27. okt 2007 Følger: 103 Følgere: 102 Heste: 3 Emner: 296 Svar: 887
Min nytårstale :) {{forumTopicSubject}}
ska have lidt hjælp gi gerne ris og ros. vil hjælpe meget tak:D
Anja's Nytårstale 2009
Endnu et år er nu gået, nullernes år er forbi. I aften når klokken slår tolv, vil et helt nyt årti begynde, og helt nye oplevelser ville komme. År 2009 har hos mange danske familier været et normalt år, men nogen familier har måske oplevet noget helt spcielt. Enten har de oplevet sorg, eller glæde, nogen har grædt, andre har grint. Nogen har fået nye familiemedlemmer, andre har mistet.
Danmark har haft et kriseramt år. Mange har været nød til at spare meget, for at få økonomien til at hænge sammen. Andre har desværre lavet kriminalitet for at få økonomien til at hænge sammen. Hos mig har det været et udmærket år, meget er sket i året. Både af gode og dårlige ting. Flere minder er kommet til, minder jeg altid ville huske. At være sammen med min familie og venner har været det bedste. Pigeaftner med Aylin og Johanna, har betydet rigtig meget for mig, at kunne snakke med mine bedste veninder, har hjulpet mig meget. De lytter altid til hvad jeg har at sige, også nar jeg har problemer. Og så kan man jo altid blive muntret op af Oliver, som altid kan få en til at grine. Det er den slags minder jeg altid ville huske, den tid med venner og veninder.
Finanskrisen er som sagt, et af de mest omtalte emner i 2009. Den er forsat i gang, den præger stadig nogen af de danske familier. Mange har måtte se sig selv fyret fra arbejdet, fordi arbejdspladsen ikke har penge nok til alle medarbejder. Firmaejere har måtte lukke og låse døren, og sige farvel til firmaet. Dog har mange også overlevet krisen, de driver stadig deres firmaer, dog med mindre medarbejder og penge, men de overlever. De manglende arbejder har også lidt i år. Mange familer har måtte spare deres ferier væk. Men jeg tror på vi nok skal komme igennem det hele. Vi skal nok klare finanskrisen. Vi skal gå vejen sammen, vi skal hjælpe hinanden, vi skal få de fyrede mennesker, tilbage på arbejdsmarked. Krisen er snart ovre, vi skal nedkæmpe krisen sammen, vi skal finde vejen. Min familie har fundet en slags vej, vi lider selfølig af krisen, men det ikke fordi vi spare meget.
En anden ting man har kunne mærke i Danmark i år. Har været det store kommuneavalg, som har været i gang i hele Danmark. Nye borgmestere er valgt i de forskellige kommuner. Og nye byrådsmedlemmer er kommet til. Hele Danmark's befolkning, har haft indtryk på deres egen kommune. Det har ikke ramt mig så meget, jeg er kun lige begyndt at intressere mig for politik. Mange har snakket om at de ville have nedsat valg alderen i Danmark. Men jeg synes det er en dum ide. Mange unge intressere sig ikke for de forskellige emner, de ville måske bare lytte til deres forældres politiske holdninger, eller bare stemme blank. Derfor ville jeg sige at man ikke skal ændre noget. Man skal bare lade aldersgrænsen blive hvor den er.
Året har bragt mange forskellige ting. Vi har været ramt af den omtalte Influenza A. Jeg har måske haft den, men det er vi ikke sikre på. Men er lidt ligeglad med den. Det vigtigste for mig er bare at min familie eller venner, ikke bliver ramt af den.
Den kriminalitet der har været udført i Danmark i år 2009, bekymre mig også. Bandekriminalitet og mordere har igen været på spil. Jeg har ikke meget lyst til at gå alene rundt om aften, hvem ved hvad der venter bag det næste hjørne? Det bekymre mig når feks min mor, er ude og gå eller løbe en tur. Jeg sidder altid og bekymre mig om hvorfor det tager så lang tid. Tænker på om der er sket noget med hende, om hun er blevet overfaldet. Jeg håber snart at de forskellige kriminelle forstår, hvor ondt det ville gøre, hvis de gjorde min familie fortræd. Og jeg er sikker på at andre familier, heller ikke ønsker at der sker noget med deres familie. Gad vide om de der udføre kriminalitet, selv tænker på hvad de ville gøre, hvis der var en som dræbte eller sårede en af han/hendes familie.
I 2009 har der været gang i den i Danmark. Vi har skulle holde Klimatopmøde, politet har også haft nok at gøre, både med mord og bandekriminalitet. Når ja vi har fået vores gamle statsminister Anders Fogh, skiftet ud til Lars Lykke rasmussen. Ja ifølge mig gjorde det jo ikke det hele meget bedre. Nu har vi en statsminister, som efter min mening, skal have et kursus i engelsk. Og som ikke lige er min kop te. Før havde vi en statsminister som kunne tale engelsk. Men heller ikke lige var den statsminister jeg ville have. Men jaja, alt kan jo ikke gå den vej, som jeg ville have.
Ja jeg ved alt ikke kan gå i medgang, og det kommer vi alle nok til at opleve i det nye år. Mange ting ser jeg selv frem til. Nu starter jeg i Helsingør fodboldklub. Det bliver spændene, men også hård træning! Det ser jeg frem til. Og jeg ser såvel også frem til måske at få nogen fodboldture med holdet, og Aylin og Johanna. Træningen skal dog ikke tage alt min tid. For jeg skal også fokusere lidt mere på min skolegang. Jeg vil forbedre mine karaktere, især i dansk og matematik. Min skolegang har jo meget at gøre med min fremtid.
Så alt i alt så tror jeg, og håber, at 2010 bliver et godt år, uden for mange nedture.
Jeg håber alle mine venner og veninder får et godt nytår. Et særligt til Johanna og Aylin, og min familie. Jeg glæder mig til året med jer. Og jeg ved vi nok skal klare året sammen.
GODT NYTÅR!.
okt 2007
Følger: 103 Følgere: 102 Heste: 3 Emner: 296 Svar: 887
Min nytårstale :)