1.038 visninger
|
Oprettet:
Støtte op om kampagne :-) {{forumTopicSubject}}
Hej Hg.
Jeg kom til i dag til at tænke på alle de trafikanter der ikke ved hvordan de mest hensigtsmæssigt passerer heste, eller de der er ligeglade og skaber mange farlige situationer.
Så jeg valgte at skrive til Rådet for sikker trafik, og spurgte de om de ikke kunne tænke sig at lave en kampagne for at hjælpe os ryttere.
Så hvis I også ville sende de en mail, så kunne det være at vi sammen fik fokus på vigtigheden i at tage hensyn til os ryttere i trafikken også
info@sikkertrafik.dk
Mvh TT
maj 2006
Følger: 36 Følgere: 36 Heste: 4 Emner: 2 Svar: 1.152
mar 2011
Følger: 146 Følgere: 1642 Heste: 4 Emner: 1.745 Svar: 18.543
Mvh TT
maj 2007
Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.703
kampangrn er god, men den bør bestemt gå begge veje.
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.032
Så længe den går begge veje, så er det en fin kampagne - at man også får ud hvordan rytteren bør opfører sig og håndtere situationer der kan opstå.
Jeg møder sådan cirka i 99% af tilfældende flinke billister - men jeg forventer så heller ikke, at folk bremser ned fra 80 til 30, på steder hvor de har ret til at kører 80.
mar 2011
Mvh TT
sep 2007
Lige det med hvordan man som rytter bør opfører sig tænker jeg ikke så meget op ikke at ride midt ude på vejen - jeg tænker såmænd mere på, de forventninger man som rytter har til billisterne.
Jeg har som rytter en forventning om at folk kører det der er tilladt, jeg har ikke en forventning om at de bremser ned i fart og kører en kæmpe bue uden om.
Billister må være der, jeg må også være der med hesten. Men da hesten er levende, kræver det jeg kan styre den - billisten er ikke heste menneske, de aner intet om hvordan heste agere, reagere på ting. Så derfor er det mit ansvar, at det er forsvarligt og ride ud på hesten og håndtere en ev.t situation optimalt.
Det er mig der sidder oven på et levende dyr og har ansvaret for at styre det - ikke billisten.
Så i en evt. kampagne ville jeg derfor netop også have fokus på rytterens ansvar i trafikken og måde at håndtere tingene på.
mar 2011
Men I gør selvfølgelig som I vil. I er ikke tvunget til at støtte op om noget som helst
Mvh TT
mar 2011
Mvh TT
sep 2007
Jeg kører 80 km/t når jeg kender vejen også på mindre veje, nøjagtigt som jeg må - så kan jeg bremse lidt ned og holde til den anden side men hakke bremsen i og ned til 30 km/t nej.
En hest er levende med instinkter ja, derfor må man også tage sine forholds regler eller reagere hurtigt i en træls situation. Jeg foretrækker enten at hoppe af hvis jeg fornemmer der kan ske noget træls, trække ud i en mark eller indkørsel og sker der noget, så er der ikke andet for end at krølle halsen rundt på hesten og få den stoppet.
Eller alternativt have fx pelham bid på med to tøjler, en til når hesten reagere fint og en til den nederste ring i tilfælde af hvis hesten bliver for frisk.
Eller igen en anden ting, ride et roligt sted hvis man ikke helt kender hestens reaktion. Eller hoppe af og trække, de steder man er i tvivl.
Der er mange muligheder, men det kan aldrig blive billisternes skyld at man ikke kan styre sin hest ( så længe vi ikke snakker dediceret chikane ).
maj 2007
Lige som at bilister ikke bør kører hvis de er til fare for andre i trafikken, så bør man som rytter heller ikke slæbe sin hest ud i trafikken, hvis man ikke kan håndtere den optimalt.
En kampange som lærer folk faren ved chikane omkring heste i trafikken, og en kampange som lærer ryttere at tage ansvar for deres heste i trafikken ville være totalt ideel.
Hvis rytterne ville erkende at deres hest ikke fungere i trafik der kører over 30 km/t, og derfor holder dem fra disse steder, ville gøre så meget gavn. Men så længe at ryttere altid smider skylden over på bilisten, så kommer man ingen vejene.
Jeg har redet rigtig mange ture i trafik, som i rigtig rigtig mange, da jeg i de fleste år har haft ridebane andet steds, jeg har oplevet EN gang hvor en bilist var direkte chikanerende, og håbede på en reaktion. og de gange hvor hesten har reageret unødvendigt, der har jeg kunne tage skylden på mine skuldre og erkendt at det var vores fejl. Det ville klæde ryttere rigtig meget, hvis de gad erkende at det oftes er deres arbejde med hesten/hesten sind som simpelthen ikke egner sig til trafik.
maj 2007
jan 2007
Følger: 3 Følgere: 99 Heste: 5 Emner: 25 Svar: 707
Nu er 99% af alle jeg møder her i byen enormt flinke og kører langsomt og en stor bue udenom om, hvilket er rart ! Siger vel at mærke ikke alle behøver at gøre så meget ud af det, men har efterhånden hørt et par historier hvor rytteren nærmest er kommet til at sparke sidespejlet af, fordi de kørte så tæt på. Så der er nogle der kunne have godt af sådan en kampagne. Jeg mener, så tæt kører man jo heller ikke på cykelister osv.
sep 2007
Den går stadig i panik men det er noget lettere og krølle halsen rundt på den eller stoppe den :o). Så kan man fx få stoppet og hoppet af, eller styret et andet sted hen, generelt få stoppet en adfærd, så det ikke bliver en dårlig vane.
Jeg red en fjordhest der havde det med pludselig at smide skuldren også skride hjem i fuld galop. Stop signal og alt fungerede super fint, kunne stoppes for det mindste signal, ingen seperation angst lige indtil han lige besluttede sig for at nu ville han hjem, smed skulderen og halsen og munden blev til mursten.
Der hjalp et stærkere bid på at få stoppet ham i adfærden, så han ikke blev bekræftet i det og det stærkere bid var en sikring i at han så kunne stoppes og ikke var til fare for andre mennesker, billister eller os selv.
aug 2009
Følger: 75 Følgere: 68 Heste: 4 Emner: 52 Svar: 349
Men lige så snart jeg ride oppe på hovedvejen er ingen ting, bilerne passere med en fint fart 50-60 km/t og de er virkelig hensynstagene, det er simpelhen så dejligt at ride der oppe i forhold til vejen ved hestene.
maj 2007
aug 2008
Følger: 81 Følgere: 101 Heste: 7 Emner: 259 Svar: 7.272
Det lyder dumt i en rytters ører, men hvis du intet aner om heste, lyder det da meget logisk.
Jeg møder faktisk kun flinke billister, og vinker glædeligt til alle, flinke eller ej
mar 2011
Mvh TT
aug 2009
Ingen af mine siger noget til hverken bus, biler eller lastbiler. personligt syntes jeg bare ikke det er særlig fedt at blive passeret med sådan en højfart.
maj 2007
og hvaf hvis at man ikke kan trække ud?
bilerne skal være der, hestene må være der. alligevel er det som om at ryttete tror at vejene er skabt til dem.
aug 2017
Følger: 14 Følgere: 13 Emner: 6 Svar: 468
Og resten, tjaaa hvad forlanger vi af dem? Jeg er pt ny i trafikken på hyppen, og her er det 100% mit ansvar at hesten lærer at biler er ok.
Jeg ved ikke hvad jeg skal forlange de gør anderledes? Er vejen uegent til ridning, fordi hesten er nervøs, så hold hesten fra den vej, eller stå af og træk...
Min nye hyps foretrækker faktisk at motorlyden er uændret, så her ville et forslag om at sætte farten ned ikke virke, så heste reagerer forskelligt.
Jeg tænker at jeg er enig med andre i at VI har ansvaret, ikke bilisterne og kan man ikke honorere det, ja så skal man ikke ud på vejen med biler. Det er jo muligt at lave tilvænning, hvor det ikke er farligt, så man kender hestens reaktioner, istedet for partout at smide den ud i situationer den ikke kan håndtere og så skælde ud på billisterne bagefter. Ligesom man vel har et ansvar for at føre bil sikkert uden fare for andre trafikanter også har det sammen på hesteryg, altså ansvaret for ikke at være til fare?
Det er og bliver ikke en menneskeret at ride, heller ikke at ride ture ud, hvis man ikke kan styre dyret, eller sørger for at have et nødstop, så en panik situation kan afværges. Man kan ikke forlange og forvente at andre tager hånd om hesten og rytterens sikkerhed, heller ikke selvom man synes det er synd for musse at man laver en one rein stop, så må man blive på matriklen istedet, så man ikke er til fare for andre
Det er hvertfald min mening efter mange år som billist og mange år som hesteejer til en ustyrlig bange krikke og nu en mere trafiksikker krikke
aug 2009
Det med at vejen er skab til ryttere syntes jeg lyder lidt forkert, vi har trods alt ret til en vejbane da vi ifølge reglerne tæller for en bil og skal overholde de samme regler som biler skal, men der er mange incl. mig selv der altid rider inde i rabatten for ikke at irritere trafikanter og for at passe på hovene.
mar 2011
Mvh TT
okt 2010
Følger: 1 Følgere: 9 Emner: 34 Svar: 1.262
Skriv et læserbrev til lokal avisen, hvori du beskriver hensigtmæssige trafikadfærd for dine med trafikkanter. (både bilister og cykelister)
Lav samme opslag på Facebook.
Jeg færdes jævnligt på vejen til hest, og oplever ikke de store problemer. Det min hest bliver mest utryg ved er en flok racercyklister, som kører som glat det deres liv.....
aug 2013
Følger: 8 Følgere: 3 Emner: 111 Svar: 1.003
jul 2005
Følger: 68 Følgere: 110 Heste: 12 Emner: 24 Svar: 2.557
Jeg er lidt nysgerrig - hvad skulle kampagnen slå fast? At man SKAL bremse helt op (på trods af at mange heste bliver skræmt af ændret motorlyd) - eller hvad er tanken? At opfordre til gensidig respekt og hensyntagen ville være fint - men det er mit indtryk at langt de fleste bilister faktisk tager pænt hensyn.
sep 2011
Følger: 71 Følgere: 51 Heste: 11 Emner: 166 Svar: 668
Nu red Santos og jeg en tur på 14 km på vej i søndags, og 9 ud af 10 billister viste super hensyn, nej de bremsede ikke alle ned til 30 km i timen, men trak over i den anden vejbane, blev bag ved hvis der kom modkørende, traktor gjorde hvad de kunne for at holde afstand, ja selv lastbilen vi mødte satte farten ned til hvad jeg tror vil være 50-60 km i timen,
En enkelt billist på hele turen kørte for stærkt forbi os, men var dog lidt flink og trak ud.
Som flere påpeger så kan det være den ændrede motor lyd der skræmmer mere end selve bilen.
uden at mønte det på nogen eller træde folk over tæerne. kunne jeg godt nogen gange tro og mene at det var rytterne der kunne trænge til en kampagne, mere end billisterne
Skrevet med et lille smil på læben
jul 2015
Følger: 4 Følgere: 10 Emner: 92 Svar: 1.643
Men nu har jeg også nogle ret trafiksikre heste, der er godt nok sjælden de hopper nogle steder.
Personlig synes jeg en kampagne og oplysning omkring cykellisterne var bedre, dem på de lydløse racecykler, at gøre dem opmærksom, hvor utrolig farligt det er, når de pludselig er ved siden af hesten ( og råber "bøøøh", med deres tavshed). Mine er total ligeglad med traktorer, lastbiler, og andre lamende køretøjer. Men en lydløs ikke opdaget cykel, Den kan da få fut i mine.
(dog skal de bemærkes, at ret mange af de cykelryttere i mit område, er ret gode til at give besked om at de kommer bagfra. Vi skal bare lige have de sidste med)
feb 2008
Følger: 1 Følgere: 5 Emner: 20 Svar: 2.875
Her hvor jeg bor, har vi reelt ingen problemer, men vi er så også nogle hestefolk, der har lagt et stykke arbejde i at oplyse vore medtrafikanter, fx cykelklubber osv. - og det virker faktisk.
Alle og enhver kan henvende sig til den lokale ugeavis med artikelstof og spørge, om de har lyst til at trykke det - og hvis de kan se fidusen, så kan det som regel fint lade sig gøre. Men kender I egentlig selv kampagnerne?
https://www.sikkertrafik.dk/raad-og-viden/i-bil/heste
https://www.rideforbund.dk/da/Klubdrift/Sikkerhed/Sikkerhed%20i%20trafikken.aspx
https://www.rideforbund.dk/~/media/rideforbund/Klub%20og%20bredde/Sikkerhed/FolderDRFtryk%202.ashx
https://www.everhorse.dk/nyhedsarkiv/Heste-i-trafikken-s%C3%A5dan-passer-du-godt-p%C3%A5-som-trafikant
aug 2017
Følger: 14 Følgere: 13 Emner: 6 Svar: 468
Nej det er ikke en menneskeret at køre bil, deraf kørekort, hvorimod der ingen kontrol er med folk, der rider på nervøse heste og sætter andre i fare Hvis du absolut vil sætte det på spidsen
Det er ikke for at tage billister i forsvar, men i de 25 år jeg har redet, er det meget få lortebillister og langt flere nervøse heste i trafikken, jeg har mødt.
Det jeg skrev i mit indlæg er i bund og grund at alle har et ansvar, VI har et ansvar for at det “køretøj” vi har valgt at føre ikke er til skade/gene for andre og det uanset om det er bil/cykel/hest og der er hesten bare den tand sværere fordi det er et dyr, men ansvaret ligger stadig hos rytteren, for at gøre den trafiksikker, ikke de andre trafikanter.
Det er blevet så nemt at sige det er andres ansvar, men hvis vi startede med os selv, så ville der være langt mindre brok
maj 2007
Følger: 77 Følgere: 78 Heste: 5 Emner: 1 Svar: 1.479
okt 2010
Sjovt som vi oplever den samme vejstrækning, så forskelligt....
maj 2007
Vi har flere gange været ude for, at blive mast, allerede første eller anden gang Isa var på tur, kørte de op på siden midt i en cikane.
Men ja, det er interessant nok at strækningen opleves forskelligt. Jeg tror måske jeg oplever det anderledes fordi Isabell stadig er ved at lære at færdes i trafikken - og er derfor ekstra sårbar over for dumme bilister
maj 2007
okt 2010
Jeg har redet på den samme vejstræking i over 25 år, selvfølgelig har jeg da også oplevet uhensigtmæssig fra nogle bilister, men langt de fleste kører nu pænt.
Og 4 ungheste har lært at gå på vejen på den strækning.
Tror også det handler meget om hvordan ens egen tilgang, til det at færdes på vejen med hest er. Tidligere var det sådan, at hvis jeg skulle ride i ridehus om vinteren, så var det ned ad vejen og så en 20min skridttur til det nærmeste ridehus, vi måtte benytte.
Så det handler også om træning af rytteren.
okt 2007
Følger: 72 Følgere: 138 Heste: 24 Emner: 154 Svar: 1.572
Der hvor jeg bor nu er der ekstremt meget tung trafik om sommeren, og også en del almindelig trafik. Der er billisterne til gengæld meget bedre til at vise hensyn. Her mener jeg at de passerer med helt almindelig hastighed, men trækker lidt ud hvor trafikken tillader det. Særligt traktorer på småveje forsøger at passere på bedst mulig vis. Det eneste jeg som rytter på meget sikker hest savner, er at billisterne "hører efter" når jeg signalerer til dem. Jeg vil hellere have at de passerer end de ligger lige i r*ven på hesten over en længere strækning - det kan selv den sikreste hest jeg kender ikke lide. Her ville det være rart at de passerede når jeg vinkede dem forbi - hvilket jeg selvfølgelig kun gør når det er sikkert at passere hesten, og der ikke er modkørende eller fodgængere/cyklister.
Når vi har haft unghest i trafikken, har det altid været sammen med erfaren og rolig hest, som så i starten kan "skærme" den unge for den værste trafik. Efterfølgende kommer den unge ud mod trafikken når vi rider to af sted, senere trænes også at den unge kan gå både forrest og bagest - og indtil videre har resultatet altid været gode heste i trafikken - også når de kommer ud alene senere hen.
mar 2011
Mvh TT
okt 2010
maj 2007
feb 2008
Følger: 1 Følgere: 5 Emner: 20 Svar: 2.875
Nu bor jeg i en lille landsby, og nabobyerne er også landsbyer - så vore trafikchikaner er slet ikke så store, at der kan være flere trafikanter i dem på én gang. Men jeg oplever nu alligevel, at både biler og traktorer er helt på det rene med at vente, hvis jeg/vi er på vej ind i en sådan.
I øvrigt: jeg hilser altid på mine medtrafikanter - med et "hej", en vinken eller bare et smil eller et nik, alt efter situationen. Jeg bilder mig ind, at det gør at de ser mig som en "medspiller" og ikke bare et irriterende objekt i trafikken (og så bliver jeg helt automatisk selv i godt humør af det...)
apr 2008
Følger: 244 Følgere: 566 Heste: 10 Emner: 400 Svar: 1.408
https://m.facebook.com/photo.php?fbid=1135267533157988&id=100000242563029&set=a.268744356476981.74648.100000242563029
mar 2011
Ja jeg synes jeg ser det ske.. NOT!
Stakkels mine børn hvis jeg gjorde
Mvh TT
Støtte op om kampagne :-)