STADIG problemer med biddet! {{forumTopicSubject}}
Hej HG!
Jeg skriver nu til jer igen, da jeg efterhånden er ved at være temmelig frustreret.
Jeg har før oprettet et emne angående bid, da jeg har svært ved at få ro i munden på min dejlige hest. Emnet kan ses her: http://www.hestegalleri.dk/forum/Traaening/914822-valg_af_bid_til_foelsom_hest
Jeg har siden skiftet til et Myler MB04. Jeg kom nemlig frem til, at hun skulle have et tyndere bid, da hun ikke har specielt meget plads i munden. Jeg ræsonnerede mig også frem til, at det skulle være udelt, da jeg efter at have prøvet to forskellige tredelte, som gjorde det hele værre, og et todelt, som hun ikke er helt tilfreds med. Altså, måtte det være leddene, som gav for meget uro i munden. Grunden til jeg valgte bid med tungefrihed, er fordi jeg synes hendes adfærd, tydede på, at hun ville fjerne pres fra tungen. Hun trækker tungen op, og skubber til biddet, gumler på det og trækker hovedet ned mod jorden. Derfor skulle Myler MB04 rette op på problemet!
Jeg fik så biddet på hende, og synes faktisk det var okay. Lidt mindre uro, gumlen og hiven. Jeg forventede ikke det var helt væk, da hun selvfølgelig skulle have tid til at vænne sig til det nye bid. Men synes stadig ikke det er blevet bedre...
Jeg har så taget næseremmen af hende, altså den nederste på det kombinerede næsebånd, så jeg nu kun rider med det, der svarer til engelsk næsebånd på hende. Jeg tænkte dette kunne være problemet. Samtidig har jeg spændt det to huller løsere, end jeg plejer. Umiddelbart synes jeg det var bedre den første gang jeg red hende på denne måde. Hun trak ikke længere tungen op, men slikkede sig om munden i stedet. Hun hev og gumlede ikke nær så meget, som hun plejer.
Men i dag, godt nok kun anden gang jeg rider hende med engelsk næsebånd, var der rigtig meget uro. Hun gumlede, gnaskede, slikkede, hev og var samtidig rigtig tung fortil. Jeg har stadig en fornemmelse af, at mine signaler ikke går rent igennem, og hun bliver ukoncentreret på grund af biddet. ØV!
Det eneste positive, der er kommet ud af Myler biddet er, at hun går bedre frem til biddet, hun søger kontakten lidt bedre, men bliver så desværre også ret tung ind imellem.
Og igen: Sadlen er i orden, denne skal faktisk efterfyldes, efter en omstopning, på onsdag, tænderne er tjekket og jeg rider med en meget blød hånd. Det eneste jeg forlanger af hende er, at hun søger frem og ned, så hun bruger ryggen korrekt og får aktiveret bagparten. Min tøjler kan ikke blive længere, hvis jeg stadig skal have kontakt til hende. det vil sige, jeg har ca. 5% mere tøjle at give af. Hun gør det samme i longe.
Hvad ville i gøre?
Jeg er åben overfor stort set alt. Skulle jeg bare få fat i Christina fra Hestemund.dk, og se om hun kan finde en løsning for mig? Jeg tror ikke på jeg selv kan. Faktisk er jeg ved at miste troen på, at jeg overhovedet kan finde ud af, at gøre noget rigtigt selv, da jeg ikke oplever, at noget af det, jeg gør virker...
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.032
Uuuh, jeg kan ikke huske hvad Christina siger om heste der bliver for tunge fortil, kun at det kan have noget og gøre med at hesten er på forparten og ikke kan bære det man byder den.
Har du målt hendes mund evt.? Mener at det er et for langt bid der evt. også kan give det. Det irritere mig at jeg ikke har skrevet de ting ned, hun sagde i hendes forårsserie på www.bidtilpasning.dk der var nemlig noget om heste der blev tunge for til.
Men ja, kunne være en idé :o)
apr 2012
Følger: 15 Følgere: 39 Heste: 1 Emner: 47 Svar: 645
nov 2008
Følger: 34 Følgere: 34 Heste: 4 Emner: 7 Svar: 117
Hun er ikke kun tung fortil, men det er stort det alle de problemer der kan være, sådan føles det i hvert fald
Har set alle de gratis videoer, som Christina har lagt ud, og kan ikke finde problemet nogen steder. Men det kan være du har hørt noget, som jeg ikke kunne
nov 2008
nov 2008
sep 2007
Horze har nogle billige udelte nogle som ser tynde ud :o).
109 kr tror jeg.
nov 2008
Porten er endda ikke så høj. Jeg tog den med den laveste, så det ikke var for voldsomt, men det kan være det er nok til, at hun synes det er træls.
nov 2008
Hvad med et udelt, tyndt gummibid? Kunne det være en mulighed?
nov 2008
Altså dette: http://www.horze.dk/Sprenger-HS-Duo-trensebid%2C-16-mm/13418,da_DK,pd.html
Ellers har Hööks også et bid, som hedder "Nova bid". Det er også lidt tyndere.
jan 2007
Følger: 34 Følgere: 45 Heste: 5 Emner: 318 Svar: 2.898
apr 2008
Følger: 590 Følgere: 709 Heste: 2 Emner: 315 Svar: 2.956
ellers ville jeg vælge peewee bid. Eller ofc, bidløs.
feb 2011
Følger: 1 Emner: 107 Svar: 1.920
Det ER nemlig frustrerende, hvis biddene man prøver, ikke passer hesten og man får hurtig brugt mange penge på bid. Been there, done that
jul 2007
Følger: 19 Følgere: 22 Heste: 1 Emner: 83 Svar: 484
dec 2007
Følger: 45 Følgere: 45 Heste: 9 Emner: 9 Svar: 64
Jeg synes bare godt at det kan lyde lidt sådan da det blev bedre af at du fjernede det nederste næsebånd. Prøv at tryk oppe i nakken bag ørene i begge sider og se om den reagere, det er ikke meget svært at finde nerven der nemlig.
Hvis den reagere på det, så kan et dyon difference hovedtøj gøre underværker
Med hensyn til bid, kan du også prøve et pessoabid som er 2 delt men bliver til stang når man tager i tøjlen. Det skaber mere ro i munden.
Håber du finder ud af noget til den
sep 2007
Tror gummibidene er tykkere end det der ikke er af gummi.
Æble stangbid:
http://www.horze.dk/%C3%86ble-stangbid/13150,da_DK,pd.html
http://www.hooks.dk/product.aspx?productid=500264&deptid=92&sortType=sortPopularitet&sortOrder=DESC
Metal stangbid - 13 mm
http://www.horze.dk/Horze-stangbid/13000,da_DK,pd.html
Metal stangbid, aner ikke hvor tykt:
http://www.hooks.dk/product.aspx?productid=500033&deptid=92&sortType=sortPopularitet&sortOrder=DESC
Metal stangbid, muffe, 14 mm
http://www.hooks.dk/product.aspx?productid=500082&deptid=92&sortType=sortPopularitet&sortOrder=DESC
Nova bid, ser også ok tykt ud:
http://www.hooks.dk/product.aspx?productid=500310&deptid=92&sortType=sortPopularitet&sortOrder=DESC
Vælg for guds skyld aldrig sådan et her, de færreste har plads til det i munden:
http://www.horze.dk/Sprenger-gummibid/13420,da_DK,pd.html
D rings bid med roterende midte, stang:
http://www.hooks.dk/product.aspx?productid=500560&deptid=92&sortType=sortPopularitet&sortOrder=DESC
Ellers så har Draumur et super tilbud, på at man kan låne Myler eller Bombers bid for få penge.
(link fjernet)
Har også hørt godt om Rockin S Snaffle, der skulle være tyndt, give ro grundet ophænget og ligge godt grundet udformningen af ledene.
(link fjernet)
nov 2008
nov 2008
Jeg synes ikke jeg forlanger det store af hende. Kun at hun skal gå afslappet, søge frem og ned i et fornuftigt tempo, altså strække halsen. Jeg samler hende ikke, da jeg vil have hun skal bygge musklerne op, så hun kan bære sig selv.
Jeg er inspireret af disse principper: http://www.art2ride.com/
Kan det være grunden? Det var i går jeg havde meget i hånden, hun har ikke lagt sig så meget i hånden før.
nov 2008
nov 2008
dec 2007
Du skal tænke på da du fjernede næsebåndet fjernede du trykket fra en af nervepunkterne men ikke de to andre punkter
nov 2008
Det ser ud til, at metalbiddene er de tyndeste, så måske jeg bare skal holde mig til det? Synes det sidste med D ring og roterende midte ser fint ud, men det er ikke sikkert det dur alligevel.
