problemer med tungen {{forumTopicSubject}}
Halløjsa
jeg har et meget træls problem, min dejlige fjordhest fjalar rækker tunge. Jeg har efterhånden prøvet ALT!!!
hans tænder er fine, han tager fint imod sit bid og er ikke dum overhovedet. men men men hvis jeg bare støtter en smule op på tøjlen så kommer tungen ud. i galoppen er den konsekvent ude hele tiden, også selvom jeg slet ikke har fat i ham.
Hvis der er nogen der har en mirakelkur, eller gode tips ville jeg blive meget taknemmelig
jeg rider med et helt normalt 3 delt bid, det er ikke for småt eller stort, hans sadel ligger som den skal, og jeg holder bestemt ikke hårdt i ham.
han er 5 år, og har gjort det gennem hele sin tilridning, men i perioder svinger det meget, om han rækker tunge eller ej.
han skal bruges som dressur hest, så bidløs er ikke en mulighed.
jeg håber i kan hjælpe
apr 2008
Følger: 22 Følgere: 26 Heste: 12 Emner: 439 Svar: 3.243
nov 2007
Følger: 129 Følgere: 129 Heste: 8 Emner: 17 Svar: 119
nov 2008
Følger: 150 Følgere: 180 Emner: 397 Svar: 5.880
nov 2007
nov 2007
aug 2011
Følger: 2 Følgere: 63 Heste: 4 Emner: 293 Svar: 3.820
Blogger
Følger: 296 Følgere: 341 Heste: 3 Emner: 378 Svar: 1.420
nov 2007
det virker som om at det er noget han gør når han syntes at det bliver "hårdt" eks. hvis han skal lave en lille volte i trav og han så smider sin skulder og jeg så vil støtte op.
okt 2012
Følger: 11 Følgere: 11 Heste: 4 Emner: 7 Svar: 53
Jeg har købt et myler bid, men tungefrihed, og nu tager hun ikke tungen ud mere! For det ser forfærdeligt ud når de tager tungen ud og man føler sig som en mishandler (eller jeg gør)
Men hvis du har råd til at ligge penge i et myler bid så burde du prøve det! De ligger stille i munden og hvis du fx tager i højre tøjle er det kun højre side af bidet der bevæger sig
nov 2007
feb 2009
Følger: 551 Følgere: 595 Heste: 9 Emner: 81 Svar: 1.589
Hvis jeg var dig ville jeg læse bogen "Bag om biddet" - Det er som bid, som det er med sadler, du kan ikke bare tage det du har hørt bedst om, og ligge det i munden på hesten.
Når det så er sagt, ville jeg prøve at 2 delt baucher bid.
nov 2007
og nu har jeg ikke holdt mig fast i et bid, jeg har efterhånden prøvet en solid håndfuld, og intet har virket indtil nu.
jan 2008
Følger: 60 Følgere: 50 Heste: 4 Emner: 53 Svar: 303
jan 2008
jan 2007
Følger: 51 Følgere: 151 Heste: 9 Emner: 48 Svar: 6.181
okt 2004
Følger: 99 Følgere: 160 Heste: 5 Emner: 156 Svar: 9.701
okt 2012
nov 2007
må jeg gerne bruge de bid til stævner?
okt 2012
nov 2007
startede du med bid 1 og så fulgte rækkefølgen, eller hvordan?
kan se at de skriver at man starter med bid 1 og så videre til 2 og afslutter med 3
jan 2008
(link fjernet)
Min frieser bruger kun 11,5 i mylers bid
nov 2007
Fjalar er også MEGET bred
jan 2008
Følger: 144 Følgere: 129 Heste: 2 Emner: 47 Svar: 192
nov 2007
Jeg har købt min hest med ét bestem formål, jeg skal kunne ride stævner og til hverdag. du køber heller ikke en kage bare for at se på den.
han rækker også tunge med bidløs!!!
Men nu har jeg købt det der bid som andre anbefaler, og inden da havde jeg FAKTISK en dyrlæge til at komme og kigge ham igennem fra hoved og til røv, og han fejler INTET, og har BESTEMT heller ikke ondt!
