Træder ikke ind under sig {{forumTopicSubject}}
Hej,
Jeg har en ældre fjordhest, som ikke fejler noget.
Når jeg rider/ser andre ride ham, kan jeg tydeligt se, at han næsten ikke træder bagbenene ind under sig i trav. (Han har en rigtig god skridt og træder over sit eget spor.)
Den eneste måde, hvorpå jeg kan få ham til at træde ind under sig er i fri trav. Så snart traven kortes ned, så kommer bagbenene slet ikke med.
Min teori er, at han ikke kan træde ind under sig, da han ikke har musklerne til det (han har gået rideskole mange år). Men hvordan får jeg ham til at komme ind under sig med bagparten?
Er det en god ide at træne en masse fri trav (altså overgange fra fri til kort trav)?
Er bomtræning godt?
Jeg KAN ikke, når jeg rider ham, få ham til at træde ind under sig i traven - overhovedet? Så snart jeg presser på, for at få aktion i bagparten, så kommer der så meget rygsving at jeg ikke kan følge med, men det føles ikke som om han træder mere ind under sig af den grund. Han sætter bare farten lidt op og så kan min kondi desværre ikke følge med. - Derfor er jeg meget interesseret i at høre andre forslag end "få en god underviser", da hverken jeg selv eller hesten pt. er i god nok form til det. Jeg ønsker mere at høre, hvilke træningstips der er til, at fremprovokere mere aktion i bagparten og styrker ryggen (det behøver ikke nødvendigvis være rideøvelser).
Hvilke træningstips kan i give mig?
nov 2008
Følger: 266 Følgere: 1264 Heste: 11 Emner: 201 Svar: 6.449
sep 2007
Følger: 33 Følgere: 50 Heste: 2 Emner: 290 Svar: 3.672
jeg havde samme problem med min haflinger, men efter en behandling af en Kranio-sakral terapeut havde hun ingen problemer
feb 2005
Følger: 111 Følgere: 107 Heste: 5 Emner: 135 Svar: 1.157
sep 2005
Følger: 57 Følgere: 52 Heste: 3 Emner: 137 Svar: 805
feb 2005
Løsgørende øvelser er versader og schenkelvigninger? Hvad kan det ellers være?
feb 2008
Følger: 95 Følgere: 118 Heste: 4 Emner: 232 Svar: 5.255
Hesten behøver ikke fejle en dyt, fordi den ikke træder ind under sig. Nogle heste træder mere ind under sig fra naturens side end andre gør.
Kan også anbefale bomtræning og tempovekslinger.
mar 2010
Følger: 78 Følgere: 87 Heste: 15 Emner: 142 Svar: 898
sep 2005
Følger: 57 Følgere: 52 Heste: 3 Emner: 137 Svar: 805
Dette er ikke møntet på dig Andrea M, for som jeg skriver så træder nogle bare mindre ind under sig end andre. Men dette kan altså forbedres med god træning
feb 2005
Har ladet mig fortælle at denne hest har tilbøjelighed til at få ondt i ryggen og er derfor meget opmærksom på dette. Især efter jeg fandt ud af at min anden pony var meget øm i lænden. Jeg laver derfor jævnligt nogle stræk øvelser på alle mine ponyer, for at tjekke om de er normalt smidige i ryggen! Giver også lidt massage med massage-strigler!
Træder ikke ind under sig