{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.101 visninger | Oprettet:

Klar til tilridning? {{forumTopicSubject}}

Min hoppe fylder 3 år her d. 26 juni. Hun er på nuværende tidspunkt vant til at have sadel på og bidløst hovedtøj. Hun kan stå stille mens jeg stiller mig op på en skammel og ligger mig ind over hende, og hun siger heller ikke noget til at jeg lægger hele min vægt på.
Men jeg ved ikke om det er for tidligt at begynde og ligge mig helt op på hende?
Er det en god ide at gå med lange liner bag hende, så hun vænner sig til at blive styret fra ryggen af?
Generelt så vil jeg bare gerne have nogle gode råd, hvis der er nogle der har gode forslag smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Klar til tilridning?
  • #1   28. feb 2014 Hvis den kun er 2½ så er det aaaaalt for tidligt. Vent da et årstid, så hendes ryg også kan nå at følge med. Det er fint at træne fra jorden, så den vender sig til det, men lad være med at sætte dig op. Du har jo ikke travlt smiley

• #3   28. feb 2014 Jeg ville også vente. Den er alt for ung! Dens krop er slet ikke udviklet nok til det.
    Men jo, gå nogle lange ture med køreliner hen over ryggen, eller tage den med som håndhest på tur. smiley

• #5   28. feb 2014 Synes også det er lige lovlig tidligt at give den vægt på ryggen.. smiley
    Jeg har også en hoppe, der fylder 3 år i maj. Hun er hverken trense/sadel/longe-vant, men jeg begynder i denne måned at vænne hende til sadel og trense.. Også regner jeg med at hun kommer i tilridning i maj, hvor hun bliver 3.

• #6   28. feb 2014 Der er jo stor forskel om du ryttertilvænner den nu når den bliver 3 år og lader den så vokse over vinteren til den er næsten 4 år.... eller om du starter op med både ryttertilvænning og tilridning..fra 3 år....og ingen pauser..

• #7   28. feb 2014 Hvis hesten er pæn (dvs den ikke er i gang med et stort vækst spring og ikke er skæv i hele kroppen) og den psykisk er klar (og det kan kun dig der kender den bedømme.. så kan jeg slet ikke se noget problem i at rytter tilvænne den nu.. mange eksperter (og nej med eksperter mener jeg ikke top ryttere men eksperter i hestens udvikling) mener det styrker hesten ekstra at starte tidligt..
    Men kun tilvænning, dvs gå, stop og drej, helst ligeud og ingen volter og lignende.. og kun 5-10 min ind imellem..
    Når heste slides op er det når rytterne rider dem hårdt og hiver hoved ind og kræver samling af de helt unge heste, det gør stor skade, det gør roligt skridten rundt ikke..

Jeanette: Mus kommer ikke af ridningen, det kommer enten fra dårligt fodring eller er arveligt

• #9   28. feb 2014 Enig med Signe, dog ville jeg holde mig til at komme op og sidde og så ned igen... Gå meget gerne lange ture med lange liner med hende istedet smiley

Mine sættes igang den dag de fylder 3, men derfra går det laaaangsomt med at trappe op, er f.eks først begyndt på undervisning nu her på ham der bliver 4 i marts, hvor vi begynder at indkode de mere præcise signaler som drej og bøj... Før det har det været ligeud og atter ligeud.... 1 gang om ugen, så 2 gange, så 3 og nu sættes han op til 4 gange ugentligt max indtil han bliver 5 hvor det så sættes op til 5 gange ugentligt ridning som max smiley

Start "tidligt" og giv dig så god tid de næste år smiley

• #10   28. feb 2014 Jeanette H: Ja langsomt er alfa og omega.. Min sidste fik rytter på et par gange som 2,5 års (tjekket af dyrlæge og massør inden) men kun 5 min i skridt.. Derefter ca 1 gang om måneden i 5 min i skridt, og så rolig start med lidt styring og trav da den fyldte 3 år, men kun ca 2 gange om ugen.. Den var 4 år før vi galoperede første gang.. Den bliver 8 år i år og har aldrig været skadet..

Jeanette & kaliber: Men den type ridning fx AH's unge heste udsættes for giver let skader smiley og er ikke sundt.. Så helt galt på den er du ikke smiley

• #12   1. mar 2014 Forskning påpeger at let belastning ER sundt i tidlig alder, men i små mængder og intervaller... Så en ting er mening, noget andet er håndgribelige studier....

• #13   1. mar 2014 Nina: Enig i at en hest ikke skal belastes hård (høj samling, høje spring osv) før den er færdigudviklet.. men lige som mennesker styrkes de mest hvis de belastes (selvfølgeligt alderssvarende) mens de vokser og udvikler sig, så led, sener osv netop udvikles til at bære vægt osv

• #15   2. mar 2014 Nina: jo der aflives mange unge heste ofte pga for hård træning for tidligt og især for høj samling/tvangs holdning.. Men der er jo netop ingen der snakker hård træning men derimod ganske let for netop at bygge sener og led langsomt op..
    Jeg ved ikke om tingene findes på nettet, har læst det i dig blade.. Men igen vi snakker altså ikke beridere eller dyrlæger ansat af rideforbund/avlere eller lignende, men førende eksperter hestens krop og udvikling, kan ikke se hvilket økonomisk grundlag de skulle have for at lyve.. Og nej hestens vægtbærende evne styrkes kun ved at bære vægt..
    Og igen vi snakker ikke ridning hvor der kræves meget af hesten, kun gå og stop

