15. mar 2015 Følger: 145 Følgere: 129 Heste: 4 Emner: 40 Svar: 106
Hest vil ikke gå i longe Hest vil ikke gå i longe
Hej hg.
Min snart 3 års vallak vil simpelthen ikke gå i longe.
Han vil ikke gå ud på volten uanset hvad jeg prøver. Har prøvet med tovet og få ham ud. Han stiller sig bare. Har prøvet med stemme. Har prøvet at have pisk med for at holde ham ude, men dette hjælper heller ikke. Hun går bare rundt om sig selv eller står helt stille. Har prøvet at stille mig ved bagparten og bare gået rundt for at han vil gå ud, men dette hjælper heller ikke.
Ved snart ikke hvad jeg skal gøre for at vil gå ud på volten.
Har prøvet at gå/løbe ham rundt i volte, men så snart jeg prøver at bevæge mig væk, så følger han efter.
Hvad pokker skal jeg snart gøre?
jul 2014
Følger: 9 Følgere: 13 Heste: 2 Emner: 16 Svar: 256
Det er ikke nogen kritik af dig, men mere hvordan jeg tror det generelt er:)
Christina som har "ridekunst med lethed" har et meget godt og præcist system til at lære hesten i små steps at kunne longeres korrekt. Hvis ikke jeg husker forkert sender hun hesten ud på longen ved at bakke den derud, flytte forparten så hesten kommer korrekt ud på sporet. Når hesten skal hentes ind igen flytter hun bagpart så hesten vender front mod en og kan gå ind til en. MEN alt dette kræver et grundigt forarbejde. Hun arbejder ud fra de 8 grundsignaler, som hun har lavet et online kursus om, de er:
Flytte bagpart
Flytte forpart
Hente bagpart
Tilbage trædning
Hente hesten frem
Sænke hals
Runding i hals
Stilling i nakken
Desensibilisering
Mener det er dem blev lige i tvivl da jeg skrev nu her.
Hun åbner snart et online medlemsklub på abonnement ordning hvor du kan finde ALLE hendes undervisningsvideoer og der er mange. Fra helt nybegynder til øvet og det er både jordarbejde, longering, versade arbejde, ridning, miljøtræning, trailertræning og meget meget mere. Ydermere (er jeg ret sikker på) bliver der lavet en facebook gruppe hvor du kan lægge videoer af din træning op og få feedback på det fra hende, samt stille spørgsmål og sikker også lives engang imellem.
Hun kan varmt anbefales, hvis man ønsker at træne sin hest så den kommer både i mental og fysisk balance. Det foregår med minimalt pres og videoerne er så præcist beskrevet og delt op i delmål.
Man kan også gøre det at man lægger 4 bomme en i hvert hjørne så det nogenlunde danner en cirkel. Hav hesten på den en side og dig selv på den anden. Gå med hesten rundt og øg gradvist din afstand til hesten så hesten forbliver på ydersiden af bomme og du indenfor bommen.
Vil dog klart anbefale og lære hesten signalerne så det kan blive korrekt sund longering og ikke lappeløsning for at få hesten til at kunne "gå rundt i cirkler"
feb 2008
Følger: 1 Følgere: 5 Emner: 20 Svar: 2.868
Måske kan du have gavn af at kigge på noget video-instruktion? Der er masser at finde på YouTube, fx denne: https://youtu.be/tzrLoKwvHd8
nov 2011
Følger: 22 Følgere: 144 Heste: 3 Emner: 124 Svar: 5.747
Hest vil ikke gå i longe