{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
5.465 visninger | Oprettet:

Overtale forældre, hvordan? {{forumTopicSubject}}

Jeg vil som mange andre VIRKELIG gerne have min egen hest. Min veninde ringede idag og fortaldte at hun over tager sin part hest imorgen - MISUNDELSE!

Mit spørgsmål er så hvordan man kan overtale sine forældre til at købe en pony? Hver gang jeg spørger om det begynder de bare at snakke udenom eller gå !

Det største problem er nok hvad man skal gøre af ponyen når man er på ferie?? hvad gør i med jeres pony?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Overtale forældre, hvordan?
  • #1   9. apr 2010 jeg plejede at få en anden til at passe den smiley ..
    men det med at købe pony koster jo kassen, det er jo ikke nogen billig fornøjelse.. så prøv at snak med dine forældre om det, og sig du gerne vil vide hvorfor de ikke vil snakke om det, måske har de ikke pengene til det smiley

• #2   9. apr 2010 Jeg synes også, du skal spørge dem ad, hvorfor de ikke vil snakke med dig om det.

Det er let nok at anskaffe sig en pony/hest, men der skal lægges meget tid, arbejde og penge i det, og det er vigtigt med forældreopbakning.

• #3   9. apr 2010 Er sikker på at vi har råd til det, de tjener tilsammen ca 45000 kr om måneden får skat.

Ved bare ikk hvem der skulle passe den, vi har meget besvær med at finde en til at passe vores kat og fugle...

• #4   9. apr 2010 Ville den da ikke komme til at stå opstaldet privat eller på rideskole?

• #5   9. apr 2010 Når jeg bliver 13 vil jeg gerne dele aviser ud en gang om ugen - hvor meget tjener man ca på det?

• #6   9. apr 2010 hvis det bliver et sted hvor der er flere opstaldede, så plejer man at være søde til at passe hinandens heste når man ikke selv kan i en periode..

• #7   9. apr 2010 Lad hver med at plage, og hvis i stedet at du kan tage et ansvar. Hjælp til derhjemme, få et arbejde og lige som din veninde få en part i stedet for.Så du viser at det er noget du vil, og ikke bare er noget som du går træt i. Det koster at have hest, og jeg måtte kun få hest hvis jeg selv betalede så meget jeg kunne.
    Og jeg knokler nu for at få råd til at have mine heste, men det viser jo også at det er noget jeg vil! Og dine forældre mener nok også at du snart kommer i den alder hvor drenge er interessante, og så er de nok bange for at du ikke gider heste alligevel.

• #8   9. apr 2010 Jo - rideskolerne her omkring har ikk de bedste folde, så det bliver nok en privatstald tæt på en rideskole, så man kan benytte deres faciliteter.

• #9   9. apr 2010 Jeg har os altid ønsket mig en hest men min mor har altid fundet på dårlige undskyldninger s:
    Men så solgte min veninde hendes hest og flyttede til stor byen og da nye køber så ikke kunne betale til aftalte tid, ville min veninde havde hende tilbge men hvor skulle hesten så være ? Hun kom hjem til mig og jeg plagede min far om han ikke ville købe hende (Han var os helt forelsket i hende) men han havde ikke pengene og lige pludselig, sagde min mor at jeg godt måtte låne pengene af hende ;O Jeg fik et chok!

Men vi har aldrig haft råd, det er kun fordi at jeg selv er begyndt at arbejde og kan betale resten selv, at min mor ville lægge ud med penge til at købe hende (:

Snak med dine forældre (:

• #10   9. apr 2010 det kan vlive dyrt Anton blev syg og måtte have dyrlæge på en månede brugte v 7200 kr på dyrlæge da han og Glorija også skulle vaccineres men Anton havde dyrlæge regning for 5300 kr bare i februar månede. Så det kan nemt blive en dyr fornøgelse

• #12   9. apr 2010 Der er desværre ikke så meget, du kan gøre. Kan godt se, at man bliver lidt jaloux når veninden får sin egen, men det ikke sker for en selv. Du må prøve at være lidt glad på hendes vegne alligevel smiley

