Skifte part? {{forumTopicSubject}}
Hej alle!
Jeg står i en situation jeg rigtig gerne havde været foruden - og har behov for at høre andres tanker om emnet, for jeg føler mig ærlig talt lidt meh over det.
Sagen er at jeg de sidste 9 måneder har haft part på en skøn BSH, men at han siden April/Maj har været skadet. Vi har haft alle mulige former for behandlere på ham, men de siger alle at han er super fin og der er intet at komme efter. Sadlen er lavet specielt til ham og tilpasset løbende.
Han er dog ikke rentgående og virker utilpas både for hånd og under rytter (har ikke haft rytter på siden han var clearet af fys i Maj - var rengående!). Ergo, han er pt. et foldornament, hvilket han nyder .. Ejer har en lille 3'er til hendes 6 årige datter, som jeg til tider har redet for at uddanne (jeg er tiny, alt er foregået på ponyens præmisser!) og holde i form.
Jeg har ingenting betalt for at have denne part - men har derimod fået betalt taxi til/fra stalden, ridehuskort, undervisning og mad til show. Jeg kan egentlig rigtig godt lide at være i denne stald, og har til tider redet en af de andre pigers heste. Jeg savner dog mere - en hest at ride kontinuerligt, undervisning, stævner, alt hvad der høre med.
Der er dog bare det at der er næsten 43 km. til stalden fra hvor jeg bor. Når jeg er på uni er det tættere på, men det tager stadig 20 min.+ at køre dertil. Det er virkelig trættende og demotiverende at skulle bruge så lang tid på transport, for derefter bare at tjekke han stadig lever og så køre hjem igen. Ejer har undskyldt mange gange overfor mig at han bliver ved med at være i stykker, men det er jo ikke hendes skyld og det er jo en del af det at have hest at de nogle gange ikke kan rides.
Er det fair nok at sige tak, men jeg skal videre?
Jeg føler at hvis jeg gør det, så svigter jeg ejer som jeg ellers rigtig godt kan lide. Pt. går begge heste på døgnfold, så der er ingen staldarbejde og jeg har ikke fået været derude i 3 ugers tid. Ejer har lige fået lille baby, så når det kommer til vintertid, så står hun med lille baby + to heste. Ponyen har dog part, der hjælper til.
Det er udelukkende selvpas i stalden, og en af grundende til de flyttede hestene var for at få ridehal til mig. Det var ikke den fulde grund selvfølgelig, men det var en af grundende.
Jeg vil rigtig gerne forblive i kontakt med ejer, være med omkring hesten (lige pt. har ejer ikke finanserne til at sende ham i fuld udredning grundet barsel. Han lider ingen overlast på folden!!), men jeg bliver træt og ked af det over at skulle bruge så lang tid på transport for så lidt. Jeg er pt. i kontakt med en, der står 17 min. (i følge google maps!) fra mit hus, som har en hest i fuld træning og mangler en til at ride dressur + tur. Dette vil jeg skulle betale for, men jeg bliver bare ved med at føle at jeg forræder ejer.
Jeg ved ærlig talt ikke om jeg kan tillade mig det - og det føltes forkert at føle hvad jeg føler
mar 2008
Følger: 138 Følgere: 121 Heste: 11 Emner: 263 Svar: 7.601
sig at du gerne vil hjælpe hende når tiden er der fortsat hvis hun ønsker dette..
sig det som det er og som et plaster på såret hjælp når du kan og har lyst..
mar 2011
Følger: 146 Følgere: 1642 Heste: 4 Emner: 1.745 Svar: 18.543
Hvis du virkelig føler så stærkt for at komme videre så synes jeg i det mindste du kan give hende en besked a'la "jeg ønsker så meget at komme videre med ridningen og nu står jeg fuldstændig stille, jeg kan altså ikke holde ud denne stillestand..så hvis han ikke er klar i løbet af de næste 4-6 mnd så kommer jeg til at søge efter en ny part."
Mvh TT
jun 2008
Følger: 63 Følgere: 80 Heste: 4 Emner: 260 Svar: 3.245
Som det er lige pt. kommer hesten dog ikke i gang igen. Sidste mulige udvej for at finde ud af hvad der er galt med ham, er en MRI scanning og det har ejer som sagt ikke penge til lige nu.
Hun har haft fysio, thermal imaging, osteopat og mere fysio på ham. Ingen kan finde noget overhovedet og fysioen har faktisk sagt til ejer, at ingen klandre ejer mere hvis hun siger stop og giver op på hesten. Han har haft sko på fordi han var virkelig ømtået, de er også taget af ham igen. Der er ingen intention om at sætte ham igang eller gå ind i en dybere udredning.
