{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.367 visninger | Oprettet:

Gå til lægen.. Normen? {{forumTopicSubject}}

Hej igen smiley
Jeg er rigtig rigtig dårlig til at gå til lægen.. Jeg er bange for at de tænker jeg er hypokonder hvis jeg kommer med alle mine små skavanker smiley
Derfor vil jeg bare lige høre med Jer.. Hvor mange gange på et år synes DU det er normalt at gå til lægen? smiley

Og ja selvfølgelig skal man gå til lægen ved behov.. Men hvad er for meget? Hvad er normalt ud fra DIT syn? smiley

Mvh TT

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Gå til lægen.. Normen?
  • #1   2. jun 2017 Jeg syntes personligt at man skal gå til lægen 2-4 gange om året for at være total sikker på at alt er okay smiley

• #2   2. jun 2017 1 gang om året udover besøg pga. receptfornyelse tænker jeg.. Udover når lægen har krævet jeg kom derned til receptfornyelse, så har jeg kun været til lægen 2 gange de sidste 10 år. Måske man skal sætte pris på sit helbred og at man ved det ikke hjælper noget at rende til lægen pga. ondt i halsen eller lignende.. smiley (intet negativt møntet på nogen, blot glæde for det ikke er et behov jeg har)

• #3   2. jun 2017 Hmmm, det er et svært spørgsmål, synes jeg. Jeg er vant til, at man kun går til lægen, hvis man nærmest er døden nær. Sådan er min mor. :b
    Jeg går vel til lægen omkring 1 gang om året maks (min nye læge vil så have, at man kommer en gang årligt, når man tager minipiller, så den tæller ikke med!), og der kan godt gå flere år i mellem, hvor jeg ikke kommer. smiley

Jeg var faktisk til lægen i går, fordi jeg har haft ondt i hofterne i maaaange år og har kliklyde fra dem. Lige netop nu sidder jeg og venter på, at det er min tur til at komme ind og få taget røntgenbilleder af mine hofter. Jeg har nemlig muligvis hoftedysplasi, som jeg så åbenbart har gået rundt med i 5+ år. :b

Så.... jeg er i hvert fald en af dem, der trækker gennemsnittet af lægebesøg årligt nedad! smiley

• #4   2. jun 2017 Det kan jeg ikke svare på, for det kommer an på rigtig mange ting. Selv skal jeg til læge 3 gange her inden for de næste måneder pga. nogle vaccinationer. Har man sygdomme, der kræver jævnlige tjek ved lægen - ja, så er man selvsagt mere til læge end hvis ikke man har sådan en sygdom. Har man eks. brækket noget kræver det typisk også et opfølgende lægetjek. Så der kan være mange forskellige grunde til at gå til læge.

Personligt går jeg ikke meget til læge. Jeg synes man skal gå til læge, når man finder det nødvendigt. Jeg selv er en person, der lige ser tiden lidt an, og går så til læge, hvis jeg oplever gentagne tilfælde af noget eller hvis en problematik fortsætter uændret eller forværres. Nogle ting kan også klares over telefonen smiley

• #5   2. jun 2017 Jeg går til læge, når jeg fejler noget. smiley

Det der med, at man bør gå til læge x antal gange om året, synes jeg er lidt noget pjat. Hvor skulle man gå til læge, hvis man har det godt og der ikke er noget galt? Jeg tror helt ærligt, at min læge ville synes, at jeg er skør, hvis jeg kom derned og sagde, "jeg havde det fint, alt er godt, men jeg vil bare lige sikre mig, at jeg er sund og rask" smiley Det har de jo ikke tid til i længden smiley

Er man i tvivl, om det er noget man bør gå til læge med, kan man jo altid prøve at ringe til lægehuset, og spørge, om det er noget man bør få undersøgt.

