{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
794 visninger | Oprettet:

Gymnasie og hest samtidig... {{forumTopicSubject}}

Hej skønne hestemennesker.
Jeg står i den situation, at jeg lige er startet på gymnasiet. Et gymnasie hvor jeg kan tage en rigtig gymnasie uddannelse men på 2 år. Dette vil så selvfølgelig sige at lektier, opgaver mm bliver meget mere og hårdere end et normalt gymnasie. Jeg er hjemme fra skolen kl 16:30. Og jeg føler bare ikke at jeg har tiden til at nå mine heste.

Mit spørgsmål er så til jer. Hvad ville i gøre, hvis i stod i min situation? Ville i sække hestene på "stand by"?

WHAT TO DO?!

Kom gerne med ideer til hvordan, jeg måske kan finde tiden til hestene.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Gymnasie og hest samtidig...
  • #1   31. aug 2016 Det er en prioteringssag..
    Du kunne tage hestene så snart du kom hjem fra skole, og så har du aftenen til at lave lektier..

Eller modsat.. Sæt dig med lektierne så snart du kommer hjem og se så hvad tid du har til hestene.. Du kunne måske nøjes med at ride en hest om dagen..

• #2   31. aug 2016 Nu har jeg taget en HF og boede hjemme hvilket betød meget lidt husligt arbejde. Jeg var ofte først hjemme 16.30. Så spise vi aftenssmad og så tog jeg til hesten klokken 17.30. Jeg har meget lidt stald arbejde så hvis jeg ville ride var jeg ofte hjemme igen 19.00 eller 20.00 (alt efter om jeg skulle fodre hestene)
    Fra klokken 20 - 22 stod den så på lektier. Og afleveringer tog jeg så i weekenden. Vores klasse var dog en lektielet klasse så det betød få lektier. Så brugte ofte kun 30 minutter på lektier.
    På 2. HF gik jeg desværre ned med en depression. Dette gjorde at jeg droppede alle lektier. Kun mine afleveringer blev lavet. Det gav selvfølgelig mere tid. Denne tid blev dog brugt med hovedet i en computer eller på at sove. Hesten blev også forsømt lidt tidsmæssigt i den periode.
    Det jeg egentlig vil frem til er at man jo kan vælge at slække lidt på lektierne alt efter hvad du vil med din uddannelse bagefter. Hvis du "bare" vil være pædagog behøver du intet fancy gennemsnit. Men vil du noget der kræver et højt gennemsnit så sørg for at det ikke er uddannelsen du fraprioterer.
    Her ville jeg i stedet anbefale dig så at lade hestene stå lidt stille i den periode du læser og så brug tiden i weekenden på dem eller en af de dage du har tidligt fri smiley

• #3   31. aug 2016
    Folk er forskellige og deres omstændigheder er forskellige.
    Nogen har langt til hest og gymnasiet, samt har fritidsarbejde og evt. kæreste. Andre har hesten hjemme, ingen kæreste og ingen fritidsarbejde.

Ligesom nogen har brug for at sidde stille hver dag, bare stene og lave ingenting og andre trives bedre med hele tiden og være i gang.

Det er vældig forskelligt - det handler ikke bare om hvordan man prioritere, det handler også om hvordan man er som menneske og hvordan ens omstændighederne nu ser ud.

• #4   31. aug 2016 Tak for jeres svar! Mit problem er bare at jeg gerne vil nå alting. Jeg vil gerne klare mig godt i skolen, jeg vil gerne med tøserne i byen men jeg vil jo også gerne have tid til mine kære heste! Men syntes bare tiden bliver knap. Især til vinter, da jeg ikke har adgang til ridehal...