Det er lidt der den ligger. Jeg har siddet på ryggen af ham max. 10 gange på 9 måneder og det føltes som om han er opgivet. Ejer vil ikke selv ride på ham igen, da hun nu har 2 småbørn og derfor ikke vil kunne forsvare at risikere at han får ondt og bliver rodeohest igen. Det er sket med hende før og det skete med mig sidst jeg sad på ryggen af ham. Hvis han bliver udredt, så vil jeg hjertens gerne være den der hopper på ryggen af ham - men som sagt, der er intet der tyder på at han bliver udredt og det fagpersonale der har været med ham i de to år ejer har haft ham, har givet op.
Det er derfor tanken om at skifte part er kommet og er blevet en reel tanke. Jeg kører til tider 300 km. om ugen for at køre derud, uden mulighed for kontinuerlig ridning, undervisning eller andet for end at give hesten et klap på halsen og tænke over hvad det kunne være blevet til ...
maj 2013
Følger: 5 Følgere: 2 Emner: 64 Svar: 398
maj 2007
Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.703
ridning er en ego sport, og det skal ikke være en "plage" (i mangel af bedre ord), at beholde den part du har nu - især ikke med tanke på at der pt. ikke er mulighed for udredning.
jeg har stået i samme situation med en hest som jeg red gratis for ejer, hesten blev ved med at stå halt, og årsagen kunne ikke findes. der måtte jeg også melde pas, og forklare ejer dilemmaet. ejer taler jeg stadig med.
hvis du har en part for primært at kunne ride, og det nok er en langsigtet udsigt for at det sker igen, så udnyt at du allerede står med en ny part ved hånden. tag fat i ejer, forklar hende dilemmaet, og vær ærlig omkring dine behov, det burde en hver kunne forstå.
feb 2011
Følger: 71 Følgere: 131 Heste: 5 Emner: 227 Svar: 2.191
Jeg ville kigge mig om efter en anden
jun 2008
Don't get me wrong - jeg NYDER at være der, men jeg bliver simpelthen så ked når alt jeg kan er at trække hest ind/ud fra fold, strigle og så bruge 3 timer på transport ..
Ejer forstår godt behovet for at ride - hun har undskyldt flere gange for at han er skadet (ikke hendes skyld), men efter sidste tur jeg havde på ham er hun bare heller ikke tryg ved at jeg rider ham mere. Han tog en kæmpe rodeotur fordi han blev bedt om at skridte - og han stoppede ikke da jeg lå på jorden. Der er noget galt og så længe vi ikke ved hvad, så kan jeg jo ikke engang skridte på ham for at holde ham i gang, for selv det lader til at være en trigger for ham.
Hvis vi bare kunne skridte, jamen så ville det heller ikke være så surt at tage derud. Der er gode tur muligheder og det er altid hyggeligt at være på tur, men det er bare heller ikke en mulighed.
Planen var at jeg ville tage derud torsdag + søndag i denne uge, men ejer har ikke svaret endnu. Nu er jeg så blevet tilbudt at komme og prøve en anden hest onsdag, så jeg skal derud og hente nogle ting lige meget hvad enten i morgen eller onsdag formiddag.
Jeg er slet ikke i tvivl om at ejer har fuld forståelse for min side af sagen, overhovedet ikke. Jeg føler bare stadig jeg svigter hende ved at enten trappe ned eller sige helt stop. Det er dog ikke sådan at jeg ville stoppe fra dag til dag - min mor kommer på besøg i September, hvor hun har gaver (hjemmesyede bamser) med til begge børn. Og dem vil jeg gerne give til ejer + en lille ting til hende/manden for alt de har gjort for mig, også selvom det ville være efter et evt. stop.
maj 2007
Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.703
det er ikke din hest, erfo ikke dit ansvar (groft sagt).
apr 2011
Følger: 8 Følgere: 5 Emner: 10 Svar: 368
Jeg synes dog du er i din helt gode ret til at opsige aftalen omkring part. Du betaler jo heller ikke noget, så det er ikke sådan at den 'stakkels' ejer kommer i klemme etc.
Hvis du er glad for hesten og for dit venskab med ejer kan I jo sagtens stadig ses. Bare uden forpligtigelser. Hvis den kære hest bliver frisk igen kan det jo være at du kan genoptage træningen
Jeg tænker da heller ikke at ejeren bliver sur eller fornærmet - hun har jo i sin tid anskaffet sig en hest og efterfølgende børn osv så det må hun have kalkuleret med at hun til syvende og sidst er den der alene har hesten og ansvaret.
