{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.480 visninger | Oprettet:

Dit syn og andres syn på hesten. {{forumTopicSubject}}

Jeg fik lige tanken fra et andet emne og blev nysgerrig på at høre hvad dit personlige syn er på hesten og hvordan du opfatter størstedelen af andres syn på hesten?
Så kom frisk og lad mig høre hvad hesten er for dig og "resten af verden " smiley

Mit syn på hesten :
Hesten er for mig en meget klog og fintfølende skabning med store terapeutiske egenskaber. De har alle sin unikke personlighed og intelligens. Nogle er mere intelligente end andre og de har hver især sine instinker der er mere fremtrædende end andre. Deraf egner ej alle heste sig til alle mennesker. For mig så bygger mit forhold og syn på hesten sig på venskab, samarbejde og tillid. Hvis hesten ikke egner sig til noget så må jeg imødekomme hesten her således at vi kan finde det vi begge kan lide. Hesten kommer altid først da det er mig der har valgt at anskaffe den. Jeg ser på hesten som min gode ven og samarbejdspartner og for at denne skal ønske at samarbejde er det mig som den klogeste der må finde ud af hvordan dette kan lade sig gøre, på den mest hestevenlige måde.

Andres syn på hesten: VED AT DET IKKE GÆLDER ALLE!
Men rigtig mange ser på hesten som et redskab for at nå et mål. Om det sig være sportslige eller avls resultater. Målet helliger middelet så og sige. Ikke dermed sagt at hesten tæskes til medaljer men det er ikke de værdier (biomekanisk korrekt ridning, indlæring og langsom stabil udvikling) som jeg selv ser på som nøglen til en sund og holdbar hest, der værdsættes. Men mange er da nogle dejlige mennesker alligevel selv om vi er meget forskellige smiley

Mvh TT

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Dit syn og andres syn på hesten.
  • #1   7. dec 2015 Farligt emne, det er lige til en kæmpe mudderkastekamp...

• #2   7. dec 2015 Hvad er behovet for at fremhæve dig selv og fordømme en masse andre? Det er en meget unuanceret og sort/hvid fremstilling du har lavet, og tror du vitterligt at nogen vil vedkende sig at være en af dem fra beskrivelse nummer to?

• #3   7. dec 2015 for mig er hesten min baby, min buddy og min samarbejdspartner. deres behov og velfærd kommer i min optik til enhver tid først frem for mine behov og resultater :). læring skal være sjovt og spændende for dem og de skal selv have lysten til at arbejde fra mig, vi stopper gerne før tid hvis jeg kan mærke hesten ikke er på i dag frem for at kæmpe. for mig er der vejen til resultaterne ligeså vigtige som resultaterne og jeg går meget op i hestene fodring, korrekt ridning og deres forhold, desuden rager det mig en papand hvad andre mener om min måde at holde heste på, folks kommentar preller hurtigt af da jeg selv ved hvad der er bedst for mine heste:)

jeg ser heldigvis en stigende tildens til at folk begynder at ligge vægt på disse ting i deres hestehold, men der er desværre folk der stadig priotere de ridemæssige forhold frem for de hestevenlige, samt at det er vigtigere det hele hedder noget bestemt frem for at sætte sig ind i hvad kvalitet og indhold tingene er. jeg ser at folk klipper hestene for synets skyld og fylder diverse dækkener på, at heste bliver holdt væk fra store dejlige folde af frygt for mudder (puha beskidt hest ...) eller skader og andre heste, at man betaler dyre domme for udstyr eller foder selvom man nemt kan få et billigere alternativ uden navn eller at folk priotere den "kendte" underviser frem for den ukendte som måske er endnu mere dygtig...

• #4   7. dec 2015 Rikke - det var da langt fra noget der var skrevet for at fremhæve mig selv men som et emne i hvordan vi ser på hesten. Desuden er der flere her inde der har sagt at de har hesten for konkurrencen og vil skille sig af med den hvis denne ikke kunne mere.. Jesus christ..der er da dagligt salgsannoncer hvor ejere skriver at jeg vælger at sælge min hest da den ikke har kapaciteten til mere! Intet galt i det. Folk kan vel stå for sine valg og syn på tingene.. Hvorfor udgive sig for at være noget andet end hvad man er..så står jeg først af!

