584 visninger
|
Oprettet:
Klikker træning {{forumTopicSubject}}
Jeg har en unghest som jeg klikker træner.
Men hun åbner munden meget når hun tager imod godbid efter klikket, det er lige før min hånd ryger med ind, så meget åbner hun munden.
Har i nogle gode råd til hvad jeg kan prøve at gøre for at hun ikke æder min hånd helt ?
mar 2011
Følger: 146 Følgere: 1642 Heste: 4 Emner: 1.745 Svar: 18.543
Mvh TT
nov 2007
Følger: 198 Følgere: 167 Heste: 5 Emner: 886 Svar: 3.825
jul 2015
Følger: 10 Følgere: 124 Heste: 2 Emner: 76 Svar: 1.764
1. Giv aldrig godbid uden hesten har gjordt noget for den.
2. Giv aldrig godbid for noget hesten selv tilbyder uden signal.
3. Alle godbidder gives ved jorden.
4. Hav altid godbidden klar inden du ber om øvelsen.
5. Tilbyd hesten godbidden. Tager den ikke ordentligt. Så fjern godbidden igen ved at lykke hånden sammen og fjerne hånden. Prøv igen.
Først når enten tager pænt må den få godbidden.
Det er nok specielt punkt 5 der kan hjælpe dig.
Min egen slikker den decideret ud af min hånd efter jeg har trænet dette.
Jeg kan holde godbidden mellem 2 fingre. Og hun slikker bare på den indtil jeg slipper
Så med træning burde du godt at kunne nå hen til et punkt hvor hesten tager pænt
dec 2014
Følger: 42 Følgere: 24 Heste: 2 Emner: 15 Svar: 293
jun 2011
Følger: 33 Følgere: 33 Heste: 13 Emner: 41 Svar: 615
Netop derfor bruger jeg ikke klikker træning, man kan opnå det samme resultat med andre metoder, fx ros med det samme det gør hvad den skal og gnub den som godbid, på den måde flytter du fokus fra mad til det der er vigtigt, den får rosen og bliver nusset, undgå klap, ingen hest er fra fødsel glade for klap, men alle elsker at blive nusset.
På youtube fandt jeg for nyligt en ved navn Clinton Anderson som langt hen af vejen gør som jeg gør, og faktisk var det lidt sjovt at se, han har fat i meget godt, måske kunne du se på det og få ideer til at undvære foderet.
jul 2015
Følger: 10 Følgere: 124 Heste: 2 Emner: 76 Svar: 1.764
Bogen er frihed for pres nok. Andre er bus godt. Hvor andre igen fungere bedre på godbidder
Min egen oplever jeg ikke problemer med at træne på godbidder. Tvært i mod så oplever jeg rigtig meget positivt ved det
nov 2007
jan 2008
Følger: 13 Følgere: 19 Heste: 2 Emner: 34 Svar: 3.577
Især hvis du shaper vil jeg også være tilbageholdende med aldrig at give godbid for noget hesten selv tilbyder uden signal. Man kan ikke regne med at hesten kan udføre en kommando på et (ukendt) signal fra starten (men jeg ved godt du selvfølgelig skrev det meget overordnet og ift. tiggeri, Bettemusen)
Som jeg ser det er der heller ingen problemer med at træne med godbidder, bare måden hun spiser dem på Har hun altid spist dem sådan? Jeg ville prøve som Bettemus og Miss siger - at tilbyde godbidden men fjerne, hvis hun åbner munden meget. Åbner hun munden mindre så giv den. Du kan ikke regne med at hun pludselig tager den helt fint og stille. Træn videre og selektér i måderne - giv kun godbid for at gøre det mindre "voldsomt". Vælg nu kun at belønne for at åbne munden endnu mindre. Og bliv ved sådan indtil hun kan tage den fint.
nov 2007
Ja hun har altid spist dem sådan, og det er ikke for at være ond hun gør det, for hun bidder ikke efter min hånd. hun åbner bare munden meget.
Jeg vil prøve at træne det med hånden og hun kun får den når hun åbner munden lidt
Klikker træning