Hest vil ikke frem Hest vil ikke frem
Hej, min vallak er begyndt at blive mere og mere strid og håber i kan hjælpe lidt
Han har en partpige på 14 år som slet ikke kan få ham frem - når hun beder ham gå frem så stopper han op i stedet og stejler / bukker.
Hun får undervisning og de arbejder med problemet, men parten er lidt nervøs og selvkritisk og hun føler ikke at hun er "god nok".
Jeg leder efter nogle tips til fremaddrift og styrkelse af selvtilliden hun kan ikke selv se sine fremskridt og synes det er synd..
feb 2015
Følger: 12 Følgere: 13 Svar: 3
jan 2011
Følger: 19 Følgere: 51 Emner: 100 Svar: 592
feb 2015
jan 2011
feb 2015
okt 2010
Følger: 27 Følgere: 26 Heste: 4 Emner: 4 Svar: 244
apr 2008
Følger: 72 Følgere: 152 Heste: 5 Emner: 436 Svar: 5.302
1) Ros, ros, ros! MINDST 80 % af alt hvad der kommer ud af underviserens mund skal være ros og MAX 20 % af hvad underviseren siger må være "ris" / arbejdspunkter. Fortæl hvad hun gør godt, vær entusiastisk når det kører. Jeg bliver glad i låget når jeg underviser og noget svært pludselig virker - og det viser jeg med glæde både med min krop og mine ord.
2) Lav et setup som er dømt til SUCCES! Sørg for at det i træner er så nemt at det nok skal lykkes - men samme tid så tilpas udfordrende at det også giver en succesfølelse når det lykkes.
3) Bed rytteren sige hvad der lykkedes efter undervisningen. Slut af med og spørge "Hvilke tre ting gik rigtig godt i dag" - "Hvad har du fået ud af dagens undervisning?" - "Hvad gik særligt godt i dag?" - "Var der noget som ændrede sig i løbet af undervisningen". Hvis hesten tre gange i træk siger "nej tak, jeg bliver lige stående - her er et bukkespring" og den fjerde gang går frem så vis din glæde og spørg "Hvad var anderledes denne gang?"
Og så er der en meget enkel øvelse, som virkelig giver pote. Vi siger ofte "Åh nej det gik ikke godt og det gik ikke godt og det gjorde det her heller ikke.." men man kan forsøge at ændre tanken - hver gang hesten gør som vi gerne vil have siger rytteren ordet "JA" højt. Hvis hesten ikke vil gå frem og den så til sidst går fremad, så siger rytteren "Ja, ja, ja, ja!" for hvert skridt hesten tager. Det er vigtigt (!) at det bliver sagt højt - det skal ikke kun være i hovedet (underviseren må selvfølgelig gerne hjælpe, hvis eleven ikke selv lige kan se det fantastiske i at hesten går fremad, så stemmer underviseren selvfølgelig bare i: "Ja, ja, ja!")
... Jeg er lidt i tvivl om det jeg skriver overhovedet kan bruges, eller om det er hesten du gerne vil have tips til?
Held og lykke med træningen
- F&F
jan 2011
mar 2011
Følger: 145 Følgere: 1641 Heste: 4 Emner: 1.745 Svar: 18.477
Mvh TT
apr 2008
Følger: 72 Følgere: 152 Heste: 5 Emner: 436 Svar: 5.302
apr 2008
Følger: 5 Følgere: 9 Heste: 2 Emner: 27 Svar: 4.439
okt 2013