Mvh TT

• #5   7. dec 2015 Kunne ikke være mere enig med dig TT smiley

• #6   7. dec 2015 Stinne - det behøver det ikke blive hvis man bare forholder sig til spørgsmålene smiley

Mvh TT

• #7   7. dec 2015 Hesten er for mig, ligesom ethvert andet dyr, den bedste lærermester, der findes. Et væsen, der benytter alle sine sanser og instinkter - det kunne vi mennesker godt lære mere af!
    I starten af min ridning så jeg hesten som et guddommeligt middel, der skulle benyttes til sjov og konkurrencer - et væsen, der både kunne drille, "løbe om hjørner" og være sur og doven. Men så fik jeg Silver, og så blev rollerne skiftet om: Jeg blev eleven, og Silver blev min lærer, min guide og min allerbedste følgesven.
    Nu er hesten for mig et dyr, der kan lære mig mere om mig selv, end jeg nogensinde selv ville kunne. Fantastisk dyr! smiley

Jeg kan forestille mig, at min familie og andre omkring mig ser hesten som en slags sygdom: Man bliver bidt, og pludseligt har man kun ridebukser på, man ønsker sig kun hesteting til jul og så begynder man pludseligt at lyde som en hest, når man griner! Hesten er vel for dem et instinktivt og utilregneligt dyr, som er dyr i drift og som kan en masse fantastiske ting så som at springe, løbe og danse. Men det kræver noget specielt, at befærdes med dem, og det har det hverken interessen, overskuddet eller modet til.

• #8   7. dec 2015 ^Jeg snakker naturligvis om ikke-hestemennesker smiley

• #9   7. dec 2015 Hollaender - din søde konflikt skye tosse smiley

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.703
    #10   7. dec 2015 for mig er hesten et redskab til at dække mine behov, og opnå de ting jeg gerne vil opnå.

jeg tror ikke heste er særligt kloge, de har en god hukommelse som gør at de husker en hver lille bevægelse vi laver. havde de været kloge så havde de været mere selvstændige end hvad de er.

• #11   7. dec 2015 Well, jeg kunne også sige en masse grimme ting, men eh ... What's the point smiley

Dog vil jeg pointere, jeg ofte ser, at folk gør hesten til mere, end den faktisk er rent videnskabeligt - her er jeg nødt til at pege lidt fingre ad de dedikerede "HMS-ryttere", der fortsat tror, at horsemanship er en ting, der kræver rebgrimer og kegler og klikkere.
    Hesten kan give os så meget, men hvis man følger mange HMS-ryttere på eks. facebook, laves der ofte mange sukkersøde statusopdateringer om, hvordan denne pågældende hest er "min eneste ene, som forstår mig bedst og som desuden også funderer over livets mening sammen med mig". Som sagt, hesten kan give så meget!
    Ah, hvor er jeg på vej hen. Øhm ... Jeg ved ikke, om du forstår, hvad jeg mener, TT, men at mange ryttere er under den forståelse, at hesten kun vil trænes hms-style, og at det er forfærdelig dyremishandling at ride dressur eller ride med et bid i munden på sin hest - at de gør hesten til mere, end den er. Jeg tror ikke på, at de fleste heste tænker "åh nej, et bid i min mund", men at de tænker bid = træning = godt (eller skidt?). Jeg ved skam, at nogle heste ikke kan fungere med et bid! Ligesom at nogle heller ikke fungere bidløst.

Summa sumarum tror jeg, at mange hestemennesker giver hesten endnu flere følelser og tanker, end den i forvejen har smiley

Edit: Det er ikke meningen, jeg på nogen måde vil generalisere eller pege fingre, men jeg håber inderligt, DU, læser, forstår min hensigt.

• #12   7. dec 2015 AMT - og så er det sagt. Men det er jo sandt: Vi har ikke heste for hestenes skyld. Vi har heste for vores egen skyld, så vi kan få tilfredsstilt et menneskeligt behov.
    Derfor tror jeg, mange gerne vil gøre hestehold til noget "etisk korrekt", for sådan er mennesket indbygget: Etisk korrekt = godt, etisk ukorrekt = skidt. Problemet er bare, at verdenen og Moder Natur ikke er indstillet til det menneskelige behov for den korrekte etik.

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

#13   7. dec 2015 hollaender;: netop.. og kan virkelig ikke se det forfærdelige (som det åbenbart er for nogen), at være ærlig og sige hvorfor man har hesten.

hesten er nu engang et redskab for at vi mennesker kan få dækket et behov (ridning, træning osv).

også forstår jeg ikke hvorfor man skal se ens hest som sin bedste ven, soulmate osv. før at man respektere den, og behandler den ordentligt.

hovedsagen er vel at hesten har det godt, bliver tilset at dyrlæge ved behov, får det foder den behøver, får foldtid, og generelt bare har det godt.. hesten er jo totalt ligeglad med om vi omtaler den som bedste ven, soulmate, eller røvhul. ..

• #15   7. dec 2015 Min hest er min bedste ven, uden tvivl! Men jeg ville ikke have hest hvis ikke det var fordi jeg havde et mål, så jeg bruger hesten som et redskab. Om det så er ''min'' 2'er pony jeg rider fast lige i tiden jeg er ALT for gammel til, så rider jeg stadig efter et mål, som så bare omformes til at gøre hesten så dygtig som muligt, eller at opnå den totale ro inde i mig selv som det var med min gamle hoppe som stod skadet. Jeg ville ikke have hest hvis ikke jeg kunne ride, dermed ikke sagt at jeg ville aflive eller sælge hvis min hest blev uridelig eller skadet osv. - men jeg ville ikke have anskaffet mig et dyr hvis ikke det havde et formål. Jeg har aldrig haft dyr uden at de havde et formål, selv katten er kun til for at fange mus, hunden var et redskab på jagt og hesten var en vej imod mit mål - heldigt at det så også er det væsen jeg bedst kan lide.

Min hest står også før andet, bliver den syg så får den dyrlæge, hvis jeg skal bestemme hvem af os der skal have nyt tøj, så blev det hesten osv. Men min hest har et formål, og den er for mig et redskab, så koldt som det nu engang lyder. smiley

• #16   7. dec 2015 Dejligt at høre ærlighed smiley

Mvh TT

• #17   7. dec 2015 Hm... jeg kan da sige at i følge min kæreste, så ser jeg heste som små regnbuefarvede enhjørninger, der pøller regnbuer - eller noget i den stil i hvert fald smiley

For mig er hesten en ven, en makker - partner i hestelivet og jeg indrømmer gerne at jeg godt kan være pylret og have en evne til ikke at kunne blive sur på dem sådan rigtigt. Synes jeg at andre kan være for hårde mod heste? Ja... Synes jeg andre kan være for bløde? Ja...

• #18   7. dec 2015 For mig er hesten et dyr, der skal behandles ordentligt, jeg har den for min fornøjelses skyld

mit syn på mange andres syn på heste er at mange tillægger den følelser og evner den ikke har, og alt for mange pakker dem ind i vat, og deres omsorg for deres heste overskygger nogle gange hestens behov.

• #19   7. dec 2015 Kan se at der er rigtig mange der er enige med Rikke J sin udtalelse smiley vil ikke I komme med jeres syn på hesten smiley I har da tydeligvis en mening smiley

Mvh TT

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

#20   7. dec 2015 team tindur: mange at "syntes godt om", er nok også baseret på hendes kommentar omkring din sort/hvide udtalelse, og dit behov for at fremme dig selv og nedgøre andre smiley
    - det er ihvertfald derfor at jeg satte mit like.

• #21   7. dec 2015 Jeg forstår simpelthen ikke hvorfor man ikke bare kan komme med sine tanker og sit syn på tingene uden at skulle få den "du forsøger bare at fremhæve dig selv " svada smidt i hovedet. Det er så trættende at man ikke kan komme med sine ærlige tanker uden at skulle blive dømt på den... Jeg skriver da heller ikke sådan til folk der fortæller om deres sidste stævneplaceringer e.l...Men der er det tydeligvis legalt at fremhæve sig selv.. Men når jeg bare laver et emne for at finde ud af hvordan de fleste her inde ser på hesten så fremhæver jeg pludselig mig selv smiley

Mvh TT

• #22   7. dec 2015 TT, don't worry, jeg synes #2 er en mærkelig, unødvendig kommentar.