Dine forældre har helt sikkert en grund til, at de ikke har sagt ja endnu. Måske kan de ikke få det til at hænge sammen økonomisk. Måske har de ikke lyst til at stå med ansvaret - for det er et enormt ansvar. Prøv at se det fra deres synspunkt: hvis de ikke selv kender noget til heste overhovedet, så ville de, ved at købe en pony, overlade hele ansvaret til dig, deres 12-årige datter. Det har de nok ikke lyst til at lade dig stå med.

At købe en hest er en stor beslutning. Men tænk på, at det ville være værre hvis du fik en pony nu, og så I fandt ud af, at det var forhastet og I ikke kunne have den mere.
    Det skete for mig, og tro mig, det er ikke sjovt at skulle sige ufrivilligt farvel til sin pony.

Det bedste du kan gøre er, at virke meget interesseret i hestene (sikkert intet problem) og at være sammen med dem hver dag (som man jo skal, hvis man har sin egen). Du skal handle ansvarsfuldt og modent og vise, at du godt kan håndtere skole osv. oven i det tidsforbrug du har i stalden.
    Så kan du håbe at de giver dig lov.
    Held og lykke smiley

• #13   9. apr 2010 tja, når du er gammel nok, så tager du et fritidsarbejde og tjener nok til selv at kunne betale opstaldning osv, for det er rigtig dyrt. Det er sikkert det der afholder dine forældre fra det, for det er ikke altid nemt bare lige at finde 2000+ om mdr.
    og er du selv ansvarlig nok til at sørge for hesten, selv når det bare er træls og surt?
    hvis du skal have en pony skal dine forældre have troen på at du virkelig vil det, og også tager det ansvar det er! Det er noget du skal bevise overfor dem, at du netop ikke bare bliver træt af noget når det er træls og ikke gider længere.

• #14   9. apr 2010 Pony smiley ! : Du har sikkert ret, de siger at jeg nok mister interassen når jeg bliver ældre... Men er sikker på at jeg altid vil have med heste at gøre!

Jeg er virkelig dårlig til at lave hus pligter, vi lavede en aftale om at jeg skulle støvsuge en gang om ugen, men det holdte ikke særlig længe...

• #15   9. apr 2010 jeg kan godt forstå dine forældre når du ikke engang holder de pligter og aftaler i laver hvorfor skulle du så kunne passe og tage ansvar for en hest eller pony?

• #16   9. apr 2010 Har lært at kontrolere en hest i daglidagen altså til og fra fold, udmuning, pasning. Jeg går lige nu på en gård hvor man lære rigtig meget om heste passning og sygdomme...

og jeg søger også part, men det virker næsten umuligt at finde en, har INGEN krav det må for min skyld gerne være et ædsel.

• #17   9. apr 2010 Start med at få en part.
    Så kan du se om det overhovedet er noget for dig, og du kan få et par fri dage.

• #18   9. apr 2010 Ja det er du sikker på nu hvor du ønsker en hest, men er du også sikker på det om et år eller to?

Jeg har mange veninder som altid fik betalt ting til deres hest, hvor jeg selv skulle arbejde for det. De er nu alle stort set stoppet med at have med heste at gøre, da de lige pludselig skulle arbejde for at kunne det, og så var det ikke så sjovt længere.

Og som du selv skriver er du dårlig til at overholde de huslige pligter, jamen hvis det er det der skal strammes op i for at du får lov til at få en hest. Hvorfor prøver du så ikke? (:

At have hest er et STORT ansvar, men du lærer virkelig også meget ved at have sådan et ansvar. (:

• #19   9. apr 2010 Tak alle sammen ! Jeg prøver også at spare op, jeg for kun nyt tøj til jul eller fødselsdag, da jeg ikk vil bruge mine penge på det. Jeg for nu 200,- om måneden uden at lave noget, men tror godt at jeg vil kunne få lidt fler ved at få nogle pligter. ?
    Jeg er meget glad for stald arbejde, og muger gerne 5 heste, men når det er hjemme-pligter kan jeg virkelig ikk tage mig sammen. :s

Ved i hvor mange penge man ca. tjener ved at gå med aviser?

• #20   9. apr 2010 Min veninde tjener ca 500kr om måneden og mener det er to gange i ugen..

• #21   9. apr 2010 Puha, jeg mener at jeg tjente ca. 0,80 øre pr. avis da jeg gik med det. Og det var morgen aviser i hverdagene. Det varede en time og jeg tjente ca. 60 kr. der. (:
    Problemet ved dette job var bare at jeg blev så træt i skole, og ofte faldt i søvn smiley Så da jeg endelig kunne få et andet arbejde efter 2 år, så blev det også hurtigt skiftet ud (:

• #22   9. apr 2010 Okay, mange tak for hjælpen smiley

Jeg er en gang imellem ude og handle ind for dem. smiley

• #23   9. apr 2010 Det lyder ganske enkelt ikke som om du er klar til at få en hest.

Det er RIGTIG dyrt at have en hest, der kan nemt komme store dyrlæge udgifter, og så er der foder, opstaldning, vacc, forskring, smed osv.

Det lydr ikke som om dine forældre ved noget om heste ??? Det kan jo afholde dem fra det. Hvis de ikke ved noget om det, ville de nok ikke lade dig stå med så stort et ansvar hvis der skulle ske noget.

Jeg kunne først købe hest da jeg flyttede hjemmefra. Men havde ikke råd, så blev 19 år før jeg købte min egen hest. og på 9 måneder brugte jeg over 70.000 kr bla til dyrlæge regninger, men også bare i al almindelighed og udstyr, opstaldning, tandlæge, forsikring osv osv.

Selvom jeg kun er 21 og det derfor ikke er mange år siden jeg var barn, så havde vi næsten ingen penge. i boede min mor og 3 søskende i en lejlighed med 2 værelser, uden bil og med kun min mors indtægt, så der var ikke penge til hest på nogen måde. Jeg måtte ikke gå til ridning før jeg var 11 år, og jeg plagede i 2 år, men min mor havde simlpelhen ikke penge til at jeg kunne ride en gang om ugen på en rideskole. Jeg cyklede rundt og klappede heste på folden, var lykkelig for bare at strigle en hest, om jeg så skulle cykle 7 km. Så at dine forældre tjener så meget, er egentlig enormt privligeret, men derfor ikke ens betydene med at du må få en hest.

Har du overvejet at spørg om du må gå til ridning feks 2 gange ugentlig på en rideskole, eller om dine forældre ville hjælpe dig med at finde en halvpart ?? er der evt en gård du kan få lov at ride på ??

• #24   9. apr 2010 Melisa- at du får lommepenge er også privligeret og at du får lommepenge uden at lave noget er endnu mere privligeret. Det lyder som om du har nogle gode forældre.

Jeg cyklede med aviser da jeg var 13 år, jeg cykled med dem hver morgen fra kl 5 til kl 6.30 og så i skole bagefter. Det var alle ugens dage, udentagen søndag. Man tjener omkring 80 øre pr avis og så får man disritktillæg, jeg tror jeg tjente omrking 1000 kr måned.

• #25   9. apr 2010 jeg var altså rigtig glad for at cykle med aviser og det gik ikke ud over mit skolearbjede. Selvfølgelig var jeg mega træt i starten, men det blev en vane og jeg frydede mig over bare at kunne tage hjem fra skole når jeg havde fri, mange andre fra klassen skulle på arbejde efter skole.

• #26   9. apr 2010 reklamer er til gengæld et dødsjob. De er meget tunge, der er flere tusinde og man skal selv pakke dem, vhilket tager en evighed og trykstoffet sviner ud over det hele. Nej tak, aviser er langt bedre.