Jeg aner ikke hvor tit jeg er til læge. Jeg har ikke været til læge i omkring 1½-2 år tror jeg, og har ikke haft brug for det. Andre gange er jeg til læge med få måneders mellemrum. Jeg går til læge, når der er noget galt, og ellers gør jeg ikke. smiley

• #6   2. jun 2017 Jeg går til lægen når der er behov for det.. det kan være alt fra 4-5 gange om året til der går 1-2 år i mellem..

• #7   2. jun 2017 Det selv at opsøge lægen 1-2 gange om året. (jeg kommer meget tit til skade :D)

Så kan man jo ikke gøre for hvis lægen vil se en mere .

• #8   2. jun 2017 Man skal gå til læge når der er behov for det og det kan jo være forskellige til person til person. smiley

• #9   2. jun 2017 Det bliver kun for meget, når lægen siger det smiley

• #10   2. jun 2017 Ja jeg er enig.. Problemet med mig (synes jeg selv) er at alt kommer i perioder.. Jeg har ikke været til læge på et år ++ men så var jeg der ifb med øjenbetændelse osv. Nu var jeg meget uheldig i går.. Mine sikkerhedssko gik i stykker så jeg måtte træne i løbesko. Og hvad sker der så.. Rocky træder på min tidligere knuste/brækkede tånegl som jeg bøvler lidt med, TO gange.. Første gang gik heldigvis okay.. Men gang nr 2 løsnet den sig igen og jeg blødte, og det gør selvfølgelig ondt. Jeg lagde den i sæbespåner da jeg kom hjem, og har lagt Mepore plaster på samt har sat stram tape udenpå for at neglen skal sætte sig fast igen..
    Jeg skal afsted næste weekend så det kommer ikke på tale at jeg ikke fungerer.. Min mand mener dog at jeg efter næste weekend skal gå og forsøge at få styr på den negl en gang for alle.. Men så fungere det hele vel igen ikke?! smiley

Mvh TT

• #11   2. jun 2017 Afsted med dig smiley
    Lægerne er der for at bruge dem. Det var noget andet hvis du kom hver gang du fik et blåt mærke og man slog en prut ekstra en dag.. smiley

• #12   2. jun 2017 Jeg har først næste weekend der skal opleves smiley jeg burde måske også gå til kiropraktor med min ryg... Den har det heller ikke for godt smiley

Mvh TT

• #13   2. jun 2017 Man skal gå til lægen efter eget behov smiley kan se mange af jer kun er der ca. 1-2 gange om året... men nogen gange kan jeg godt have 4-5 læge besøg på en måned. Jeg har en hjertefejl og dårligt immunforsvar så bliver også en del letter syg.
    jeg skal så også til læge hvis jeg bare få den mindste feber og skal altid have antibiotika hvis jeg har en infektion. smiley
    vil tro jeg igennem snittet er til læge 20-30 gange om året hvor jeg selv har ringet og bestil tid, og hvis jeg ligger sygehuset oven i kan det godt blive meget højere smiley

• #14   2. jun 2017 Jeg går rigtig ofte til lægen. Ikke fordi jeg er hypokonder. Og selvfølgelig udover besøg på sygehuset grundet diabetes.mit immunforsvar er så dårligt, nogle gange har jeg endda overvejet om jeg har et. Ser jeg en på gaden, som hoster, er jeg syg dagen efter. Og går jeg til lægen, får jeg piller som får min krop til at glemme at den fejler noget, for at komme ovenpå igen.
    Men det jeg prøver at sige er,, at jeg besøger doktor manden når der er behov, om folk tror jeg er hypokonder eller ej. smiley

• #15   2. jun 2017 Her er der intet normalt ved lægebesøg - jeg har bare i år været der 3 gange ind til nu - jeg skal afsted igen på fredag i næste uge og have svar på mine blodprøver og forhåbenlig svar på den cyste jeg har på min lever

I år har jeg været 3 gange på sygehuset - mr scanning, røntgen og skal til røntgen igen meget snart da jeg har en cyste på min lever de lige skal tjekke.