• #17   2. mar 2014 Synes sagtens du kan gøre den ryttervant og lade den stå sommeren over og så gå i gang igen smiley

• #18   2. mar 2014 Nina: Nej man behøver ikke være enig så længe man respektere hinandens mening smiley
    Det med økonomi/ have travlt er bare et argument der irritere mig lidt smiley dermed ikke sagt at der ikke er nogle der gør det af de grunde (fx de professionelle) men er fx træt af at få skud i skoen at jeg har travlt fordi jeg er fortaler for tidlig ryttertilvænning, jeg gør det fordi jeg tror på at det styrker min hest mest og jeg går meget langsomt frem så når min er 4 kan den ikke mere (endda tit mindre) end de heste der først får rytter på som 3,5 års

• #19   2. mar 2014 Enig med Signe igen.... Jeg gør også mine ryttervante som 3 års fordi jeg tror på det er sundest i det lange løb, ikke fordi det har noget som helst at gøre med at jeg ikke kan vente, vil have noget for mine surt optjente penge jeg poster i hesten på månedtlig basis og fordi jeg hurtigere vil opnå resultater...
    Jeg vil ikke sammenlignes med dem der tilrider som 3 års og så starter store stævner indenfor et år og kører hårdt på generelt.... Jeg har ikke hest for at opnå resultater eller få noget for mine penge....

• #20   3. mar 2014 Tak for de mange gode og uddybende svar smiley Men til de første der har skrevet, vil jeg godt have lov at pointere at jeg hverken har været oppe at sidde eller ligge på ryggen af hende uden at have begge ben på skamlen. Jeg har også altid selv tilredet heste når de nåede 3 års alderen. Derfor syntes jeg kun at man bør vente til at de bliver 4 år, hvis hesten selv giver markante udtryk for at den ikke mentalt eller fysisk er klar. Det gør min hoppe ikke. Dermed ikke sagt at jeg har i sinde at pøle på flere gange om ugen, og give den alt hvad den kan trække, men mit spørgsmål er også om det er for tidligt at begynde ligeså stille. Og hvad jeg kan forstå her på de sidste indlæg, så kan jeg godt det stille og roligt når hu fylder de 3 år her i juni? smiley

• #21   3. mar 2014 Ikke for noget, men lytter du egentlig kun til de råd der matcher hvad du alligevel havde tænkt dig at gøre? Hvorfor så overhovedet spørge?

• #22   3. mar 2014 Nej, hvis du nu læste det sidste jeg har skrevet, så kunne du jo se at det ikke er tilfældet. Selvfølgelig har jeg min egen holdning til den tilgang jeg forventer at bruge til min hests træning, men derfor vil man da gerne høre andres mening?

• #23   3. mar 2014 Rigtigt, synes bare det lød som om du kun lyttede til de "rigtige" svar. Men undskyld hvis jeg tager fejl. Er sikker på, at du kun vil din hest det bedste, så du gør selvfølgelig ikke noget forkert.

• #24   3. mar 2014 Nej bestemt ikke. Der er mange forskellige holdninger til emnet, og jeg var bare interesseret i at høre nogle forskellige. Der er ingen der siger at din holdning er forkert, jeg ville bare sikre mig at der ikke var nogen misforståelse ang den træning jeg foreløbig har lavet. Det var derfor jeg kommenterede på de øverste svar smiley

• #25   3. mar 2014 ballonfisken: nogle gange har man jo også selv en ide/følelse af hvad der er rigtig for en, men vil bare gerne tjekke at man ikke er helt galt på den, så det er jo logisk at tage mere imod råd der "matcher" ens eget syn.. ikke sagt at man ikke skal høre alle argumenter, men man kan jo ikke følge alle råd smiley

• #26   3. mar 2014 Signe: Nej, det er jeg helt klar over. Bebrejder hende heller ikke noget, for der er jo forskellige holdninger.
    Men var ikke lige ude efter en diskussion lige nu smiley

• #27   3. mar 2014 ballonfisken: Det var skam heller ikke for at lave en diskussion, er bare før blevet mødt af den der "hvorfor spørger du hvis du ikke følger vores råd" men man kan jo ikke følge alle råd

• #29   9. mar 2014 Christina: Frederiksborgeren er da ikke længere om at udvikle sig end andre racer? De vokser og lukker alle omtrent samtidig, uanset race smiley

• #31   9. mar 2014 Næhhh... Der er faktisk ingen studier der påviser at det er bedre at tilride sent.... Tværtimod tales der for at starte som normalt ved 3 års alderen, men starte stille ud og ikke forlange en masse... Trække det mange bruger 3-6 måneder på ud til nogle år istedet, så at sige smiley

• #32   9. mar 2014 Som Jeanette skriver, alle heste udvikles knogle mæssigt ret ens (selvfølgeligt med små individuelle forskelle) og der er ingen forskning der taler for at sen tilridning gør at hesten holder bedre.. Men langsom optræning gør den holder bedre

• #33   27. nov 2014 Min hoppe er 2,5 og jeg er så småt begyndt at vænne hende til trensen dog med grimen ud over og så lidt påbegyndende longering smiley derudover trækker jeg ture med hende, og så får hun lov at løsspringe en gang om måneden ca, kun små spring smiley min plan er så at hun skal tilrides til sommer og hvis hun bliver klar uden pres så skal kun gå sadelkåring. Og efter sadelkåring skal hun så stå til hun bliver 4 smiley og så skal hun let igang igen der smiley

Kommentér på:
Klar til tilridning?

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce