Tåbelige Ordsprog ! {{forumTopicSubject}}
Det kan godt være, at det bare er fordi jeg altid gerne vil være på tværs og gøre det modsatte af alle andre, men næsten hver gang jeg hører et ordsprog kan jeg ikke lade være med at tænke på, hvor tåbeligt det i grunden er.
Ordsprogs formål er vel på en aller anden måde, at simplificere en mere kompleks problematik - koge den ned til en lille simpel analogi, som kan bruges til at fastslå, at jeg har ret i XX. Men jeg har bare så svært ved at tage disse ordsprog alvorligt, netop fordi jeg hver gang jeg hører dem kommer til at tænke på, at ordsproget slet ikke passer, hvis man kigger nærmere på det.
Lad os tage nogle eksempler …
Man skal ikke hoppe over, hvor gærdet er lavest
Dette skulle så cementere, at det skam ikke altid kan betale sig at komme let til tingene. Måske, siger jeg så, men i reglen er det da kun sportsfolk og idioter der hopper over hvor gærdet er højest! Og dermed dumper dette ordsprog i “modsat-testen” - en test man iøvrigt også kan køre på politikere eller andre der udgyder deres mening … Giver det modsatte nogen mening. Når en politiker f.eks. siger: “Det skal kunne betale sig at arbejde” giver det modsatte jo ingen som helst mening. Dronningens nytårstale består som regel udelukkende af ytringer der dumper en modsat-test.
Man kan ikke blæse og have mel i munden
Som jeg ved flere lejligheder har slået fast er det ganske enkelt noget vrøvl. Det kan man godt! Det sviner bare ad helvedes til …
Har man sagt A må man også sige B
Dette skulle så “dokumentere”, at der er sådan en eller anden forudbestemt rækkefølge og sammenhæng som man bliver nødt til at acceptere i verdensordnen. Sådan noget kan virkelig give mig røde knopper og får mig straks til at nægte at sige B. Gu vil jeg da ej sige B. Kan du tvinge mig? Hvem siger jeg ikke bare kan sige A … og så måske springe til D, E og F …? Hvis der er nogle der forsøger at bilde mig ind, at der kun er en vej fra A til Z, eller hvis de mener at jeg bliver nødt til at gøre noget bestemt, bare fordi jeg har gjort noget andet, så får jeg altså lyst til at gøre noget helt femte. Om ikke andet, så for at bevise, at det kan man da også … Man skal have en uddannelse for at klare sig. Jeg har ingen, og det går da meget godt., Jeg kender 100 andre, der heller ingen har, og som også klarer sig virkelig godt. Man behøver bestemt ikke sig B bare fordi man har sagt A.
Ikke alt, der glimter, er guld
Nej, og man kan også sagtens være fattig, syg og lykkelig. Men personligt vil jeg nu hellere have lidt bling-bling til min caffe latte og fois gras frokost, end jeg vil gå sulten i seng med en guldbajer. Det mindste man kan gøre, hvis der er noget der glimter, er da at samle det op og finde ud af om det nu også ER guld … Hvis man går forbi alt hvad der glimter, uden at skænke det en tanke, ja så finder man i hvert fald aldrig noget guld.
Man skal ikke græde over spildt mælk
Hvorfor ikke? Jeg synes folk græder alt for lidt, og råber, griner og i det hele taget giver alt for lidt udtryk for deres følelser. Hvorfor skal vi være så kolde, her mod nord? Lad os da grine når vi har det sjovt - og græde når vi spilder mælk! Hvis det er søndag morgen, du har hamrende tømmermænd, og det eneste der kan redde din dag er en caffe latte - og sdu så taber den sidste mæl, ja så er der da for søren rigelig grund til at græde, for ikke at sige stortude.
Nød lærer nøgen kvinde at spinde
Nu har jeg forsøgt med utallige kombinationer af forskellige nødder og nøgne kvinder og ikke en eneste af dem har spundet så meget som en dækserviet! Det her ordsprog er altså det rene og pure vrøvl. OK, jeg ved godt hvad der menes med dette tåbelige ordsprog - men der hvor jeg kommer fra passer ordsproget: “Nød lærer fed man at stjæle” bedre.
Har man penge kan man få, har man ingen må man gå
Og vi fortsætter lidt i samme spor … Da jeg var helt ung havde vi en variant af dette ordsprog: Har du penge kan du få, har du ingen må du ta’
Når enden er god, er alting godt
Bortset fra at jeg kender nogle enkelte sexfikserede bøsser, som er meget enig i ovenstående, så er det helt grundlæggende noget vrøvl. Det er næsten sådan lidt småreligiøst - det gør ikke noget vi lider hele livet, bare vi er gode så vi kommer i himlen, hvor alting så er godt. No way! Jeg vil altså have det sjovt hele vejen, ellers skifter jeg retning.