Jeg synes bare du skal springe ud i det og få det overstået hvis du ikke gider at have parten mere. Så får du ro og ejer for vished
jun 2008
Jeg har kæmpe pleaser-gen, så når jeg føler folk har været gode ved mig - jamen så har jeg også bare rigtig svært ved at sætte mine interesser først, hvis jeg føler det kan komme i klemme med andre. Som sagt, tror ikke ejer har noget problem med det overhovedet - det hele er hos mig. Ejer har givet udtryk for at hesten er opgivet, så jeg tror ikke hun ville se på mig i et dårligere lys fordi jeg sagde fra. Det er bare at få mit eget hoved med på den ...
apr 2011
mar 2011
Mvh TT
aug 2016
Følger: 20 Følgere: 28 Emner: 30 Svar: 3.500
Hesten laver rodeo, hvis man forsøger at ride den. Ejer ønsker faktisk ikke, at du rider den som det er nu, og vil heller ikke selv.
Ejer har haft diverse behandlere. Og har ikke råd til flere udredningsforsøg.
Så det, der er tilbage af muligheder for ejer, er at lade den være foldbums i et års tid. Mange skader og sygdomme er ikke permanente, og med lidt held går det over af sig selv, også uden at man ved hvad der skete.
Du elsker de mennesker. Holder af hesten. Stedet er godt.
Men det er for dyrt i tid, transport osv.
Jeg havde da sagt sandheden. Ejer er sikkert også selv klar over det. Det er nok derfor at hun undskylder hestens sygdom. Hun kan jo heller ikke leve op til hendes del af aftalen. Gad vide, om hun ikke har dårlig samvittighed og du fastholder det ved at ingen af jer tager initiativ til at komme videre??
Hvis du evt holder lidt social kontakt, og holder ord hvis du lover at hjælpe, så mister de ikke noget.
Selvom du ikke har titel af part, kan du jo stadig besøge og hjælpe hvis det brænder på.
Jeg havde talt med hende om det. En af jer skal åbne munden, I kan ikke blive ved med at vente på den anden.
jun 2008
Doctor Who:
Ejer købte ham af en som ikke have særlig meget forstand på heste, så han havde ikke lavet så meget. Han hang ikke særlig godt sammen, så der kom fysio på. Han tog en ordentlig rodeotur med ejer ved opstigning, hvilket resulterede i at hun landede uheldigt og fik brud på to vertebrae. Han kom derefter i kæmpe udredning og man fandt en skade på hans menisk. Han har fået genoptræning og behandling, til det nu er så godt at man aldrig ville kunne se han havde haft en skade hvis ikke man stod med hans journal.
Hans opførsel er kommet meget ud af det blå og man har prøvet hele foldbumstaktikken med ham før. Han virker rigtig fin og klar på at arbejde, men pludselig en dag er der rodeo for alle pengene når du beder ham om at skridte.
Han er sat stille og roligt i gang, har været i professionel ridning (yderst sympatisk ridning også! Fik undervisning deroppe 2 gange og det var en helt anden hest!), har fået fysio løbende - han er rigtig fin nogle dage og så lige pludselig går det bare galt. Den dag han kylede mig ad h til, har han aldrig føltes bedre gående. Han var så fri i hans bevægelser og gik fremad af egen vilje. Jeg bad ham skridte fremad efter en parade og han sprang i luften. Har været uren siden.
Behandlere kan intet finde på ham og ejer er nu rådet til at give op og enten lade ham få fred, holde ham som foldbums eller sælge ham som selskab. Det eneste der er tilbage, er en MRI og det har ejer ikke råd til. Hun har heller ikke samvittigheden til at sætte ham igang igen, hvis nu intet ændrer sig og der rent faktisk er en der ender med at komme alvorligt til skade. Som sagt, han virker til at være fin, behandlere (flertal!) kan intet se, føltes fin og lige pludselig, bam. Så er den gal igen.
Han ser ud til at trives med at være foldbums, så det er sådan det er indtil videre. Hun har ikke hjertet til at sælge ham, hvis nogen ligesom os, tænker at han lader til at have det fint, så får en nedsmeltning ud af det blå og de kommer til skade.
TT:
Han mangler intet, det er slet ikke på den måde. Ejer har postet så meget tid og penge i at få ham på rette køl at du ikke ville tro det. Der er ikke nogen der er mere kede af at han ikke fungerer som ridehest, end hende. Han får skam stadig opmærksomhed, kys, kram og lige det han har behov for på alle andre parametre
dec 2008
Følger: 17 Følgere: 20 Heste: 7 Emner: 6 Svar: 643
mar 2011
Mvh TT
aug 2016
Hvis du var min hest, så havde du aldrig fået lov til at sætte dig op på den hest igen.