• #27   9. apr 2010 En god ide ville være at få et arbejde så du kan hjælpe med at betale til hesten. Men begrænset når du kun er 13 år. Det er desværre rigtig dyrt at have hest/pony. Lige et budget over min hest, jeg har haft arbejde siden jeg var 14 år. Jeg har arbejdet på et pizzaria, passet børn,og nu vasker jeg trapper. Min hest er opstaldet i nordsjælland. Dårlig bus forbindelse og primært voksen sted. Der er 1 ridehus og 1 bane med nye bunde og fine stalde og fold fra morgen til aften. Jeg har 1 indluknings vagt pr måned.

Opstaldning: 2150 kr inkl Wrap
    Foder 600 kr den
    Diverse tilskud, magnesium,muskel opbygende, mash,hvidløg,loppefrø skaller. Ialt 450 kr pr mdr.
    Forsikring ca 1000 kr pr mdr
    Undervisning 2000 kr pr mdr
    Smed 2 sko = 500 kr hver 7 uge ca 250 kr pr mdr
    Ialt
    6450 kr hver måned. Derudover stævner osv vi har selv trailer så det betaler vi ikke for.

+ udstyr,dyrelæge osv

Fx kan jeg nævne at min gamle pony stod syg i 10 måneder vi havde dyrelæge regninger på omkring 50.000 kr. Så skulle den have ny special syet sadel = 15.000 kr. Alt sammen noget man skal tage med i overvejelserne.

• #28   9. apr 2010 Anitta K. Du må da være flitti?? Det skal altså lige siges at det var min ide' at lave nogle pligter, mine forældre spørger aldrig om jeg fx. vil gå ud med skraldet eller tømme opvaskemaskinen...

Jeg har også gået rundt og ringet på døre, for at spørger om folk mangler nogle til at gå med hunden eller passe haven, men folk bliver sure... så det tør jeg ikke mere.

• #29   9. apr 2010 Dressur dyret, det kommer også an på hvor man har hest. Jeg ville aldrig give 6450 kr måned for at have hest, det er jo næsten dobbelt af min husleje. Det kan altså gøres langt billigere.

Min hest stod opstaldet privat

Boks- 600 kr måned
    frøgræs,halm,wrap- 500 kr måned
    Foder- 200 måned.

Altså var faste udgifter på 1300 kr måned.

På stedet var der vandspiltov, kæmpe udendørsridebane med lys, gode folde, nyrenoveret stalde, opvarmet sadelrum osv.

Hun gik uden sko, så smed var 250 kr hver 3 måned. Forsikring var 2500 kr året, det lyder da helt vanvittig at du gav 1000 kr måned i forskring ?? det er jo 12.000 kr om året ???

Jeg gav 2500 kr for sygeforksinrg, ansvar, og livsforskring, og hesten var forsikret for knap 20.000 kr.

Men jeg var rigtig uheldig med begge mine heste som måtte aflives inden for kort tid pga benskade og spat, og dyrlægerregninger var tårnhøje og afdrager stadig på dem her et år efter.

Det dyreste når man køber en hest er udover købsprisen, handelsundersøgelse ca mellem 900-2300 kr og så evt røngten oven i til ca 4000 kr. Så hjemtransport, som også er dyrt, og så udstyr.

• #30   9. apr 2010 Dressur dyret Terano: det var da noget af en sum penge smiley Nordsjælland er også et dyrt sted.

• #31   9. apr 2010 Melissa - hvad mener du med at jeg må være flittig ??? var det ironisk ??

kender du den internet side der hedder onlineannoncer ?? prøv at kigge der, der er rigtig mange fritidsjob.

Ellers må du spørge om du må gå til ridning på en rideskole ??? på mange rideskoler kan du også få halvpart på en af rideskolehestene.

• #32   9. apr 2010 Anitta K : Som jeg skrev står min hest i nordsjælland. Min hest står billigt her giver man nemt 3000-4500 kr For tilsvarende facialteter. Nu er han forikret for fuld værdi, så det løber hurtigt op smiley .

• #33   9. apr 2010 Der ligger ikke så mange rideskoler tæt på miig.... eller jo men jeg syntes ikke hestene bliver redet pænt.

• #34   9. apr 2010 Handels kontrol her i området 6500 kr for Kontrol + røngten

• #35   9. apr 2010 Dressur dyret, nå jamen så er det da godt jeg ikke bor på sjælland, for det har jeg da ikke råd til. Kunne nu hellere aldrig drømme om at bo på sjælland, næ er født og opvokset her i jylland og elsker at bo her i østjylland med marker som baghave, billig opstaldning og billig boligere smiley

• #36   9. apr 2010 Melissa M, det er der desværre ikke så mange rideskole heste der gør, men det kunne du måske være med til at gøre en forskel på ?? bare fordi at andre rider grimt behøver du jo ikke.

Jeg går ud fra dine forældre har bil ( det lyder sådan ud fra hvad du beskriver ) så kan i ikke finde den næresmte rideskole og køre ud at se på den ??

• #37   9. apr 2010 Tro mig, vi er mange der er misundelige smiley men nu kan jeg se at trådstarter kommer fra Vallensbæk området, det er bestemt ikke biligt. Selvfølgelig kan det gøres biligere. Igen kommer an på hvordan man holder hest.

• #38   9. apr 2010 Nej ingen bil - men den nærmeste rideskole ligger også kun 300 m væk, og den har jeg gået på, jeg sstoppede ikke pågrund af deres måde at behandle hestene på, da de ikk bruger hjælpe tøjler, spore eller prøver at få hesten tilbiddet ved at hive i tøjlerne, men fordi at jeg følte at jeg ikke kom videre, og faldt af hver gang...

• #39   9. apr 2010 Vent til du er gammel nok til selv at købe den, i alt den tid kan du jo spare op til den, og dermed vise dine forældre at du virkelig mener det, i sidste ende kan det måske gøre at de giver de sidste penge til drømmehesten..

• #40   9. apr 2010 Melisa, ja det du da ærlig talt hellere ikke morsomt at falde af hver gang og man kan jo komme slemt til skade. Hvorfor faldt du af hver gang , prøvede du en anden hest evt ??

Jeg ved ikke hvad jeg ellers skal komme med af forslag, tro mig har selv elsket heste , men først som vosken kunne få mulighed for rigtig at ride. Om ikke andet har du noget at se frem til, før eller siden ville du kunne have din egen hest her i livet, indtil da, må du prøve at ride så meget som det er mulligt, feks på rideskole, hos en veninde, en halvpart, en gård, ja hvad som helst.

• #41   9. apr 2010 Mellisa, i øvrigt tilbyder næsten alle rideskoler eneundervisning til omkring feks 150 kr for en halv time. Når du så begynder at tjene penge ved feks at gå med aviser, kan du betale for eneundervisning, og dermed få meget mere ud af det. Du kan jo låne en af rideskolenes heste.

• #42   9. apr 2010 Jeg var begynder og hestene var kloge nok til at vide at jeg var let at smide af... men det er 3 år siden og jeg har lært meget siden... jeg rider på en gård hvor man har mulighed for at ride ca 3 gange om ugen, men det er lidt træls at vide at man skal dele dem med de 80 andre børn der går på gården. Derfor vil jeg gerne videre og have part.

• #43   9. apr 2010 fordi man er begynder behøver det da ikke betyde man skal smides af smiley

jeg tror alle de gange jeg er faldet af kan tælles på 1 hånd smiley Det handler i bund og grund om ikke at tænke på at lande på jorden, men tænke på man bare VIL blive på den *biiib* krikke, hvis man tænker på jorden, begynder man ofte ubevist at læne sig længe over imod den side man tænker på at falde ned på smiley

• #44   9. apr 2010 *Tanja TD* Ja men det er lang tid siden, og ja jeg tænkte nok lidt for meget på at falde af...

