Hest viser konfliktadfærd ved ny smed {{forumTopicSubject}}
Hej alle
Jeg er rendt ind i nogle rigtig ærgerlige smedproblemer.
Min hest har af dyrlægen fået anbefalet sko til alle fire ben. Han har gået forkert på bagbenene grundet balleforskydning og jeg har derfor skiftet smed.
Min gamle smed og min hest kom rigtig fint overens og der var aldrig problemer. Min gamle smed, var stille og rolig og kunne ikke hidse sig op over noget, så ham lærte min hest hurtigt at acceptere. Desuden fik han slikkesten, og så var han ligesom underholdt.
Min nye smed derimod har en del mere temperament og her betaler hesten ved kasse 1 hvis den laver ballade, dvs får et rap. Herudover vil smeden ikke have at man bruger slikkesten, som jeg altid brugte ved min gamle smed.
Nå, men min hest udstråler bare konfliktadfærd, så snart han ser den nye smed. Han stiller sig til at skære tænderne hen af bokslågen, han står uroligt, vender det hvide ud af øjnene og er generelt en rigtig bøf, når denne smed er der. I sidste uge skulle smeden sko hesten for første gang (han har haft sko på før, men de blev pillet af for ½ år siden).
Ja så mit problemer er at min hest simpelthen går i selvsving over den nye smed, og han lossede endda smeden til sidst, hvilket resulterede i en mindre røvfuld fra smeden.
Og jeg er i syv sind, for jeg er ikke ret god til at se på min hest i den tilstand, han udstråler simpelthen konflikadfærd og lad mig komme væk i stor stil, når den nye smed er der, og hvem kan lide at se sin hest sådan?
Slikkesten er ikke en løsning, da den nye smed ikke vil have dem.
Jeg ville også være ked af at skifte smed, da denne smed er enormt dygtig og det er grundet benproblemer han skal have sko, så jeg kan ikke bare få hvem som helst ud.
Desuden er min erfaring at smede som regel er mere hårde end jeg selv er, da de jo skal håndtere mange heste, som meget gerne skal opføre sig pænt, og derfor har de nul tolerence overfor ting som hvis hesten tager benet til sig. Så jeg tror ikke at et smedskifte ville hjælpe.
Smeden mener selv at min hest nok skal stoppe med at "være dum" når han har fået at vide et par gange at ting som at tage benet til sig, kun resulterer i at smeden holder ved og i værste tilfælde et klap med filen.
Skal jeg lukke øjnene overfor at han får nogle klap, når nu det højere formål er, at han kommer til at gå bedre på sine ben? Og er der nogen chance for, at jeg kan få min hest til at acceptere den nye smed? Og i så fald hvordan?
jan 2009
Følger: 19 Følgere: 40 Heste: 3 Emner: 1 Svar: 520
- Det kan ikke passe du ikke kan finde en anden smed, der må da være en - Tænk på din hest
mar 2009
Følger: 119 Følgere: 179 Heste: 10 Emner: 152 Svar: 2.887
Smeden er jo en fremmede de ikke har med hesten at gøre men stadigvæk de få gange han kommer skal være førehesten derfor må de også være konsekvente! for hvis den får lov en gang og slipper afsted med det gør den det igen
Smeden er ikke mere hård ved hesten en førehesten uden på folden..
nov 2008
Følger: 31 Følgere: 32 Heste: 1 Emner: 437 Svar: 3.968
Og den nye smeds arbejde hjælper bare... min hest går så meget bedre nu, og når man har en hest, der har haft diverse problemer i flere år, så bliver man til sidst lidt desperat efter en løsning. Og hvis løsningen er denne smed, ja hvad gør man så...?
nov 2008
jan 2005
Følger: 16 Følgere: 66 Heste: 5 Emner: 369 Svar: 1.628
Personligt ville jeg selv forsøge at få fat i en anden smed, og hvis ikke det kunne lade sig gøre, så ville jeg ignorere smeden fuldstændigt, i det med slikkestenen, og hvis han begyndte at brokke sig, så ville han ganske simpelt få besked på, at det er min hest, så det er sådan set ikke op til ham, at bestemme om min hest må stå med en slikkesten, imens den får ordnet hove.
nov 2008
Følger: 126 Følgere: 106 Heste: 2 Emner: 90 Svar: 819
Enten ville jeg tage en snak med din nuværende smed og sige at du ikke vil ha' sådan nogle ting sker, eller også synes jeg du skal skifte. Det er ikke umuligt at finde andre smede, der er ligeså gode
jan 2009
Følger: 19 Følgere: 40 Heste: 3 Emner: 1 Svar: 520
- Ellers så tag en snak med din smed, og sig du ikke finder dig i det. Vil give Camilla ret
jul 2010
Følger: 37 Følgere: 34 Heste: 5 Emner: 1 Svar: 484
Ja, han skal være konsekvent hvis hesten laver ballade, for det kan virkelig gå galt, hvis det ikke bliver taget i opløbet, men ligefrem at slå virker lidt voldsomt.
