{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.646 visninger | Oprettet:

Hest + gymnasie? {{forumTopicSubject}}

Hej alle sammen!

Det her indlæg er mest til jer der går på gymnasie (eller anden gymnasial uddannelse) og har hest samtidig.
Dem der har været igennem det må self også svare .
men sagen er den at jeg har tænkt på at få en lånehest eller købe en hest når jeg er færdig med 10 klasse om et år smiley
Men hvordan har i fået det til at hænge sammen tidsmæssigt med hest og gymnasie?
Jeg er ikke særlig meget overskudsmenneske og er bange for at gymnasiet vil få mig helt ned med stress osv.
Men jeg vil super gerne have hest da det hjælper mig med at slappe af og jeg har et fristed i stalden smiley

derfor vil jeg super gerne høre jeres meninger og erfaringer smiley
smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hest + gymnasie?
  • #1   8. jun 2016 Jeg går godt nok kun i skole (8 klasse) men har rigtig meget at lave i min fritid så ja.. Har det hellere ikke for godt psykisk men jeg får det til at fungere ved at jeg tager hen til den når JEG har tid, har jeg tid om aften tager jeg derud om aften.. Har jeg en rigtig travl periode har jeg heldigvis en hest der kan tåle og stå stille og en fantastisk underviser som gerne vil sørger for den i de perioder.. Det lykkes også kun mig fordi det er mit frirum of uden det havde jeg det værre

• #2   8. jun 2016 jeg havde ingen problemer i gym, men så snart jeg startede på uni, så kom jeg i tidsnød, nok mest af alt, fordi jeg havde 2 timer hver vej i skole smiley

Nu ej at glemme... Jeg sluttede gym i 2012, og der var jo andre regler for hvor lange dagene var smiley

• #3   8. jun 2016 Jeg har to heste(miniature heste) og er ved at afslutte 1.G. Har ret svært ved at få alting til at hænge sammen, og hvis det ikke var fordi min mor hjælper mig dagligt, ville det ikke kunne lade sig gøre. Er meget taknemmelig for hjælpen, fordi de er virkelig også mit frirum ligesom du selv skriver og det sted jeg allerhelst vil være - så på den måde ville jeg heller ikke kunne undvære de to smiley

Hvis ikke min mor hjalp mig, ville jeg dog ikke kunne give dem den opmærksomhed de fortjener - så måtte jeg finde en anden løsning. Heldigvis er det ikke aktuelt lige nu!!

Hvis jeg var dig, ville jeg for det første lige starte op i gym og se hvordan du har det. Det er en stor omvæltning, og hvis du føler du allerede er stresset og mangler tid uden hest, skal du måske lige overveje. En part kunne måske være en mulighed?? Nu ved jeg jo ikke hvilken hest du kunne tænke dig, men tiden passer også bedre for mig, da mine to jo ikke er rideheste.

• #4   8. jun 2016 Nu er det efterhånden 3 år siden jeg sluttede gymnasiet, men jeg er som dig heller ikke overskudsmenneske og bliver let stresset, og jeg ville ikke have kunnet have lånehest eller egen hest i gymnasiet, havde en hest jeg kunne ride/træne når jeg havde tid og overskud, men det blev for det meste kun til weekenderne, for jeg havde rigeligt at se til med lektier, afleveringer og undervisning smiley
    Så jeg vil råde dig til måske at finde en part i stedet, hvis du ikke har det store overskud normalt, for der er rigeligt at se til i gymnasiet efter min mening smiley

Ellers kunne du starte med en part det første år og så se om du har overskud til mere - du skal bare huske at 2.g er berygtet for at være det hårdeste år! smiley

Håber du kan bruge det til noget smiley

• #5   8. jun 2016 Kommer nok også meget an på om hesten står hjemme/et sted hvor du selv skal sørge for alt, eller om den kommer med i en pasningsordning. Vi fodrer og passer selv vores hver dag. smiley

En part, sted med pasning eller hvis I er flere om den feks et familiemedlem), så tror jeg sagtens det kan lade sig gøre.

• #6   8. jun 2016 Enig med Cecilie! Se tiden an og prøv dig frem med part, så du ikke lige pludselig står med for meget i hænderne og finder ud af at egen hest var for stor en mundfuld.

• #7   8. jun 2016 Jeg har haft tid til det. Jeg går i 3.g, og har haft tre heste igennem hele min gymnasietid - det var dog kun én af dem, som blev redet seriøst. Der brugte jeg ca. en time på transport. For mig passede det fint sammen med skole og hest, da hestene for mig er mit frirum - så de har næsten været nødvendige for mig. Jeg prioriterer også skolen rigtig højt, men det har ikke været et problem at nå mine ting. Jeg har dog ikke et arbejde ved siden af, så det tage ikke min tid.

Jeg vil heller ikke kalde mig selv et overskudsmenneske, og jeg bliver også meget let stresset - men det har hestene holdt nede :o)

• #9   8. jun 2016 tak for al respons smiley
    jeg overvejer også at tage et år uden skole inden gymnasie smiley det går jo meget an på om jeg skal på STX, HF, HTX eller noget fjerde smiley
    for stx kan man vidst ikke vente med smiley

Lige nu rider jeg slet ikke pga efterskole smiley

• #10   8. jun 2016 Jeg kan nemlig mærke at jeg virkelig mangler den ro som hestene giver mig, har slet ikke redet i år og kommer nok heller ikke til det næste med mindre jeg sætter tid af til at gå til ridning ud over efterskole livet smiley

• #11   8. jun 2016 Det kan godt lade sig gøre, men kan ikke anbefale det.

• #12   8. jun 2016 Hippie - hvorfor vil du ikke anbefale det ? smiley

• #13   8. jun 2016 Som der altid bliver skrevet i de her forumemner - for der er virkelig lavet MANGE af dem om hest og gymnasie - så handler det om prioritering, prioritering og atter prioritering.

Man kan sagtens få det til at fungere, men det handler som sagt om hvad man vil prioritere.

Jeg har haft to ponyer gennem hele min gymnasietid, og jeg bliver student her om små 12 dage, det har ikke været et problem som sådan, men jeg har prioriteret lidt forskelligt nogle gange, men jeg har fint haft tid til at tage til fester osv. også, selvom jeg har to ponyer smiley

• #14   8. jun 2016 Jeg bliver færdig her i slut juni.
    Jeg har haft egen hest siden 2012 hvor jeg gik i 10.klasse. I 3.g, 2015 fik jeg hest nummer 2. Og jeg vil sige, det har været krads. Men jeg gik så også ned med angst og depression i 2.g.
    Meget kan nåes med den rigtige prioritering, men det er virkelig hårdt. Og ikke alle kan. Jeg har nedprioriteret min skole, hvilket bestemt ikke kan anbefales, for at jeg havde tid og overskud til mine heste. Så tænk dig om inden du låner eller køber en hest :).

• #15   8. jun 2016 Kunne det tænkes at det ville være en god ide at tage et skolefri år med hest før jeg tager på gymnasie og så se det an derfra? smiley
    det kan jeg så ikke hvis jeg skal på STX, men regner med at tage HTX eller HF smiley

• #16   8. jun 2016 TS: Fordi det hurtigt går hen og bliver stressende. Især hvis det hedder både skole, hest og job. Jeg kan personligt ikke holde til at være ene om en hest, når jeg går i skole ved siden af. Det er derfor jeg deler hest med min søster, for så kan vi begge ride, når vi har tid og overskud smiley

EDIT: Ville hellere vente med at købe hesten til du er færdiguddannet. Lidt ligesom med børn. Dem får man heller ikke midt i eksamensperioden smiley

• #17   8. jun 2016 Det kan lade sig gøre, men der er mange ting der spiller ind smiley
    jeg har selv haft hest i gennem alle mine 3 år på hhx, er færdig med 3. om 2 uger smiley
    Noget af tiden har jeg også haft flere heste jeg red, og inden for det sidste halve år har jeg også haft dage med 3 heste smiley
    Men her er der nogen der har hjulpet med at sadle op og af og derfor tager det ikke så lang tid som hvis jeg selv skulle det hele smiley

Jeg har der ud over også mine heste hjemme, hvor jeg dog skal køre for at komme ned og ride på ordentlige baner smiley De dage min hest har haft fri har jeg dog kunne spare meget tid ved ikke at skulle kører ud til min hest smiley

Jeg havde i starten høje forventninger med mine karakter, men i løbet af årene kunne jeg godt se at det ikke kunne lade sig gøre når jeg brugte så meget tid på heste og det krævede lige lidt tilvænning at blive tilfreds med lidt lavere karakter, men ville aldrig kunne undvære hestene smiley

Jeg har dog også haft stress, specielt i 2. men på trods af at det har været ualmindeligt hårdt, så ville jeg aldrig vælge hestene fra, da det er noget af det eneste der giver mig en masse glæde, og så er det et fantastisk frirum smiley
    Så jeg ville aldrig have valgt nogle af hestene fra, og fortryder ikke et sekund som jeg har brugt i stalden smiley

Så du må gøre op hvor meget tid du vil bruge på heste i forhold til skole og hvor meget du forventer af dig selv smiley

• #18   8. jun 2016 Jeg er lige kommet igennem 1 g med en hest. Og står heldigvis opstaldet et sted hvor jeg "bare" strigler og rider min hest. Alt andet står staldmanden for smiley der har været perioder hvor tiden har været knap, men ville nødigt havde undværet at havde hest smiley min hest er nemlig også mit frirum og jeg har ofte bare haft brug for at koble af smiley

• #19   8. jun 2016 Havde jeg ikke købt hest allerede i 8 klasse. Så havde jeg ikke budt mig selv det.
    Jeg tog HF. og var ved at knække nakken på det.
    og det på trods af jeg intet stald arbejde har på min.
    Så jeg vil ikke anbefale det smiley

• #20   8. jun 2016 Kan se der er meget delte meninger smiley Men havde egentlig også tænkt evt. at dele hesten med en veninde så vi var 2 om den smiley

• #21   8. jun 2016 At dele heste med veninder er nærmest dømt til at gå galt smiley

• #22   8. jun 2016 Hvordan det hippie? smiley

• #23   8. jun 2016 Kunne det tænkes at det ville være en god ide at tage et skolefri år med hest før jeg tager på gymnasie og så se det an derfra?

Nej, jeg ville gøre det i omvendt rækkefølge. Vent først og se om du overhovedet kan overskue lektier, aflevering, venner, fester, fritid, arbejde i gym. Og se så på om du har tid til hesten ved siden af det. Så er det lettere at vurdere hvad du kan nedprioritere, frem for at tage munden for fuld allerede fra start smiley

Jeg havde egentlig tænkt at jeg ikke ville kommentere fordi jeg ikke har haft egen hest i gym. Men jeg red en pony i løbet af gymnasiet og jeg kom altså kun ud til den 2 gange om ugen. I løbet af 2.g fik jeg også arbejde, og jeg ville bestemt IKKE have haft tid til at have hest ved siden af - og jeg arbejdede faktisk ikke engang nok til at kunne have råd til hesten.

Så mit råd er, lad være med at tage munden for fuld fra start! Vent og se, for hvis du allerede NU "ikke er særlig meget overskudsmenneske og er bange for at gymnasiet vil få mig helt ned med stress", så bliver det en kamp både at have hest, arbejde nok hver uge til rent faktisk at have råd til det - og nå ja, så få lavet lektier og afleveringer ved siden af.
    Du skal regne med at have gennemsnitligt 3 afleveringer om UGEN, og det er altså ved siden af lektierne smiley

• #24   8. jun 2016 Tak for jeres meninger alle sammen smiley

• #26   8. jun 2016 Det spiller også ind om du skal have fritidsjob ved siden af(evt. for at kunne betale for hesten) - fordi så er der virkelig ikke meget tid. Jeg arbejder - når det ikke er ferie - hveranden weekend og en enkelt hverdag i ugen. Det er ihvertfald nok!

• #27   8. jun 2016 Jeg har haft to heste gennem hele min gymnasie tid, som slutter om to uger ca, og har også redet en masse stævner. Der har været perioder, især i 2.g, hvor der var rigtig mange lektier eller sociale arrangementer, men der lærer man at prioritere. Vi har hestene hjemme, og min mor har været rigtig sød til at hjælpe til i de travle perioder, så det har været en kæmpe hjælp! Men det har sagtens kunne lade sig gøre for mig...Hestene er netop, som mange også skriver, mit frirum, hvor jeg kan slippe for lektie- og afleveringsstress. Men prøv det da af med en part til at starte med, så er du ikke bundet hver dag, og så kan du få en fornemmelse af hvor meget fritid du har smiley Held og lykke med det hele!

• #28   8. jun 2016 Det fungerer fint for mig med både hest og gymnasie, hvis man generelt sørger at gå igang med afleveringer i god tid, så går det rimelig nemt, også er der uger, hvor hesten kun bliver brugt 3-4 gange. Man kan eventuelt finde en part som kommer og passer/rider hesten 2-3 gange om ugen, hvor man så selv har tid til afleveringer eller job. Jeg har selv også meget transport tid i hverdagene til og fra skole cirka 2 timer, så nogle dage kommer man også sent hjem og derfor ret sent ude og ride, det skal man være indstillet på kan være hårdt om vinteren. Men det er det hele værd! smiley

• #30   8. jun 2016 Kiki: Der er så lige én lille bitte forskel på at have egen og have part. Man skal lige pludselig punge ud, hvis hesten bliver syg og det kan være enormt stressende. Især hvis man kune "lever" af SU.

• #31   8. jun 2016 Efter at have haft hest i hele 2. g og har haft både kæreste, redet 2 gange om ugen og sejlet 2-4 gange i ugen i 1. g synes jeg det ærligt talt er ret latterligt når folk siger at de ikke har tid til at have hest i gymnasiet.... Self, hvis du har planer om at rende rundt med veninder 24/7 går det ikke xD Jeg har massere af tid til at lave lektier, ride, lave ingentig og hænge ud med mine venner nu og da. Så længe man prioriterer det er det intet problem.... Jeg er hos min hest alle ugens dage, men self hvis man får en part, så har man lidt mere frihed. Så medmindre du går på et gymnasie med mega mange lektier og også skal have et job ved siden af ville jeg ikke se noget som helst problem ved smiley Min skole præstation lider som sådan heller ikke som følge af min hest for ligemeget, hvad ville jeg være lige doven, men har da kviteret med flere 10 taller og 1 12-tal i de fag jeg skal afslutte i år smiley

• #32   8. jun 2016 Ida: Det er da ikke latterligt at folk har forskellige grænser og stresstærskler. Det ér et tætpakket program at skulle nå både lektier, afleveringer, hest og arbejde, og de dage man arbejder kan man ikke også tage hesten.

Jeg havde da personligt ikke tid til ret meget "ingenting" i hverdagen når programmet hed skole 8-15, arbejde til kl. 19, hjem og spise aftensmad, lektier til kl. 21, og så er aflevering derudover. Det samme gjorde sig gældende når jeg havde ordnet lektier og afleveringer før aftensmad og derefter tog ud til hesten, så kom jeg altså også først hjem kl. 21.

Nu er jeg ikke en der tager ud til mine venner/kæreste kl. 22 i hverdagene og det kan godt være du synes det er latterligt, men det ER altså bare forskelligt hvor meget vi kan proppe ind i hverdagen uden at føle os pressede, og jeg kunne altså ikke have de her hverdage hvor jeg ikke kunne nå andet end lektier, afleveringer og hest mere end 2 gange om ugen.

Bare fordi det fungerer for dig betyder det ikke, at det fungerer for andre. Det synes jeg man bør respektere smiley

• #33   8. jun 2016 For mit vedkommende har det intet problem været at få det til at hænge sammen. Jeg er ved at være igennem mit 1.G år og jeg startede ud med arbejde 3 hverdage om ugen i 2 timer, direkte efter skole også derefter hest hvor jeg rider alle ugens 7 dage . Jeg har ikke hest hjemme, så jeg har lidt transport-tid oveni + transporten til arbejde. Til tider havde jeg en lidt stresset hverdag, men da jeg opsagde mit arbejde i julen fik jeg alt mit overskud tilbage. Jeg vil dog påstå at i 1.G er hest, afleveringer og venner overskueligt, især hvis intet arbejde har. Nu venter 2.G, jeg ved at det uden tvivl bliver hårdere, men jeg er sikker på det nok skal være nogenlunde overkommeligt smiley

• #34   9. jun 2016 Jeg skal i 3.g efter sommerferien, og jeg synes godt det kan lade sig gøre. Der er selvfølgelig mange ting der må nedprioriteres, og der kan komme en del fravær pga. man er nødt til at være i stalden, når smed, dyrlæge, massør osv. kommer, så det må man tage med, og man har selvfølgelig ikke tid til veninder hver dag osv., men det kommer også an på om man prioriterer at ride HVER dag, eller kun 3-4 gange om ugen smiley

• #35   9. jun 2016 Fünke: Nu er det sådan at jeg heller ikke har noget arbejde, men har haft det, da jeg havde en part til at ride min hest 2 gange om ugen, tog også kørekort samtidig med at jeg red 7 gange ugen..... Nu er det min opfattelse at det er latterligt, da jeg synes at så mange bruger gymnasiet som undskyldning til at stoppe med alle mulige fritidsaktiviteter, når jeg ved at der sagtens er tid til at have hest ved siden af så længe man ikke laver alt muligt andet og jeg er skam ikke den eneste.... En anden fra min klasse har part på en hest 3 gange om ugen og ville have sin egen flere gange om ugen, hvis ikke økonomi stod i vejen..... Min hverdag ser ofte sådan ud: skole 8-15.30 hest 16-19 lektier 19-20..... De fleste afleveringer laver jeg i weekenden smiley Efter sommerferien skal jeg også arbejde 1 dag i ugen og det ser jeg heller intet problem i...... Det er min 2. gang i 2. g og på en anden slags gymnasie, da jeg var nødt til at gå om pga. problemer med min klasse, så jeg har ret god erfaring med at lave alt muligt ved siden af, lektier og andet skal jo stadig laves selvom det er 2. gang jeg har om emnerne, men jeg har også nye fag.....

• #36   9. jun 2016 Ida: Men du kan ikke holde DINE oplevelser gældende for alle andre smiley Det kan godt være at du har ret god erfaring med at lave alt muligt ved siden af, men du mangler erfaring i at vi alle sammen er forskellige og har forskellige grænser for hvor meget man regner som "sagtens tid til hest".

Jeg tvivler ikke på at du og andre har tid til det. Men at negligere at andre føler tidspres bare fordi DU kan gøre det, det synes jeg viser en ringe indsigt i og accept af andre som individer.

Det er ikke alle der trives med en tætpakket hverdag fra 8-20 og så kommer ALT andet end skole, hest og lektier udover det tidsrum.
    At nægte at anerkende andres begrundelser og mene at gymnasiet er en undskyldning hvis folk stopper med fritidsaktiviteter, det er i mine øjne simpelthen for snæversynet.
    Accepter da at folk træffer valg ud fra deres egen vurdering og deres egen hverdag, og hvis de føler det er for meget, så er det for meget for dem; og så er det irrelevant at DU godt havde kunne klare det smiley

• #37   11. jun 2016 Hvor henne skal du på gym? Stadig plan om at vi deler den? smiley
    Hvis du også skal have hest i 2020 s skal jeg have part på den når jeg er hjemme xD

• #38   11. jun 2016 maja - aner det ikke endnu xD Men tror KOLD eller Odense kat. xD
    og ja, måske (selvom nogen siger det er dømt til at gå galt xD )

• #39   18. jun 2016 At du har hest eller at vi skal dele hesten? Wait.. Begge dele xD

Kommentér på:
Hest + gymnasie?

Annonce