• #45   9. apr 2010 Synes altså godt nok det er nogle skrækeksempler engang imellem, med hvad det koster at have hest i Nordsjælland/KBH smiley

Da vi havde ponyer gav vi 800 kr med turnusordning på rideskole, hvor vi så købte spåner, halm, foder osv selv.

Andet sted gav vi 800 kr, hvor stedets ejere fodrede, lukkede ud/ind osv. Købte selv foder og strøelse.

Tredje sted gav vi 600 kr, stedets ejere gjorde alt undtagen at muge ud, betalte selv foder, men hø osv. var med i de 600 kr.

Alle tre steder i Nordsjælland, og alle tre steder med gode faciliteter (minimum en ridebane).

• #46   10. apr 2010 <b>Melisa</b>
    Du skal hente dine forældre, og sige du gerne vil tale en seriøs samtale med dem. Sæt dig sammen med dem ved spisebordet og sørg for at de har deres fulde koncentration på dig.
    Så skal du simpelthen <i>snakke</i> med dem om det. Ikke plage, lave ansigter men f.eks. starte samtalen med: "Mor og far, der er noget jeg gerne vil snakke med jer om. Det er ikke alvorligt, men for mig betyder det rigtig meget, så vil være rigtig glad hvis I vil lytte". Så skal du fortælle dem hvor meget du ønsker dig en hest og hører om det på ingen måde kan lade sig gøre at du måske en dag kunne få en. Fortælle at du er villig til at tage ansvar, tilbringe mange timer på den og passe den så godt du kan, uden undtagelser.
    Jeg håber du har gjort op med dig selv, at det at have en hest tager mange timer, penge og er et hårdt slid - men det er et fantastisk slid, der giver dig det 100 gange tilbage i den positive retning (: At have hest, få sig en bedste ven og gøre sig tid til at forstå den, er noget af det mest vidunderlige i verden.

Held og lykke!

• #47   10. apr 2010 Sjonni: tusinde tak, jeg vil prøve at samle mod til at snakke med dem om det!

• #48   10. apr 2010 jeg BLEV VED med at kigge på HN og printe heste ud og hvise mien forældre dem.. og jeg blev ved og ved, og jeg snakekde KONSTANT om det.. Heldigvis har min fars kusine heste, så hun hjalp mig med at lokke min far til det.. Men eller tikkede jeg og bedte hele tiden mine forædlre om det, og så sagde jeg at jeg ville have et arbejdde så jeg selv kunne betale for foder.. Så nu har jeg både hest og arbejde smiley

• #49   10. apr 2010 og det med at rejse.. der kan du bare få en fra stalden til at passe den.. Men husk på det er en stor ting at få en hest. Det er et stort ansvar! :o)

• #50   10. apr 2010 Rikke P: okay tak. smiley

• #52   10. apr 2010 Freja V: ja, meget irreterende ! specielt når ingen af sine forældre kender noget til heste.

• #54   10. apr 2010 min mor er ogs' lidt bange for heste... og jo man vil RIGTIG gerne ! smiley

• #56   12. okt 2011 hej jeg er en pige på 12 år.

jeg har en veninde der har massere af plads til at have en hest hendes far har ikke sagt nej til at få en hest så hun skal måske have 1 hest og så vis jeg må få en må den gerne stå ude hos hende men problemet er. min mor siger at vis jeg tager mit ridning seriøst
    kan vi talle om at jeg skal have min agen hest.
    men min far siger bare nej nej nej

• Amalie J
    Amalie J Tilmeldt:
    sep 2016

Følger: 16 Svar: 1
    #57   27. aug 2018 Jeg vil sige at hvis du siger til dem at det er det der gør dig glad og at de måske kunne lave nogle kompromiser men der er ikke så meget andet at gøre kh Malli

• #58   27. aug 2018 Tråden er 8 år gammel, så tænker at enten så er forældrene overtalt, eller også er hun så gammel at hun selv bestemmer nu smiley

Kommentér på:
Overtale forældre, hvordan?

Annonce