1.158 visninger
|
Oprettet:
Klikker træning? {{forumTopicSubject}}
Jeg har nu hørt en masse om at folk bruger klikker træning til deres heste, men hvad mener i med klikker træning?
Hvad er det? Ved godt det er en måde at rode hesten på,men hvordan ved hesten at det er ment på en god måde og ment som ros??
Vil nemmelig selv gerne bruge klikker træning så jeg ikke skal bruge en masse godbider ;D
Hilsen
Mia g Diamond
dec 2011
Følger: 43 Følgere: 41 Heste: 6 Emner: 128 Svar: 787
dec 2011
Jeg har forstået det sådan at når hun gør noget godt klikker jeg og giver en godbid lige efter. Og efterhånden forbinder hun et klik med noget godt så jeg ikke behøver godbidden hver gang?
Ved du hvor man kan få fat i en klikker? Og hvad er prisklassen cirka?
dec 2011
sep 2008
Følger: 66 Følgere: 64 Heste: 3 Emner: 90 Svar: 1.727
Men vil da lige tilføje dette: Mange, som ikke ved ret meget om klikkertræning, tror, at hesten forstår selve lyden af klikket som noget godt. Det gør hesten ikke. Det, som hesten lærer er, at når den hører klik-lyden, så kommer der en godbid kort efter. Det er alt.
aug 2008
Følger: 54 Følgere: 64 Heste: 6 Emner: 124 Svar: 9.555
som der skrives oppe over, så er det positiv forstærkning, og det er jeg som sådan ikke imod, hvis ikke det var for godbidderne.
for mig og min erfaring, så får man en hest der arbejder for at få godbidder, hvor imod jeg oplever at med andre motiverings faktore så får man en hest der arbejder for at gøre en glad.
desværre er der alt for mange der ikke har ordentlig kontrol over klik-godbid og den konsekvens og timing det kræver. og det skaber problemer fordi de derfor får heste der tikker, moser og maser for at få godbidden. og mange begynder at bide når der ikke er ordentlig kontrol over det.
jeg bruger meget tid på at vende heste af med den adfærd man ved misforstået træning får lært den.
desværre har jeg også erfaringer, med heste der bliver straffet fordi ejer har lært den et trick, når andre så dufter af godbiden, så udfører hesten tricket, og den der har godbidden kender ikke det trick, og hesten straffes for den adfærd den udviser.
positiv forstærkning er en god motivation, men bør i mine øjne ikke omhandle godbidder andet end i få tilfælde
aug 2008
jeg vil have mine dyr arbejder for at gøre mig glad ikke for at få noget at æde.
og ja alt der gøres forkert, kan ende galt, det er vi enige om
aug 2008
aug 2008
men det var ikke følelser vi skulle diskutere her, men for og imod klikkertræning.
og igne det er godbidderne jeg har et problem med ikke klikkeren
aug 2008
ts beder om for og imod, om vores meninger, hun har nu fået både for og imod, og så er det jo op til hende at vælge.
okt 2009
Følger: 13 Følgere: 10 Heste: 2 Emner: 16 Svar: 237
Er meget spændt, for trods min uddannelse om adfærdsterapeut/adfærdskonsulent/dyrepsykolog -kald det hvad I vil-, så har jeg bare ikke fattet pointen med klikkertræning.. Jeg bruger berøring, stemme og/eller kropssprog, når jeg roser..
Har også bogen af Alexandra Kurland, men pointen gik stadig hen over hovedet på mig..
Folk der er fattesvage som mig, tror jeg skal have det ind med skeer, blandt andet via kurser, gg
okt 2009
Tak for at prøve at forklare :o)
Mht. det eksempel du kommer med.., jo jeg kan sagtens se pointen med du klikker i selve den adfærd du beder om, men hesten står jo stadig stille, når den får selve godbidden.. Det jeg ikke helt kan fatte, eller ikke kan få til at give mening. Hvorfor rose med godbid, når du kan rose med stemmen? Så er man fri for at skulle afbryde ens træning i tide og i utide, for at give godbid??