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

#23   7. dec 2015 team tindur: måske hænger det sammen med at du oftes i forbindelse med at spørge ind til ting, lige skal fremhæve dig selv, samtidig med at du også lige skal nedgøre folk som ikke gør ting som stemmer over ens med din overbevisning..

det er så ærgerligt at du så ofte hæver dig selv over mange andre..

før havde du ikke så travlt med at skulle se ned på folk som ikke gjorde som dig, nu er det nok bare blevet for meget smiley

• #25   7. dec 2015 Hvor ser jeg ned på andre her inde! Jeg generaliserer netop ikke men som ALLE andre er jeg stigmatiserende men ved der er mange undtagelser. Jeg skriver at selv om jeg ikke altid er enig med folk og de ikke er enige med mig så er de da stadigvæk nogle rare mennesker at omgås. Så hvordan er jeg nedgørende? Jeg har ALDRIG nogle steder skrevet at din/min måde er den eneste. Og vi heste mennesker har ofte det samme mål, blot vejen der til er forskellig... Og så fremhæver jeg mig selv og er nedgørende...? smiley ja undskyld for at jeg stiller spørgsmål af nysgerrighed..

Mvh TT

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

#26   7. dec 2015 team tindur: F. eks. teksten som er citeret i #24

(skriver fra mobil, så kan ikke kopiere i teksten desværre) smiley

• #27   7. dec 2015 Aetelwine - ja NOGLE mennesker sætter medaljer og ære foran hestens ve og vel. Og det er ikke mine værdier.. Hvad er der du ikke helt forstår ved ovenstående..? smiley kigger vi på topsporten så er det jo ikke ligefrem lang foldtid og lang uddannelse af hesten der er kendetegnet.. smiley

Mvh TT

• #28   8. dec 2015 Jeg havde faktisk glemt at jeg havde svaret i denne tråd i går, men bare rolig jeg skal nok svare i aften når jeg har været ude og træne min stakkels hest, kun med rosetter for øje.

• #29   8. dec 2015 Rikke - ja men så håber jeg da at du når dine mål og vinder nogle rosetter smiley mit livsmotto er: Alt jeg virkelig vil, får jeg til! Så der bliver garanteret nogle rosetter på dig hvis det er det du ønsker.
    Jeg har da også mål indenfor ridningen smiley

Mvh TT

• #30   8. dec 2015 Sarkasme kan forekomme... Nu har jeg jo ikke skrevet noget om mine mål endnu.

• #31   8. dec 2015 Lige en opsang til "folk der dagligt sælger deres heste grundet manglende kapacitet"

Det er der jo intet galt i? For dem som køber hesten bliver da mindst lige så glad for den, og det den kan tilbyde, som man selv var.

Det der billede man sætter op med "hesten får det aldrig lige så godt hos andre som hos mig" og "det kun mig der kan håndtere min hest" er en mega kliché!

Jeg har solgt en hest. Og hun blev så solgt en gang til efterfølgende.
    Og det ville være en stor løgn, hvis jeg sagde at hun ikke har det bedre nu, end hun nogensinde havde hos mig og den ejer jeg solgte til.
    Det skyldtes ikke at jeg er en dårlig ejer. Det skyldes at hesten nu bruges til meget mere seriøs konkurrence, og ridning end jeg formåede. Og tænk engang? Hesten trives som sagt fantastisk med det..

Man køber jo ikke en hest for at hade den.. På et eller andet plan holder man jo af de kære dyr, om man vil eller ej.

Groft sagt, så sælger mange da også deres bil, selvom man har været glad for den.

Er det ikke egoistisk ikke og lade andre få fornøjelsen af en god hest? Tænk på alle de ponyryttere der skal bruge en god stabil lærerpony, som kan fortælle dem, når de fejler men stadigvæk redde deres røv.
    Er det ikke egoistisk ikke og "vidregive" sådan en pony når den kunne nå at lære flere piger at ride?

• #32   8. dec 2015 Rikke - er fuldt ud klar over at du var sarkastisk.. Men jeg behøver jo ikke at følge op vel...? smiley nej du har ikke skrevet noget om dine mål men de fleste der holder hest/træner hest har et eller andet mål for øjet.. Selv om det kun drejer sig om at hesten skal lære at løfte hove..så er det også et mål smiley

Mvh TT

• #33   8. dec 2015
    Jeg tror egentligt bare folk tænker på de seneste mange emner du har oprettet - hvor det for alle gælder, at du har fremhævet dig selv som den gode, søde, venlige, bedste person der gør tingene rigtige.
    Fx " Hvem er du som heste person ", det her emne, emnerne om de dumme ejere af opstaldningsstedet - de er dumme, du er den venlige, tilgivne. Mange af de andre emner vdr. Tindurs adfærd er også sat op som " skal jeg være sød ved ham, eller hård og ond " - og typisk er det kun den søde vej der er muligt, der lyttes ikke til andre forslag.

