{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.882 visninger | Oprettet:

Hjælp, min hest rækker tunge!:( {{forumTopicSubject}}

Hej.
Min hest rækker tunge når jeg rider, når jeg prøver at få ham til biddet. Jeg lirker med hånden, og så kommer tungen ud og så ind igen.
Han gør det mest i trav, hvor når jeg arbejder med ham tager han den ud og ind igen, flere gange på en halv time. Men det der er mærkeligt, er at han stadig går til biddet. Han hiver ikke tøjlerne ud af hænderne på mig, mens han gør det.
Til stævnerne bliver jeg kommenteret for det.
Jeg har prøvet, at skifte bid, ride i grime, han har haft tandlæge, og han gør det stadig.
Jeg er bange for at han har ondt (selvom jeg ikke tror det), men jeg aner ikke hvad jeg skal gøre.

Er der nogle der kan hjælpe ?
KH. Lene

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hjælp, min hest rækker tunge!:(
  • #1   22. mar 2010
    Du siger det næsten selv.. Du lirker med hånden, det er ikke sådan man skal samle hesten. At du lirker med hånden, er smerte - om du vil det eller ej. Maja reagere ved at åbne munden hvis jeg begynder at pille hende i munden, så nej det gør jeg ikke i.

Desuden er det at samle hesten falsk smiley Holdning og samling skal komme fordi bagparten er med, ikke fordi man lirker/piller i tøjlen.

Så jeg gætter som nævnt på at hesten finder det ubehageligt.

• #2   22. mar 2010 Lyder som en tungerækker - har du haft underviser el andet til at se på dig mens du rider.? Det kan nemlig godt tyde på en for hård hånd.
    Gjorde hesten det da du købte den, el er det noget nyt?

• #3   22. mar 2010 Derudover skal du få tjekket hestens mund, er der plads til biddet, trænger den evt. til at få ordnet tænder, osv.

• #4   22. mar 2010 Synes du bør få en dygtig tandlæge ud igen, og tjekke din hests tænder. At de rækker tunge har næsten altid noget med smerte at gøre. Det kan være alt lige fra smerter i lænden, i nakken, i skuldern, i munden osv. måske en kiroprakter kunne hjælpe ??

• #5   22. mar 2010 Krikken (i wanna say sorry, but i'll do it again) .
    Han gør det også når jeg ikke laver noget i munden. Jeg har redet ham i 3 et halvt år, og han har aldrig gjort det før her i december. jeg kan korte tøjlerne og så begynder han., smiley
    Men tak smiley

Anett Hjortkjær H
    Jeg har halvpart på ham, og han går som rideskolehest, men det er mig der skal sørger for at han har det godt, og alt er okay.. Jeg har redet ham i 3 og et halvt år, og er først begyndt på det i december.
    Ejeren har været med til at se det rigtig mange gange, men hun siger jeg overhovedet ikke har en hård hånd, og nå jeg kan ride med lidt kontakt og han stadig gør det tror jeg ikke det er det. Ejeren ved heller ikke hvad der skla gøres, når dyrelægen siger der ikke er noget galt med tænderne. :S
    Men tak for forslagene begge to:) Og hvis i har flere idér skriver i dem bare:)

• #6   22. mar 2010 men jeg prøver lige at snakke med hende om det med plads til biddet smiley

• #7   22. mar 2010 Min venindes gamle pony, red DM. Den rakte også tungen, dens tænder var fuldstændig iorden. Stod på et dyrt sted og den trivedes. Selvom det ikke kan sammenlignes, min er væver og hun har ligessom fattet, det er ret lækkert det her når hun gør det, din hest har måske også fundet ud af, at det er måske er nemmere at gå til biddet, med tungen ude. smiley Prøv at læg' pisken lidt på numsen eller brug stemmen, når den gør det :-). Det hjalp på min venidnes gamle pony :O).

• #8   22. mar 2010 Malene, ja det er fanme da at symptombehandle så det gør noget. Tungerækning kan bunde i et alvorligt problem og er ikke bare en dårlig vane. At smøre sand på, er da bare at symptombehandling, for som du selv skriver, når du ikke gjorde det, ja så gjorde den det igen.

• #9   22. mar 2010 og nej den stikker ikke tungen ud fordi dn synes det er rart. En hest starter med at gøre det pga der er noget der genrere den, og den enste måde den kan stoppe genen på er at række tungen ud. Genen bliver overset, og pludeslig er det den eneste måde hesten kan holde ud at gå på, med tungen ud af munden, og sku ikke fordi det er rart. Jesus kristus hvor lidt kan man vide om heste ??

• #10   23. mar 2010 Haffra. Rolig nu. Jeg er fuldstændig enig med malene schmidt.
    hold dig i en ordentlig tone hvis du skal skrive i forummet! og jo at skrive jeg ikke ved en fis om heste er ikke e ordentlig tone. tungerækning behøves ikke have noget med smerte at gøre! basta. smiley

• #11   23. mar 2010 jeg har ikke skrevet at man ikke ved en fis om heste. Jeg har skrevet at man ikke kan vid meget om heste hvis man symptombehandler på den måde. synes jeg holder mig i en orndelig tone, men er lettere chokeret over at nogle kan finde på den slags.

• #12   23. mar 2010 isabella, hvor har jeg skrevet at du ikke ved en fis om heste ??

• #13   23. mar 2010 i øvrigt så forklar mig hvorfor en hest pludeslig begynder at række tunge ?? fordi den synes det er sjovt, rart ?? næppe. jeg har forklaret hvorfor en hest ofte rækker tunge. det behøver ikke have noget med tænder at gøre. det kan være alt lige fra skjult halthed, til spædninger i nakken, ondt i lænden osv.

men at det bare er en dårlig vane, den hopper jeg ikke på. En hest får ikke bare en dårlig vane. det er unaturligt for en hest at række tunge, og ikke noget den gør fordi det er rart.

særligt ringer alle alarmklokker når hun skriver hesten også gør det uden bid. Det er altså ikke noget sundt tegn.

• #14   23. mar 2010 nå, hvorfor væver hesten så? den har ondt, ej det tror jeg altså ikke :o) men vil trække mig ud af forummet :O) tror ikke at vi diskuterer får hendes problem løst.

• #15   13. apr 2010 altså min hest er tungerækker, og han stikker næsten hele tungen ud så snart bidet kommer på, og det er ikke bare fordi jeg ligger tryk på tøjlen, han gør det også når jeg ikke rører tøjlen.
    Man vil måske sige at det ville være ubehag ved biddet, men han tager RIGTIG pænt i mod det når jeg ligger hovedtøj på, der er absolut ingen modstand. Du skal bare være opmærksom på at din hest kan ske at få tungen over biddet.
    Nogen Heste gør det uden grund, måske kedsomhed?

Kommentér på:
Hjælp, min hest rækker tunge!:(

Annonce