Hvis du ikke kan gøre noget for at undgå at han skifter til rodeo (og det kan du ikke, hvis der ikke er et mønster) , er det næste sekund altid potentielt livsfarligt.
Din førlighed er mere værd end en hests form.
Der er andre heste at ride.
jun 2008
Det er også sådan ejer efterhånden har det, og det er en af grundende til at hun ikke har tænkt sig at sælge ham.
Jeg er lidt skør, så er han udredt og vi reelt ved hvad der med ham - og har løst det, jamen så er jeg ikke ræd for at hoppe på ryggen af ham igen. Bliver han derimod ikke udredt og behandlet, så skal jeg ikke derop igen. Men der er ingen garantier, så jeg kommer ikke til at ride ham igen. Jeg tror simpelthen ikke ejer vil tage chancen heller - og min kæreste ville slå mig ihjel. Han var der nemlig til at se det første gang det skete og han var klar til at hive mig ned fra dyret ligeså snart jeg kravlede op igen (der var intet da jeg hoppede på igen).
Det er nemlig ud af det blå og eneste mønster i det er at det altid er når han har stået stille i en parade og skal skridte frem. Du kan ikke mærke noget på ham, beder ham gå frem og han går op i stedet for frem.
Han stopper ikke når du falder af og er faktisk slet ikke til at komme i kontakt med, medmindre du går helt hen til ham. Så det er ikke "dumhed" eller frygt, der er noget galt - desværre kan vi bare ikke hjælpe ham på nuværende tidspunkt!
aug 2016
Faktisk er det vist nærmest definitionen på visdom??
Du giver vist selv svaret i de ord, som du skriver.
jun 2008
Det er ærgerligt, for han er en super skøn hest, virkelig godt hoved og fed indstilling til tingene. Han har vidst gået nogle in-hand shows med gode resultater i London som 3 års, så ukompliceret i håndtering. Men som skrevet tidligere, han mangler hverken opmærksomhed eller kærlighed hos ejer og hun sælger ham ikke videre til et liv som kastebold
sep 2011
Følger: 99 Følgere: 89 Heste: 2 Emner: 116 Svar: 628
Jeg har også haft en hest, som pludselig tændte af og gik i rodeo, selvom han egentlig var den største pleaser. Jeg har foræret ham til en veninde, som manglede en til selskab.
jun 2008
Jeg kører i stalden senere i dag, hvor jeg har aftalt at mødes med en af de piger jeg kommer godt ud af det med, mens jeg henter mine rideting. Jeg rider alligevel ikke derude, så vil egentlig have det bedst med at have mit udstyr hjemme. Plus det fylder i vores lille sadelrum, så ingen grund til at det er der. Så må jeg se hvornår jeg kan få fat i ejer igen - jeg har skrevet til hende at jeg henter nogle ting (skal have dem med på ferie også, ride Lustiano på stranden i Portugal gøres bedst i eget udstyr ), så hun ikke tror der har været nogle inde og nappe noget der ikke er deres.
sep 2011
Følger: 99 Følgere: 89 Heste: 2 Emner: 116 Svar: 628
mar 2011
Mvh TT
jun 2008
Nævnte også for en af mine veninder i stalden at jeg var begyndt at lede efter ny part fordi distancen er en dræber, specielt når jeg ikke kan lave andet end at klappe hesten. Hun sagde at det ville ejer 100% have forståelse for og jeg skulle ikke føle det som om jeg svigtede, for det gjorde jeg ikke.
Så nu venter jeg på at ejer kommer hjem igen så jeg kan snakke med hende face to face.
Jeg var jo ude at prøve ny part i dag og det var faktisk en rigtig øjenåbner. Selve turen derud var i myldretidstrafik og det tog mig 30 minutter. Naturen på turen var SMUK og stalden + bane var simpelthen SÅ lækker. Der er også adgang til Lyme Park på tur, hvilket bl.a. er der hvor Stolthed & Fordom er filmet (Mr. Darcy's hus).
Ejer (C) var simpelthen SÅ sød og forstod mig fuldkommen når det kom til hvad jeg vil og pt. mangler i min ridning. Hun virker utrolig organiseret og var også utrolig klar om hvad hun vil have for hendes hest - hvilket jeg 100% kan stå inde for!
Hesten er en helt anden type end jeg normalt ville gå efter. Han er varmblods x irish cob blanding og amen, han tog røven på mig! Han så noget tung og ugidelig ud da ejer red ham, men havde nogle rigtig fine momenter også.