• #6   31. aug 2016 Malene:
    Man kan ikke nå det hele. smiley

• #7   31. aug 2016 Nej det er jeg klar over. Syntes sku bare det er svært når man vil det hele på engang smiley

• #8   31. aug 2016 Der er 24 timer på et døgn.
    Så må du jo sætte ind i et skema hvad du vil lave hvornår. Når du ikke har flere timer. Så har du ikke flere timer. Så må du skære ned på det der fylder for meget. Der er ingen af os der kan give dig ekstra timer.
    Du kan vælge skole fra. Lektier. Hest. Mad. Søvn. venner eller hvad du nu ellers skal nå på en dag. Men noget må du fravælge. Eller også må du sige at mandag får du 2 timer mindre søvn for at få 2 timer til hesten. Hvor du så tirsdag sover de 2 timer ekstra og dropper hestene eller noget.
    Det kan kun du vælge. Men der er ingen af os der kan give dig flere uimer i døgnet smiley

• #9   31. aug 2016 Nej det har du helt ret i smiley

• #10   31. aug 2016 Du må bare igang med at priotere vi er alle forskellige.
    Jeg vil til en hver tid vælge lektier fra. Fremfor at gå på kompromis med min familie eller mine heste smiley

• #11   31. aug 2016 Ja men altså jeg vil give dig helt ret! smiley Det handler nok mest om for mig, at finde en ny måde at strukturere mine hverdage på smiley

• #12   31. aug 2016 Præcis. sæt dig ned og gør klar med dig selv. Hvad vil du slet ikke nedpriotere. Hvad vil du gerne nedpriotere en smule. Og hvad går du gerne en del på kompromis med.
    Det kan f.eks hedde
    1 = Ingen kompromis
    6 = meget kompromis

min ville nok ca se sådan ud. Der ud over kan der jo opstå noget akut. F.eks vil et akut dyrlæge besøg komme før en familiefødselsdag. Og har veninden brug for at snakke så kan jeg droppe ride turen den dag.
    Men en dagligdag for mig vil priotering se sådan ud smiley

1. Familie
    2. arbejde
    3. Hest
    4. Skole
    5. nok søvn
    6. venner

• #13   31. aug 2016 Jeg startede i gymnasiet her efter sommerferien.
    Jeg har 3 jobs som indtil videre stadig kan holdes uden problemer. Jeg er hos min hest hverdag og rider ca. 5 gange om ugen.
    Selvfølgelig er der dage hvor jeg først er hjemme 16:30, men så rider jeg da vare lidt senere. Lektier bliver lavet om aften efter aftensmad, eller om morgen før skole smiley

• #14   31. aug 2016 Jeg går på hhx - Priotering er nok det jeg gør mest i. smiley

Er hjemme boende, sammen med kæresten hos mine forældre. Jeg har 2 x arbejde (handikap trækker og kasse dame) samt en ridehest. Ved siden af, har jeg 2 ponyer jeg står med ansvaret for.

Hesten rides i rimelig hårdt dressur/konkurrence niveau. - Vi kører i både hal go til undervisning! smiley

Jeg har omrking 1 times lektier dagligt. smiley

• #16   31. aug 2016 Jeg er lige blevet student fra HHX (3 år), og klarede mig ganske fint, lavede dog næsten aldrig lektier, kun afleveringer. Jeg prøvede om muligt at få lavet det jeg skulle på skolen, så jeg ikke have lektier for, ellers så læse jeg tit det der skulle læses i frikvarterene. Så det handler bare om at prioritere, noget kan man også godt undvære at lave og stadig være med i timen, og andet kan man hurtigt få lavet i frikvarterne eller i timerne. Sørg for at tage notater for så er du egentlig ret godt hjulpet, og kan undvære en del opgaver osv. smiley
    Ved godt man ikke skal fraråde at lave lektier haha, men siger bare at hvis man gør det med måde kan man sagtens komme godt igennem, hvis man altså ikke har mega svært ved fagene smiley

Afleveringerne lavede jeg altid bare dagen inden, hvor jeg så for det meste droppede hesten den dag og satte min eftermiddag/aften af til det. Klarer du dig godt i afleveringerne er du også godt sikret med de skriftlige karakterer i hvert fald smiley

• #17   31. aug 2016 Prøv at hold dagbog over hvad du reelt bruger din tid på.
    Er der tidsrøvere? Overspringshandlinger?
    Udryd dem. Det er måske lige så svært som for rygere at holde op med at ryge, som for dig at slagte tidsrøvere. Men du skal se dem før du kan bevidst ændre noget.

Det næste er, at udover at prioritere, så er det for os ambitiøse mennesker godt at være bevidst om "godt nok princippet".
    Det kræver 20% af indsatsen at nå 80% af perfektion.
    Det kræver 80% af indsatsen at opnå de sidste 20procentpoint til perfektion.

Dvs bestem dig for hvad der er godt nok.
    Er det fx godt nok med 90% af perfektion i afleveringer?
    Er det godt nok kun at tage på bytur 2 gange om måneden?
    Er det godt nok at ride hver anden dag? Eller, er det godt nok at skridte en tur i en mørk skov?
    Er det godt nok at arbejde mindre imod at kunne købe færre ting?

• #18   1. sep 2016 Hvad med en part til din hest? Så kunne du få lidt frirum nogle dage om ugen, til fx at lave lektier og afleveringer, eller være sammen med vennerne?

Da jeg gik på gymnasie, fik jeg flyttet hesten tættere på, så det passede med at den bus jeg tog hjem, kørte forbi stalden - så kunne jeg bare stige af, bruge den tid jeg nu skulle bruge, og så tage bussen hjem bagefter. Det passede helt fint. Hun havde ca. 1-2 fridage om ugen, men jeg red heller ikke på seriøst niveau.

Er det VIGTIGT at hesten bliver redet hver dag? Er det VIGTIGT, at den fx bliver redet en time hver dag? Eller kunne det nogen dage være en halv time eller 45 minutter?

Har du mulighed for at læse nogle af dine lektier i bussen (hvis du benytter offentlig transport)? Eller måske mens du venter på bussen?

Jeg må så indrømme, ligesom Lisa-Maria, at jeg altså heller ikke læste lektier to timer dagligt hver dag. Overhovedet. Var det meget vigtigt (fx i et fag, hvor jeg vidste at læreren ville spørge tilfældige) så brugte jeg tid på det derhjemme, og ellers lavede jeg den i pauserne eller i bussen. Men det kommer også an på hvem man er. Jeg kunne sagtens sjusse mig lidt igennem det, og stadig klare mig fint - andre kan ikke, fordi de fx har sværere ved fagene. Nogle har højere ambitioner, og så kan kan man måske ikke "nøjes" med at lave lektier i pauserne. Jeg valgte så at gøre lidt mere ud af afleveringerne i stedet for. :o)

• #19   1. sep 2016 Altså, jeg er igang med 3. år på gym og har alle haft hest, i 2.g havde jeg en kort periode 2.
    Det har ikke som sådan været et problem for mig andet, end jeg tit kommer sent i seng.
    jeg plejer at tage lektier når jeg har fri eller i frimoduler har som regel fri kl. 15 men de dage jeg har tidlig fri et det som regel kl 13. Enten tager jeg ud og ride lige efter skole ellers så bliver det først sent om aftenen omkring kl 19-20 stk nogen gange senere. jeg har aldrig haft problemer med at finde tid til begge og også fritidsjob, det handler bare om hvordan man priotere sin tid. Hvad er vigtigst for dig, det sociale og fester eller hesten og lektier. For har det helt klart været hesten og derfor har jeg også kun været med til én gym fest dog tager jeg gerne med til klasse arrangementer men alt andet bliver nedprioteret så hvis ikke det har passet med tiden med hesten har jeg droppet det smiley
    Så alt efter hvordan man vil bruge sin tid og hvad man sætter mest pris på så kan man sagtens finde tid til hest, lektier, job og faktisk også det sociale smiley

• #20   1. sep 2016 Og ja, jeg havde også fritidsjob (dog kun ca. 2 timer en dag i hverdagen, og 2 timer om lørdagen) og kæreste - som jeg var sammen med stort set hver dag.

• #21   1. sep 2016 Det kommer klart an på hvad du vil med din ridning, og hvor afhængig dine heste, er af at du kommer ud til dem hver dag. Jeg går lige nu i 3.g på gymnasiet og har egen hest. Det er intet problem, til trods for jeg har job ved siden af også, men nu er Fleur altså også kunne en hyggehest, så hun klarer den hvis jeg en gang imellem kun når der ud 2 gange om ugen.
    Derudover handler det også om at prioriterer. Jeg laver altid mine afleveringer, og kommer til modulerne medmindre Fleur skal have smed eller dyrlæge, så jeg er nødt til at skippe skolen. Jeg har ikke én gang i min gymnasietid lavet dag-til-dag lektier, dem læser jeg altid i pausen eller lignende. Det kan sagtens lade sig gøre smiley

• #22   2. sep 2016 Du kunne jo finde en part til din hest? Og ellers tager hesten ikke side af at kun blive redet et par gange om ugen. Selv har jeg i år priotereret min uddannelse højest, da det er sidste år og jeg begynder min batchlor til oktober. Jeg følte ikke jeg havde tiden til at få trænet min hest ordentligt, og det endte faktisk med at jeg så det som en sur pligt. Da jeg så endelig sagde til mig selv, at det er okay at tage en pause fra hesten og den ikke tager skade af ekstra fridage - og jeg derved droppede alle stævneplaner. Ja så blev der lidt mere frihed i hverdagen.

• #23   3. sep 2016 Jeg er igang med en almindelig stx, på 3. år nu. og jeg vil sige det sådan, at jeg har haft ekstremt svært ved at nå og overskue hestene, selvom jeg kun har 1 der skal rides. men jeg har samtidig også fritidsarbejde (i vinteren ikke så meget arbejde, i sommeren arbejder jeg næsten hver dag), deruover var jeg nødt til at stoppe med at træne i fitness, da jeg i 2.g fik mange flere lektier, og jeg ikke kunne nå alt. pt har jeg så "heldigvis" ingen kæreste, men jeg vil jo som dig, også gerne med vennerne i byen osv.

jeg har før haft en part til min pony, nemlig så jeg havde en dag eller to til at lave afleveringer i, men hun stoppede desværre fordi hun heller ikke havde tid, og jeg søger derfor stadig en ny.

de fleste af mine dage ser sådan her ud:
    står op kl 6, gym fra 8-15:30, så tager jeg direkte ud til min hest. og er først hjemme igen ved 20 tiden, da vi står med 100% selvpas og der altid er meget der skal laves hos hestene, så spiser jeg når jeg kommer hjem (hver anden uge arbejder min mor på aften, så der skal min søster og jeg selv stå for mad) dvs så er jeg færdig med at spise kl 21 cirka, så skal jeg i bad og derefter lave lektier. så er klokken tæt på midnat, og så går jeg i seng.
    i weekenderne arbejder jeg næsten altid, og ellers er det der der er "tid" til afleveringer, venner osv.
    om sommeren når jeg har så meget arbejde (også inden jeg får ferie) er det meget hårdt, men så får hesten en fridag ekstra i ny og næ, det fungerer hun heldigvis fint med.

så det kommer meget an på mange ting, men jeg er heldigvis færdig med gymnasiet om et lille år, og så regner jeg med at tage et sabbatår. de dage hvor det er hårdest, nøjes jeg ofte med bare at tage en hyggetur på min pony, og så ser jeg bare frem til at jeg igen får en pause (feks weekend, ferie, etc)
    så ja det er en prioriteringssag, men det kan som oftes lade sig gøre, hvis man vil det nok.

• #24   3. sep 2016 Det har ikke været et problem for mig overhovedet. Hesten har faktisk været mit frirum. Jeg har aldrig udskudt en aflevering på grund af hesten, og jeg nåede normalt altid mine lektier, og klarede det ikke dårligere af at have hest. Op til eksaminer måtte jeg typisk gå lidt på kompromis med ridningen, men det var så også det. Derudover var jeg sjældent med til fester og lignende, da den tid så gik til hesten i stedet.

Det kommer selvfølgelig også an på, hvordan du har det i skolen. Husker du let, og har du let ved skolen? Hvis du derimod bruger lang tid på både lektier og afleveringer, for at det bliver godt, så kan det godt være en god idé at sætte hesten på stand by i en periode smiley

Kommentér på:
Gymnasie og hest samtidig...

Annonce