Jeg kan SUPER godt li' dig Tindur, du er en flink, sød og venlig person - men måske lidt for venlig og sød en gang imellem og ja, det virker som om der kan være et behov for at fremhæve sig selv ind imellem som fx her.
    Og at der er en meget stor afstand til hvordan andre gør tingene og ikke rigtigt nogen respekt eller forståelse over for fx dit eksempel nr. to.

Jeg ved godt det her ikke er en besked jeg bliver populær for at skrive, men nu er det sagt - du spørger ofte selv efter ærlighed og " tør du ".

Og du skal stadigvæk være meget velkommen med Tindur til vores lille stævne - det holdes igen i foråret, så der er masser af tid til træning :o). Det er super hyggeligt og for alle.

• #34   8. dec 2015 Line - netop. Og det er der intet galt i hvis folk bare var ærlige omkring det smiley jeg forstår ikke den trang til at foregive sig for at være noget andet end hvad man er smiley dejligt at du er ærlig.

Mvh TT

• #35   8. dec 2015 Krikken - glad for at du skriver. smiley
    Ja du har ret..jeg er for sød nogle gange... For ofte faktisk.. Og ja jeg er meget imod den måde NOGLE andre holder hest og behandler de..Men jeg viser disse mennesker stadig respekt da jeg ikke taler ned til de, jeg blander mig ikke, og holder min mund indtil jeg bliver spurgt... Jeg drikker kaffe og hygger med de og vi er enige i rigtig mange ting så længe det ikke drejer sig om heste. Så jeg viser mennesker med et andet syn respekt selv om jeg ikke er enig. Og jeg (som alle andre) deler mine frustrationer med de jeg føler forstår mig og forstår hvad jeg taler om. At det skal betyde at jeg forsøger at "fremhæve mig selv " synes jeg er trist da det ikke er meningen...

Mvh TT

• #36   8. dec 2015 For mig er min pony, min babe, værste mareridt, buddy, samarbejdspartner, min partner in crimes. Kort sagt min bedste ven i alle situationer smiley

• #37   8. dec 2015 Jeg ser hesten som værende et ligeværende væsen, som jeg går meget op i at behandle med respekt. Jeg holder ikke hest for ridningens skyld men for sammenværet med hesten, fordi jeg oplever en helt anden forbindelse end med mennesker. Når jeg så endelig rider, så går jeg meget op i ikke at presse hesten til noget, den endnu ikke er stærk nok til, det gør så bare også, at jeg ofte tager alllt for langt tid om alting, og derved ikke altid kommer så meget videre. Jeg er hellere ikke stævnerytter, så i princippet gør det hellere ikke så meget.. smiley

• #38   10. dec 2015 Jeg selv ser hesten som et redskab.. mit redskab til at opnå en dygtighed, en kondi, en smidige og balance. jeg er mega seriøs i min ridning og elsker at udfordre mig selv... at nå et mål i min ridning er for mig bedre end at vinde i lotto ( ikke at jeg ville takke nej hvis jeg vandt da ;)) og naturligvis er den et middel til mit mål om en dag at ride de helt høje klasser til stævner og skabe mig et navn ... måske for amitiøst men hva.. sådan vil jeg have det ??

det er også et terapeutisk partnerskab for mig eftersom jeg spejler mig i hesten.. og jeg er typen der har brug for at blive holdt fast på jorden med begge ben og min hest er den bedste hjernevrider man kan få for penge.. (ca samme pris) hvis jeg er i røvhumør så bliver jeg mødt af en blød mule lige i smasken eller bliver puffe hårdt til for at få mig til at klø et andet sted... hvis jeg er glad for jeg vrinsk mys og nulre i hår og ansigt...

andres opfattelse. .. hmm jeg tror mange mennesker har et meget romantisk syn på hesten... den er noget magisk.. og man skal være yderst forsigtig med dem da de ellers går i stykker... jeg er ikke enig men sådan er det jo sjældent... jeg var flad af grin over udtalelsen fra dig Hollaender omkring HMS ryttere.. uden self at skære alle over en kam så er de en pylret race som mener at hesten har valgt dem og ikke omvendt og at ja man er direkte vanvittig hvis man ligefrem NYDER at lægge et bid i munden på sin hest og ride på den... hehe det self super groft skåret ud men ja vi jo ærlige her ??

• #39   10. dec 2015 Der skulle stå ambitiøst

Kommentér på:
Dit syn og andres syn på hesten.

Annonce