Min hest vil ikke gå {{forumTopicSubject}}
Hej. Jeg har næsten lige købt en islænder dreng. Har haft ham lidt over en måned nu. Vi får af vide at han er ridevant og er blevet brugt som skovturshest og at børn kan ride ham.
Det skal nok også passe, men det er helt sikkert med en trækker. Med det samme personen var jorden slipper ham og han skal gå selv med rytter, stopper han og han går IKKE før der er en der trækker ham. Har aldrig set det før. Han reagere slet ikke på rytteren. Han er utilfreds med bidet, og bliver en smule i utilfreds når man vil styre ham eller trækker stille i tøjlerne, for at vise ham signalet "stop". Når jeg træner ham fra jorden er han super sød, men han bliver nervøs når han har rytter på ryggen. Han bliver lettere bange og bliver stædig. Ved simpelthen ikke hvad jeg skal gøre for at få han til at gå frem ad, så man kan ride på ham.
Kan nogle af jer give mig nogle træningsmetoder til hvordan vi kan træne ham, og gøre ham tryg ved situationen. Vi har været en del på ham, og vi kan ikke få ham til at gå et skridt, han står bom stille og rykker sig ikke ud af flækken. Hjælp!
jun 2014
Følger: 5 Følgere: 4 Heste: 1 Emner: 8 Svar: 35
håber det måske ku hjælpe eller give lidt inspiration
mar 2013
Følger: 8 Følgere: 7 Heste: 2 Emner: 7 Svar: 14
Thomine - prøvede ham ikke inden jeg købte ham. Han er egentlig købt som selvskabshest til min anden hest, som jeg normalt rider på Men kunne være dejligt at få rytter på ham, så jeg kan gå tur med ham og evt. en veninde Købte ham til MEGET billige penge, da det hastede at han skulle have nyt hjem.
aug 2016
Følger: 20 Følgere: 28 Emner: 30 Svar: 3.500
Rid ham til fra start.
I kan jo udnytte, at han er god fra jorden.
Hvis personen på jorden giver x signal, og rytter gør det samme lærer han sikkert hurtigt at koble det.
Så trapper i ledsager ned, og til sidst rides han selvstændigt
apr 2008
Følger: 244 Følgere: 566 Heste: 10 Emner: 400 Svar: 1.408
Fik ham endelig ud på en meget kort tur, og han var utroligt ømtået. Valgte at opsige lånet, dajeg var sikker på, at der var noget galt, der gjorde ham sådan. Mit råd vil være, at få dyrelæge og behandler til at tjekke den helt igennem, også for sygdomme der ligger til racen.
feb 2008
Følger: 1 Følgere: 5 Emner: 20 Svar: 2.875
dec 2007
Følger: 1 Følgere: 2 Emner: 5 Svar: 372
Heste forstår jo ikke fra naturens side de signaler vi giver dem under ridning. Det skal de lære. Man kan ikke bare trykke med schenklerne eller trække i tøjlen og forvente, at de ved, hvad de skal, hvis ingen har lært dem det.
Hvis du ikke har erfaring med tilridning eller nogen idé om, hvordan du kommer i gang - så ville jeg enten finde mig en hjælper, der har erfaring, eller sende den i ridning i en måneds tid eller to. Det er meget vigtigt, at ridning bliver en positiv oplevelse for hesten fra starten af, hvis du fortsat vil have en glad og rar hest.
mar 2012
Følger: 14 Følgere: 28 Heste: 14 Emner: 2 Svar: 25
Start forfra med tilridning, longering osv.
apr 2008
Følger: 28 Følgere: 27 Heste: 1 Emner: 120 Svar: 2.327
Jeg brugte klikkertræning først fra jorden og sidenhen ryggen (grundet godbidderne fungerer det bedst med et hovedtøj uden bid). Startede fuldstændig forfra med hende og med denne metode, så hun forbandt ridningen med noget godt. Det fungerede rigtig fint. Efter indlæring af signalerne er jeg skiftet til almindelig ridning.
Katla kan ind i mellem stadig have et 'jeg-går-ingen-steder'-flip, hvis hun kan mærke, at der er en utrænet rytter på hende. Hun har utrolig meget personlighed, og det har din hest måske også. Men det er noget af det, jeg elsker allermest ved min hest.
Min hest vil ikke gå