Håber jeg bliver meget klogere på kurset, jeg skal til..
Kan måske også have noget at gøre med, jeg stort set aldrig træner med godbidder, når jeg har med heste at gøre..
Kan også være, det er mig, der har meget svært ved at forstå, det smarte ved kombination af klik og godbid..
Sorry, men hvad det her angår, er jeg meget fatsvag
okt 2009
Kan godt være, det er der den ligger?? Som sagt glæder mig til kurset, også for bare at få lidt ny inspiration..
Freja K:
Jooh, det giver bare ikke mening nok for mig, til at begynde at bruge klikker og godbidder.. Håber dog kurset giver bare lidt større forståelse af klikkertræning..
okt 2009
sep 2008
Noget andet, som jeg også synes er super vigtigt er, som Luna også har været inde på, at man får et POSITIVT FOKUS. Altså man fokuserer på det gode, der sker i sveder for hele tiden at tænke "nej, lad nu være med det", "stop med det!", "NEJ!" og så videre. Man bliver simpelthen glad af at klikkertræne. ;D
Jeg synes i bund og grund det handler om at fået godt samarbejde med hesten, og det mener jeg i høj grad at klikkertræning hjælper med!
sep 2008
sep 2008
sep 2005
Følger: 63 Følgere: 65 Heste: 3 Emner: 53 Svar: 461
Et verbalt klik er lige så godt som en kliklyd, bare du husker at være præcis og sige det højt nok til at hesten høre det. Personligt bruger jeg selv "tak" og har brugt det i de 6 år, jeg har klikkertrænet.
Formålet med klikkertræning er, at du kan give din hest et meget tydeligt signal "DÉR gjorde du den ønskede adfærd" og klikket skal kommet i sekundet hesten gjorde det ønskede. Og så gør det rent faktisk ikke noget at der går to-tre sekunder før godbidden kommer. Det kræver noget tid at lære at være præcis selv, men når du kan det udenad, vil du nok opleve at du i alle situationer selv bliver mere bevidst om dit eget kropssprog og præcission. Godbidden behøver ikke være større end en teskefuld, men det er hesten selv der bestemmer hvad der motivere den! kan hesten bedst lide æbler frem for gulerødder, er det dét den skal have. I hvert fald i de situationer hvor det var særdeles godt. Det er ikke godt nok at give hesten urtebolcher hvis den bedre kan lide pærer. Jeg giver selv min hest meget blandet, han er motiveret for de fleste slags godbidder (gulerod, æble, pærer, hestebolcher m.m.).
Du skal huske på at tænke på øvelsen som en trappe med meget små trin. Start fra bunden og tænk selv hvordan du når jeres mål. og tag meget små skridt derhen af. Sæt kravene langsomt op. Hvis hesten ikke forstår, så gå et trin ned igen!
Og selvfølgelig skal man nå derhen et sted, hvor man ikke bruger ligesom mange godbidder (som jeg fristet til at kalde belønninger!). Men et klik er ALTID efterfulgt af en belønning.
Der ud over, kræver det altså af dig som ejer/træner IKKE at give hesten når den tigger eller ser sød ud! For ja, så får man en lommehest. Og en god hjælp er at være konsekvent med at hesten har hovedet ligeud når den for sin belønning (stræk selv din arm op foran hovedet eller gå op foran hovedet), så den ikke hapser i dig.
Jeg håber du kan bruge det til noget jeg har skrevet.
Ellers kan jeg anbefale dig at kigge på www.animaltraining.dk)
Men du skriver du gerne vil bruge klikkertræning, så du ikke skal bruge en masse godbidder.. Jeg lover dig du kommer til at bruge RIGTIG mange i starten.
Held og lykke :o)
Kh Anna
sep 2005
Følger: 63 Følgere: 65 Heste: 3 Emner: 53 Svar: 461
Klikker træning?
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside