Hjælp, min hest rækker tunge!:( {{forumTopicSubject}}
Hej.
Min hest rækker tunge når jeg rider, når jeg prøver at få ham til biddet. Jeg lirker med hånden, og så kommer tungen ud og så ind igen.
Han gør det mest i trav, hvor når jeg arbejder med ham tager han den ud og ind igen, flere gange på en halv time. Men det der er mærkeligt, er at han stadig går til biddet. Han hiver ikke tøjlerne ud af hænderne på mig, mens han gør det.
Til stævnerne bliver jeg kommenteret for det.
Jeg har prøvet, at skifte bid, ride i grime, han har haft tandlæge, og han gør det stadig.
Jeg er bange for at han har ondt (selvom jeg ikke tror det), men jeg aner ikke hvad jeg skal gøre.
Er der nogle der kan hjælpe ?
KH. Lene
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.032
Du siger det næsten selv.. Du lirker med hånden, det er ikke sådan man skal samle hesten. At du lirker med hånden, er smerte - om du vil det eller ej. Maja reagere ved at åbne munden hvis jeg begynder at pille hende i munden, så nej det gør jeg ikke i.
Desuden er det at samle hesten falsk Holdning og samling skal komme fordi bagparten er med, ikke fordi man lirker/piller i tøjlen.
Så jeg gætter som nævnt på at hesten finder det ubehageligt.
okt 2009
Følger: 62 Følgere: 62 Heste: 4 Emner: 80 Svar: 3.131
Gjorde hesten det da du købte den, el er det noget nyt?
okt 2009
Følger: 62 Følgere: 62 Heste: 4 Emner: 80 Svar: 3.131
sep 2007
Følger: 15 Følgere: 25 Heste: 2 Emner: 457 Svar: 2.729
aug 2007
Følger: 102 Følgere: 102 Heste: 3 Emner: 8 Svar: 30
Han gør det også når jeg ikke laver noget i munden. Jeg har redet ham i 3 et halvt år, og han har aldrig gjort det før her i december. jeg kan korte tøjlerne og så begynder han.,
Men tak
Anett Hjortkjær H
Jeg har halvpart på ham, og han går som rideskolehest, men det er mig der skal sørger for at han har det godt, og alt er okay.. Jeg har redet ham i 3 og et halvt år, og er først begyndt på det i december.
Ejeren har været med til at se det rigtig mange gange, men hun siger jeg overhovedet ikke har en hård hånd, og nå jeg kan ride med lidt kontakt og han stadig gør det tror jeg ikke det er det. Ejeren ved heller ikke hvad der skla gøres, når dyrelægen siger der ikke er noget galt med tænderne. :S
Men tak for forslagene begge to:) Og hvis i har flere idér skriver i dem bare:)
aug 2007
Følger: 102 Følgere: 102 Heste: 3 Emner: 8 Svar: 30
jun 2009
Følger: 16 Følgere: 38 Heste: 3 Emner: 6 Svar: 29
sep 2007
sep 2007
jun 2009
hold dig i en ordentlig tone hvis du skal skrive i forummet! og jo at skrive jeg ikke ved en fis om heste er ikke e ordentlig tone. tungerækning behøves ikke have noget med smerte at gøre! basta.
sep 2007
sep 2007
sep 2007
men at det bare er en dårlig vane, den hopper jeg ikke på. En hest får ikke bare en dårlig vane. det er unaturligt for en hest at række tunge, og ikke noget den gør fordi det er rart.
særligt ringer alle alarmklokker når hun skriver hesten også gør det uden bid. Det er altså ikke noget sundt tegn.
jun 2009
jun 2008
Følger: 8 Følgere: 10 Heste: 3 Emner: 25 Svar: 453
Man vil måske sige at det ville være ubehag ved biddet, men han tager RIGTIG pænt i mod det når jeg ligger hovedtøj på, der er absolut ingen modstand. Du skal bare være opmærksom på at din hest kan ske at få tungen over biddet.
Nogen Heste gør det uden grund, måske kedsomhed?
Hjælp, min hest rækker tunge!:(