{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.561 visninger | Oprettet:

Træder ikke ind under sig {{forumTopicSubject}}

Hej,

Jeg har en ældre fjordhest, som ikke fejler noget.
Når jeg rider/ser andre ride ham, kan jeg tydeligt se, at han næsten ikke træder bagbenene ind under sig i trav. (Han har en rigtig god skridt og træder over sit eget spor.)
Den eneste måde, hvorpå jeg kan få ham til at træde ind under sig er i fri trav. Så snart traven kortes ned, så kommer bagbenene slet ikke med.

Min teori er, at han ikke kan træde ind under sig, da han ikke har musklerne til det (han har gået rideskole mange år). Men hvordan får jeg ham til at komme ind under sig med bagparten?
Er det en god ide at træne en masse fri trav (altså overgange fra fri til kort trav)?
Er bomtræning godt?
Jeg KAN ikke, når jeg rider ham, få ham til at træde ind under sig i traven - overhovedet? Så snart jeg presser på, for at få aktion i bagparten, så kommer der så meget rygsving at jeg ikke kan følge med, men det føles ikke som om han træder mere ind under sig af den grund. Han sætter bare farten lidt op og så kan min kondi desværre ikke følge med. - Derfor er jeg meget interesseret i at høre andre forslag end "få en god underviser", da hverken jeg selv eller hesten pt. er i god nok form til det. Jeg ønsker mere at høre, hvilke træningstips der er til, at fremprovokere mere aktion i bagparten og styrker ryggen (det behøver ikke nødvendigvis være rideøvelser).

Hvilke træningstips kan i give mig? smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Træder ikke ind under sig
  • #1   14. dec 2013 Vi brugte rigtig meget bomtræning på min hoppe, og så fik hun en rigtig god og lækker trav, hvor hun trådte ind under sig. Så bomtræning kan jeg godt anbefale.

• #2   14. dec 2013 tja, det er et ret tydeligt tegn på at han nok er låst i sit kryds
    jeg havde samme problem med min haflinger, men efter en behandling af en Kranio-sakral terapeut havde hun ingen problemer smiley

• #3   14. dec 2013 Låst i sit kryds? Tænker du at det er noget der skal behandles, eller rides/trænes væk?

• #4   14. dec 2013 .. som ikke fejler noget". Jeg griner lidt, fordi folk altid er hurtige til at fortælle at deres hest ikke fejler noget, men dit problem kunne jo tyde på noget andet. Har selv døjet lidt med det, dog mest på højre bagben og det viste sig at hesten var skæv i hoften. Nogle heste har dog bare ikke særlig god indundertrædning. Jeg træner versader, hvilket har forbedret hestens gang betydeligt smiley Generelt ville jeg ride løsgørende øvelser.

• #5   14. dec 2013 Mener bare den ikke er halt og har ikke ondt i ryggen, er passet med smed og har fået raspet tænder for nyligt. Så den burde være fin fin på den måde. Forstår godt hvad du mener smiley

Løsgørende øvelser er versader og schenkelvigninger? Hvad kan det ellers være?

• #6   14. dec 2013 Jeg kan så sige, at jeg griner lidt over, at folk er så hurtige til at mene, at hesten fejler noget.

Hesten behøver ikke fejle en dyt, fordi den ikke træder ind under sig. Nogle heste træder mere ind under sig fra naturens side end andre gør.

Kan også anbefale bomtræning og tempovekslinger.

• #7   14. dec 2013 Jo ældre de blir jo mere stive i ledene blir de også. Massage kan evt være godt.

• #8   14. dec 2013 Sandra Fogtmann: Det er meget muligt. Men jeg har set flere indlæg herinde hvor ts skriver, at hesten har ondt i ryggen og at det ikke skyldes sadlen! En konklusion som de vel at mærke selv har draget helt uden at konsultere fagfolk. Folk er rigtig hurtige til at afvise de muligheder som koster penge. Ikke dermed sagt, at man altid skal ringe til dyrlæge, kiropraktor eller andet, men det må da være sund fornuft at have det med i overvejelserne!
    Dette er ikke møntet på dig Andrea M, for som jeg skriver så træder nogle bare mindre ind under sig end andre. Men dette kan altså forbedres med god træning smiley

• #9   16. dec 2013 Tak for rådene. Jeg har i et par uger lavet en del bomtræning - og i går så det ud til, at det måske har givet pote. Hesten var i hvert fald mere villig til at træde ind under sig! - vil arbejde videre med nogle af jeres forslag og håber at se resultater! Tror måske jeg har været lidt for utålmodig, da jeg skrev indlægget smiley

Har ladet mig fortælle at denne hest har tilbøjelighed til at få ondt i ryggen og er derfor meget opmærksom på dette. Især efter jeg fandt ud af at min anden pony var meget øm i lænden. Jeg laver derfor jævnligt nogle stræk øvelser på alle mine ponyer, for at tjekke om de er normalt smidige i ryggen! Giver også lidt massage med massage-strigler!

Kommentér på:
Træder ikke ind under sig

Annonce