Så jeg går til lægen når jeg føler min krop beder mig om at gå til lægen, hypokonder eller ej - det er deres job og det de får penge for

• #16   2. jun 2017 Så sjældent som muligt. Jeg glemmer ydermere halvdelen når jeg er der.

"Hvordan har du det?" Spørger lægen.
    "Fint!" Siger jeg uanset hvordan jeg så ellers har det.

Har været dygtig og været inde forbi 1 gang i år efter en hjernerystelse. Det var så kun fordi min kiropraktor nægtede at behandle mig før at lægen havde sagt OK... UPS.

Jeg burde klart gå til lægen oftere. F.eks. render jeg rundt med stort set konstante rygsmerter, jeg burde bare få taget mig sammen og få en henvisning så jeg kunne få en fys eller whatever til at tjekke det igennem.

• #17   2. jun 2017 Når jeg endelig er hjemme i DK, tager jeg ofte til lægen - der skal tjekkes knæ, astma, tjekkes blodtryk (p-piller) og i løbet af mine udlandsophold kommer jeg altid hjem med nogle skavanker, så som regel har vi 4-6 ting som lige skal kigges igennem på det årlige besøg smiley

Hvis jeg nu boede i DK ville jeg nok besøge lægen lidt oftere, 2-4 gange afhængig af skavankerne smiley

• #18   2. jun 2017 Jeg er heller ikke selv så glad for at gå til lægen, da jeg egentligt ofte synes at det ender med at være spild af tid.
    Jeg har pt. længe gået med næsten konstante menstruations lignene smerter, som jeg er ikke er gået til lægen med. Det skyldes, at lægen helt sikkert ikke selv kan gøre noget ved det, men kun sende mig videre i systemet. Det magter jeg simpelthen ikke, selvom jeg måske burde. Udover det, synes jeg den læge jeg har ofte virker til bare at være sådan lidt ligeglad, og ikke mene det er noget. Måske fordi der er mange der kommer ind med småting. Og jeg er også en der har det med at underdrive. Så hvis lægen hentyder til det ikke er noget, så diskutere jeg det ikke længere, og ender med at gå ud af døren uden svar smiley

• #19   2. jun 2017 Vi har haft en meget slem sygdom inden for vores døre inden for det sidste år og jeg vil sige til ALLE oplever du der er en ting der ikke fungere som det plejer løb til lægen snarest for man kan let nok komme for sendt.
    Her for 3 dage siden var vi så afsted igen denne gang var der også røde lamper som blinkede håber det går igen uden så meget vrøvl
    Sygdom er ikke at spøge med og om man fiser ned til lægen 1 eller 12 gange om året er lige meget.
    VH Annette

• #21   2. jun 2017 Jeg går til lægen når der er behov for det, så det svinger. Langt det meste af tiden har jeg ingen grund til at gå til lægen, men jeg er simpelthen så accident prone i perioder at jeg virkelig bliver syg eller kommer til skade. På de mest åndssvage måder og gerne 3 forskellige ting på samme tid. Altså, halsbetændelse, mellemørebetændelse, pest og tyfus samtidig. Da jeg brækkede benet og fik en blodprop oveni boede jeg nærmest hos lægen, fordi de havde super svært ved at finde en gylden mellemvej mht. blodfortyndende. Ved ikke om jeg har sirup i stedet for blod, altså.

Man skal vel gå til lægen, når man føler der er behov for det. Det er jo rimelig forskelligt fra person til person..

• #22   3. jun 2017 Tja, det er forskelligt. Sidste efterår var jeg til læge mange gange med store mavesmerter og blev undersøgt for diverse. Andre gange går der et halvt til et helt år imellem. Hellere gå til lægen en gang for meget end for lidt. Jeg bliver tit bekymret hvis jeg fejler noget og det vare længe og så vil jeg hellere tage til lægen og få af vide at alt er ok, end jeg vil sidde derhjemme og blive endnu mere dårlig af bekymringer. Men jeg ser altid tingene an, medmindre jeg virkelig kan mærke at det ikke bare er en lille og normal ting, så er jeg dernede hurtigere end man kan nå at tælle til ti.

• #23   3. jun 2017 Inden for det seneste år har jeg været ved lægen med.....
    lungebetændelse (egenlæge)
    bule på halsen (egen læge)
    bule på halsen (øre-næse hals læge)
    bule på hals infektion (egen læge)
    uforklarlig svimmelhed (egen læge)
    bule på halsen (hospitalet)
    afvigende afførings mønster (egen læge)
    bule på hals (hospital operation)
    bule på hals (kontrol hospital)
    bule på hals infektion (hospital)
    fertilitets behandling (flere besøg på hospital)
    tidlig Scanning af graviditet (hospital)
    blødning (læge vagt)
    sygemelding grundet graviditet (egen læge)
    blødning (lægevagt)
    blødning (læge vagt)
    graviditets undersøgelse (egen læge)
    influenza (egen læge)
    styrt blødning (lægevagten)
    scanning af baby uge 12 (hospital)
    læge erklæring pga sygemelding i graviditet (egen læge)
    blødning (læge vagt)
    undersøgelse af underliv/ graviditet (egen læge)
    scanning af baby uge 20 (hospital)
    indlæggelse grundet slap livmoderhals fra 20 graviditetsuge (hospital)
    kontrol efter for tidlig fødsel (hospital)
    kontrol efter fødsel (hospital)
    kontrol efter fødsel (egen læge)
    samtale ang dødt barn (egen læge)
    lav blodprocent (egen læge)
    sorg samtale (egen læge)
    efterfødsel + fremtids samtale (hospital)
    forundersøgelse (hospital)
    operation af livmoderhals (hospital)
    kontrol af operations sår (egen læge)
    kontrol af operation (hospital)

jeg har slet ikke gidet at tælle og der er sikkert noget jeg har glemt.... men bare inden for det seneste år har jeg været sindsygt meget i kontakt med sundhedssystemet....... hvor er er jeg glad for at den slags er betalt via skatten i danmark.
    Jeg er på ingen måde hypokonder, faktisk får jeg altid at vide at jeg skulle være kommet noget før og kommet med færre syptomer end dem jeg reagere på.

• #24   3. jun 2017 Jeg tænker det er individuelt. Jeg har altid troet at jeg ikke har besøgt lægen specielt meget, men efter at have kigget min journal igennem kan jeg fornemme at jeg altså har besøgt dem ret meget igennem mit liv.

Nu ældre jeg er blevet nu mindre har jeg også besøgt min læge. Det er nok mere skadestuen eller lægevagten jeg besøger.

• #25   3. jun 2017 Jeg er ikke glad ved at gå til lægen, da jeg synes de kigger på mig med sådan et "øh og hvad så", når jeg kommer med noget konkret. Jeg føler dårlig samvittighed og som om at jeg er til gene for dem.
    Jeg har dog lige bestilt en tid hos lægen på opfordring af veninde - har bøvlet rigtig meget med hovedpine og ondt i maven pga stress - hvilket hun synes jeg burde snakke med lægen om, hvilket receptionisten også synes. Jeg har dog stadig svært ved at vide, hvad jeg skal sige til hende. "Jeg har det dårligt" synes jeg er så vidt et begreb.

• #26   3. jun 2017 Haha så er jeg jo helt uden for normen har ihvertfald været til læge 10 gange i år hehe er også meget uheldig

• #28   4. jun 2017 Rosa - lige præcis sådan ift lægen og hypokondri tænker jeg også.. smiley

Mvh TT

• #29   4. jun 2017 Der findes intet antal på hvor meget man skal gå til lægen. Jeg går til lægen efter behov, i år har det så været 3 lægebesøg allerede smiley Sidste år var jeg slet ikke forbi min læge.
    Men selvfølgelig skal man ikke rende til lægen hver eneste gang næsen løber eller man er lidt øm i halsen - men fordi man lige er til lægen lidt ofte i en periode så er det jo ikke fordi man er hypokonder.

• #30   4. jun 2017 Jeg tænker lidt - gå til lægen hvis det skaber tryghed for dig.
    Jeg faldt sidste år af Isa, og fik en mindre hjernerystelse. Tog på arbejde dagen efter, og først derefter tog jeg til lægen - ups. Ugen efter fik jeg en rigtig grim bihulebetændelse - tog først til lægen efter et par dage. Tre dage lå jeg i sengen, spiste ikke og drak kun lidt. Her blev jeg faktisk bekymret. Jeg havde så ondt, at jeg et øjeblik virkelig var bange for, at det ikke bare var bihulebetændelse. Dog tog jeg ikke til lægen, men ville ønske at jeg gjorde.

Ingen burde gå rundt og være bekymrede om deres helbred.

• #31   7. jun 2017 Jeg tilslutter mig koret der siger: "gå til lægen når det er nødvendigt og når det skaber tryghed for dig".

Jeg skiftede lægehus for ca. 2 år siden da jeg ikke følte mig retfærdigt behandlet af dem. Bægeret flød over da jeg tog til lægen grundet længerevarende forstoppelse, kraftige mavesmerter og feber. Jeg blev blot sendt hjem igen efter lægen konstaterede at der intet var galt og at jeg bare skulle tage noget ekstra afføringsmiddel. Om aftenen blev jeg akut indlagt af lægevagten og senere opereret for tarmslyng og hul på tarmen.

Desuden blev der altid rullet øjne af mig når jeg kom og skulle have lavet mit ugentlige tjek for blærebetændelse (Jeg har en blæresygdom som gør at jeg meget ofte får betændelse, og spreder sig hurtigt til nyrerne, derfor ugentlige kontroller). De lod mig ofte også vente rigtig længe på at få mit svar (nogle gange 30-40 min!) ..
    Til sidst var jeg rigtig ked af at komme til lægen og endte med at undgå mine kontroller, hvilket resulterede i nyrebækkenbetændelse og blodforgiftning.

Jeg har nu skiftet læge og det er det bedste jeg nogensinde har gjort. De er simpelthen så søde og kender mig efterhånden ved navn når jeg kommer. Jeg har aldrig oplevet noget ubehageligt ved min nuværende praktiserende læge, og kan anbefale alle at skifte læge, hvis man ikke føler sig retfærdigt behandlet hos den nuværende.

Ens egen sundhed må man ALDRIG gå på kompromis med!

• #32   7. jun 2017 Jeg synes også man skal komme når det er nødvendigt. Jeg synes så at det er ved at blive lige rigeligt for mig i år. Jeg har været der 3 gange og skal snart af sted igen. 1 gang med en skade, 1 gang til tjek for en sygdom og 1 gang til receptfornyelse. Den jeg ved der kommer, er fordi jeg er fyldt 23. Så jeg skal lige finde et hul i kalenderen hvor jeg gider udfordre min lægeskræk på andet end at de snakker med mig og bare rører ved min arm smiley

• #33   7. jun 2017 Jeg er enig i, at man skal gå til lægen efter behov smiley

Det er meget individuelt hvor tit man har behov for at gå til lægen. Jeg er en af de personer, der måske bruger mere tid ved lægen end så mange andre, da jeg er født med en sjælden blodsygdom samt faktor 7 mangel - og oplever derfor også følgebivirkninger af den smiley Igennem størstedelen af min barndom, var jeg ofte indlagt flere gange om måneden, pga. blodmangel og hvad der nu ellers førte med - Dette har så også gjort, at jeg måtte opereres et par gange. Blodsygdommen gør bla. at mit immunforsvar ikke er særlig stærkt i forhold til normalen, og derfor skal jeg hver evig eneste gang jeg bliver syg, til lægen for at tjekkes, og for at få penicillin.

Derudover skal jeg også have taget blodprøver i løbet af året, dette er måske 1 - 3 om året smiley

Kommentér på:
Gå til lægen.. Normen?

Annonce