Min hest vil ikke rides {{forumTopicSubject}}
Hej hestefolk
Jeg står pt. i nogle udfordringer med min hest som jeg har haft i 3 måneder nu. Hver gang vi skal ride oppe på banen tager han tøjlerne og går ud af banen. Han drejer hovedet til højre og ligemeget hvad jeg gør, kan jeg ikke få ham til at gå til venstre Han har fået kiroprakter så det har ikke noget med det at gøre... Men jeg er rider ham meget anderledes end hans tidligere ejer, så jeg ved ikke om han bare er signalforvirret eller ikke forstår hvad han skal? Han gjorde det ikke med tidligere ejer og heller ikke da jeg prøvede ham. Sadlen har strammet lidt, men han gør det også uden sadel, og han har ikke ondt nogen steder... ?
Nogen der har et råd?
dec 2008
Følger: 15 Følgere: 22 Heste: 1 Emner: 54 Svar: 1.777
Han fortæller at der er noget galt, så er det din opgave at finde ud af hvad der er galt.
Du nævner at sadlen strammer, det kan jo godt stadig være ømt eller ubehageligt uden sadel.
Min veninde har lige fået en hest som var træt af at gå til ridning, den ville ikke gå på bane med tidligere ejer.
hun kunne mærke at den har været enormt presset og derfor ikke havde lyst. min veninde har redet den stille og roligt og givet den plads og ro til at være med i det og nu har hun en skøn hest som gerne vil gå til ridning.
Så det kan være at du forlanger for meget af ham, at han ikke er klar til det du beder om, enten i form, hovedet eller muskulatur.
Hvordan er han på tur?
apr 2019
Følger: 1 Følgere: 2 Svar: 214
Har du kontakt til tidligere ejer, og kunne det være en mulighed at få denne til at hjælpe/rådgive i første omgang?
Ellers må "rådet" være kvalificeret undervisning og/eller udredning, hvis der ikke er nogen umiddelbar håndterings-relateret forklaring...
Held og lykke med ham - og jer!
dec 2008
aug 2020
Følger: 10 Følgere: 107 Heste: 3 Emner: 50 Svar: 246
apr 2010
Følger: 94 Følgere: 238 Heste: 2 Emner: 55 Svar: 389
aug 2020
dec 2008
og så om noget tid skal du ligge 10 min dressur ind og slut af med en god tur, så han finder ud af at han bliver belønnet for det kedelige.
øg tiden du rider dressur hver uge/14 dag, alt efter hvad han kan håndtere.
Når du går i gang med dressur igen, så få en dygtig underviser til at hjælpe dig, en som er god til at se hestens signaler, så i fanger det inden det går galt igen ??
jan 2004
Følger: 50 Følgere: 39 Heste: 5 Emner: 134 Svar: 2.290
aug 2020
Det ville jeg også gøre hvis jeg kunne, men det tror jeg bare bliver lidt svært fordi han skal tabe 50 kg Jeg kunne selvfølgelig godt longere ham på banen efter vi har redet
apr 2019
Følger: 1 Følgere: 2 Svar: 214
Longering kan naturligvis også være et bud, men der er jo ingen garanti for, at han finder der mere underholdende, end at blive redet på banen...
jan 2004
Følger: 50 Følgere: 39 Heste: 5 Emner: 134 Svar: 2.290
dec 2008
feb 2008
Følger: 1 Følgere: 5 Emner: 20 Svar: 2.875
Turridning er altså MINDST ligeså godt til at slanke og give kondi, som almindelig baneridning, og meget sjovere for hesten.
Vekslende underlag, lidt kuperet terræn og lidt vind i ansigtet - det kan noget som en ridebane slet ikke formår
aug 2020
dec 2008
okt 2010
Følger: 1 Følgere: 9 Emner: 34 Svar: 1.262
Afvelslende træning kunne være en hjælp, men jeg vil nok mene at en god og kvalificeret undervisning er vejen frem.
Jeg har lige selv haft en hest der var super stresset pga af opstaldnings stedet, og jeg kunne dårligt ride hende rundt i ridehuset...
Hesten er nu flyttet til et sted, hvor de ved hvad de laver og passer min hest til UG.
Jeg er startet op med undervisning hos en dygtig berider, som virkelig har hjulpet os meget - jeg har næsten fået ny hest
(jeg har kun haft denne hest siden nytår)
Min hest vil ikke rides