{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
853 visninger | Oprettet:

Vi skal giftes {{forumTopicSubject}}

Sagen er den at min kæreste har friet, det er jo dejligt og jeg sagde selvfølgelig ja (når man endelig har fundet en, der elsker hestene lige så højt som en selv. Og der ikke er nogle restriktioner på hvor mange heste, man må få, så er det bare at holde på ham smiley smiley )

Nå men sagen er vi blot ønsker et lille bryllup med de nærmeste så vi bliver 40 i alt. Og vi ønsker at blive viet hjemme i haven. Jeg har læst og læst, kan se vi skal have ansøgt om en prøveartest og den tidligst kan ansøges om 4 måneder inden vielsen og senest 15 dage inde. Men vi skal jo finde en dato og skrive på invitationerne. Skal man ringe til sin kommune og sige man gerne vil vies og spørge efter dato eller hvordan fungere det?

Jeg har skrevet til den kommune vi bor i, men tænkte jeg lige så godt kunne spørge her også, det kunne jo være der var nogle der havde fået fortaget en borgelig vielse hjemme. smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Vi skal giftes
  • #1   24. sep 2019 Så vidt jeg kan forstå på det du skriver, skal du bare finde en dato og så søge om det der senest 15 dage inden.

  • #2   24. sep 2019 Ja men skal jeg kontakte kommunen for at finde en dato med dem nu hvor det er en borgerlig vielse? Altså havde det været en kirkevielse så havde jeg jo bare henvendt mig i den kirke jeg ville giftes I og få en dato. Men er bare i tivivl når nu det er rådhuset der skal komme ud.

  • #3   24. sep 2019 Vi blev viet i mine forældres have, af vores dyrlæge!

    Forhistorien er, at min mand og jeg ikke tror på den kristne gud, så kirker var udelukket.
    Rådhuset - lidt kedeligt.
    Borgmesteren i mine forældres kommune var (puha, fyføj) socialdemokrat! Det er jo nærmest lige så slemt som præst! Prædiker ting, der ikke passer!
    Men, hvis man er med i byrådet, kan man få en endags gyldig tilladelse til at vie folk.

    Så, mine forældres have. Et sted jeg virkelig elsker.
    Da jeg var barn, var mit største idol min farfar, dyrlægen var nr 2. Han har været gårdens dyrlæge længere end jeg kan huske, er et yderst sympatisk menneske og, ja, den oplagte person at spørge.

    Så mit råd er, kik på hvem der ellers sidder i byrådet.

    Du kan fortælle dine venner hvornår I skal vies.
    Men Emma Gad fraråder vistnok at man sender invitationer ud for tidligt...


  • #4   24. sep 2019 godt og hører jeg ikke er den eneste, der kigger i Emma Gad bøger om takt og tone. smiley smiley

  • Trine J
    Trine J Tilmeldt:
    apr 2010

    Følger: 3 Følgere: 1 Svar: 74
    #5   25. sep 2019 Du skal have lavet en aftale med den der skal vie jer - det har ikke noget med attesten at gøre som sådan. Prøveattesten skal laves uanset hvordan i skal vies - også hvis det fx er i kirken. Den har ikke noget med fastsættelse af datoen at gøre, den skal bare være godkendt inden i kan blive gift og må ikke være for gammel (deraf begrænsningerne på tidspunktet) .

  • #6   26. sep 2019 Som Trine J skriver, så har prøveattesten ikke noget med fastsættelse af datoen at gøre smiley

    Min mand og jeg blev viet i haven til en herregård (med 30 gæster, så det var hyggeligt i smukke omgivelser smiley ) af en lokalpolitiker. Som Doktor Who skriver, så se, hvem der sidder i byrådet. Vi valgte min mors tidligere kollega, som hun kunne forsikre os om var et behageligt menneske. Han er på min og mandens alder, og det var faktisk hans første vielse - som så også skulle foregå på engelsk, men det tog han heldigvis i stiv arm smiley

    Tip: En borgerlig vielse kan vare så lidt som 4-5 minutter, hvis man ikke selv kommer med noget indhold. Vi havde skrevet ægteskabsløfter til hinanden og fik en ven til at fremsige et digt også - det gjorde oplevelsen lidt længere og endnu bedre smiley


Kommentér på:
Vi skal giftes

Annonce