med nogle af metoderne.

• #9   14. dec 2013 Hvis man har bare lidt forstand på det der foregår, så ved man at begge betoder er noget skræmmel men super godt til dovne mennesker.

• #10   14. dec 2013 Jeg bryder mig personligt ikke om 1'erens metode - jeg synes det går for hurtigt og hun ikke lader safezonen være safe og fri for forstyrrelser.
    - Men generelt kan jeg dog godt lide hendes metoder. Bare ikke i den her omgang.

Join Up. En meget omtalt metode. Personligt er jeg fortaler for den, såfremt det forgår mere blidt og self. kommer an på den enkelte hest. Det er en øvelse jeg med flere heste har haft succes med EFTER der er etableret god kontakt og et godt bånd. Ikke noget jeg ville bruge på en ung hest eller en jeg ikke var i kontakt med.
    - Den her video og den måde han gør det på i den er jeg dog ikke så vild med.

• #11   14. dec 2013 Peace

Vil du forklare mig hvor jagen, stressen og trusler udgør nogen form for succes?
    Hvorfor man ikke bare kan tage sig den tid det tager?
    Samt hvorfor udøve noget der går ud på at få vildheste tamme, når vores heste er tamme?

Alt der ikke foregår som MR metode er ikke Join up. Han har patent på det.

• #12   14. dec 2013 Nu har jeg ikke set Mias video - kun den med Monty.
    Men jeg synes ikke Mias metode har noget med Montys at gøre! Mia giver hesten et valg - ikke et dø eller kom til mig valg.
    Hesten bliver ikke drevet aggressivt rundt - den får et frirum hvor den er 'hersker'..

Jeg har set fantastiske mirakler på heste med Mias metode, men jeg har også oplevet, at det ingen effekt havde smiley Dog aldrig noget negativt smiley

• #13   14. dec 2013 Huh jeg kan mærke, at det er farligt at tale for Mia her ^^

• #14   14. dec 2013 Den for jo ikke frirum eller valg i Mias Kir? Hun bryder jo ind i dens frirum og giver den kun kort tid til at finde sig i kontakt

• #15   14. dec 2013 Har selv tænkt meget over, at hun har fået så god respons på noget som en del har været rigtig meget i mod. Den metode Mia bruger, ser jeg som join up, og ingen af hestene får lov til at vælge, som hun ellers "reklamere med". Ja, de får valget om ualmindeligt meget pres eller at gøre som hun siger.. Intet fantastisk over det. Bryder mig ikke om Mia.
    Vælger at lade vær med at kommentere på Monty roberts. smiley

• #16   14. dec 2013 Begge flooder hesten og giver den ikke et frit valg.... Ville aldrig bruge nogle af delene.....

• #17   15. dec 2013 det er irelevant.. men GUD Mia er også frygtelig træls at høre på..

Hun siger dig også selv imod? Hvad fanden er det for forbilleder vi har nu om dage?

• #18   15. dec 2013 sig*

• #19   16. dec 2013 Har aldrig hørt om mia lykke Nielsen før, men gudfader bevares.. så også lige en video med en skimmel hoppe - :S ohh good er rystet

• #20   17. dec 2013 Jeg bryder mig personligt ikke om nogen af metoderne.

Men generelt bryder jeg mig ikke om den måde Mia arbejder med sine heste på.
    Jeg har overnattet 4 dage hos Mia, da min venindes unghest skulle i tilridning der nede. Jeg brød mig bestemt ikke om hvad jeg så.
    Jeg så hende træne med alle hestene hun havde på det tidspunkt i de 4 dage jeg var der.
    Hestene var alle stresset, i bund og grund nok fordi Mia selv var møg stresset.
    Hun havde allerede taget for mange heste ind i træning, end hun kunne magte på det tidspunkt, og det endte altid ud med at temperamentet løbede af med hende!
    Det var ikke særlig rart at se på, nogle heste blive endnu mere paniske.

Eks.
    En hest bliver pludselig bange mens hun sidder oven på den og flugtinstinktet tændes. Hun kaster sig selv af, så hun ikke lander så voldsomt.
    Hun tænder fuldstændig af, og råber "Er det skoen du er bange for, det er bare en sko" Du skal sgu ikke være bange for en sko" og tager sin sko af og vifter løs med skoen op i hovedet på hesten og rammer den på bringen og halsen med skoen, hesten pantikker fuldstændig. Og træningen slutter fordi temperamentet er løbet af med hende.

Det var en rimelig øv oplevelse at få ud af at være der.

• #21   18. dec 2013 Det fremgår også tydeligt af videoen af mia, at hun har temprement og bliver arig, når det ikke går, som hun havde tænkt

• #22   18. dec 2013 Mathilde: Det lyder da som en rigtig øv oplevelse smiley

• #23   18. dec 2013 Det var det også, det var i hvert fald ikke jeg havde forventet at se.

• #24   18. dec 2013 Er ikke for nogen af dem, men den første virker mindre stressende. Det er stadigvæk ikke i orden, at hun ikke respektere det frirum hun gav til hesten.

Kommentér på:
When Horses Choose VS Join Up?

Annonce