Rocking S snaffle skulle være et bid, som de fleste heste kan lide. Men jeg er ikke sikker på, om Kenda vil synes om det. Det kan vel komme an på en prøve, for det skulle være et godt bid. Jeg har nemlig også overvejet dette.
Det kan godt være jeg bare skal ringe til Christina, er bange for, at jeg kan købe mig fattig i bid, som hesten alligevel ikke kan lide. Så hellere få eksperten ud, når jeg ikke selv kan
nov 2008
dec 2007
Du er også nød til lige at prøve at ride hende uden bid.
Fordi hvis hun går bedre 1 gang med nakkestykket tilbage og 1 gang uden bid. Kan man nogenlunde konkludere at det er nerven er der irriteret også skal du have fat i din dyrlæge, og forklare hvad du har prøvet, fordi der findes medicin mod sarte nerver også vil du kunne ride hende på normalt bid hvis hun for noget der dæmper det
sep 2007
Ida - Nej det er bare skæve størrelser fordi myler bid har amerikanske målt egentligt :o) Også har de færreste heste, alligevel ikke en mund på over 12 cm.
nov 2008
Men hvis hun åbner munden, når der ikke er næsebånd på, er det så ikke et tegn på, at hun enten har for meget pres i munden eller biddet irriterer, og hun forsøger at komme af med presset?
Medicinen er ikke bare symptombehandling, hvis det dæmper? Vil hun ikke stadig have sarte nerver, hvis hun ikke får det? Eller går det ind og "ordner" den evt. irriterede nerve?
sep 2007
Men jo, åben mund = noget er ikke i orden om det så er for meget fat i tøjlen ( forskelligt hvad heste finder sig i ), biddet der ikke duer osv.
dec 2007
Jeg ved udemærket godt at hesten ik skal åbne munden...
nov 2008
nov 2008
Kommer den ikke også til at lægge det samme pres på nerverne, som den kombinerede, når der er et kombineret næsebånd på?
dec 2007
nov 2008
dec 2007
dec 2007
Men i starten virkede det at tage det nederste næsebånd af, også virkede det ik et par dage efter, også kom min træner i tanke om at man kunne tage nakkestykket tilbage også stoppede hun med at rive og slå med hovedet.
Før hun blev skadet kunne hun også godt ligge sig meget tungt på tøjlen men det gør hun ik med den anden trense.
Jeg ved jo heller ik med sikkerhed at det er det din har problemer med, synes bare at det er et forsøg vær, da det er nemt at tjekke
sep 2007
Der findes iøvrigt en trense, der har nakkestykket tilbage.
http://countrysite.dk/Kategori/30/28,30/1
Er dog ikke fan af, at den skal spændes " ganske hårdt " for at blive siddende.
dec 2007
nov 2008
dec 2007
nov 2008
Min mavefornemmelse siger dog, at det er biddet. Tror jeg skal have fat i Christina fra hestemund under alle omstændigheder.
feb 2013
Følgere: 2 Emner: 6 Svar: 323
Hun er uden tvivl dybt professionel og grundig og man får virkelig gode, uddybede svar på sine spørgsmål. Christina er uden tvivl min faste hestetandlæge
nov 2008
Jeg har nu fundet en løsning; Tålmodighed!
... Og så spændte jeg næsebåndet et hul længere ud. Nu er der total ro
aug 2007
Følger: 59 Følgere: 65 Heste: 2 Emner: 30 Svar: 768
Så jeg er lidt nysgerrig og høre hvad Christina sagde ang din hest - M K. Kunde i finde et bid der passede?
Jeg har set hendes videoer og læst hendes bog.
Nu har jeg ikke nogen problemer som sådan ang min vallak, har prøvet forskellige bid og forskellige bidstr og jeg har ikke mærket nogen forskel. Min hestetandlæge målte min vallaks mund og mit bid var for stort så skiftet det ud til mindre. Fik også afvide at min vallak ikke kunde gå med 3 delt da afstanden mellem hingstetænderne og mundvigen er så kort så biddet slår i hans hingstetænder. Det er ikke noget jeg har lagt mærke til og min vallak har heller ikke vist nogen tegn til at det har generet ham. Han viser ikke nogen tegn på ubehag ved biddet så syns det er slidt svært at kunde se hvis man skulle finde det optimale bid til ham.
feb 2013
Følgere: 2 Emner: 6 Svar: 323
STADIG problemer med biddet!