Jeg går op i min hest's ve og vel og der er intet der er mere vigtigt for mig end hans helbred. men jeg kan ikke bruge ham til stævner hvis han smider tungen ud (hvilket også efterhånden bare kan være en dårlig vane). SÅ kan det godt være at jeg har et forhold til ham, men jeg har ikke penge til 2 heste og jeg elsker at tage mine heste med til stævner, så det vil jeg skam ikke undvære.
Jeg stod i samme dilemma med min Casmir, han havde spat og kunne ikke trave rent, men skridtede fint og havde ikke ondt elleres, men jeg har altså ikke hest for at den skal stå på en græsmark!
Jeg er super galde for jeres indlæg. men det pisser mig grænseløst af hvis i mener at jeg tilsidesætter min Fjalars behov og signaler bare for at kunne ride stævner, det er ikke sådan jeg har hest.
Tak for alle jeres indlæg, jeg skal prøve bidet (MB33/eller noget) i morgen, og så håber jeg inderligt at det virker.
mvh. Milla og Fjalar
sep 2006
Følger: 36 Følgere: 38 Heste: 3 Emner: 15 Svar: 298
kender selv en, hvis hest rækkede meget tunge selv om hun har en meget blid hånd, men hun skiftede bid til et med tungefrihed og det hjalp meget!
det kan også være fordi bidet fylder for meget i munden.. hvis der er for tykt (især på midten). mange 3-delte bid er lavet vor der er et fladt stykke i midten, som altså står på højkant i munden.. og hvis din hest så ikke har så meget af det bløde i overmunden (kan ik huske hvad det hedder) så presser det op på det der er hårdt og det er ikke så rart.
du kan prøve at mærke inde i dens mund, hvor du presser lidt op i over munden, så kan du mærke om der er meget blødt, så du kan presse meget inden du rammer det hårde eller og det blir hårdt næsten med det samme??
hvis der er meget blødt er det godt, for det er ikke ubehageligt for hesten.. men det gør ondt på den hvis bidet trykker op i det hårde, så hvis det er blir hårdt med næsten med det samme, skal du ha et bid der er tyndt på midten og ikke fylder så meget. og bestemt ik et 3-delt med et fladt midterstykke.
og hvis det er det der er problemet skal men nemlig heller ik tage så meget i tøjlen før det gør ondt.
sep 2006
Følger: 36 Følgere: 38 Heste: 3 Emner: 15 Svar: 298
for så er det allerede blevet en vane for ham, så er det ikke sikkert det hjælper helt med et nyt bid. så skal han vendes til at bidet ikke er ubehageligt fra bunden af!
hvor du starter med at ride bidløst i en periode på omkring 4 uger (eller til han er helt og fuldstændigt holdt op med at række tunge)
derefter kommer du alm. trense på igen men uden at bruge den! så du stadig har en grime elle randet ud over som du bruger, det så ca. 3 uger.. så skulle han være tryk ved at ha bidet i munden igen..
og så begynder du MEGET let at tage i tøjlen.. og langsomt mere og mere, til du har rette kontakt.
på denne måde for du en holdbar løsning og dit problem blir løst.. men det er stadig meget vigtigt det så er et bid der passer til ham, at han bliver vendet til.
og lige en sidste ting: nu ved jeg ikke hvad du gør, men pas på dit næsebånd ikke er for stramt, det er en fejl utrolig mange laver, hvis det blir for stramt, bliver der mindre plads til bidet. med et stramt næstebånd presser man kæben sammen så tænderne rør hindanden.. det gør at hesten spænder op i kæben, og den ikke kan gå afslappet, normalt rør hesten tænder ikke hinanden, præcis ligesom dine heller ik gør.. plus at det forringer vejrtrækningen og også præstations evnen.. (ikke så godt til en stævne hest..) og det forhinder også hesten i at synke, og tit har heste med stramt næse bånd meget fråde om munden (der må kun være et tyndt "læbestift")
så husk 2 fingre på HØJKANT på NÆSERYGGEN! ik i siden.. en fejl rigtgi mange laver..
jun 2008
Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 46
problemer med tungen