Man må lære at krybe før man kan gå
Det er en af dem, der igen giver mig røde knopper. Der er da ingen der skal bestemme hvad jeg skal gøre først før jeg kan gøre noget andet. Hvis jeg vil gå direkte fra folkeskolen til at åbne min egen virksomhed, så gør jeg da det, selvom nogle vil mene at jeg bliver nødt til at gå på Handelsskole først (krybe) før jeg kan gøre den slags (gå). Hvis jeg vil gå før jeg har prøvet at krybe, så gør jeg det, og tager ansvaret for det selv!
Lige børn leger bedst
Dette ordsprog stinker af, at være blevet opfundet af en overklasse der gerne vil sørge for at “pøblen” holder nallerne væk fra deres giftelystne unge. Personligt leger jeg virkelig godt med en masse mennesker, hvoraf mange er temmelig meget anderledes end mig selv og har helt anderledes baggrund. Vi er på ingen måde lige børn, men vi leger altså fedt nok.
Højt at flyve, dybt at falde
Ja, måske, men betyder det at vi skal lade være med at flyve, hvis vi kan? Eller skal vi bare flyve meget, meget lavt? Nej da! Selvfølgelig gør det ondt, hvis man falder ned fra toppen, men det skal da ikke afholde os fra at prøve at klatre derop!
Lykken står den kække bi
Opfundet af samme tidligere overklasse, som ovenstående. Men spørg en nedslidt fabriksarbejder om det passer … Det er i hvert fald ikke nok at være nok så meget kæk bi i sig selv. Det er ikke nok at være kæk - man skal også være smart.
Man skal ikke slå på dem der er mindre en en selv
Det er sandt nok, at det kan virke temmelig kryster-agtigt at slå på dem der er mindre end en selv, men det modsatte er da i sandhed også åndssvagt - altså at slå på nogle, der er meget større end en selv. Det er sådan man ender med at få røvfuld. Så med mindre man er en “Jackass”, så skal man nøjes med at slå på dem der faktisk ER mindre - eller helt lade være, som er det jeg selv gør (måske er det fordi, at jeg har svært ved at finde nogle med mindre armmuskler end jeg selv …)
Kærlighed flytter bjærge
Det er så en af de der ordsprog, hvor jeg naturligvis ikke med 100% sikkehed kan sige om jeg har ret. Men jeg HAR altså virkelig prøvet - både med Atlas bjærgene i Nordafrika og Alperne i Frankrig - de har fået virkelig meget kærlighed uden at rykke sig så meget som en milimeter. Men det kan jo også bare være mig der gør det helt forkert
Mange kokke fordærver maden
Jeg har altid haft lidt svært ved at finde ud af hvordan dette ordsprog skal læses. Det kan både læses som, at der er en høj procendel af alle kokke, som fordærver maden. Men det kan også forstås på den måde, som jeg tror er mest almindelig, at hvis der er for mange kokke-chefer, der skal frembringe menuen, så bliver den fordærvet - altså for mange kokke på en gang. I alle fald er ordsprog som dette virkelig ligegyldige. Det er sådan nogle “almindeligheder”. Ja, naturligvis er FOR MANGE (på en gang …) noget skidt, men det er FOR FÅ da også. Det er for ukvalificerede, for dovne, for langsomme og for-en-hel-masse-andet iøvrigt også. Dumpet i modsat-testen!
Angreb er det bedste forsvar
Har du været gift? Er du det stadigvæk?
Selvgjort er velgjort
Det kan jeg, og en hel del andre med 12 tommelfingre, altså rimelig hurtigt tilbagevise som det rene vrøvl!
mar 2005
Følger: 16 Følgere: 27 Heste: 5 Emner: 119 Svar: 8.410
Nej den er nemlig ikke så dum at gå ud på is XD
mar 2005
mar 2005
Hvis bjerget ikke vil komme til Muhammed, må Muhammed komme til bjerget..
Det var godt tænkt af Muhammed
jul 2007
Følger: 47 Følgere: 42 Heste: 4 Emner: 12 Svar: 321
mar 2005
Meningen er nemlig at hvis folk ikek vil gøre noget for en, så må man selv gøre det
jul 2007
Følger: 47 Følgere: 42 Heste: 4 Emner: 12 Svar: 321
- Men fair nok!
mar 2005
Hvis de vil mig noget må de komme til mig
apr 2007
Følger: 96 Følgere: 110 Heste: 4 Emner: 443 Svar: 8.280
Desuden, tror jeg at dette er omvendt:
"Angreb er det bedste forsvar"
-> "Forsvar er det bedste angreb"
jul 2007
Følger: 64 Følgere: 123 Heste: 6 Emner: 315 Svar: 2.342
okt 2007
Følger: 60 Følgere: 58 Heste: 2 Emner: 32 Svar: 424
Man skal tildels tolke ordsprogene som metaforer, hvorimod du som udgangspunkt fortolker de skrevne ord
Hvilket på sin vis begrunder din manglende lyst til at forstå dem, i det ordsprogene dermed bliver aldeles ubrugelige ;)!
Tåbelige Ordsprog !