Du kan evt. høre om han ikke bare kan holde fast i benet og "råbe" af hesten - Det har jeg oplevet de fleste gøre ved et bøf hest
Jeg forstår godt at smeden siger no go til slikkesten, for det bliver en virkelig dårlig vane, at den altid skal have noget i munden når smeden er der.
Du kan evt. se problemerne nu, hvis han nu kun er en bøf pga. ingen slikkesten.
Det er det samme som man giver godbidder på staldgangen hver gang man skal stå og ordne hesten, det finder den jo hurtigt ud af og hvis den så ikke får noget, så tigger den osv.
nov 2008
Jo, at man lapper en hest en, når den sparker en, fair nok, det er mere det bagvedliggende der bekymrer mig...
Altså det med at han skærer tænder og generelt bare ligner en, der er på vej til slagteren, når denne smed er der. Han er overhovedet ikke typen der losser, med mindre han virkelig bliver presset, og hans adfærd skriger bare at han så gerne vil væk fra denne smed, men fordi jeg er der, så bliver han, men sender i stedet konfliktsignaler i stor stil.
Men netop fordi denne smed formår at ordne hans ben, så han går korrekt, så ved jeg ikke om jeg skal tøjle mig selv og sige til mig selv "han går bedre med denne smed, så lev med det, han tager jo ikke fysisk skade af et rap".
Og må indrømme at jeg faktisk er rigtig ked af det, har haft ondt i maven og spændinger i hovedet siden smeden var der, fordi jeg virkelig har svært ved at se min hest i den situation. Problemet er bare at jeg dybest set ikke tror at jeg kan finde en dygtigere smed + at min hest bryder sig generelt ikke om hårdhændet behandling, og alle de smede jeg har set (pånær min gamle), er altså lidt hårdhændede. Jeg har tidligere haft andre smede, og dem kunne min hest heller ikke lide, han har kun kunne lide min gamle smed.
Og problemet er jo netop at denne smed har hjulpet ham til at stå rigtig på sine ben, så han ikke ender ud i spat eller gigt eller noget andet endnu mere nedern på sigt.
mar 2009
Følger: 119 Følgere: 179 Heste: 10 Emner: 152 Svar: 2.887
nov 2008
Han er jo vant til mig og det vildeste jeg kan finde på er at sige hov hov og bakke ham Så når man er vant til at hov hov og bakke betyder at det må man ikke, så er det lidt et chok at blive råbt af eller slået. Og han er normalt enormt velopdragen og let at styre, så det med at være rolige er det som fungerer for os.
Men når vi så render ind i en person med mere temperament, så kan hverken hesten eller jeg helt håndtere det
nov 2008
1) Få smeden til at hæve stemmen i stedet for at slå
2) Prøve med slikstenen, så jeg kan se om han står pænt med den (og derved finde ud af om den er en del af problemet)
Og hvad mere? Har overvejet om jeg skulle lokke min træner til at tage ham en dag han har smed, for at se om jeg er problemet, altså om jeg gejler ham op, fordi han kan mærke jeg bliver urolig.
jun 2012
Følger: 16 Følgere: 14 Heste: 3 Emner: 37 Svar: 318
Selvfølgelig skal din hest ikke sparke, men som du skriver det lyder det til at din hest virkelig havde prøvet at gøre ALT for at fortælle smeden at noget ikke var som det skulle være og ja jeg ville også slå fra mig hvis jeg blev presset længe nok. Så at han slår din hest er bare ikke ok når hesten flere gange havde sagt fra.
I min verden skal man have en inder ro når man har med dyr at gøre og ikke bare slå løs når hesten ikke gør som man vil
Jeg ville bestemt be ham tale bestemt til hesten og ikke slå også tage den sliksten frem igen så det bliver hyggeligt at have smed og ikke en kamp
maj 2012
Følger: 17 Følgere: 17 Heste: 4 Emner: 12 Svar: 103
apr 2005
Følger: 40 Følgere: 41 Heste: 1 Emner: 78 Svar: 4.980
Og så siger du at, for hans sikkerheds skyld, så vil du bruge slikkesten, og da det er dig der er kunden og dig der betaler og din hest, ja så bruger du bare den slikkesten!!
Færdig, hvis han så ikke kan acceptere det, så må han jo sige dig op og så kan vi sikkert hjælpe dig med at finde en sød smed
sep 2008
Følger: 57 Følgere: 53 Heste: 10 Svar: 64
jul 2010
Følger: 37 Følgere: 34 Heste: 5 Emner: 1 Svar: 484
Så slipper du for hesten bliver helt oppe og ringe over råben og slåen osv.
2. Slikkestenen ville jeg kraftigt vænne hesten af med. Hvis han har været vant til den, så drosle ned indtil den helt kan undværes, så det ikke bliver en brat overgang.
Det er en så dårlig vane at de skal have noget i munden hver gang der er smed.
Tænk den dag du ikke lige kan stå der med slikkestenen, så er der ballade.
Men prøv at give slikkestenen næste gang der er smed, blot for at se om det gør ham mere rolig og afhjælper problemet.
Så kan du bedre finde ud af hvad der gør ham så nervøs. (derefter få den taget langsomt fra ham, så den vane forsvinder)
mar 2009
Følger: 43 Følgere: 40 Heste: 8 Emner: 37 Svar: 1.141
Når din hest udviser så kraftig en konfliktadfærd så ville der ikke være tvivl i mit sind...det kan virkelig sætte sig til varige skader. Du kan risikere at han lukker ned eller stresser op i alle andre situationer.. en hest der misforstås eller hvor man overhører deres signaler kan virkelig tage skade på psyken... så jeg ville til enhver tid skifte... nu ved du også hvordan den skal smedes... måske du kunne ringe til den smed du har nu, hvis du mener han er et orakle og fortælle at du er glad for hans arbejde men ikke hans håndtering og høre om tingene kan ændres. men jeg tror bare løbet i forhold til den smed er kørt..din hest stresser når han kommer og vil temmelig sikkert reagere på den samme stressede måde overfor en ny, så den nye smed skal også have forklaret situationen, at første gang skal der være rigtig god tid og tålmodighed til, så det igen bliver en god oplevelse.. kan din gamle smed ikke lave arbejdet, nu I ved hvad han skal have lavet???
og så forstår jeg ikke folk er så forskrækket over slikstenen...herre gud, det er så lille en ting og kan den være behjælpelig til at hesten får en god oplevelse så brug den dog... man siger også at netop det at gumle/slikke dæmper hestens stres, så netop i den her situation er den da berettiget... og mine får alle belønning når de har smed, dyrlæge, kiropraktor mm.... og de kan altså godt finde ud af at stå stille selvom jeg en dag løber tør for guf...
nov 2008
Det der er med den nye smed... Smeden varmskoer.. Og min hest har det med at smide skoene, og så er varmskoning en god løsning, da en varmskoet hest, sjældent taber sko. Og der findes ikke ret mange smede i dk, som varmskoer mere.
Jeg har nu heller ikke personligt et problem med slikstenen. Han får jo kun smed en gang hver 6 uge, så tænker ikke at det skader, at han får lov til at få den der. Anser det lidt som en byttehandel, ala hvis du står stille ved smed, får du tilgengæld lidt godt til ganen. Og jeg er der ALTID ved smed. Har haft ham i 3 ½ år og der er kun 1 gang jeg har været nødt til at smeden tog ham alene, og der var det min gamle smed, som jeg stolede blind på, og han havde sin kone med som slikstensholder
Min hest skal til dyrlæge igen om en måneds tid, for at tjekke op på hans stivhed (derfor han skulle have sko på). Og så prøver jeg at spørge dyrlægen, hvad hun tænker, og hvis hun mener, at min gamle smed kan varetage opgaven ja... Så hopper jeg nok tilbage til ham.
For jeg tror faktisk, at det her er mere skadeligt for mig end for min hest.. For jeg har haft det skidt over det i en uge.. Min hest, han har opført sig som han plejer efter smeden har været der: sød og dejlig og ingen problemer med at ordne hans hove/røre hans ben, når jeg gør det. Og med mindre at dyrlægen siger at det virkelig er bedst for min hest, hvis jeg beholder nuværende smed, så orker jeg altså ikke at gå rundt med spændingshovedpine i en uge efter smeden har været der, af bare dårlig samvittighed eller hvad man nu skal kalde det.
mar 2009
Følger: 43 Følgere: 40 Heste: 8 Emner: 37 Svar: 1.141
og så håber jeg for dig og hesten at dyrlægen siger det er ok med din gamle smed.. pøj pøj
apr 2007
Følger: 30 Følgere: 43 Heste: 9 Emner: 398 Svar: 6.662
Selvom du ikke kan bruge slikkesten kan du vel godt bruge noget andet? Gulerødder, æblestykker eller alm. godbidder.. Selv hvis den ikke normalt får af hånd, tror du så ikke det vil gå som et forsøg med smeden?
Derudover plejer vi at købe en sodavand/have kaffe med når vores smed kommer.. Det gør som regel smeden i lidt bedre humør og letter stemningen og så er det også hyggeligere for hesten.. Har smeden travlt kan han jo bare få kaffen med i en plastickop eller sodavanden med i bilen..
Hvis din hest er så modtagelig for skæld ud som du beskriver ville jeg faktisk bede smeden skrue ned for de verbale salver og så "nøjes" med at daske til den.. Min erfaring siger mig at heste ofte reagerer roligere på klaps end på råben hvis de er meget følsomme..
Hest viser konfliktadfærd ved ny smed
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside