{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
903 visninger | Oprettet:

Laura E
Laura E
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 3

Klar til min egen hest? {{forumTopicSubject}}

Hej smiley

Hvordan ved jeg om jeg er klar til min egen hest? Jeg har tænkt mig at måske købe en efter min nonfirmation men hvordan ved jeg om jeg er klar.

Altså jeg ved hvor den skal stå (På en rideskole tæt på mit hus) og jeg har masser af tid men jeg har tænkt rigtigt meget over det og hvordan ved jeg om jeg er klar?

Min bedstemor har haft heste i 20 år så der har altid været heste i mit liv men nu er det så kommet op i mit hoved at jeg gerne vil have en hest.

Mvh Laura

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Klar til min egen hest?
  • #1   21. feb 2018 Har du forældre opbakning og hvad med alt det økonomiske? Det er jo ikke bare lige at købe den, det er det nemmeste og billigste smiley

• #2   21. feb 2018 Hvad skal du de næste 2,5,10+ år? Er tiden der også når du er færdig med 9/10 klasse fx? Som CM skriver har du så forældreopbakning? Og mulighed for støtte af dem/andre økonomisk, hvis hesten står lørdag aften med akut kolik? Der er MANGE ting man skal overveje. Køb af hest er = Et stort ansvar, en del penge, tid og kærlighed smiley

Hvis du kan svare ja til alt dette, så er du godt på vej.

• #3   21. feb 2018 Det er lidt som børn.

Du skal have en ide om hvad der sker i dit liv, der rækker langt nok frem til, at du ved med rimelig sikkerhed om/at du også kan tage dig af det i fremtiden.

Det koster penge. Kan du skaffe dem? Anskaffelse er det mindste, det er løbende forventelige udgifter til opstaldning, smed, foder, vaccine, dyrlæge, udstyr, undervisning - men kan du også skaffe 10.000 kr på en weekend, hvis vagtdyrlæge kræver sikkerhed for betaling??
    Hvis dine forældre / kæreste eller andre vil betale nu, hvad gør du så, hvis I bliver uvenner eller de fx bliver langtidssygemeldte og bare ikke kan betale?

Kender du dine svagheder som rytter og ift det hestefaglige?
    Ved du hvor du kan søge hjælp?
    Og har du en plan B, C og D hvis du mister kontakt til den/de første personer.

Og igen - det er lidt som børn.
    Du skal kun gøre det, hvis du absolutel ikke kan lade være. Det er lettere at sælge heste end børn, men det kræver en del og giver en del tilbage - hvis man er klar

• #4   21. feb 2018 Om du er klar til hest, kommer jo an på om du har 3000-3500 kr HVER mrd som du ikke skal bruge på andet.
    Opstaldning er nok det dyreste ved at købe hest ( hvis vi antar at hesten altid er sund og rask )
    Er du frisk på aldrig at ha penge til frisør, byture, rejser osv osv sammen med veninderne??
    En hest kan ikke selv gå i køleskabet når den er sulten.
    Er du frisk på at bruge al din fritid på hesten??

En start kunne jo være at få en part hvor du får det fulde ansvar for pasning af hesten.
    Så vil du hurtigt kunne se om det er noget der holder i længden.
    Prismæssigt kan det ikke sammenlignes med selv at stå for det økonomiske ansvar. Men det giver et indblik i hvordan det er at være hesteejer

• #5   22. feb 2018 Jeg vil sige at det kommer helt an på hvordan du er som person. Hvis du ikke har det store behov for at bruge penge på dig selv, og være social med veninder og drenge.. Og din familie har råd til at have hest. Så go for it. Men er der ovenstående der også er vigtigt så drop det! En hest kræver masse af din tid og penge. Jeg bruger i hvert fald 2 timer HVER dag på arbejde med fold og stald, har 3 heste. (jeg er også pærnippen og fjerner all møg) dette er UDEN træning. Så hvis du er klar til at bruge alle dine penge og tid på hest så er det jo fint smiley