Jeg kom på ham og han var SÅ fin. Lige så snart han fik strakt sig frem blev motoren tændt og så kunne det mærkes at han ikke bare var en halvtung hest, men rent faktisk havde noget at byde på. Jeg er utrolig fordomsfuld om halv tunge heste, men der blev jeg godt nok positivt overrasket.
C var utrolig ærlig om hvad hestens begrænsninger var og hvad jeg ville komme til at kunne med ham. Han har pt. svært ved galopanspring, men det prøvede vi og fik faktisk rigtig meget ros for hvordan jeg red ham
Jeg kunne svæve hjem, ærlig talt. Prisen er også fair og C prioriterer en dygtig rytter frem for penge, så vi har lavet nogle justeringer for at tilpasse til min økonomi. Hun var rigtig undskyldende for overhovedet at forlange penge for det, men som hun sagde, så er det dyrt at have hest og det ved jeg jo selv fra tiden med Chantell.
C har allerede planlagt hvad stævneklasser vi skal ride og at det er mig der kommer til at stå for springningen (hun mente at det ville jeg være bedre til ). Vi kom rigtig godt ud af det og jeg tror der vil kunne være et super fint samarbejde.
På mandag skal jeg ud og prøve Cracker på tur og så senere på ugen skal jeg ride undervisning - så skal jeg på ferie i en uge, og derefter aftaler vi endegyldigt om det er ja eller nej. Som det er lige nu er jeg dog virkelig positiv, for bare det at have en rigtig ridetur har gjort at jeg smiler fra øre til øre - og har fået at vide fra venner at jeg ser "ægte lykkelig" ud.
C sagde også ud af det blå mens jeg red at hun kunne se hvor meget det at ride betød for mig, og jeg har et behov for det. Der ramte hun meget rigtigt, det har jeg - jeg har været så ked og ugidelig siden Chance blev skadet igen, for det giver bare noget helt andet. Så det var ærlig talt en øjenåbner og selvom det bliver trist at sige "farvel" til Chance og ejer der, så er det den rigtige beslutning for mig. Det kan jeg mærke nu ...
jun 2008
Udredningen er i gang!!
Der har været dyrlæge ude, som har identificeret problemet som værende hovbenet/ledet deromkring. Når ejer kommer hjem fra ferie, så bliver der smidt specialsko på ham og hvis ikke det virker kommer han igennem scanning og røntgen, så hun ved præcis hvad der er galt med ham.
Jeg ved slet ikke hvordan jeg føler omkring dette. Jeg har absolut intet fået at vide om at dyrlægen har set ham, at der er en idé om hvad der er galt med ham eller at der er lagt en handleplan.
Derudover ved jeg ikke om jeg overhovedet tør hoppe på ryggen af ham igen. Jeg er normalt ikke ræd for at hoppe på igen, men det ligger lidt i baghovedet på mig at han - selvom han er den dejligste, nemmeste, roligste - hest i verden, har kylet mig ad helveds til uden nogen form for advarsel. Jeg tror heller ikke min kæreste er mega glad for at jeg kravler tilbage på ryggen af ham ...
Så nu er jeg tilbage i total forvirring. Hvad skal jeg dog gøre! Har jo næsten sagt ja tak til part hos Cracker, men hvis Chance kan komme sig over sin skade har jeg jo egentlig forpligtet mig der. Både følelsesmæssigt og i følge kontrakt. Der vil jo stadig være 43 km. hver vej og jeg ved jo hvilken hest jeg står med når han er i gang ...
Puha altså
maj 2013
Følger: 5 Følgere: 2 Emner: 64 Svar: 398
jun 2008
Har også fået nyt arbejde og der tager det kun 10 min. for mig at køre hjem. Jeg kan bare mærke hvor meget det betyder for både mit humør og overskud at jeg ikke skal bruge oceaner af tid i bilen.
Hvis ikke han bliver scannet, så er jeg altså heller ikke sikker på at jeg tør hoppe på ryggen af ham igen. Hvad hvis dyrlægen siger god for ham, ligesom fysio, osteo og alle andre har, jeg kravler på ryggen af ham og han kyler mig ad h til igen? Nej tak. Hvis jeg på nogen måde skal fortsætte derude, så skal han cleares fuldkommen og ikke bare ved at han virker fin, for det gjorde han også før.
Derudover ville det da have været rart at være holdt opdateret...
Jeg har i følge kontrakten 1 måneds opsigelse, men må jo lige tage en snak med hende når hun kommer tilbage. Skal prøve den anden hest for 2. gang på mandag (tur) og så må jeg jo tage den derfra.
apr 2011
Så jeg har egentlig lyst til bare at skrive tillykke med den nye partshest
Skifte part?