HAN RÆKKER TUNGEN UD!!! {{forumTopicSubject}}
Årh.. har for præsis 2 uger siden fået min pony dreng hjem, Chameur.
Han har lige fra da han blev tilredet, taget tungen ud under ridning. Men nej, han gør det ikke at smerte. Jeg har urtrolig bløde hænder, og han gør det mest når han ikke koncentrere sig 100%.. hvilket han virkelig også er dårlig til..
Men vil høre om der er nogen som ved hvad jeg kan gøre? Er der et bid han evt vil kunne underholde sig selv med under ridning ? Men ville det ikke fjerne fokus fra netop ridningen?
Mange siger, " så put et bid med sut i på ham" men .. nej. Må indrømme jeg ikke vil det.. er sikker på han så bliver forvirret og irreteret over at den ellers normale vane, er umulig nu..
Han tager den ud af siden, og "vifter" med den. Han viser ikke ubehag, overhovedet. Det ligner bare en vane.
Er simpelthen så træt af det. Vidste godt han gjorde det men.. det drømme ponyen ellers..
Det gør netop at jeg ikke kan deltage i dressur stævner, da dommerne bare vil sende mig hjem. Godt nok går vi mest op i spring, men andet ville jo også være sjovt at prøve
Håber nogen kan hjælpe
apr 2008
Følger: 22 Følgere: 26 Heste: 12 Emner: 439 Svar: 3.243
apr 2010
Følger: 100 Følgere: 93 Heste: 6 Emner: 80 Svar: 2.004
mar 2007
Følger: 13 Følgere: 18 Heste: 2 Emner: 6 Svar: 1.009
kig på hestemund.dk og tjek videoerne ud. De er guld værd
jan 2009
Følger: 48 Følgere: 74 Heste: 2 Emner: 3 Svar: 672
okt 2006
Følger: 46 Følgere: 104 Heste: 6 Emner: 236 Svar: 5.172
jeg tror faktisk jeg ville prøve at ride den bidløst, hvis den ikke gør det der, så kan du jo i hvert fald være helt sikker på at det er biddet der genere ham, det er i hvert fald en nem måde at få indsnævret mulighederne på
apr 2011
Følger: 108 Følgere: 124 Heste: 1 Emner: 29 Svar: 166
Har en løsning.
Jeg har fået at vide at hvis hageremmen (den rundt om mulen - den tynde) ikke spændes stramt når de er unghest, finder de ud af at de kan lege med tungen, stikke den ud, tage tungen over biddet osv.
- Da min pony blev ryttervant, havde de ikke spændt den stramt, så hun blev tungerækker ligeså snart man forlangte noget af hende. Jeg er at begyndt at stramme den en del, så hun ikke kan gøre det. Når der er gået et par uger, uden hun har gjort det så meget, løsner jeg den. Så har jeg den lidt løs i en periode, og så lidt stram i en periode. Hun er 7 år nu, og rækker slet ikke tunge mere, medmindre jeg slet ikke kan stoppe hende på springbanen, hvor jeg bliver nødt til "at tage godt fat", så gør hun det, men ellers ikke.
Synes helt sikker at det er et forsøg vær!
Havde prøvet ALT med min pony, men det her var det eneste der virkede.
Håber du finder ud af det.
PT: Hvis du ikke allerede rider med tredelt muffebid eller bare almindelig tredelt trensebid, så skift til et tredelt bid, da de er de blødeste, som også kan være med til at gøre tungeproblemet lidt bedre.
nov 2010
Følger: 97 Følgere: 95 Heste: 5 Emner: 181 Svar: 1.135
Har redet han både bare i cordeo og hackemore, men fik ikke lige set om han stadig gør det. Men hvert fald. Selvom jeg på ingen måder bruger hænderne til at få ham i holdning, nægter han at gøre det uden bid. Så helt bidløs, bliver det desværre ikke. Da han i forvejen har helt vildt meget underhals, og jeg bliver nød til at få rettet op på det med en masse dressur i rette holdning. Hvilket han ikke kan uden bid.
nov 2010
Følger: 31 Følgere: 30 Heste: 2 Emner: 12 Svar: 375
apr 2011
Følger: 108 Følgere: 124 Heste: 1 Emner: 29 Svar: 166
nov 2010
Bare for at prøve, prøver jeg et stører bid i morgen, og evt et mindre næste gang
Jeg må ud og have fat i et 3 delt bid, og håbe det hjælper
nov 2010
Følger: 69 Følgere: 69 Emner: 195 Svar: 2.553
Den gør det helt klart, fordi der er noget der irriterer den i munden - hesten rækker ikke tunge konstant fordi det er en vane.
Kan anbefale Myler bid
nov 2010
Men igen, det IKKE smerte. Ved alle siger det. Men det er 100. Rør kun lige tøjlen og han gør det faktisk mindre hvis du tager mere fat
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.032
Celina - Vaner kan godt løses. Jeg syntes du skal se de her to videoer, der blandt andet omhandler det at række tunge.
http://www.youtube.com/watch?v=5UGOesGdGso&feature=youtu.be
http://www.youtube.com/watch?v=BNQQ-OxPz_g
okt 2006
Følger: 55 Følgere: 117 Heste: 5 Emner: 431 Svar: 3.419
nov 2007
Følger: 66 Følgere: 70 Heste: 7 Emner: 4 Svar: 786
Får fortalt af ejer at hun har prøvet alt, og at han altid har gjort det, og der er absolut intet med hans tænder, samt bidet er det mest optimale til ham. Vi har prøvet et med sut, men det irriterede ham mere, så det blev værre.
Personligt er jeg ikke fandt af at stramme næseremmen gevaldigt, fordi jeg synes det er for voldsomt - men det er vel en smagssag
Da jeg startede på min part var det helt forfærdeligt, han kunne næsten ikke rides fordi det var så slemt.
Men nu gør han det kun hvis han bliver stresset/hidsig, og man rider ham ud i nye øvelser. Personligt rider jeg også med en meget blødere og rolig hånd nu, samt han har fået hannoveransk på - hvilket faktisk virker til at have hjulpet en del på det.
Det er bare generelt blevet bedre efter vi har fået undervisning - og efter han er kommet ud på den udvendige at støtte..
Førhen var det HELE TIDEN hver gang jeg red ham, tungen blev kastet med, nu er det måske 1 gang hver gang jeg rider ham, alt efter hvordan vejret er (blæsevejr gør ham hidsig) og hvad jeg beder ham, så det kan også snildt være 2 gange hver uge....
Hvad der helt præcist har ændret sig, tja... undervisning, og min egen holdning.
Men vil meget gerne understrege at der INTET er galt i min parts mund, og han har det bedste bid han kan have.
Så ja, det behøver ikke altid at være noget galt..
nov 2010
Er hunrede på det en vane, så søger hjælp på hvordan den kan formindskes. Har set videoerne .. men synes ikke lige det giver svar på præsis det han gør. Desværre..
sep 2007
Celina - igen, se videoen, den øverste, der kommer Chrstina med fif til at ændre det hvis det er blevet til en vane. Men for mange mennesker, betyder det en stor omlægning i ridningen.
nov 2010
sep 2007
Så er det bare og gå igang, men som hun nævner i videoen så sker det ikke over en eftermiddag og hesten kan let falde tilbage hvis man liiige nykker lidt i tøjlerne ;o)
okt 2006
Følger: 46 Følgere: 104 Heste: 6 Emner: 236 Svar: 5.172
nov 2010
Jeg prøver at kigge om han stadig gør bidløst!
HAN RÆKKER TUNGEN UD!!!