Mvh TT

• #6   22. feb 2018 Enig med TT. Man kan bruge mig som eksempel, jeg er 17 år og skal starte på gymnasiet til sommer (stx). Jeg har haft mine heste i snart et år og nej jeg ved godt, at jeg ikke kan ride på dem (gud hvor forfærdeligt, hvad vil du da med dem smiley smiley ) Men jeg bruger alligevel mellem 2-6 timer ved dem hver eneste dag. Jeg går aldrig rigtig i byen eller bruger penge på andet, det gjorde jeg så heller ikke før jeg fik hestene. Men hvis jeg gjorde så var det i hvert fald heller ikke muligt for mig at have dem, på den måde jeg ønsker. Selvom de ikke koster det store, da jeg også er meget heldig med opstaldningen af dem smiley

• #7   22. feb 2018 Prøv at spørg dine forældre om de har minimum 50.000 kr + Plus det løse som er svært at sætte tal!
    Til at give dig!
    Til Det første år , hvor du kunne tænke dig at have hest! sæt Derefter pengene ind på en konto og se om det går det første år med at få betalt ind !
    Held og Lykke med dit kommende Livs projekt.

• Laura E
    Laura E Tilmeldt:
    jan 2018

Følger: 1 Emner: 2 Svar: 3
    #8   22. feb 2018 Tusind tak alle sammen, jeg har en masse at tænke over og snakke med mine forældre igen xDD

• #10   22. feb 2018 altså selvfølgelig skal du tænke over om du også har lyst til at have hest om 1 eller 2 år inden du køber.. meen.. selvom man tror man kan spå om fremtiden så kan der altså alligevel ske en del der kan ændre glansbilledet..

jeg troede også jeg skulle have min hest til uendelig tid, men var nødsaget til at sælge pga. mine egne både psykiske og fysiske udfordringer i den periode (som jeg nu er kommet mig over)..

selvfølgelig skal man lige tænke over om man ved man vil til den anden ende af landet og studere, om et år, og så lige overveje om man vil have økonomien til at tage hesten med fx, eller at finde en part/passer i hverdage fx.. der sker rigtig meget i ens liv i teenagerårene smiley

ja man skal overveje fremtiden, men selvfølgelig kan der ske noget der gør man er nødt til, for hestens bedste, at sælge hesten.. men ja det koster hver måned, og der er stor forskel på hvilken hest man har, går den barfodet, eller har den 4 sko, evt måske specialsko, er den svær at holde i huld skal den have mere at spise end en fjordhest der kan leve på en sten fx.. ødelægger den dækner hver anden dag, eller går den måske slet ikke med dækken..

da jeg stod og skulle købe min første hest læste jeg mange steder, og mange scenarier og derfor gjorde mig forberedt på hvad det i værste fald kan ske, så man har det i baghovedet, og så læste jeg mig frem til at med mit ønske om at holde hest udgjorde det ca 25.000 -35.000 om året at holde hest på den måde jeg ønskede smiley

• #11   23. feb 2018 Hvorfor ikke starte med at få part på en hest? Eller hjælpe til i rideskolen?
    Så du får et begreb om det fulde ansvar ved at have hest. Jeg har haft egen hest (lånehest som senere blev min egen) siden slut 1g/start 2g på stx, mens jeg havde store ambitioner om at få gode karakterer, så jeg kunne komme ind på mit drømmestudie, psykologi. Dette lykkedes, alt sammen. Men med det sagt, var det stjernehårdt, og da hesten pludseligt var skadet, og jeg havde en 20.000kr dyrlægeregning på 3 år af gymnasiet, så er det altså ikke sjovt!
    Når man har hest, skal man også (oftest) også have et arbejde. Dvs. du har uddannelse, hesten, evt. arbejde, og så skal du ved siden af her, have tid til det sociale. Det er IKKE nemt. Og det er VIGTIGT at overveje. Derfor vil jeg ende hvor jeg startede - start med en part, eller vær passer, det ville du være rigtig, rigtig glad for i det lange løb. Hesten daffer ingen steder smiley

Kommentér på:
Klar til min egen hest?

Annonce